SOURCE: /mnt/d/GoogleDrive/Cercetasi/carti-camp-jocuri/Ebook-52-de-exercitii-de-team-building-la-birou-min.pdf CONVERTED: 2025-01-11 ================================================== --- PAGE 1 --- 52 de exerciţii de team building la birou pentru fiecare săptămână a anului --- PAGE 2 --- CUPRINS: INTRODUCERE ....................................................................................................................... 4 I. Comunicare: ascultare şi influenţare ................................................................................... 7 1. Negocierea celor 2 lei ..................................................................................................... 7 2. Triunghiurile din cărţi ................................................................................................... 10 3. Ascultă! ......................................................................................................................... 12 4. Eu, eu însumi şi cu mine ............................................................................................... 14 5. Origami ......................................................................................................................... 17 6. Valori împărtăşite.......................................................................................................... 19 7. Maşini de spălat ............................................................................................................ 21 8. Cine va trece linia?........................................................................................................ 24 9. Cât de mult veţi licita? .................................................................................................. 26 II. Conectare: Cunoaştere reciprocă ...................................................................................... 28 10. O zi din viaţa... ............................................................................................................ 28 11. Vremea pentru bârfă ................................................................................................... 30 12. Panouri umane ............................................................................................................ 32 13. N.U.M.E.L.E. meu ...................................................................................................... 34 14. Un ban pentru gândurile tale ....................................................................................... 36 15. Îmi place...................................................................................................................... 38 16. Pe locuri, fiţi gata, recunoşteţi! ................................................................................... 41 17. Asemănări şi diferenţe ................................................................................................ 43 18. Poveşti dulci ................................................................................................................ 45 19. Bingo Uman ................................................................................................................ 47 III. Cooperare: lucrul ca o echipă ......................................................................................... 50 20. Prinde! ......................................................................................................................... 50 21. Dă mai departe cartea .................................................................................................. 52 22. Popcorn ....................................................................................................................... 55 23. Derutat......................................................................................................................... 57 24. Tăcerea este de aur ...................................................................................................... 60 25. Puterea stelelor ............................................................................................................ 62 2 --- PAGE 3 --- 26. Legat! .......................................................................................................................... 64 27. Inimi unite ................................................................................................................... 66 IV. Adaptare: abordarea schimbărilor ................................................................................... 