- Remove obsolete documentation files (DEPLOYMENT.md, PLAN_IMPLEMENTARE_S8_DETALIAT.md, README.md) - Add comprehensive extraction pipeline with multiple format support (PDF, HTML, text) - Implement Claude-based activity extraction with structured templates - Update dependencies and Docker configuration - Reorganize scripts directory with modular extraction components - Move example documentation to appropriate location 🤖 Generated with [Claude Code](https://claude.ai/code) Co-Authored-By: Claude <noreply@anthropic.com>
1139 lines
67 KiB
Plaintext
1139 lines
67 KiB
Plaintext
SOURCE: /mnt/d/GoogleDrive/Cercetasi/carti-camp-jocuri/Ebook-52-de-exercitii-de-team-building-la-birou-min.pdf
|
||
CONVERTED: 2025-01-11
|
||
==================================================
|
||
|
||
|
||
--- PAGE 1 ---
|
||
52 de exerciţii de team building la birou
|
||
pentru fiecare săptămână a anului
|
||
|
||
--- PAGE 2 ---
|
||
CUPRINS:
|
||
INTRODUCERE ....................................................................................................................... 4
|
||
I. Comunicare: ascultare şi influenţare ................................................................................... 7
|
||
1. Negocierea celor 2 lei ..................................................................................................... 7
|
||
2. Triunghiurile din cărţi ................................................................................................... 10
|
||
3. Ascultă! ......................................................................................................................... 12
|
||
4. Eu, eu însumi şi cu mine ............................................................................................... 14
|
||
5. Origami ......................................................................................................................... 17
|
||
6. Valori împărtăşite.......................................................................................................... 19
|
||
7. Maşini de spălat ............................................................................................................ 21
|
||
8. Cine va trece linia?........................................................................................................ 24
|
||
9. Cât de mult veţi licita? .................................................................................................. 26
|
||
II. Conectare: Cunoaştere reciprocă ...................................................................................... 28
|
||
10. O zi din viaţa... ............................................................................................................ 28
|
||
11. Vremea pentru bârfă ................................................................................................... 30
|
||
12. Panouri umane ............................................................................................................ 32
|
||
13. N.U.M.E.L.E. meu ...................................................................................................... 34
|
||
14. Un ban pentru gândurile tale ....................................................................................... 36
|
||
15. Îmi place...................................................................................................................... 38
|
||
16. Pe locuri, fiţi gata, recunoşteţi! ................................................................................... 41
|
||
17. Asemănări şi diferenţe ................................................................................................ 43
|
||
18. Poveşti dulci ................................................................................................................ 45
|
||
19. Bingo Uman ................................................................................................................ 47
|
||
III. Cooperare: lucrul ca o echipă ......................................................................................... 50
|
||
20. Prinde! ......................................................................................................................... 50
|
||
21. Dă mai departe cartea .................................................................................................. 52
|
||
22. Popcorn ....................................................................................................................... 55
|
||
23. Derutat......................................................................................................................... 57
|
||
24. Tăcerea este de aur ...................................................................................................... 60
|
||
25. Puterea stelelor ............................................................................................................ 62
|
||
2
|
||
|
||
--- PAGE 3 ---
|
||
26. Legat! .......................................................................................................................... 64
|
||
27. Inimi unite ................................................................................................................... 66
|
||
IV. Adaptare: abordarea schimbărilor ................................................................................... 70
|
||
28. Schimbările de-a lungul timpului................................................................................ 70
|
||
29. Ghiceşte şi schimbă..................................................................................................... 72
|
||
30. Construcţia turnurilor .................................................................................................. 74
|
||
31. Maşinăria umană ......................................................................................................... 77
|
||
32. Redesign ...................................................................................................................... 79
|
||
33. Numere ........................................................................................................................ 81
|
||
34. Degete derutate ........................................................................................................... 83
|
||
35. Imaginea inversă ......................................................................................................... 86
|
||
V. Creativitate: rezolvarea problemelor împreună ................................................................ 88
|
||
36. Şapte mâini.................................................................................................................. 88
|
||
37. Sculpturi în balon ........................................................................................................ 90
|
||
38. Stiva de cărţi ............................................................................................................... 92
|
||
39. Consultanţi .................................................................................................................. 95
|
||
40. Îmbunătăţeşte asta ....................................................................................................... 97
|
||
41. Poveşti cu un singur cuvânt ...................................................................................... 100
|
||
42. Amestecarea foilor .................................................................................................... 102
|
||
VI. Lucrul în echipă: aprecierea şi susţinerea reciprocă ..................................................... 104
|
||
43. Daţi vina pe cineva.................................................................................................... 104
|
||
44. Nici un dar! (feedback) ............................................................................................. 106
|
||
45. Nici un dar! (idei)...................................................................................................... 108
|
||
46. Primele impresii ........................................................................................................ 111
|
||
47. Din gunoi în nestemate ............................................................................................. 113
|
||
48. Felicitări! ................................................................................................................... 116
|
||
49. Etichete ..................................................................................................................... 119
|
||
50. Curcubeul diversităţii ................................................................................................ 121
|
||
51. Ce-mi place la mine .................................................................................................. 123
|
||
52. ZYX .......................................................................................................................... 126
|
||
3
|
||
|
||
--- PAGE 4 ---
|
||
INTRODUCERE
|
||
Aceste activităţi au fost create pentru a se putea adăuga scurte exerciţii de team
|
||
building la orice întâlnire săptămânală a angajaţilor unei companii. Iată la ce vă puteţi aştepta
|
||
din partea activităţilor prezentate:
|
||
Fiecare activitate durează mai puţin de 15 minute. Înţelegem faptul că în timpul unei
|
||
săptămâni de lucru nu se poate lucra ore întregi la îmbunătăţirea echipei unei companii.
|
||
Prin urmare, ştim că este nevoie de exerciţii rapide şi la obiect. Fiecare activitate din
|
||
această carte va dura mai puţin de 15 minute, incluzând în acest timp pânăşi discuţiile de
|
||
după. Vă veţi întreba probabil dacă pot fi într-adevăr obţinute rezultate în 15 minute.
|
||
Răspunsul este: da, atâta timp cât aveţi aşteptări realiste. Problemele de lungă durată nu
|
||
vor fi rezolvate. Personalităţile antagonice nu vor deveni brusc foarte bune prietene.
|
||
Obstacolele majore nu vor dispărea. Cu toate acestea, aspecte importante legate de echipă
|
||
vor ieşi la iveală. Străinii vor deveni oameni cunoscuţi. Vor fi stabilite normele grupului.
|
||
Sentimentele vor fi validate. Camaraderia va fi îmbunătăţită. La final, va fi încurajat un
|
||
spirit de echipă mai puternic.
|
||
Toate activităţile pot fi duse la îndeplinire cu foarte puţine materiale, sau chiar fără
|
||
nici unul. Nu va fi nevoie să mergeţi la magazin cerând tot felul de materiale ciudate
|
||
pentru a duce la îndeplinire aceste activităţi. Dealtfel, mai mult de jumătate dintre
|
||
exerciţii nu cer nimic mai mult decât o hârtie şi un pix! Materialele de care este nevoie
|
||
pentru restul exerciţiilor sunt lucruri simple deseori găsite la locul de muncă, cum ar fi
|
||
agrafe de birou, markere, hârtii de notiţe, monede, reviste vechi şi aşa mai departe. Doar
|
||
foarte puţine dintre exerciţii necesită materiale speciale cum ar fi un pachet de cărţi,
|
||
baloane sau puzzle-uri.
|
||
Fiecare activitate are unul sau mai multe obiective specifice, concentrate pe un
|
||
anumit aspect. Activităţile de team building sunt deseori distractive, iar cele din această
|
||
4
|
||
|
||
--- PAGE 5 ---
|
||
carte sunt cu siguranţă astfel. Cu toate acestea, distracţia nu este scopul principal al nici
|
||
uneia dintre activităţi. Fiecare activitate este destinată să vă ajute grupul să devină o
|
||
echipă într-un fel sau altul. Vă puteţi distra în timp ce învăţaţi şi creşteţi împreună!
|
||
O persoană ca dumneavoastră poate organiza cu uşurinţă oricare dintre activităţile
|
||
din această carte. Exerciţiile sunt uşor de înţeles şi uşor de pregătit. Unele dintre ele pot
|
||
fi duse la îndeplinire cu succes la câteva momente după ce au fost citite pentru prima
|
||
oară. Puteţi citi un exerciţiu din această carte pe drum spre o şedinţăşi îl puteţi aplica
|
||
chiar atunci!
|
||
Paşii fiecărei activităţi sunt uşor de urmărit.Fiecare activitate este prezentatã în acelaşi
|
||
format uşor de citit
|
||
Aceasta este... explică pe scurt ce este activitatea respectivă.
|
||
Scopul este... spune care este scopul sau obiectivul activităţii.
|
||
Utilizaţi acest exerciţiu când... dă indicii legate de lucrurile ce trebuie
|
||
urmărite pentru a hotărî dacă aceasta este activitatea potrivită pentru scopul pe
|
||
care doriţi să îl îndepliniţi alături de echipă.
|
||
Materialele de care veţi avea nevoie... vă spune toate lucrurile de care veţi
|
||
avea nevoie pentru activitate. Deseori nu este nevoie de nimic!
|
||
Iată cum se face... schiţarea, pas cu pas, a modului în care trebuie realizat
|
||
exerciţiul.
|
||
De exemplu... ilustrează modul în care activitatea s-ar putea desfăşura, pentru
|
||
a înţelege la ce să vă aşteptaţi.
|
||
Puneţi aceste întrebări...înşiră cele mai bune întrebări pentru fiecare
|
||
activitate. Aceste întrebări sunt folosite pentru discuţia de după finalizarea
|
||
exerciţiului, aceasta fiind cea mai importantă parte a oricărei activităţi de
|
||
team-building. În timpul acestei sesiuni, participanţii discută despre lucrurile
|
||
învăţate în urma exerciţiuluişi le leagă pe acestea de comportamentul lor la
|
||
locul de muncă.
