Refactor extraction system and reorganize project structure
- Remove obsolete documentation files (DEPLOYMENT.md, PLAN_IMPLEMENTARE_S8_DETALIAT.md, README.md) - Add comprehensive extraction pipeline with multiple format support (PDF, HTML, text) - Implement Claude-based activity extraction with structured templates - Update dependencies and Docker configuration - Reorganize scripts directory with modular extraction components - Move example documentation to appropriate location 🤖 Generated with [Claude Code](https://claude.ai/code) Co-Authored-By: Claude <noreply@anthropic.com>
This commit is contained in:
@@ -0,0 +1,159 @@
|
||||
SOURCE: /mnt/d/GoogleDrive/Cercetasi/carti-camp-jocuri/Cum să le vorbim copiilor despre război_Norberth Okros (1).pdf
|
||||
CONVERTED: 2025-01-11
|
||||
==================================================
|
||||
|
||||
|
||||
--- PAGE 1 ---
|
||||
Asist. cerc. drd. Norberth-Ioan OKROS
|
||||
Departamentul de Psihologie
|
||||
FSP – UVT
|
||||
Martie 2022
|
||||
|
||||
--- PAGE 2 ---
|
||||
“Copiii își fac griji mai mult atunci când
|
||||
sunt ținuți în întuneric”
|
||||
Rachel Ehmke
|
||||
Deși nu putem proteja întotdeauna copiii de a fi martori
|
||||
la violență și la tragediile din lume, putem să îi alinăm,
|
||||
liniștim și să comunicăm cu ei în cel mai sănătos mod
|
||||
posibil.
|
||||
Dar mulți dintre noi poate nu știm întotdeauna care este
|
||||
cel mai bun mod de a face asta. Așadar, Departamentul
|
||||
de Psihologie din cadrul Facultății de Sociologie și
|
||||
Psihologie, Universitatea de Vest din Timișoara vine
|
||||
cu câteva îndrumări despre cum să abordăm și să le
|
||||
vorbim
|
||||
|
||||
--- PAGE 3 ---
|
||||
copiilor despre război.
|
||||
https://ministry-to-children.com/lesson-jesus-says-do-not-worry/
|
||||
1. Evitați sau chiar limitați-le expunerea la un flux constant de știri
|
||||
Fiți atenți dacă aveți radioul sau televizorul aprins toată ziua deoarece copiii vor „absorbi” știri
|
||||
fără ca noi să ne dăm seama.
|
||||
Încercați să luați „pauze” de la știri.
|
||||
În măsura în care este posibil, fiți prezenți atunci când
|
||||
copilul dumneavoastră urmărește știrile. Este un
|
||||
moment propice în care copilul poate adresa întrebări.
|
||||
|
||||
--- PAGE 4 ---
|
||||
Limitați expunerea copilului la scene tulburătoare și
|
||||
https://www.kqed.org/mindshift/59143/war-crisis-tragedy-how-to-talk-with-kids-when-the-news-is-scary
|
||||
monitorizați la ceea ce se uită copilul.
|
||||
|
||||
--- PAGE 5 ---
|
||||
2. Urmăriți de unde își iau infomația
|
||||
Știm că știrile false reprezintă o problemă, în
|
||||
special pe rețelele de socializare, așa că fiți
|
||||
atenți la ceea ce umrăresc copiii
|
||||
dumneavoastră și de unde le primesc.
|
||||
Asigurați-vă că înțeleg că nu tot ce văd pe
|
||||
rețelele de socializare este adevărat.
|
||||
https://theconversation.com/when-it-comes-to-kids-and-social-media-its-not-all-bad-news-80547
|
||||
|
||||
--- PAGE 6 ---
|
||||
3. Oferiți copiilor oportunități de a vorbi despre
|
||||
ceea ce văd la televizor și de a pune întrebări
|
||||
Deși este important să limitați expunerea copiilor la
|
||||
mediile potențial înspăimântătoare, unele povești
|
||||
sunt pur și simplu prea dificil de evitat. Pe măsură ce
|
||||
copiii cresc, dacă nu aud despre asta acasă, aproape
|
||||
sigur vor auzi ceva de la colegi sau prieteni.
|
||||
Trebui să alegeți un moment de liniște pentru a vorbi
|
||||
cu copilul dumneavoastră. Ideea este de a le permite
|
||||
copiilor să pună întrebări despre ceea ce văd, cum se simt
|
||||
și ce cred.
|
||||
Oferiți copiilor un spațiu sigur pentru a reflecta și a
|
||||
împărtăși idei cu dumneavoastră.
|
||||
|
||||
--- PAGE 7 ---
|
||||
Fiți prima persoana la care vine copilul tău atunci când întâmpină
|
||||
https://www.nytimes.com/2020/03/17/parenting/coronavirus-kids-talk.html
|
||||
dificultăți.
|
||||
4. Continuați să vorbiți
|
||||
Oferiți oportunități continue copiilor de a vorbi.
|
||||
Probabil că vor avea mai multe întrebări pe
|
||||
măsură ce timpul trece.