70 28. Schimbările de-a lungul timpului................................................................................ 70 29. Ghiceşte şi schimbă..................................................................................................... 72 30. Construcţia turnurilor .................................................................................................. 74 31. Maşinăria umană ......................................................................................................... 77 32. Redesign ...................................................................................................................... 79 33. Numere ........................................................................................................................ 81 34. Degete derutate ........................................................................................................... 83 35. Imaginea inversă ......................................................................................................... 86 V. Creativitate: rezolvarea problemelor împreună ................................................................ 88 36. Şapte mâini.................................................................................................................. 88 37. Sculpturi în balon ........................................................................................................ 90 38. Stiva de cărţi ............................................................................................................... 92 39. Consultanţi .................................................................................................................. 95 40. Îmbunătăţeşte asta ....................................................................................................... 97 41. Poveşti cu un singur cuvânt ...................................................................................... 100 42. Amestecarea foilor .................................................................................................... 102 VI. Lucrul în echipă: aprecierea şi susţinerea reciprocă ..................................................... 104 43. Daţi vina pe cineva.................................................................................................... 104 44. Nici un dar! (feedback) ............................................................................................. 106 45. Nici un dar! (idei)...................................................................................................... 108 46. Primele impresii ........................................................................................................ 111 47. Din gunoi în nestemate ............................................................................................. 113 48. Felicitări! ................................................................................................................... 116 49. Etichete ..................................................................................................................... 119 50. Curcubeul diversităţii ................................................................................................ 121 51. Ce-mi place la mine .................................................................................................. 123 52. ZYX .......................................................................................................................... 126 3 --- PAGE 4 --- INTRODUCERE Aceste activităţi au fost create pentru a se putea adăuga scurte exerciţii de team building la orice întâlnire săptămânală a angajaţilor unei companii. Iată la ce vă puteţi aştepta din partea activităţilor prezentate: Fiecare activitate durează mai puţin de 15 minute. Înţelegem faptul că în timpul unei săptămâni de lucru nu se poate lucra ore întregi la îmbunătăţirea echipei unei companii. Prin urmare, ştim că este nevoie de exerciţii rapide şi la obiect. Fiecare activitate din această carte va dura mai puţin de 15 minute, incluzând în acest timp pânăşi discuţiile de după. Vă veţi întreba probabil dacă pot fi într-adevăr obţinute rezultate în 15 minute. Răspunsul este: da, atâta timp cât aveţi aşteptări realiste. Problemele de lungă durată nu vor fi rezolvate. Personalităţile antagonice nu vor deveni brusc foarte bune prietene. Obstacolele majore nu vor