|
||
Ponturi pentru ca activitatea să fie un succes...include lucruri ce vă vor
|
||
ajuta să desfăşuraţi activitatea cât mai eficient.
|
||
5
|
||
|
||
--- PAGE 6 ---
|
||
Relaxaţi-vă, nu veţi găsi nici unul dintre aceste tipuri de activităţi aici:
|
||
Nici o activitate tip ,,acvariu de peşti”, în care doar câţiva participanţi sunt implicaţi
|
||
activ în timp ce toţi ceilalţi îi privesc şi îi critică.
|
||
Nici o activitate cu jocuri de rol, în care participanţilor li se dau roluri fictive pe care
|
||
trebuie să le joace.
|
||
Nici o demonstraţie în care liderul echipei arată o concluzie prin intermediul
|
||
demonstraţiei, în timp ce toţi ceilalţi participanţi doar privesc şi discută.
|
||
Nici o activitate în aer liber, la care este nevoie de arii largi, vreme frumoasă şi
|
||
participanţi apţi din punct de vedere fizic.
|
||
Nici un pliant sau fluturaş de preparat, copiat sau distribuit.
|
||
Nici o activitate ,,intimă”, în care participanţii trebuie să se atingă reciproc deseori sau
|
||
să-şi împărtăşească gânduri şi sentimente intime, activităţi ce împing coordonatorul în
|
||
rolul de psiholog mai degrabă decât în cel de lider al activităţii.
|
||
6
|
||
|
||
--- PAGE 7 ---
|
||
I. COMUNICARE: ASCULTARE ŞI
|
||
INFLUENŢARE
|
||
1. Negocierea celor 2 lei
|
||
Aceasta este... ... o activitate în care participanţii negociază unii cu alţii pentru 2 lei.
|
||
Scopul este... ... acela de a determina participanţii să găsească soluţii creative la probleme
|
||
simple; ei vor vedea faptul că un vot majoritar nu este mereu cel mai
|
||
eficient mod de a decide
|
||
Utilizaţi acest Indivizii se concentrează prea mult asupra propriilor nevoi.
|
||
exerciţiu când... Este nevoie ca indivizii să-şi exerseze creativitatea (în rezolvarea
|
||
problemelor).
|
||
Grupul se bazează de prea multe ori pe ,,regula majorităţii” în luarea
|
||
deciziilor
|
||
Materialele de care Două bancnote de câte 1 leu pentru fiecare echipă de câte 3 participanţi.
|
||
veţi avea nevoie...
|
||
Iată cum se face... Împărţiţi grupul în echipe de câte 3.
|
||
Daţi fiecărei echipe 2 bancnote de câte 1 leu.
|
||
7
|
||
|
||
--- PAGE 8 ---
|
||
Au la dispoziţie 5 minute pentru a decide cine va păstra bancnotele
|
||
dintre cei 3.
|
||
Dacă nu reuşesc să decidă în nici un fel, se poate merge pur şi simplu pe
|
||
votul majorităţii.
|
||
După 5 minute, toate echipele care nu au luat încă o hotărâre vor trebui
|
||
să înapoieze bancnotele.
|
||
De exemplu... ,,Am hotărât că Olivia va primi cei 2 lei. Avem încredere că îi va dona
|
||
echipei de fotbal abăiatului său”.
|
||
,,Am căzut de acord că Robert va lua un leu iar Maria îl va lua pe celălalt.
|
||
Asta deoarece mă vor lăsa să fiu primul care încheie registrul pentru restul
|
||
săptămânii”.
|
||
,,Am hotărât că Mihai va lua ambele bancnote. El ne-a oferit fiecăruia în
|
||
schimb câte un masaj la spate timp de 1 minut”.
|
||
Puneţi aceste Ce strategii aţi folosit în timpul negocierii? Care dintre ele au fost cele
|
||
întrebări... mai utile?
|
||
V-aţi bazat cu toţii pe ,,regula majorităţii”? De ce sau de ce nu?
|
||
Cum a influenţat limita de timp felul în care aţi negociat? (M-am simţit
|
||
grăbit; Ne-a făcut să lucrăm sub presiune; M-a făcut să cedez mai uşor;
|
||
Am fost mai agresiv; etc.)
|
||
Cum ai aflat ce reprezintă pentru ceilalţi o valoare? (I-am întrebat pur şi
|
||
simplu ce şi-ar dori; Am ascultat ce-mi ofereau ei mie şi am presupus că
|
||
acele lucruri aveau o anumită valoare în ochii lor; etc.)
|
||
Ce implicaţii are acest exerciţiu pentru noi la locul de muncă?
|
||
8
|
||
|
||
--- PAGE 9 ---
|
||
Ponturi pentru ca Subliniaţi faptul că acesta nu este un simplu exerciţiu. Persoanele care
|
||
activitatea să fie un rămân cu banii îi pot păstra.
|
||
succes... Doi participanţi pot primi fiecare câte o bancnotă sau unul dintre ei le
|
||
poate primi pe amândouă.
|
||
Anunţaţi participanţii cu 2 minute înainte de sfârşitul jocului.
|
||
Majoritatea echipelor nu vor găsi soluţia care este evident cea mai
|
||
simplă: doi participanţi comploteazăşi votează pentru ca fiecare dintre ei
|
||
să primească câte o bancnotă. În timpul discuţiilor de după încheierea
|
||
exerciţiului cercetaţi motivul pentru care acest lucru s-a întâmplat sau
|
||
nu şi comparaţi concluziile cu modul în care lucrurile se petrec la locul
|
||
de muncă.
|
||
Dacă nu reuşiţi să împărţiţi grupul în echipe de câte trei, participantul
|
||
sau cei doi participanţi rămaşi în afara echipelor pot participa ca
|
||
observatori. Rolul observatorului este acela de a urmări în linişte ceilalţi
|
||
participanţi. În timpul discuţiilor de după finalizarea exerciţiului,
|
||
observatorul va împărtşi părerile pe care şi le-a făcut de-a lungul
|
||
jocului. SAU puteţi crea una sau două echipe de câte 4 persoane astfel
|
||
încât toată lumea să participe activ la exerciţiu. Dinamica grupului se
|
||
schimbă considerabil atunci când este un număr par de participanţi ce
|
||
doresc să folosească ,,regula majorităţii”.
|
||
9
|
||
|
||
--- PAGE 10 ---
|
||
2. Triunghiurile din cărţi
|
||
Aceasta este... ... o activitate de negociere în care echipele fac schimb de bucăţi din cărţi
|
||
de joc în speranţa de a forma cărţi de joc complete.
|
||
Scopul este... ... acela de a învăţa participanţii să vadă perspectiva celorlalţi înainte de a
|
||
încerca să-i influenţeze sau să-i convingă de ceva.
|
||
Utilizaţi acest Indivizii se concentrează prea mult pe nevoile proprii.
|
||
exerciţiu când... Indivizii trebuie să-si îmbunătăţească tehnicile de vânzări.
|
||
Indivizii trebuie să-şi dezvolte aptitudinile de negociatori.
|
||
Materialele de care Un pachet de cărţi de joc.
|
||
veţi avea nevoie... Câte un plic pentru fiecare echipă.
|
||
Tăiaţi fiecare carte în jumătate pe diagonală, apoi mai tăiaţi o dată
|
||
folosing cealaltă diagonală, astfel încât fiecare carte este acum formată
|
||
din patru sferturi în formă de triunghiuri.
|
||
Amestecaţi bine toate bucăţile de cărţi de jocşi puneţi un număr egal de
|
||
bucăţi în fiecare plic.
|
||
Mici premii pentru câştigători (opţional).
|
||
10
|
||
|
||
--- PAGE 11 ---
|
||
Iată cum se face... Împărţiţi grupul în echipe de câte 3 sau 4.
|
||
Daţi fiecărei echipe un plic ce conţine triunghiuri din cărţile de joc.
|
||
Echipele au 3 minute pentru a-şi examina şi sortabucăţile primite şi
|
||
pentru a-şi planifica strategia pentru schimburi.
|
||
Deschideţi runda de negocieri şi schimburi. Această rundă durează 8
|
||
minute. Toată lumea participă negociind bucăţile de care are nevoie
|
||
echipa lor (pot negocia individual sau în echipă).
|
||
Număraţi câte cărţi complete (toate cele 4 bucăţi) are fiecare echipăşi
|
||
anunţaţi echipa câştigătoare.
|
||
Puneţi aceste Cât de dispuse au fost celelalte echipe să facă schimb cu voi?
|
||
întrebări... Care au fost tacticile de negociere care au avut cel mai mare succes în
|
||
cazul vostru? (Am urmărit ce cereauşi le-am oferit acel lucru; Am fost
|
||
agresivi în negociere; Ne-am purtat frumos de-a lungul negocierii, etc)
|
||
Cum vi s-a schimbat strategia de-a lungul jocului? De ce?
|
||
De ce alte abilităţi a trebuit să vă folosiţi pentru a avea succes în
|
||
negociere? (Ascultare; empatie; adăugarea unui element personal;
|
||
rezolvarea problemelor în mod creativ, etc.)
|
||
În ce situaţii trebuie să negociem timp, informaţii sau resurse la locul de
|
||
muncă?
|
||
Ce implicaţii are acest exerciţiu pentru noi la locul de muncă?
|
||
Ponturi pentru ca Trebuie să aveţi cel puţin 3 echipe pentru ca această activitate să aibă
|
||
activitatea să fie un rezultate bune. Dacă este necesar, puteţi chiar forma echipe de câte doi
|
||
succes... participanţi.
|
||
Participanţii pot negocia şi face schimburi individual sau în echipă.
|
||
Anunţaţi participanţii cu 2 minute înainte de finalul jocului.
|
||
Observaţi dacă se unesc cumva două echipe, pentru a lucra împreună.
