- Remove obsolete documentation files (DEPLOYMENT.md, PLAN_IMPLEMENTARE_S8_DETALIAT.md, README.md) - Add comprehensive extraction pipeline with multiple format support (PDF, HTML, text) - Implement Claude-based activity extraction with structured templates - Update dependencies and Docker configuration - Reorganize scripts directory with modular extraction components - Move example documentation to appropriate location 🤖 Generated with [Claude Code](https://claude.ai/code) Co-Authored-By: Claude <noreply@anthropic.com>
160 lines
6.7 KiB
Plaintext
160 lines
6.7 KiB
Plaintext
SOURCE: /mnt/d/GoogleDrive/Cercetasi/carti-camp-jocuri/Cum să le vorbim copiilor despre război_Norberth Okros (1).pdf
|
||
CONVERTED: 2025-01-11
|
||
==================================================
|
||
|
||
|
||
--- PAGE 1 ---
|
||
Asist. cerc. drd. Norberth-Ioan OKROS
|
||
Departamentul de Psihologie
|
||
FSP – UVT
|
||
Martie 2022
|
||
|
||
--- PAGE 2 ---
|
||
“Copiii își fac griji mai mult atunci când
|
||
sunt ținuți în întuneric”
|
||
Rachel Ehmke
|
||
Deși nu putem proteja întotdeauna copiii de a fi martori
|
||
la violență și la tragediile din lume, putem să îi alinăm,
|
||
liniștim și să comunicăm cu ei în cel mai sănătos mod
|
||
posibil.
|
||
Dar mulți dintre noi poate nu știm întotdeauna care este
|
||
cel mai bun mod de a face asta. Așadar, Departamentul
|
||
de Psihologie din cadrul Facultății de Sociologie și
|
||
Psihologie, Universitatea de Vest din Timișoara vine
|
||
cu câteva îndrumări despre cum să abordăm și să le
|
||
vorbim
|
||
|
||
--- PAGE 3 ---
|
||
copiilor despre război.
|
||
https://ministry-to-children.com/lesson-jesus-says-do-not-worry/
|
||
1. Evitați sau chiar limitați-le expunerea la un flux constant de știri
|
||
Fiți atenți dacă aveți radioul sau televizorul aprins toată ziua deoarece copiii vor „absorbi” știri
|
||
fără ca noi să ne dăm seama.
|
||
Încercați să luați „pauze” de la știri.
|
||
În măsura în care este posibil, fiți prezenți atunci când
|
||
copilul dumneavoastră urmărește știrile. Este un
|
||
moment propice în care copilul poate adresa întrebări.
|
||
|
||
--- PAGE 4 ---
|
||
Limitați expunerea copilului la scene tulburătoare și
|
||
https://www.kqed.org/mindshift/59143/war-crisis-tragedy-how-to-talk-with-kids-when-the-news-is-scary
|
||
monitorizați la ceea ce se uită copilul.
|
||
|
||
--- PAGE 5 ---
|
||
2. Urmăriți de unde își iau infomația
|
||
Știm că știrile false reprezintă o problemă, în
|
||
special pe rețelele de socializare, așa că fiți
|
||
atenți la ceea ce umrăresc copiii
|
||
dumneavoastră și de unde le primesc.
|
||
Asigurați-vă că înțeleg că nu tot ce văd pe
|
||
rețelele de socializare este adevărat.
|
||
https://theconversation.com/when-it-comes-to-kids-and-social-media-its-not-all-bad-news-80547
|
||
|
||
--- PAGE 6 ---
|
||
3. Oferiți copiilor oportunități de a vorbi despre
|
||
ceea ce văd la televizor și de a pune întrebări
|
||
Deși este important să limitați expunerea copiilor la
|
||
mediile potențial înspăimântătoare, unele povești
|
||
sunt pur și simplu prea dificil de evitat. Pe măsură ce
|
||
copiii cresc, dacă nu aud despre asta acasă, aproape
|
||
sigur vor auzi ceva de la colegi sau prieteni.
|
||
Trebui să alegeți un moment de liniște pentru a vorbi
|
||
cu copilul dumneavoastră. Ideea este de a le permite
|
||
copiilor să pună întrebări despre ceea ce văd, cum se simt
|
||
și ce cred.
|
||
Oferiți copiilor un spațiu sigur pentru a reflecta și a
|
||
împărtăși idei cu dumneavoastră.
|
||
|
||
--- PAGE 7 ---
|
||
Fiți prima persoana la care vine copilul tău atunci când întâmpină
|
||
https://www.nytimes.com/2020/03/17/parenting/coronavirus-kids-talk.html
|
||
dificultăți.
|
||
4. Continuați să vorbiți
|
||
Oferiți oportunități continue copiilor de a vorbi.
|
||
Probabil că vor avea mai multe întrebări pe
|
||
măsură ce timpul trece.