dispărea. Cu toate acestea, aspecte importante legate de echipă vor ieşi la iveală. Străinii vor deveni oameni cunoscuţi. Vor fi stabilite normele grupului. Sentimentele vor fi validate. Camaraderia va fi îmbunătăţită. La final, va fi încurajat un spirit de echipă mai puternic. Toate activităţile pot fi duse la îndeplinire cu foarte puţine materiale, sau chiar fără nici unul. Nu va fi nevoie să mergeţi la magazin cerând tot felul de materiale ciudate pentru a duce la îndeplinire aceste activităţi. Dealtfel, mai mult de jumătate dintre exerciţii nu cer nimic mai mult decât o hârtie şi un pix! Materialele de care este nevoie pentru restul exerciţiilor sunt lucruri simple deseori găsite la locul de muncă, cum ar fi agrafe de birou, markere, hârtii de notiţe, monede, reviste vechi şi aşa mai departe. Doar foarte puţine dintre exerciţii necesită materiale speciale cum ar fi un pachet de cărţi, baloane sau puzzle-uri. Fiecare activitate are unul sau mai multe obiective specifice, concentrate pe un anumit aspect. Activităţile de team building sunt deseori distractive, iar cele din această 4 --- PAGE 5 --- carte sunt cu siguranţă astfel. Cu toate acestea, distracţia nu este scopul principal al nici uneia dintre activităţi. Fiecare activitate este destinată să vă ajute grupul să devină o echipă într-un fel sau altul. Vă puteţi distra în timp ce învăţaţi şi creşteţi împreună! O persoană ca dumneavoastră poate organiza cu uşurinţă oricare dintre activităţile din această carte. Exerciţiile sunt uşor de înţeles şi uşor de pregătit. Unele dintre ele pot fi duse la îndeplinire cu succes la câteva momente după ce au fost citite pentru prima oară. Puteţi citi un exerciţiu din această carte pe drum spre o şedinţăşi îl puteţi aplica chiar atunci! Paşii fiecărei activităţi sunt uşor de urmărit.Fiecare activitate este prezentatã în acelaşi format uşor de citit  Aceasta este... explică pe scurt ce este activitatea respectivă.  Scopul este... spune care este scopul sau obiectivul activităţii.  Utilizaţi acest exerciţiu când... dă indicii legate de lucrurile ce trebuie urmărite pentru a hotărî dacă aceasta este activitatea potrivită pentru scopul pe care doriţi să îl îndepliniţi alături de echipă.  Materialele de care veţi avea nevoie... vă spune toate lucrurile de care veţi avea nevoie pentru activitate. Deseori nu este nevoie de nimic!  Iată cum se face... schiţarea, pas cu pas, a modului în care trebuie realizat exerciţiul.  De exemplu... ilustrează modul în care activitatea s-ar putea desfăşura, pentru a înţelege la ce să vă aşteptaţi.  Puneţi aceste întrebări...înşiră cele mai bune întrebări pentru fiecare activitate. Aceste întrebări sunt folosite pentru discuţia de după finalizarea exerciţiului, aceasta fiind cea mai importantă parte a oricărei activităţi de team-building. În timpul acestei sesiuni, participanţii discută despre lucrurile învăţate în urma exerciţiuluişi le leagă pe acestea de comportamentul lor la locul de muncă.  Ponturi pentru ca activitatea să fie un succes...include lucruri ce vă vor ajuta să desfăşuraţi activitatea cât mai eficient. 5 --- PAGE 6 --- Relaxaţi-vă, nu veţi găsi nici unul dintre aceste tipuri de activităţi aici: Nici o activitate tip ,,acvariu de peşti”, în care doar câţiva participanţi sunt implicaţi activ în timp ce toţi ceilalţi îi privesc şi îi critică. Nici o activitate cu jocuri de rol, în care participanţilor li se dau roluri fictive pe care trebuie să le joace. Nici o demonstraţie în care liderul echipei arată o concluzie prin intermediul demonstraţiei, în timp ce toţi ceilalţi participanţi doar privesc şi discută. Nici o activitate în aer liber, la care este nevoie de arii largi, vreme frumoasă şi participanţi apţi din punct de vedere fizic. Nici un pliant sau fluturaş de preparat, copiat sau distribuit. Nici o activitate ,,intimă”, în care participanţii trebuie să se atingă reciproc deseori sau să-şi împărtăşească gânduri şi sentimente intime, activităţi ce împing coordonatorul în rolul de psiholog mai degrabă decât în cel de lider al activităţii. 6 --- PAGE 7 --- I. COMUNICARE: ASCULTARE ŞI INFLUENŢARE 1. Negocierea celor 2 lei Aceasta este... ... o activitate în care participanţii negociază unii cu alţii pentru 2 lei. Scopul este... ... acela de a determina participanţii să găsească soluţii creative la probleme simple; ei vor vedea faptul că un vot majoritar nu este mereu cel mai eficient mod de a decide Utilizaţi acest  Indivizii se concentrează prea mult asupra propriilor nevoi. exerciţiu când...  