|
||
Discutaţi acest lucru după încheierea exerciţiului.
|
||
11
|
||
|
||
--- PAGE 12 ---
|
||
3. Ascultă!
|
||
Aceasta este... ... o activitate discursivă în care participanţii ascultă în timp ce alţii îşi
|
||
împărtăşesc viziunea asupra unui subiect controversat.
|
||
Scopul este... ... acela dea determina participanţii să-şi exerseze abilităţile de ascultare,
|
||
chiar şi în momentele în care sunt nerăbdători să-şi exprime acordul sau
|
||
insistă în a contesta un argument.
|
||
Utilizaţi acest Indivizii nu se ascultă reciproc.
|
||
exerciţiu când... Indivizii simt că alţii nu se arată deschişi în a le asculta părerile.
|
||
Indivizii doresc să se cunoască mai bine unii pe alţii.
|
||
Materialele de care Un set identic de 10-15 cartonaşe pentru fiecare echipă. Pe fiecare
|
||
veţi avea nevoie... cartonaş veţi fi scris câte un subiect controversat.
|
||
Iată cum se face... Rugaţi participanţii să se grupeze pe perechi.
|
||
Oferiţi fiecărei perechi câte un set de cartonaşe dintre cele pregătite în
|
||
prealabil.
|
||
12
|
||
|
||
--- PAGE 13 ---
|
||
Unul dintre parteneri extrage o carte şi vorbeşte timp de 3 minute despre
|
||
modul în care vede el respectiva problemă.
|
||
În tot acest timp, celălalt partener nu are voie să spună nimic. Trebuie
|
||
doar să asculte.
|
||
După 3 minute, celălalt partener are 1 minut pentru a recapitula cele
|
||
auzite. Nu este timp pentru a respinge, dezbate sau a fi de acord –
|
||
trebuie doar rezumată discuţia.
|
||
Inversaţi rolurile şi repetaţi exerciţiul cu un subiect diferit.
|
||
De exemplu... Subiectele controversate pot include mariajul persoanelor de acelaşi sex,
|
||
avortul, rugăciunea în şcoli, eutanasia, pedeapsa capitală, reforma sănătăţii,
|
||
SIDA, armele nucleare, drepturile animalelor, etc.
|
||
Puneţi aceste Cum au contribuit la mesaj tonul şi limbajul non verbal al celui ce a
|
||
întrebări... vorbit?
|
||
Cum v-aţi simţit atunci când aţi fost nevoiţi să ascultaţi fără a avea
|
||
dreptul de a vă spune părerea? (Frustrat, neliniştit, m-a făcut să ascult
|
||
mai cu atenţie, etc).
|
||
Cum v-aţi simţit atunci când vorbeaţi şi interlocutorul vostru nu spunea
|
||
nimic? (Am simţit că sunt ascultat, Frustrat deoarece nu îmi puteam da
|
||
seama ce părere are despre acest subiect, etc).
|
||
Cum a fost rezumatul făcut de cel ce asculta?
|
||
Când este extrem de important ca noi săascultăm la fel de atenţi ca în
|
||
timpul acestui exerciţiula locul de muncă?
|
||
Ce implicaţii are acest exerciţiu asupra modului în care interacţionăm la
|
||
locul de muncă?
|
||
13
|
||
|
||
--- PAGE 14 ---
|
||
Ponturi pentru ca Participanţii pot refuza până la două subiecte dacă nu se simt confortabil
|
||
activitatea să fie un să le discute.
|
||
succes... Puteţi folosi un singur set mare de cartonaşe pentru întreg grupul. Puteţi
|
||
avea chiar dubluri în set. Trebuie să aveţi destule cartonaşe pentru
|
||
fiecare participant (şi câteva de rezervă). Daţi câte un cartonaş fiecărei
|
||
echipe. După ce a vorbit prima persoană, daţi un alt cartonaş celuilalt
|
||
participant. Nu daţi ambele cartonaşe deodată, altfel cel de-al doilea
|
||
participant va fi tentat să se concentreze asupra a ceea ce urmează să
|
||
spună el însuşi, în loc să se concentreze asupra a ceea ce spune
|
||
partenerul său.
|
||
Anunţaţi participanţii cu 30 de secunde înainte de terminarea
|
||
discursului.
|
||
4. Eu, eu însumi şi cu mine
|
||
Aceasta este... ... o activitate în care se spun istorisiri, forţând participanţii să comunice
|
||
despre orice altceva decât ei înşişi.
|
||
14
|
||
|
||
--- PAGE 15 ---
|
||
Scopul este... ... acela de a determina participanţii să vadă cât de des îşi centrează
|
||
comunicarea în jurul propriei persoane.
|
||
Utilizaţi acest Este nevoie ca indivizii să-şi îmbunătăţească abilităţile de comunicare
|
||
exerciţiu când... astfel încât să se concentreze mai puţin pe propria persoanăşi mai mult
|
||
pe cei din jur.
|
||
Este nevoie ca indivizii să se concentreze asupra abilităţilor lor de
|
||
ascultare.
|
||
Este nevoie ca indivizii să-şi exerseze creativitatea (în jurul tehnicilor de
|
||
comunicare).
|
||
Nu aveţi timp pentru a vă pregăti şi/ sau nu aveţi materiale pentru un alt
|
||
exerciţiu mai elaborat.
|
||
Materialele de care Nu este nevoie de nici un material pentru acest exerciţiu.
|
||
veţi avea nevoie...
|
||
Iată cum se face... Rugaţi participanţii să se împartă pe perechi.
|
||
Unul dintre parteneri începe prin a vorbi timp de 3 minute non stop. El
|
||
trebuie să vorbească continuu, fără pauze.
|
||
El poate vorbi despre orice subiect sau despre mai multe subiecte.
|
||
Nu are voie să folosească niciodată cuvântul ,,Eu” sau verbe la persoana
|
||
I.
|
||
Partenerul care ascultă nu are voie să vorbească deloc, nici măcar pentru
|
||
a pune întrebări sau pentru a aproba.
|
||
După cele 3 minute inversaţi rolurile şi repetaţi exerciţiul.
|
||
Puneţi aceste Care rol vi s-a părut mai uşor? Cel al celui ce vorbeşte sau al celui ce
|
||
întrebări... ascultă? De ce?
|
||
15
|
||
|
||
--- PAGE 16 ---
|
||
Cum v-aţi simţit când a trebuit să ascultaţi fără a putea pune întrebări
|
||
sau contribui prin opinia proprie? (Lăsat pe dinafară; mai puţin
|
||
implicat; mai concentrat pe cel ce vorbeşte, etc.)
|
||
Cum v-aţi simţit în momentul în care a trebuit să vorbiţi fără a putea afla
|
||
părerea celui care vă ascultă? (Am fost îngrijorat că nu înţelege ce vreau
|
||
să spun sau nu-i pasă; Disconfort legat de atenţia care-mi era
|
||
acordată; Mi-a plăcut atenţia acordatăşi concentrarea asupra mea;
|
||
etc.)
|
||
Cât de dificil sau cât de uşor a fost vorbitul non stop? De ce?
|
||
Ce metode creative aţi găsit pentru a vorbi despre voi înşivă fără a folosi
|
||
cuvântul,,Eu” sau verbe la persoana I?
|
||
Cum putem enunţa lucrurile pe care vrem să le exprimăm pentru a ne
|
||
concentra într-o mai mare măsură pe cealaltă persoană?
|
||
Ce implicaţii are acest exerciţiu asupra locului nostru de muncă?
|
||
Ponturi pentru ca Fiţi pregătiţi să demonstraţi un discurs de 2 minute care să nu folosească
|
||
activitatea să fie un cuvântul ,,Eu” sau verbe la persoana I, în cazul în care grupul o cere.
|
||
succes... Cereţi grupului să încerce să vă prindă folosind vreun ,,Eu” sau vreun
|
||
verb la persoana I.
|
||
Anunţaţi participanţii cu 30 de secunde înainte de terminarea
|
||
discursului.
|
||
16
|
||
|
||
--- PAGE 17 ---
|
||
5. Origami
|
||
Aceasta este... ... o activitate în care participanţii urmează instrucţiunile de îndoire a unei
|
||
bucăţi de hârtie în timp ce au ochii închişi.
|
||
Scopul este... ... acela de a determina participanţii să vadă felul în care instrucţiunile pot
|
||
fi interpretate în mod diferit, şi prin urmare cât de clar trebuie să
|
||
comunicămunii cu alţii.
|
||
Utilizaţi acest Atunci când indivizii nu comunică în mod clar sau în mod specific.
|
||
exerciţiu când... Indivizii fac prea multe presupuneri legate de cei ce îi ascultă.
|
||
Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru a pregăti un exerciţiu
|
||
mai elaborat.
|
||
Materialele de care O coală de hârtie pentru fiecare participant
|
||
veţi avea nevoie...
|
||
Iată cum se face... Daţi fiecărui participant câte o coală de hârtie.
|
||
Anunţaţi-i că le veţi da instrucţiuni legate de cum să îşi îndoaie coala.
|
||
Rugaţi-i să-şi închidă ochii. Trebuie să rămână cu ochii închişi, neavând
|
||
17
|
||
|
||
--- PAGE 18 ---
|
||
voie să pună întrebări de-a lungul instrucţiunilor.
|
||
Daţi instrucţiunile legate de ruperea şi îndoirea hârtiei de mai multe ori.
|
||
Rugaţi toţi participanţii să-şi deschidă ochii, să-şi despăturească hârtiile
|
||
şi să le compare între ele.
|
||
De exemplu... Îndoiţi-vă hârtia în jumătate.
|
||
Acum, îndoiţi-o din nou în jumătate.
|
||
Apoi, îndoiţi-o din nou în jumătate pentru o ultimă dată.
|
||
Acum, rupeţi colţul din dreapta.
|
||
Întoarceţi-vă acum hârtia şi rupeţi-i colţul de sus.