|
||
Ascultați-le grijile și oferiți răspunsuri sincere la
|
||
întrebările lor despre ceea ce se întâmplă.
|
||
|
||
--- PAGE 8 ---
|
||
Nu evitați să răspundeți la întrebările lor despre situație, deoarece acest lucru ar putea
|
||
crește și
|
||
mai mult starea de neliniște.
|
||
https://luminohealth.sunlife.ca/s/article/How-to-talk-to-children-about-coronavirus?language=en_US
|
||
5. Comportați-vă adecvat vârstei copilului dumneavoastră
|
||
Răspundeți la întrebări folosind un nivel pe care copilul îl poate
|
||
înțelege.
|
||
Nu oferiți prea multe informații, deoarece acest lucru poate fi
|
||
copleșitor.
|
||
E în regulă dacă nu puteți răspunde la toate; a fi disponibil
|
||
pentru copilul dumneavoastră este ceea ce contează.
|
||
|
||
--- PAGE 9 ---
|
||
Spuneți-le copiilor că veți continua să îi țineți la curent, pe măsură ce aflați mai multe. Puteți spune:
|
||
„Chiar dacă nu avem
|
||
răspunsuri la toate întrebările în acest moment, să știi
|
||
https://www.jw.org/en/bible-teachings/children/become-jehovahs-friend/videos/
|
||
că odată ce vom afla, mama sau tata își va spune și ție”.
|
||
6. Evitați să folosiți stereotipuri sau „etichete”
|
||
Dacă sunteți întreba „de ce s-a întâmplat asta?”, evitați să
|
||
folosiți etichete precum: „oameni răi, monștrii, malefici”.
|
||
Nu este de ajutor și poate crește frica și confuzia. În schimb,
|
||
puteți vorbi despre oamenii care suferă, sunt supărați și fac
|
||
alegeri greșite.
|
||
Fiți precauți cu declarațiile pe care le folosiți când vorbiți
|
||
despre război și terorism. Nu căutați un „țap ispășitor” și
|
||
nu generalizați despre vreun grup cultural sau etnic.
|
||
|
||
--- PAGE 10 ---
|
||
Nu vă concetrați pe vină.
|
||
Dacă doriți să vă exprimați opiniile, vorbiți despre ce simțiți
|
||
https://luminohealth.sunlife.ca/s/article/How-to-talk-to-children-about-coronavirus?language=en_US
|
||
despre război în general.
|
||
|
||
--- PAGE 11 ---
|
||
7. Fiți atenți la semnalele date de copilul dumneavoastră
|
||
Ajutați copiii să înțeleagă că nu există emoții
|
||
rele și că o gamă largă de reacții este normală.
|
||
Este firesc ca un copil să se simtă anxios, confuz
|
||
și supărat în legătură cu perspectiva războiului.
|
||
Copiii mici nu sunt capabili să-și verbalizeze
|
||
stresul, așa că fiți atenți la schimbări de
|
||
comportament.
|
||
Încurajați copiii să-și exprime sentimentele
|
||
adulților care îi pot ajuta să-și înțeleagă emoțiile
|
||
uneori puternice și tulburătoare.
|
||
https://www.understood.org/articles/en/signs-of-slow-processing-speed-at-different-ages
|
||
|
||
--- PAGE 12 ---
|
||
8. Gestionează-ți propriile sentimente
|
||
Copilul dumneavoastră va învăța cum să facă
|
||
față diferitelor evenimente, urmărind cum vă
|
||
gestionați problemele. Așadar, fiți conștienți de
|
||
modul în care răspundeți la stres și de modul în
|
||
care comunicați cu
|
||
ceilalți.
|
||
Este normal să fiți îngrijorat de război. Și deși este în
|
||
regulă să-i spuneți copilului că vă simțiți speriat, nu vă
|
||
împovărați copilul prea mult cu emoțiile dumneavoastră.
|
||
|
||
--- PAGE 13 ---
|
||
În schimb, concentrați-vă pe pașii pe care îi luați pentru a vă
|
||
gestiona proactiv sentimentele într-o manieră
|
||
sănătoasă.
|
||
|
||
--- PAGE 14 ---
|
||
9. Vorbiți despre oamenii buni care ajută
|
||
Deși războiul este ceva îngrozitor, puteți găsi
|
||
întotdeauna oameni buni care muncesc din
|
||
greu pentru a-i ajuta pe alții (ofițeri de poliție,
|
||
militari, medici, cetățenilor obișnuiți, ONG-uri,
|
||
etc).
|
||
Subliniați-le copiilor aceste acte de dragoste și
|
||
bunătate.
|
||
https://www.intellisource.com/small-things-that-help-people-in-big-ways/
|
||
|
||
--- PAGE 15 ---
|
||
Echipa Departamentul de Psihologie vă
|
||
dorește multă sănătate și este alături de
|
||
dumneavoastră! https://fsp.uvt.ro
|