Este nevoie ca indivizii să-şi exerseze creativitatea (în rezolvarea problemelor).  Grupul se bazează de prea multe ori pe ,,regula majorităţii” în luarea deciziilor Materialele de care  Două bancnote de câte 1 leu pentru fiecare echipă de câte 3 participanţi. veţi avea nevoie... Iată cum se face...  Împărţiţi grupul în echipe de câte 3.  Daţi fiecărei echipe 2 bancnote de câte 1 leu. 7 --- PAGE 8 ---  Au la dispoziţie 5 minute pentru a decide cine va păstra bancnotele dintre cei 3.  Dacă nu reuşesc să decidă în nici un fel, se poate merge pur şi simplu pe votul majorităţii.  După 5 minute, toate echipele care nu au luat încă o hotărâre vor trebui să înapoieze bancnotele. De exemplu... ,,Am hotărât că Olivia va primi cei 2 lei. Avem încredere că îi va dona echipei de fotbal abăiatului său”. ,,Am căzut de acord că Robert va lua un leu iar Maria îl va lua pe celălalt. Asta deoarece mă vor lăsa să fiu primul care încheie registrul pentru restul săptămânii”. ,,Am hotărât că Mihai va lua ambele bancnote. El ne-a oferit fiecăruia în schimb câte un masaj la spate timp de 1 minut”. Puneţi aceste  Ce strategii aţi folosit în timpul negocierii? Care dintre ele au fost cele întrebări... mai utile?  V-aţi bazat cu toţii pe ,,regula majorităţii”? De ce sau de ce nu?  Cum a influenţat limita de timp felul în care aţi negociat? (M-am simţit grăbit; Ne-a făcut să lucrăm sub presiune; M-a făcut să cedez mai uşor; Am fost mai agresiv; etc.)  Cum ai aflat ce reprezintă pentru ceilalţi o valoare? (I-am întrebat pur şi simplu ce şi-ar dori; Am ascultat ce-mi ofereau ei mie şi am presupus că acele lucruri aveau o anumită valoare în ochii lor; etc.)  Ce implicaţii are acest exerciţiu pentru noi la locul de muncă? 8 --- PAGE 9 --- Ponturi pentru ca  Subliniaţi faptul că acesta nu este un simplu exerciţiu. Persoanele care activitatea să fie un rămân cu banii îi pot păstra. succes...  Doi participanţi pot primi fiecare câte o bancnotă sau unul dintre ei le poate primi pe amândouă.  Anunţaţi participanţii cu 2 minute înainte de sfârşitul jocului.  Majoritatea echipelor nu vor găsi soluţia care este evident cea mai simplă: doi participanţi comploteazăşi votează pentru ca fiecare dintre ei să primească câte o bancnotă. În timpul discuţiilor de după încheierea exerciţiului cercetaţi motivul pentru care acest lucru s-a întâmplat sau nu şi comparaţi concluziile cu modul în care lucrurile se petrec la locul de muncă.  Dacă nu reuşiţi să împărţiţi grupul în echipe de câte trei, participantul sau cei doi participanţi rămaşi în afara echipelor pot participa ca observatori. Rolul observatorului este acela de a urmări în linişte ceilalţi participanţi. În timpul discuţiilor de după finalizarea exerciţiului, observatorul va împărtşi părerile pe care şi le-a făcut de-a lungul jocului. SAU puteţi crea una sau două echipe de câte 4 persoane astfel încât toată lumea să participe activ la exerciţiu. Dinamica grupului se schimbă considerabil atunci când este un număr par de participanţi ce doresc să folosească ,,regula majorităţii”. 9 --- PAGE 10 --- 2. Triunghiurile din cărţi Aceasta este... ... o activitate de negociere în care echipele fac schimb de bucăţi din cărţi de joc în speranţa de a forma cărţi de joc complete. Scopul este... ... acela de a învăţa participanţii să vadă perspectiva celorlalţi înainte de a încerca să-i influenţeze sau să-i convingă de ceva. Utilizaţi acest  Indivizii se concentrează prea mult pe nevoile proprii. exerciţiu când...  Indivizii trebuie să-si îmbunătăţească tehnicile de vânzări.  Indivizii trebuie să-şi dezvolte aptitudinile de negociatori. Materialele de care  Un pachet de cărţi de joc. veţi avea nevoie...  Câte un plic pentru fiecare echipă.  Tăiaţi fiecare carte în jumătate pe diagonală, apoi mai tăiaţi o dată folosing cealaltă diagonală, astfel încât fiecare carte este acum formată din patru sferturi în formă de triunghiuri.  Amestecaţi bine toate bucăţile de cărţi de jocşi puneţi un număr egal de bucăţi în fiecare plic.  Mici premii pentru câştigători (opţional). 10 --- PAGE 11 --- Iată cum se face...  Împărţiţi grupul în echipe de câte 3 sau 4.  Daţi fiecărei echipe un plic ce conţine triunghiuri din cărţile de joc.  Echipele au 3 minute pentru a-şi examina şi sortabucăţile primite şi pentru a-şi planifica strategia pentru schimburi.  