|
||
Puneţi aceste Are toată lumea acelaşi rezultat final? De ce sau de ce nu?
|
||
întrebări... Cât de diferite ar fi fost rezultatele dacă aţi fi avut ochii deschişi? (Am fi
|
||
comparat şi copiat ceeace făceau ceilalţi, etc.)
|
||
Cum v-aţi simţit în timp ce vă dădeam instrucţiunile? (Confuz; vroiam
|
||
să pun întrebări; frustrat, etc.)
|
||
Cum ar fi putut fi îmbunătăţite instrucţiunile date de mine?
|
||
Ce implicaţii are acest exerciţiu asupra modului în care interacţionăm la
|
||
locul de muncă?
|
||
Ponturi pentru ca Spuneţi instrucţiunile rar şi clar. Nu încercaţi să îi pierdeţi pe parcurs
|
||
activitatea să fie un sau să-i păcăliţi.Repetaţi de câte ori este nevoie.
|
||
succes... Nu corectaţi pe nimeni în timp ce împătureşte. Nu există un singur
|
||
răspuns corect la acest exerciţiu. Instrucţiunile sunt ambigue în mod
|
||
intenţionat.
|
||
Urmăriţi să vedeţi dacă cineva îşi deschide ochii. Când este adecvat ca
|
||
regulile să fie încălcate?
|
||
18
|
||
|
||
--- PAGE 19 ---
|
||
6. Valori împărtăşite
|
||
Aceasta este... ... o activitate în care participanţii cad de acord asupra celor mai importante
|
||
valori împărtăşite de către grup.
|
||
Scopul este... ... acela de a determina participanţii să cadă de acord asupra celor mai
|
||
importante valori pe care le împărtăşesc.
|
||
Utilizaţi acest Urmează să începeţi un proiect semnificativ sau este nevoie de un efort
|
||
exerciţiu când... comun.
|
||
Indivizii simt că ceilalţi nu sunt deschişi spre a-i asculta.
|
||
Este nevoie ca indivizii să creeze o legătură.
|
||
Materialele de care Hârtie şi pix pentru fiecare participant.
|
||
veţi avea nevoie... Câte o coală A3 pentru fiecare echipă.
|
||
Markere colorate.
|
||
Iată cum se face... Rugaţi fiecare participant să scrie în 2 minute care consideră el că sunt
|
||
cele mai importante 3 valori ale organizaţiei voastre.
|
||
Împărţiţi grupul în echipe de 4-6 participanţi.
|
||
Rugaţi fiecare participant să spună echipei cele trei valori notate.
|
||
19
|
||
|
||
--- PAGE 20 ---
|
||
Dintre toate valorile împărtăşite în echipă, membrii trebuie să cadă de
|
||
acord asupra a trei valori pe care le consideră cele mai importante
|
||
pentru organizaţie.
|
||
Daţi fiecărei echipe câte o coală A3 şi markere colorate.
|
||
Fiecare echipă va crea un afiş cu cuvinte, simboluri şi/ sau imagini ce
|
||
reflectă respectivele 3 valori.
|
||
După 10 minute, rugaţi fiecare echipă să-şi prezinte afişul grupului.
|
||
De exemplu... Valorile includ lucruri precum angajamentul faţă de clienţi, integritatea,
|
||
munca în echipă, concentrarea pe calitate, inovaţia, eficienţa, respectul,
|
||
creativitatea, şi aşa mai departe.
|
||
Puneţi aceste Care valori apar la mai multe dintre echipe?
|
||
întrebări... Cum aţi rezolvat dezacordurile din cadrul echipei?
|
||
Dacă cineva care e nou în organizaţie ar vedea aceste liste cu valori,
|
||
cum credeţi că s-ar aştepta să se poarte membrii organizaţiei?
|
||
Ne purtăm astfel?
|
||
Ce ne poate face să pierdem din vedere valorile? (Termene limită
|
||
stresante; faptul că alţii se poartă diferit; schimbările apărute la locul
|
||
de muncă, etc). Ce putem face când apar aceste probleme?
|
||
Cum ne-ar ajuta să ne îndeplinim scopurile traiul după aceste valori?
|
||
Ce implicaţii are acest exerciţiu asupra modului în care interacţionăm la
|
||
birou?
|
||
20
|
||
|
||
--- PAGE 21 ---
|
||
Ponturi pentru ca Încurajaţi echipele să fie creative în momentul în care reprezintă valorile
|
||
activitatea să fie un pe afiş;
|
||
succes... În cazul în care organizaţia are deja valori declarate, rugaţi totuşi
|
||
echipele să încerce să identifice cele mai importante trei valori pentru
|
||
departamentul lor/ filială, etc;
|
||
În cazul în care o echipă nu reuşeşte să termine, întrebaţi ce i-a
|
||
împiedicat. Unii vor învăţa din problemele întâlnite. Mai apoi întrebaţi
|
||
cum ar fi putut fi evitate acele bariere sau cum ar fi putut fi abordate în
|
||
mod eficient.
|
||
În zilele următoare, întrebaţi periodic care dintre valori sunt demonstrate
|
||
la locul de muncă.
|
||
7. Maşini de spălat
|
||
Aceasta este... ... o activitate de vânzare creativă în care participanţii se gândesc la diferite
|
||
metode de a vinde 10.000 de maşini de spălat uzate.
|
||
21
|
||
|
||
--- PAGE 22 ---
|
||
Scopul este... ... acela de a determina participanţii să-şi exerseze gândirea creativă pentru
|
||
a găsi soluţii şi de a-i face să vadă lucrurile şi din perspectiva altora.
|
||
Utilizaţi acest Indivizii se concentrează prea mult asupra propriilor nevoi.
|
||
exerciţiu când... Gândirea creativă nu are loc foarte des în organizaţie.
|
||
Este nevoie ca indivizii să-şi exerseze aptitudinile de vânzări.
|
||
Nu aveţi timpul sau materialele necesare pregătirii unui exerciţiu mai
|
||
elaborat.
|
||
Materialele de care Nu este nevoie de nici un material pentru această activitate, decât în
|
||
veţi avea nevoie... cazul în care doriţi să recompensaţi cu un mic premiu echipa
|
||
câştigătoare.
|
||
Iată cum se face... Împărţiţi grupul în echipe de 3-6 participanţi.
|
||
Anunţaţi faptul că fiecare echipă a primit gratuit 10.000 de maşini de
|
||
spălat vechi uzate.
|
||
Echipele trebuie să se gândească la o metodă de a vinde aceste maşini
|
||
de spălat şi trebuie să pregătească un discurs de vânzări (o reclamă de
|
||
30 de secunde) pentru restul grupului.
|
||
Acordaţi-le 8 minute pentru a lucra în cadrul echipelor.
|
||
Fiecare echipă îşi prezintă reclama grupului.
|
||
Rugaţi grupul să hotărască prin vot care design de marketing ar fi cel
|
||
mai probabil să aibă succes în a produce vânzări.
|
||
De exemplu... Unele dintre întrebuinţările maşinilor de spălat vechi ar fi umplerea lor cu
|
||
gheaţăşi folosirea lor astfel pentru a păstra berea rece în timpul petrecerilor;
|
||
folosirea lor pentru combinarea vopselelor pentru pânză; folosirea lor
|
||
22
|
||
|
||
--- PAGE 23 ---
|
||
pentru coşuri de baschet; folosirea lor ca acvarii pentru peştii ce iubesc
|
||
apele întunecate; folosirea lor pentru depozitarea jucăriilor, etc.
|
||
Puneţi aceste Cum a ales echipa voastră această strategie de marketing?
|
||
întrebări... Cât de creativi credeţi că aţi fost? De ce?
|
||
De la ce ipoteze aţi pornit pentru a vă crea planul? (Trebuia să aibă
|
||
ceva de a face cu hainele; trebuie să le vindem consumatorilor şi nu
|
||
altor companii; puteam vopsi sau modifica maşinile de spălat de la
|
||
starea lor iniţială, etc). Cum au limitat sau lărgit creativitatea voastră
|
||
aceste ipoteze?
|
||
Cum aţi identificat caracteristricile şi beneficiile produselor voastre?
|
||
(subliniaţi faptul că acesta este momentul în care trebuie să ne
|
||
concentrăm pe nevoile celorlalţi).
|
||
Ce implicaţii are acest exerciţiu asupra modului în care interacţionăm la
|
||
locul de muncă?
|
||
Ponturi pentru ca Lăsaţi fiecare echipă să determine dacă maşinile de spălat mai
|
||
activitatea să fie un funcţionează sau nu.
|
||
succes... Pentru un grup extrem de competitiv, spuneţi că participanţii nu au voie
|
||
să-şi voteze propriile soluţii.
|
||
Pregătiţi câteva idei creative înainte de începerea activităţii. În cazul în
|
||
care o echipă nu reuşeşte în nici un fel să găsească idei, le puteţi oferi
|
||
ideile proprii pentru a le deschide gustul pentru găsirea de soluţii
|
||
creative.
|
||
Subliniaţi faptul că reclama are voie să fie doar de maxim 30 de secunde
|
||
şi că veţi cronometra timpul.
|
||
23
|
||
|
||
--- PAGE 24 ---
|
||
8. Cine va trece linia?
|
||
Aceasta este... ... o activitate scurtă în care participanţii încearcă să se convingă reciproc să
|
||
treacă o peste linie.
|
||
Scopul este... ... ca participanţii să realizeze că vor avea mai mult succes lucrând
|
||
împreună decât stând deoparte şi lăsându-şi ego-ul să stea în calea
|
||
colaborării.
|
||
Utilizaţi acest Indivizii se concentrează prea mult asupra propriilor nevoi.
|
||
exerciţiu când... Gândirea creativă nu are loc foarte des în organizaţie.
|
||
Este nevoie ca indivizii să-şi exerseze aptitudinile de vânzări.
|
||
Materialele de care Bandă izolatoare
|
||
veţi avea nevoie...
|
||
Iată cum se face... Puneţi bandă izolatoare pe podea pentru a împărţi camera în două.