|
||||
Ascultați-le grijile și oferiți răspunsuri sincere la
|
||||
întrebările lor despre ceea ce se întâmplă.
|
||||
|
||||
--- PAGE 8 ---
|
||||
Nu evitați să răspundeți la întrebările lor despre situație, deoarece acest lucru ar putea
|
||||
crește și
|
||||
mai mult starea de neliniște.
|
||||
https://luminohealth.sunlife.ca/s/article/How-to-talk-to-children-about-coronavirus?language=en_US
|
||||
5. Comportați-vă adecvat vârstei copilului dumneavoastră
|
||||
Răspundeți la întrebări folosind un nivel pe care copilul îl poate
|
||||
înțelege.
|
||||
Nu oferiți prea multe informații, deoarece acest lucru poate fi
|
||||
copleșitor.
|
||||
E în regulă dacă nu puteți răspunde la toate; a fi disponibil
|
||||
pentru copilul dumneavoastră este ceea ce contează.
|
||||
|
||||
--- PAGE 9 ---
|
||||
Spuneți-le copiilor că veți continua să îi țineți la curent, pe măsură ce aflați mai multe. Puteți spune:
|
||||
„Chiar dacă nu avem
|
||||
răspunsuri la toate întrebările în acest moment, să știi
|
||||
https://www.jw.org/en/bible-teachings/children/become-jehovahs-friend/videos/
|
||||
că odată ce vom afla, mama sau tata își va spune și ție”.
|
||||
6. Evitați să folosiți stereotipuri sau „etichete”
|
||||
Dacă sunteți întreba „de ce s-a întâmplat asta?”, evitați să
|
||||
folosiți etichete precum: „oameni răi, monștrii, malefici”.
|
||||
Nu este de ajutor și poate crește frica și confuzia. În schimb,
|
||||
puteți vorbi despre oamenii care suferă, sunt supărați și fac
|
||||
alegeri greșite.
|
||||
Fiți precauți cu declarațiile pe care le folosiți când vorbiți
|
||||
despre război și terorism. Nu căutați un „țap ispășitor” și
|
||||
nu generalizați despre vreun grup cultural sau etnic.
|
||||
|
||||
--- PAGE 10 ---
|
||||
Nu vă concetrați pe vină.
|
||||
Dacă doriți să vă exprimați opiniile, vorbiți despre ce simțiți
|
||||
https://luminohealth.sunlife.ca/s/article/How-to-talk-to-children-about-coronavirus?language=en_US
|
||||
despre război în general.
|
||||
|
||||
--- PAGE 11 ---
|
||||
7. Fiți atenți la semnalele date de copilul dumneavoastră
|
||||
Ajutați copiii să înțeleagă că nu există emoții
|
||||
rele și că o gamă largă de reacții este normală.
|
||||
Este firesc ca un copil să se simtă anxios, confuz
|
||||
și supărat în legătură cu perspectiva războiului.
|
||||
Copiii mici nu sunt capabili să-și verbalizeze
|
||||
stresul, așa că fiți atenți la schimbări de
|
||||
comportament.
|
||||
Încurajați copiii să-și exprime sentimentele
|
||||
adulților care îi pot ajuta să-și înțeleagă emoțiile
|
||||
uneori puternice și tulburătoare.
|
||||
https://www.understood.org/articles/en/signs-of-slow-processing-speed-at-different-ages
|
||||
|
||||
--- PAGE 12 ---
|
||||
8. Gestionează-ți propriile sentimente
|
||||
Copilul dumneavoastră va învăța cum să facă
|
||||
față diferitelor evenimente, urmărind cum vă
|
||||
gestionați problemele. Așadar, fiți conștienți de
|
||||
modul în care răspundeți la stres și de modul în
|
||||
care comunicați cu
|
||||
ceilalți.
|
||||
Este normal să fiți îngrijorat de război. Și deși este în
|
||||
regulă să-i spuneți copilului că vă simțiți speriat, nu vă
|
||||
împovărați copilul prea mult cu emoțiile dumneavoastră.
|
||||
|
||||
--- PAGE 13 ---
|
||||
În schimb, concentrați-vă pe pașii pe care îi luați pentru a vă
|
||||
gestiona proactiv sentimentele într-o manieră
|
||||
sănătoasă.
|
||||
|
||||
--- PAGE 14 ---
|
||||
9. Vorbiți despre oamenii buni care ajută
|
||||
Deși războiul este ceva îngrozitor, puteți găsi
|
||||
întotdeauna oameni buni care muncesc din
|
||||
greu pentru a-i ajuta pe alții (ofițeri de poliție,
|
||||
militari, medici, cetățenilor obișnuiți, ONG-uri,
|
||||
etc).
|
||||
Subliniați-le copiilor aceste acte de dragoste și
|
||||
bunătate.
|
||||
https://www.intellisource.com/small-things-that-help-people-in-big-ways/
|
||||
|
||||
--- PAGE 15 ---
|
||||
Echipa Departamentul de Psihologie vă
|
||||
dorește multă sănătate și este alături de
|
||||
dumneavoastră! https://fsp.uvt.ro
|
||||
Reference in New Issue
Block a user