Deschideţi runda de negocieri şi schimburi. Această rundă durează 8 minute. Toată lumea participă negociind bucăţile de care are nevoie echipa lor (pot negocia individual sau în echipă).  Număraţi câte cărţi complete (toate cele 4 bucăţi) are fiecare echipăşi anunţaţi echipa câştigătoare. Puneţi aceste  Cât de dispuse au fost celelalte echipe să facă schimb cu voi? întrebări...  Care au fost tacticile de negociere care au avut cel mai mare succes în cazul vostru? (Am urmărit ce cereauşi le-am oferit acel lucru; Am fost agresivi în negociere; Ne-am purtat frumos de-a lungul negocierii, etc)  Cum vi s-a schimbat strategia de-a lungul jocului? De ce?  De ce alte abilităţi a trebuit să vă folosiţi pentru a avea succes în negociere? (Ascultare; empatie; adăugarea unui element personal; rezolvarea problemelor în mod creativ, etc.)  În ce situaţii trebuie să negociem timp, informaţii sau resurse la locul de muncă?  Ce implicaţii are acest exerciţiu pentru noi la locul de muncă? Ponturi pentru ca  Trebuie să aveţi cel puţin 3 echipe pentru ca această activitate să aibă activitatea să fie un rezultate bune. Dacă este necesar, puteţi chiar forma echipe de câte doi succes... participanţi.  Participanţii pot negocia şi face schimburi individual sau în echipă.  Anunţaţi participanţii cu 2 minute înainte de finalul jocului.  Observaţi dacă se unesc cumva două echipe, pentru a lucra împreună. Discutaţi acest lucru după încheierea exerciţiului. 11 --- PAGE 12 --- 3. Ascultă! Aceasta este... ... o activitate discursivă în care participanţii ascultă în timp ce alţii îşi împărtăşesc viziunea asupra unui subiect controversat. Scopul este... ... acela dea determina participanţii să-şi exerseze abilităţile de ascultare, chiar şi în momentele în care sunt nerăbdători să-şi exprime acordul sau insistă în a contesta un argument. Utilizaţi acest  Indivizii nu se ascultă reciproc. exerciţiu când...  Indivizii simt că alţii nu se arată deschişi în a le asculta părerile.  Indivizii doresc să se cunoască mai bine unii pe alţii. Materialele de care  Un set identic de 10-15 cartonaşe pentru fiecare echipă. Pe fiecare veţi avea nevoie... cartonaş veţi fi scris câte un subiect controversat. Iată cum se face...  Rugaţi participanţii să se grupeze pe perechi.  Oferiţi fiecărei perechi câte un set de cartonaşe dintre cele pregătite în prealabil. 12 --- PAGE 13 ---  Unul dintre parteneri extrage o carte şi vorbeşte timp de 3 minute despre modul în care vede el respectiva problemă.  În tot acest timp, celălalt partener nu are voie să spună nimic. Trebuie doar să asculte.  După 3 minute, celălalt partener are 1 minut pentru a recapitula cele auzite. Nu este timp pentru a respinge, dezbate sau a fi de acord – trebuie doar rezumată discuţia.  Inversaţi rolurile şi repetaţi exerciţiul cu un subiect diferit. De exemplu... Subiectele controversate pot include mariajul persoanelor de acelaşi sex, avortul, rugăciunea în şcoli, eutanasia, pedeapsa capitală, reforma sănătăţii, SIDA, armele nucleare, drepturile animalelor, etc. Puneţi aceste  Cum au contribuit la mesaj tonul şi limbajul non verbal al celui ce a întrebări... vorbit?  Cum v-aţi simţit atunci când aţi fost nevoiţi să ascultaţi fără a avea dreptul de a vă spune părerea? (Frustrat, neliniştit, m-a făcut să ascult mai cu atenţie, etc).  Cum v-aţi simţit atunci când vorbeaţi şi interlocutorul vostru nu spunea nimic? (Am simţit că sunt ascultat, Frustrat deoarece nu îmi puteam da seama ce părere are despre acest subiect, etc).  Cum a fost rezumatul făcut de cel ce asculta?  Când este extrem de important ca noi săascultăm la fel de atenţi ca în timpul acestui exerciţiula locul de muncă?  Ce implicaţii are acest exerciţiu asupra modului în care interacţionăm la locul de muncă? 13 --- PAGE 14 --- Ponturi pentru ca  Participanţii pot refuza până la două subiecte dacă nu se simt confortabil activitatea să fie un să le discute. succes...  Puteţi folosi un singur set mare de cartonaşe pentru întreg grupul. Puteţi avea chiar dubluri în set. Trebuie să aveţi destule cartonaşe pentru fiecare participant (şi câteva de rezervă). Daţi câte un cartonaş fiecărei echipe. După ce a vorbit prima persoană, daţi un alt cartonaş celuilalt participant. Nu daţi ambele cartonaşe deodată, altfel cel de-al doilea participant va fi tentat să se concentreze asupra a ceea ce urmează să spună el însuşi, în loc să se concentreze asupra a ceea ce spune partenerul său.  Anunţaţi participanţii cu 30 de secunde înainte de terminarea discursului. 