|
||
Împărţiţi grupul în două grupuri egale.
|
||
Rugaţi grupurile să se aşeze faţă în faţă de o parte şi de alta a liniei
|
||
trasate cu ajutorul benzii izolatoare.
|
||
24
|
||
|
||
--- PAGE 25 ---
|
||
Spuneţi-le că au la dispoziţie 30 de secunde pentru a convinge persoana
|
||
aflată de cealaltă parte a liniei (faţă în faţă) să treacă linia.
|
||
Spuneţi-le că trebuie să negocieze, să mintă, să mituiască, să implore,
|
||
sau să păcălească cealaltă persoană să treacă linia.
|
||
Participanţii nu au voie să se atingă între ei.
|
||
Puneţi aceste Câţi dintre voi aţi convins cealaltă persoană să treacă linia? Cum aţi
|
||
întrebări... făcut-o?
|
||
Ce aţi încercat şi nu a funcţionat?
|
||
Câţi dintre voi v-aţi oferit să treceţi linia dacăşi celălalt o va face? Cine
|
||
câştigă în acest caz? (Amândoi)
|
||
Cum se leagă această activitate de locul de muncă?
|
||
Cum putem lucra împreună pentru a asigura o mai bună colaborare?
|
||
Ce puteţi face la nivel personal pentru a îmbunătăţi colaborarea de la
|
||
nivelul echipei?
|
||
Ponturi pentru ca Acest tip de exerciţiu poate stimula o foarte interesantă discuţie despre
|
||
activitatea să fie un lucrurile de care este nevoie să le ofere fiecare membru într-o echipă.
|
||
succes...
|
||
25
|
||
|
||
--- PAGE 26 ---
|
||
9. Cât de mult veţi licita?
|
||
Aceasta este... ... o activitate în care participanţii licitează asupra unor plicuri al căror
|
||
conţinut exact nu îl cunosc.
|
||
Scopul este... ... acela de a ajuta membrii echipei să recunoască competiţia care este
|
||
beneficăşi care nu este benefică echipei, în special atunci când miza este
|
||
mare. Ei vor putea vedea cum colaborarea poate duce la mai multe câştiguri
|
||
pentru toţi.
|
||
Utilizaţi acest Indivizii se concentrează prea mult asupra propriilor nevoi.
|
||
exerciţiu când... Membrii grupului se află mai degrabă într-o competiţie reciprocă decât
|
||
într-o colaborare.
|
||
Indivizii trebuie să înveţe să privească imaginea de ansamblu.
|
||
Materialele de care 7 plicuri, dintre care:
|
||
veţi avea nevoie... 2 cu câte o bancnotă de 1 leu;
|
||
2 cu câte o bancnotă de 5 lei;
|
||
2 cu câte o bancnotă de 10 lei;
|
||
1 cu o bancnotă de 50 de lei;
|
||
20 de bancnote de câte 1 leu pentru fiecare participant;
|
||
În cazul în care nu folosiţi bani adevăraţi, oferiţi premii pe care oamenii
|
||
le pot cumpăra la final cu acei bani (opţional);
|
||
Iată cum se face... Daţi fiecărui participant 20 de bancnote de câte un leu.
|
||
26
|
||
|
||
--- PAGE 27 ---
|
||
Spuneţi participanţilor că pot păstra banii dacă doresc sau pot licita
|
||
pentru oricare dintre plicurile cu bani. Plicurile conţin fiecare câte o
|
||
bancnotă ce poate fi de 1, 5, 10 sau 50 de lei, iar nici un plic nu are mai
|
||
puţin de 1 leu în el.
|
||
Primul plic va fi dat celui care licitează cel mai mult, fiecare putând
|
||
licita între 1 şi 20 de lei, folosind bancnotele primite la începutul
|
||
jocului.
|
||
Începeţi licitaţia: ,,Cine cât oferă pentru primul plic?”
|
||
După licitaţie daţi plicul câştigătorului.
|
||
Rugaţi câştigătorul să-şi deschidă plicul imediat după ce l-a primit,
|
||
arătându-le tuturor cât a câştigat.
|
||
Repetaţi acest proces pentru fiecare plic.
|
||
Puneţi aceste Cum aţi lucrat ca echipă?
|
||
întrebări... Fiecare aţi început cu 20 de lei. Cu câţi bani aţi rămas la final? Cum aţi
|
||
fi putut rămâne cu mai mulţi bani?
|
||
Ce s-ar fi întâmplat dacă v-aţi fi pus toţi banii împreună şi nimeni nu ar
|
||
fi pariat mai mult de 1 leu?
|
||
Ce legătură găsiţi între acest exerciţiu şi locul de muncă?
|
||
Care e diferenţa între competiţia sănătoasă şi competiţia nesănătoasă?
|
||
Cum putem lucra împreună pentru a ne asigura că există mai multă
|
||
competiţie sănătoasă şi mai multe câştiguri la nivelul echipei?
|
||
Ce puteţi face personal pentru a asigura mai multe rezultate de tip
|
||
câştig-câştig?
|
||
Ponturi pentru ca Banii folosiţi la această activitate pot fi bani de jucărie, dar exerciţiul are
|
||
activitatea să fie un un mai mare impact dacă se folosesc bani reali.
|
||
succes...
|
||
27
|
||
|
||
--- PAGE 28 ---
|
||
II. CONECTARE: CUNOAŞTERE
|
||
RECIPROCĂ
|
||
10. O zi din viaţa...
|
||
Aceasta este... ... o activitate în care participanţii îşi împărtăşesc modul în care îşi petrec o
|
||
zi tipică.
|
||
Scopul este... ... acela de a face participanţii să înveţe lucruri noi şi interesante unii despre
|
||
alţiişi de a-i face să creeze legături la un nivel mai personal.
|
||
Utilizaţi acest Indivizii nu se cunosc unii pe alţii bine.
|
||
exerciţiu când... Indivizii nu-şi apreciazii unii altora contribuţiile aduse.
|
||
Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru a realiza un exerciţiu
|
||
mai elaborat.
|
||
Materialele de care Nu este nevoie de nici un fel de materiale pentru această activitate.
|
||
veţi avea nevoie...
|
||
28
|
||
|
||
--- PAGE 29 ---
|
||
Iată cum se face... Rugaţi participanţii să se împartă pe perechi.
|
||
Unul dintre parteneri va povesti în detaliu modul în care se desfăşoară
|
||
una dintre zilele sale tipice la birou.
|
||
În timp ce ascultă, celălalt partener poate spune doar ,,Şi pe urmă?” sau
|
||
,,Oh, spune-mi mai multe despre asta!”
|
||
După 5 minute, inversaţi rolurile şi repetaţi pentru alte 5 minute.
|
||
Puneţi aceste Cum v-a făcut să vă simţiţi faptul că aţi împărtăşit aceste experienţe
|
||
întrebări... unul cu celălalt? (Am simţit că ne-au apropiat; am realizat că avem
|
||
multe în comun; am empatizat; etc);
|
||
Ce aţi învăţat despre partenerul vostru şi despre munca lui?
|
||
Ce implicaţii are acest exerciţiu asupra modului în care vom interacţiona
|
||
la birou?
|
||
Ponturi pentru ca Cinci minute pot părea foarte mult. Vor fi tentaţi să termine într-un
|
||
activitatea să fie un minut- două. Dar dacă este alocat mai puţin timp nu vor avea îndeajuns
|
||
succes... de multă vreme încât să împărtăşească detaliile de care are nevoie
|
||
ascultătorul pentru a-şi face o idee cât mai clară despre cum arată ziua
|
||
partenerului lui. Amintiţi-vă că obiectivul nu este acela de a oferi un
|
||
rezumat şi a termina, obiectivul este acela de a înţelege mai bine munca
|
||
celuilalt şi viceversa.
|
||
Dacă au probleme în a descrie o zi tipică (deoarece nu este niciodată
|
||
,,tipică”), rugaţi-i să descrie ziua de ieri.
|
||
Dacă nu urmează să participaţi, începeţi activitatea prin demonstrarea
|
||
felului în care trebuie ea îndeplinită. Împărtăşiţi grupului ziua voastră
|
||
tipică!
|
||
Anunţaţi cu 1 minut înainte să se termine timpul de 5 minute alocat
|
||
descrierii.
|
||
29
|
||
|
||
--- PAGE 30 ---
|
||
11. Vremea pentru bârfă
|
||
Aceasta este... ... o activitate în care participanţii îşi împărtăşesc bârfe amuzante sau
|
||
laudative unii despre alţii şi mai apoi încearcă să ghicească cine ce a spus.
|
||
Scopul este... ... acela de a face participanţii să înveţe lucruri noi şi interesante unii despre
|
||
ceilalţi. Acest lucru poate duce la o mai mare apreciere a celorlalţi şi la
|
||
legături personale mai puternice.
|
||
Utilizaţi acest Indivizii se cunosc unii pe alţii destul de bine.
|
||
exerciţiu când... Există un grad confortabil de încredere în cadrul grupului.
|
||
Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru a face o activitate mai
|
||
elaborată.
|
||
Materialele de care Hârtie şi creioane pentru fiecare participant.
|
||
veţi avea nevoie...
|
||
30
|
||
|
||
--- PAGE 31 ---
|
||
Iată cum se face... O persoană se oferă (sau este propusă!) pentru a fi prima Ţintă.
|
||
Toţi ceilalţi scriu un lucru despre Ţintă pe o foaie de hârtie. Poate fi
|
||
ceva laudativ sau ceva surprinzător.
|
||
Adunaţi comentariile, şi alegeţi una la întâmplare pe care să o citiţi cu
|
||
voce tare.
|
||
Ţinta are o singurăşansă pentru a ghici cine a scris respectivul
|
||
comentariu despre ea.
|
||
DacăŢinta nu ghiceşte, citiţi următorul comentariu. De fiecare datăcând
|
||
este citit un comentariu, Ţinta primeşte o singurăşansă pentru a ghici
|
||
autorul.
|
||
Activitatea continuă până când Ţinta reuşeşte să identifice în mod corect
|
||
sursa unui anumit comentariu.
|
||
Atunci când Ţinta identifică în mod corect autorul, autorul devine
|
||
următoarea Ţintă, şi începe o nouă rundă.
|
||
Jucaţi oricât de multe runde vă permite timpul sau până când scade
|
||
energia grupului pentru această activitate.
|
||
De exemplu... ,,Cineva spune că încă eşti îndrăgostită de Ringo Starr!”
|
||
,,Cineva spune că eşti un bun ascultător.”
|
||
,,Cineva spune că te descurci minunat la karaoke.”
|
||
Puneţi aceste Cât de multe aţi învăţat unii despre alţii?
|
||
întrebări... Cât de ruşinat(ă) sau mândru/ă ai fost în momentul în care ai fost Ţinta?
|
||
Ce a făcut să fie greu (sau uşor) pentru tine să ghiceşti cine a fost
|
||
autorul comentariilor?
|
||
Ponturi pentru ca Păstraţi starea de spirit la un nivel de amuzament. Protejaţi grupul de
|
||
31
|
||
|
||
--- PAGE 32 ---
|
||
activitatea să fie un remarci răutăcioase sau nepotrivite.
|
||
succes... Nu lăsaţi ţinta să citească comentariile. El sau ea ar putea identifica
|
||
sursa lor după scris.
|
||
Puteţi ruga Ţinta să părăsească încăperea în timp ce ceilalţi scriu.
|
||
Dacă timpul este limitat, nu trebuie să aşteptaţi până când fiecare scrie
|
||
ceva. Rugaţi Ţinta să părăsească camera în timp ce cei din încăpere
|
||
scriu, astfel încât să nu poată vedea cine nu a dat comentariul.
|
||
12. Panouri umane
|
||
Aceasta este... ... un exerciţiu de autodezvăluire în care participanţii creează un afiş despre
|
||
ei înşişi.
|
||
Scopul este... ... acela de a determina participanţii să înveţe mai multe unii despre alţii şi
|
||
de a-i face să creeze legături la nivel personal.
|
||
Utilizaţi acest Indivizii nu se cunosc prea bine între ei.
|
||
32
|
||
|
||
--- PAGE 33 ---
|
||
exerciţiu când... Unul sau mai mulţi indivizi sunt noi în echipă.
|
||
Se formează o nouă echipă.
|
||
Materialele de care Câte o coală A3 pentru fiecare participant.
|
||
veţi avea nevoie... Markere colorate.
|
||
Foarfece.
|
||
Iată cum se face... Daţi fiecărui participant câte o coală A3 şi câteva markere colorate.
|
||
Au la dispoziţie 6 minute pentru a folosi pe ,,panou” cuvinte, imagini
|
||
sau simboluri care să-i descrie.
|
||
Decupaţi o gaură sau un X aproape de marginea superioară a hârtiei
|
||
astfel încât participantul să-şi poată băga capul prin partea decupată
|
||
(puteţi folosi şi bandă scotch şi sfoară pentru a lega hârtia de gât fără a
|
||
mai fi nevoie să o decupaţi).
|
||
Participanţii ,,îmbracă” panourile astfel încât partea din faţă a corpurilor
|
||
să le fie acoperită de ele.
|
||
Încurajaţi-i să se plimbe unii printre alţii timp de 6 minute.
|
||
În timp ce se plimbă au voie să punădoar întrebări legate de panourile
|
||
celorlalţi şi au voie să răspundă doar întrebărilor ce le sunt adresate de
|
||
către ceilalţi.
|
||
Puneţi aceste De ce consideraţi că este important să vă cunoaşteţi între voi şi în afara
|
||
întrebări... unui context strict legat de locul de muncă?
|
||
Cât de dificil (sau uşor) a fost să împărtăşiţi informaţii despre voi înşivă
|
||
cu ceilalţi?
|
||
Cum putem afla mai multe informaţii unii despre alţii la locul de
|
||
muncă?
|
||
33
|
||
|
||
--- PAGE 34 ---
|
||
Ponturi pentru ca Asiguraţi-i pe cei reticenţi şi pe cei ce nu ştiu ce să scrie că nu trebuie să
|
||
activitatea să fie un împărtăşească decât lucrurile pe care se simt confortabil să le dezvăluie.
|
||
succes... Rugaţi-i să-şi scrie numele pe ,,panouri” şi să le pună în camera de
|
||
relaxare, în sala de conferinţe sau în sala de mese astfel încât să poată
|
||
reveni la ele de oricâte ori este nevoie şi să continue să înveţe cât mai
|
||
multe unii despre alţii.
|
||
Puteţi folosi această activitate pentru a vă cunoaşte mai bine sau pentru
|
||
a începe o şedinţă (fără a mai pune întrebările de dupăfinalizarea
|
||
activităţii)
|
||
Puteţi folosi această activitate de mai multe ori cu acelaşi grup, folosind
|
||
subiecte diferite (lucruri preferate, lucruri legate doar de birou, lucruri
|
||
legate doar de activităţi din afara biroului, etc.)
|
||
13. N.U.M.E.L.E. meu
|
||
Aceasta este... ... o activitate în care participanţii se descriu prin prezentarea prenumelui
|
||
sub forma unui acronim.
|
||
Scopul este... ... acela de a face fiecare participant să cunoască numele celorlalţi şi de a
|
||
face participanţii să afle câteva lucruri interesante unii despre alţii.
|
||
Informaţiile aflate pot determina conversaţii mai târziu.
|
||
34
|
||
|
||
--- PAGE 35 ---
|
||
Utilizaţi acest Numele unuia sau a mai multor indivizi nu sunt cunoscute.
|
||
exerciţiu când... Indivizii nu se cunosc prea bine între ei.
|
||
Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru o activitate mai
|
||
elaborată.
|
||
Materialele de care Nu este nevoie de nici un material pentru această activitate.
|
||
veţi avea nevoie...
|
||
Iată cum se face... Daţi 5 minute grupului pentru ca fiecare să se gândească la lucruri
|
||
interesante despre sine care să corespundă cu literele prenumelui.
|
||
Rugaţi fiecare participant să împărtăşească grupului acronimul creat.
|
||
De exemplu... ,,Bună, mă numesc Laura. L vine de la Led Zepellin, una dintre formaţiile
|
||
mele preferate. A vine de la Aiud, localitatea în care m-am născut. U vine
|
||
de la Umberto Eco, autorul meu preferat. R vine de la respect, lucru cu care
|
||
tratez pe toată lumea şi cu care doresc să fiu tratată la rândul meu. Iar
|
||
ultimul A vine de la Adriana, numele celei mai bune prietene ale mele ”.
|
||
Puneţi aceste De ce este important să ne cunoaştem între noi şi în afara unui context
|
||
întrebări... strict legat de muncă?
|
||
Cât de dificil (sau uşor) a fost să împărtăşeşti informaţii despre tine cu
|
||
alţii?
|
||
Cum putem afla mai multe unii despre alţii la locul de muncă?
|
||
35
|
||
|
||
--- PAGE 36 ---
|
||
Ponturi pentru ca Dacă participanţii se împotmolesc, spuneţi-le că nu trebuie să urmeze
|
||
activitatea să fie un regulile cu exactitate. De exemplu ,,I” poate fi de la Iubesc ciocolata,
|
||
succes... Iubesc şahul, Iubesc zăpada şi aşa mai departe.
|
||
Fiţi pregătiţi să vă împărtăşiţi propriul acronim grupului ca exemplu.
|
||
Puteţi folosi această activitate doar pentru a vă cunoaşte sau o puteţi
|
||
folosi pentru a începe o şedinţă (fără a mai pune întrebările de după
|
||
finalizarea activităţii).
|
||
14. Un ban pentru gândurile tale
|
||
Aceasta este... ... o activitate foarte uşoară de prezentare ce relevărapid un fapt personal
|
||
despre fiecare participant.
|
||
Scopul este... ... acela de a face fiecare participant să cunoască numele celorlalţi şi de a
|
||
face participanţii să afle câteva lucruri interesante unii despre alţii.
|
||
Informaţiile aflate pot determina conversaţii mai târziu.
|
||
Utilizaţi acest Numele unuia sau a mai multor indivizi nu sunt cunoscute.
|
||
exerciţiu când... Indivizii nu se cunosc prea bine între ei.
|
||
Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru o activitate mai
|
||
elaborată.
|
||
36
|
||
|
||
--- PAGE 37 ---
|
||
Materialele de care O monedă de un ban pentru fiecare dintre participanţi. Cele mai bune
|
||
veţi avea nevoie... monede sunt cele care sunt cât mai recente, lucioase şi uşor de citit.
|
||
Iată cum se face... Daţi câte o monedă fiecărui participant. (În timp ce faceţi asta, întrebaţi
|
||
în glumă dacă s-au gândit cumva că vor primi un „bonus în bani cash”
|
||
pentru că participă la întâlnire).
|
||
Rugaţi-i să se prezinte spunându-şi numele şi orice altă informaţie
|
||
despre ei pe care doresc să o împărtăşească cu grupul.
|
||
Apoi rugaţi-i să împărtăşească grupului ceva semnificativ sau interesant
|
||
legat de ei înşişi, din anul în care a fost bătută moneda pe care o au în
|
||
mână.
|
||
Începeţi prima dată cu un exemplu personal (la care v-aţi gândit
|
||
dinainte).
|
||
De exemplu... ,,Bună, mă numesc Irina. Lucrez la această companie de 14 ani şi în acest
|
||
departament de 3. Pe banul meu scrie anul 2008, care este anul în care soţul
|
||
meu m-a convins să merg la paraşutism cu el!”
|
||
Puneţi aceste De ce este important să ne cunoaştem între noi şi în afara unui context
|
||
întrebări... strict legat de muncă?
|
||
Cât de dificil (sau uşor) a fost să împărtăşeşti informaţii despre tine cu
|
||
alţii?
|
||
Cum putem afla mai multe unii despre alţii la locul de muncă?
|
||
Ponturi pentru ca Acordaţi-le un moment pentru a se gândi la ce să spună înainte de a
|
||
activitatea să fie un începe activitatea propriu-zisă.
|
||
37
|
||
|
||
--- PAGE 38 ---
|
||
succes... Atunci când vreţi ca ei să împărtăşească mai multe lucruri specifice, în
|
||
afară de numele lor şi activitatea făcută în anul în care a fost bătută
|
||
moneda, scrieţi celelalte informaţii pe care doriţi să le enunţe pe o tablă
|
||
sau un flipchart.
|
||
Dacă cineva spune că nu-şi aminteşte nimic semnificativ din acel an,
|
||
rugaţi persoana să descrie ce se întâmpla în viaţa ei în acea vreme (unde
|
||
locuia, ce loc de muncă avea, ce hobbiuri avea, etc.).
|
||
Această activitatea poate fi făcută cu acelaşi grup de mai multe ori (din
|
||
moment ce este puţin probabil ca participanţii să aibă acelaşi an de două
|
||
ori la rând).
|
||
Dacă nu aveţi monede de 1 ban, participanţii pot pur şi simplu să
|
||
folosească monedele pe care le au la ei (în buzunare/ poşete, etc).
|
||
Puteţi folosi această activitate doar pentru a vă cunoaşte sau o puteţi
|
||
folosi pentru a începe o şedinţă (fără a mai pune întrebările de după
|
||
finalizarea activităţii).
|
||
15. Îmi place
|
||
Aceasta este... ... o activitate uşoară de prezentare ce scoate la iveală preferinţele personale
|
||
ale fiecărui participant.
|
||
38
|
||
|
||
--- PAGE 39 ---
|
||
Scopul este... ... ca fiecare participant să cunoască o preferinţă personală a tuturor
|
||
celorlalţi participanţi. Aceste informaţii pot duce la crearea unor conversaţii
|
||
mai târziu.
|
||
Utilizaţi acest Numele unuia sau a mai multor indivizi nu sunt cunoscute.
|
||
exerciţiu când... Indivizii nu se cunosc prea bine între ei.
|
||
Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru o activitate mai
|
||
elaborată.
|
||
Materialele de care Nu este nevoie de nici un material pentru această activitate.
|
||
veţi avea nevoie...
|
||
Iată cum se face... Aşezaţi-vă, dacă este posibil, în cerc astfel încât fiecare participant să-i
|
||
poată vedea pe toţi ceilalţi.
|
||
Începeţi prin a spune ceva personal ce vă place să faceţi.
|
||
Următorul participant spune din nou ceea ce a spus cel dinaintea lui,
|
||
spunând ce activitate îi place să facă în locul celei spuse de cel dinaintea
|
||
lui.
|
||
Următorul participant spune din nou activitatea enunţată de cel dinaintea
|
||
sa şi aminteşte ce altceva îi place să facă în locul respectivei activităţi.
|
||
Continuaţi cu restul participanţilor în jurul camerei.
|
||
De exemplu... ,,Îmi place să colecţionez păpuşi din porţelan.”
|
||
,,În loc să colecţionez păpuşi din porţelan, îmi place să mănânc îngheţată.”
|
||
,,În loc să mănânc îngheţată, îmi place să fac plajă la mare.”
|
||
39
|
||
|
||
--- PAGE 40 ---
|
||
,, În loc să fac plajă la mare, îmi place să stau pe internet.”
|
||
,, În loc să stau pe internet, îmi place să antrenez echipa de fotbal a fiului
|
||
meu.”
|
||
Puneţi aceste De ce este important să ne cunoaştem între noi şi în afara unui context
|
||
întrebări... strict legat de muncă?
|
||
Cât de dificil (sau uşor) a fost să împărtăşeşti informaţii despre tine cu
|
||
alţii?
|
||
Cum putem afla mai multe unii despre alţii la locul de muncă?
|
||
Ponturi pentru ca Jucaţi-vă, dacă timpul vă permite, atât cât consideraţi că cei prezenţi se
|
||
activitatea să fie un amuză.
|
||
succes... Permiteţi grupului să reacţioneze scurt la comentarii dar nu rămâneţi
|
||
prea mult la declaraţia cuiva (şi cu siguranţă nu o criticaţi) –oricât de
|
||
bizarăşi deloc populară ar fi.
|
||
Puteţi folosi această activitate doar pentru a vă cunoaşte sau o puteţi
|
||
folosi pentru a începe o şedinţă (fără a mai pune întrebările de după
|
||
finalizarea activităţii).
|
||
40
|
||
|
||
--- PAGE 41 ---
|
||
16. Pe locuri, fiţi gata, recunoşteţi!
|
||
Aceasta este... ... o activitate în care participanţii se organizează pe baza diferitelor
|
||
informaţii pe care le au.
|
||
Scopul este... ... de a determina participanţii să înveţe lucruri noi şi interesante unii despre
|
||
alţii. Aceste informaţii poate duce la crearea unor conversaţii mai târziu.
|
||
Utilizaţi acest Numele unuia sau a mai multor indivizi nu sunt cunoscute.
|
||
exerciţiu când... Indivizii nu se cunosc prea bine între ei.
|
||
Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru o activitate mai
|
||
elaborată.
|
||
Materialele de care Nu este nevoie de nici un material pentru această activitate.
|
||
veţi avea nevoie...
|
||
Iată cum se face... Împărţiţi grupul în două. Aşezaţi echipele pe douăşiruri, faţă în faţă.
|
||
Anunţaţi o categorie (de exemplu, prenumele).
|
||
Ambele echipe se reorganizează alfabetic în funcţie de prenume cât se
|
||
poate de repede.
|
||
Anunţaţi o altă categorie (de exemplu, numele străzii pe care locuiţi).
|
||
41
|
||
|
||
--- PAGE 42 ---
|
||
Ambele echipe se reorganizează după această nouă ordine alfabetică cât
|
||
se poate de repede.
|
||
Repetaţi pentru oricât de multe categorii doriţi.
|
||
De exemplu... Alte categorii de sortare ar putea fi numele, data naşterii (cronologic),
|
||
mâncare preferată, numele animalului de casă, durata de timp de la
|
||
angajarea în organizaţie (numeric), locul naşterii (alfabetic sau geografic de
|
||
la est spre vest), numărul de ţări vizitate, etc.
|
||
Puneţi aceste De ce este important să ne cunoaştem între noi şi în afara unui context
|
||
întrebări... strict legat de muncă?
|
||
Cât de dificil (sau uşor) a fost să împărtăşeşti informaţii despre tine cu
|
||
alţii?
|
||
Ce surprize aţi avut în momentul în care v-aţi reorganizat?
|
||
Cum putem afla mai multe unii despre alţii la locul de muncă?
|
||
Ponturi pentru ca Gândiţi-vă la mai multe categorii decât credeţi că va fi nevoie. Este mai
|
||
activitatea să fie un bine să aveţi prea multe decât prea puţine.
|
||
succes... Opriţi jocul atunci când energia sau entuziasmul încep să dispară.
|
||
Acest joc poate fi jucat de mai multe ori cu categorii diferite sau poate fi
|
||
repetat atunci când un nou membru se alătură echipei.
|
||
Puteţi folosi această activitate doar pentru a vă cunoaşte sau o puteţi
|
||
folosi pentru a începe o şedinţă (fără a mai pune întrebările de după
|
||
finalizarea activităţii).
|
||
42
|
||
|
||
--- PAGE 43 ---
|
||
17. Asemănări şi diferenţe
|
||
Aceasta este... ... o activitate de prezentare în care participanţii sunt provocaţi să descopere
|
||
în ce fel se aseamănăşi în ce fel se deosebesc.
|
||
Scopul este... ... de a determina participanţii să înveţe lucruri noi şi interesante unii despre
|
||
alţii. Aceste informaţii poate duce la crearea unor conversaţii mai târziu.
|
||
Utilizaţi acest Numele unuia sau a mai multor indivizi nu sunt cunoscute.
|
||
exerciţiu când... Indivizii nu se cunosc prea bine între ei.
|
||
Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru o activitate mai
|
||
elaborată.
|
||
Materialele de care O coală de hârtie şi un pix pentru fiecare participant.
|
||
veţi avea nevoie...
|
||
Iată cum se face... Daţi fiecărui participant o foaie de hârtie şi un pix.
|
||
Rugaţi-i să-şi împartă foile în 3 coloane cu titlurile de Nume,
|
||
Asemănare, Diferenţă.
|
||
Rugaţi-i să se plimbe prin camerăşi să vorbească unii cu alţii, încercând
|
||
să completeze cât mai multe nume pe foaie.
|
||
Pentru fiecare nume trebuie să găsească ceva ce au în comun cu
|
||
persoana respectivăşi ceva ce-i diferenţiază.
|
||
43
|
||
|
||
--- PAGE 44 ---
|
||
De exemplu... Nume Asemănare Diferenţă
|
||
1. Mihai Ne place să călătorim. El ascultă muzică country.
|
||
2. Sorina Ne place să gătim. Ea vorbeşte spaniolă.
|
||
Puneţi aceste Cât de dificil (sau uşor) a fost să împărtăşeşti informaţii despre tine cu
|
||
întrebări... alţii?
|
||
Ce surprize aţi avut în momentul când aţi găsit asemănări şi diferenţe?
|
||
Cum putem afla mai multe unii despre alţii la locul de muncă?
|
||
Ponturi pentru ca Rugaţi participanţii să nu copieze răspunsuri. Dacă găsesc o a doua
|
||
activitatea să fie un persoană cu care împărtăşesc faptul că le place ciocolata, trebuie să
|
||
succes... încerce să găsească un alt lucru care-i aseamănă.
|
||
Rugaţi-i să aibă asemănări şi diferenţe ce nu au legătură între ele. De
|
||
exemplu, dacă la asemănări au scris: ,,amândurora ne place să ascultăm
|
||
muzică”, în loc să scrie la diferenţe ,,el ascultă rap iar eu ascult rock” ar
|
||
trebui să încerce să găsească o altă diferenţă ce nu are nici o legătură cu
|
||
muzica.
|
||
Puteţi folosi această activitate doar pentru a vă cunoaşte sau o puteţi
|
||
folosi pentru a începe o şedinţă (fără a mai pune întrebările de după
|
||
finalizarea activităţii).
|
||
44
|
||
|
||
--- PAGE 45 ---
|
||
18. Poveşti dulci
|
||
Aceasta este... ... o activitate în care participanţii împărtăşesc întâmplări pe baza culorii pe
|
||
care o are bomboana ce o ţin în mână.
|
||
Scopul este... ... ca participanţii să înveţe mai multe unii despre alţii şi să aibă mai multă
|
||
încredere în ceilalţi.
|
||
Utilizaţi acest Numele unuia sau a mai multor indivizi nu sunt cunoscute.
|
||
exerciţiu când... Indivizii nu se cunosc prea bine între ei.
|
||
Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru o activitate mai
|
||
elaborată.
|
||
Materialele de care O pungă mare de bomboane M&M, Skittles, sau orice alte bomboane
|
||
veţi avea nevoie... colorate.
|
||
Iată cum se face... Rugaţi fiecare participant să ia câte o bomboană.
|
||
Nu o mâncaţi încă!
|
||
Împărtăşiţi pe rând grupului întâmplări în funcţie de următorul cod
|
||
45
|
||
|
||
--- PAGE 46 ---
|
||
(dacă nu folosiţi bomboane M&M, schimbaţicodul după culorile
|
||
disponibile):
|
||
Bomboană albastră: Un moment când v-aţi simţit foarte mândru la
|
||
locul de muncă.
|
||
Bomboană verde: Un şef pe care l-aţi respectat şi de ce.
|
||
Bomboană galbenă: Un motiv pentru care sunteţi mândru că faceţi
|
||
parte din această organizaţie.
|
||
Bomboană maro: Un moment jenant la locul de muncă.
|
||
Bomboană portocalie: Un moment când aţi dat greş la locul de
|
||
muncă.
|
||
Bomboană mov: Un lucru amuzant ce vi s-a întâmplat la locul de
|
||
muncă.
|
||
Bomboană roşie: Un moment când aţi fost speriat la locul de muncă.
|
||
Mâncaţi bomboana.
|
||
Puneţi aceste De ce este important să ne cunoaştem între noi şi în afara unui context
|
||
întrebări... strict legat de muncă?
|
||
Cât de dificil (sau uşor) a fost să împărtăşeşti informaţii despre tine cu
|
||
alţii?
|
||
Ce surprize aţi avut în momentul în care v-aţi reorganizat?
|
||
Cum putem afla mai multe unii despre alţii la locul de muncă?
|
||
Ponturi pentru ca Se pot folosi alte categorii care să aibă o mai mare legătură cu munca,
|
||
activitatea să fie un organizaţia sau cu un anumit proiect.
|
||
succes... Întâmplările nu trebuie să fie ,,cele mai” – cele mai amuzante, cele mai
|
||
ruşinoase, etc. Luaţi această presiune de pe umerii participanţilor.
|
||
Permiteţi-le să împărtăşească tipul de întâmplare cu care se simt
|
||
confortabil.
|
||
Activitatea poate fi repetată, trebuie doar să cereţi alt tip de întâmplări.
|
||
46
|
||
|
||
--- PAGE 47 ---
|
||
Sau puteţi începe fiecare şedinţă cu o persoană care spune o întâmplare,
|
||
şi în timp veţi auzi întâmplări de la fiecare.
|
||
Limitaţi lungimea povestirii astfel încât nimeni să nu monopolizeze
|
||
discuţia.
|
||
Puneţi undeva la vedere codul ce arată culoarea bomboanei şi tipul de
|
||
istorisire ce trebuie spusă, astfel încât participanţii să poată vedea ce tip
|
||
de întâmplare trebuie să povestească.
|
||
19. Bingo Uman
|
||
Aceasta este... ... o activitate în care participanţii trebuie să joace bingo căutând
|
||
caracteristici pe care cei din grup le au.
|
||
Scopul este... ... de a ajuta participanţii să comunice unii cu alţii şi să se cunoască mai
|
||
bine în afara locului de muncă.
|
||
Utilizaţi acest Indivizii nu se cunosc prea bine între ei.
|
||
exerciţiu când... Unul sau mai mulţi indivizi sunt noi în echipă.
|
||
Se formează o nouă echipă.
|
||
Materialele de care O foaie de Bingo şi un pix pentru fiecare dintre participanţi.
|
||
veţi avea nevoie... Un mic premiu pentru câştigător (opţional).
|
||
47
|
||
|
||
--- PAGE 48 ---
|
||
Iată cum se face... Oferiţi fiecărui participant o copie a foii pentru BINGO.
|
||
În cazul grupurilor mai mici, BINGO poate fi considerat oricare 5
|
||
pătrate ce formează o linie (verticală, orizontală sau diagonală), iar în
|
||
cazul grupurilor mari, poate fi considerat BINGO atunci când unul
|
||
dintre participanţi completează întreaga foaie de BINGO.
|
||
Spuneţi participanţilor că prin intermediul acestui joc pot ajunge să se
|
||
cunoască mai bine între ei.
|
||
Fiecare are o foaie de BINGO şi trebuie să găsească persoanele cărora li
|
||
se potrivesc afirmaţiile din căsuţe. Atunci când completează un pătrat
|
||
trebuie ca persoana ce corespunde descrierii să-şi scrie numele în el.
|
||
Acordaţi 10- 20 de minute acestui exerciţiu, în funcţie de numărul de
|
||
participanţi şi de tipul de BINGO jucat (linie sau întreaga foaie
|
||
completată).
|
||
De cum cineva are BINGO trebuie să strige ,,BINGO!”
|
||
De exemplu... Puteţi folosi ca exemplu foaia de BINGO de mai jos sau puteţi crea propria
|
||
foaie de BINGO.
|
||
Puneţi aceste Ce aţi învăţat unii despre alţii?
|
||
întrebări... Au apărut surprize în timpul jocului?
|
||
Cum ne ajută aceste informaţii să lucrăm împreună?
|
||
Cum influenţează diversitatea echipa?
|
||
Cum ne putem folosi de asemănările şi deosebirile dintre noi pentru a
|
||
întări echipa?
|
||
Ponturi pentru ca Acest exerciţiu este eficient în special atunci când este nevoie să fie
|
||
48
|
||
|
||
--- PAGE 49 ---
|
||
activitatea să fie un spartă gheaţa. De aceea el se folosi şi la începuturile şedinţelor, fără a
|
||
succes... mai purta discuţiade după exerciţiu (fără a mai pune întrebările).
|
||
Participanţii nu au voie să-şi semneze ei înşişi nici una dintre căsuţele
|
||
de BINGO.
|
||
Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva
|
||
care are un hobby care poate fluiera care are degetul care are un care are copii.
|
||
interesant. Imnul României. mare de aceeaşi animal de casă.
|
||
mărime cu al
|
||
vostru.
|
||
Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva
|
||
care a călătorit într- care locuieşte care mai are cel care vorbeşte o care a mâncat un tip
|
||
un loc în care nu mai la nord de puţin un frate. limbăstrăină pe de mâncare pe care
|
||
aţi călătorit unde locuiţi în care nu o vorbiţi. nu l-aţi gustat
|
||
niciodată. prezent. niciodată.
|
||
Găsiţi pe cineva al Găsiţi pe cineva Gasiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva
|
||
cărui cântec care a condus o căruia îi place să care poartă care îşi aminteşte
|
||
preferat este dintr- motocicletă. gătească. cercei. desenele animate
|
||
un alt deceniu preferate în
|
||
decât cel prezent. copilărie.
|
||
Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva
|
||
care a călătorit care a locuit în care îşi bea care practică un căruia îi place
|
||
undeva cu cortul. mai mult de 2 cafeaua sau sport. muntele.
|
||
localităţi. ceaiul cu lapte.
|
||
Gasiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva
|
||
care este într-o care nu poartă care ştie să care preferă care are o plantă în
|
||
relaţie de lungă niciodată haine înoate. vanilia în locul locuinţă.
|
||
durată de o anumită ciocolăţii.
|
||
culoare.
|
||
49
|
||
|
||
--- PAGE 50 ---
|
||
III. COOPERARE: LUCRUL CA O ECHIPĂ
|
||
20. Prinde!
|
||
Aceasta este... ... un joc cu ritm rapid în care participanţii sunt încurajaţi săîmbunătăţească
|
||
timpul pe care îl ia grupului să paseze mingea de la unul la celălalt.
|
||
Scopul este... ... de a face grupul să vadă faptul că mereu se pot aduce îmbunătăţiri unui
|
||
proces şi de a face membrii acestuia să realizeze că este nevoie de întreaga
|
||
echipă pentru a lucra la îmbunătăţirea unui proces.
|
||
Utilizaţi acest Este nevoie ca grupul să caute singur (fără a apela la superiori) metode
|
||
exerciţiu când... de a se îmbunătăţi.
|
||
Există un sentiment puternic de aroganţă în cadrul grupului (Nu se poate
|
||
să fim mai buni de atât!).
|
||
Membrii grupului nu cooperează unii cu alţii la fel de bine cum ar trebui
|
||
să o facă.
|
||
Materialele de care O minge uşoarăşi moale, ce este uşor de aruncat.
|
||
veţi avea nevoie... Un cronometru sau un ceas cu secundar.
|
||
Iată cum se face... Aranjaţi grupul într-un cerc în care cu toţii stau în picioare.
|
||
Daţi mingea oricui din grup.
|
||
50
|