4. Eu, eu însumi şi cu mine Aceasta este... ... o activitate în care se spun istorisiri, forţând participanţii să comunice despre orice altceva decât ei înşişi. 14 --- PAGE 15 --- Scopul este... ... acela de a determina participanţii să vadă cât de des îşi centrează comunicarea în jurul propriei persoane. Utilizaţi acest  Este nevoie ca indivizii să-şi îmbunătăţească abilităţile de comunicare exerciţiu când... astfel încât să se concentreze mai puţin pe propria persoanăşi mai mult pe cei din jur.  Este nevoie ca indivizii să se concentreze asupra abilităţilor lor de ascultare.  Este nevoie ca indivizii să-şi exerseze creativitatea (în jurul tehnicilor de comunicare).  Nu aveţi timp pentru a vă pregăti şi/ sau nu aveţi materiale pentru un alt exerciţiu mai elaborat. Materialele de care  Nu este nevoie de nici un material pentru acest exerciţiu. veţi avea nevoie... Iată cum se face...  Rugaţi participanţii să se împartă pe perechi.  Unul dintre parteneri începe prin a vorbi timp de 3 minute non stop. El trebuie să vorbească continuu, fără pauze.  El poate vorbi despre orice subiect sau despre mai multe subiecte.  Nu are voie să folosească niciodată cuvântul ,,Eu” sau verbe la persoana I.  Partenerul care ascultă nu are voie să vorbească deloc, nici măcar pentru a pune întrebări sau pentru a aproba.  După cele 3 minute inversaţi rolurile şi repetaţi exerciţiul. Puneţi aceste  Care rol vi s-a părut mai uşor? Cel al celui ce vorbeşte sau al celui ce întrebări... ascultă? De ce? 15 --- PAGE 16 ---  Cum v-aţi simţit când a trebuit să ascultaţi fără a putea pune întrebări sau contribui prin opinia proprie? (Lăsat pe dinafară; mai puţin implicat; mai concentrat pe cel ce vorbeşte, etc.)  Cum v-aţi simţit în momentul în care a trebuit să vorbiţi fără a putea afla părerea celui care vă ascultă? (Am fost îngrijorat că nu înţelege ce vreau să spun sau nu-i pasă; Disconfort legat de atenţia care-mi era acordată; Mi-a plăcut atenţia acordatăşi concentrarea asupra mea; etc.)  Cât de dificil sau cât de uşor a fost vorbitul non stop? De ce?  Ce metode creative aţi găsit pentru a vorbi despre voi înşivă fără a folosi cuvântul,,Eu” sau verbe la persoana I?  Cum putem enunţa lucrurile pe care vrem să le exprimăm pentru a ne concentra într-o mai mare măsură pe cealaltă persoană?  Ce implicaţii are acest exerciţiu asupra locului nostru de muncă? Ponturi pentru ca  Fiţi pregătiţi să demonstraţi un discurs de 2 minute care să nu folosească activitatea să fie un cuvântul ,,Eu” sau verbe la persoana I, în cazul în care grupul o cere. succes... Cereţi grupului să încerce să vă prindă folosind vreun ,,Eu” sau vreun verb la persoana I.  Anunţaţi participanţii cu 30 de secunde înainte de terminarea discursului. 16 --- PAGE 17 --- 5. Origami Aceasta este... ... o activitate în care participanţii urmează instrucţiunile de îndoire a unei bucăţi de hârtie în timp ce au ochii închişi. Scopul este... ... acela de a determina participanţii să vadă felul în care instrucţiunile pot fi interpretate în mod diferit, şi prin urmare cât de clar trebuie să comunicămunii cu alţii. Utilizaţi acest  Atunci când indivizii nu comunică în mod clar sau în mod specific. exerciţiu când...  Indivizii fac prea multe presupuneri legate de cei ce îi ascultă.  Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru a pregăti un exerciţiu mai elaborat. Materialele de care  O coală de hârtie pentru fiecare participant veţi avea nevoie... Iată cum se face...  Daţi fiecărui participant câte o coală de hârtie.  Anunţaţi-i că le veţi da instrucţiuni legate de cum să îşi îndoaie coala.  Rugaţi-i să-şi închidă ochii. Trebuie să rămână cu ochii închişi, neavând 17 --- PAGE 18 --- voie să pună întrebări de-a lungul instrucţiunilor.  Daţi instrucţiunile legate de ruperea şi îndoirea hârtiei de mai multe ori.  Rugaţi toţi participanţii să-şi deschidă ochii, să-şi despăturească hârtiile şi să le compare între ele. De exemplu...  Îndoiţi-vă hârtia în jumătate.  Acum, îndoiţi-o din nou în jumătate.  Apoi, îndoiţi-o din nou în jumătate pentru o ultimă dată.  Acum, rupeţi colţul din dreapta.  Întoarceţi-vă acum hârtia şi rupeţi-i colţul de sus. Puneţi aceste  Are toată lumea acelaşi rezultat final? De ce sau de ce nu? întrebări...  Cât de diferite ar fi fost rezultatele dacă aţi fi avut ochii deschişi? (Am fi comparat şi copiat ceeace făceau ceilalţi, etc.)  Cum v-aţi simţit în timp ce vă dădeam instrucţiunile? (Confuz; vroiam să pun întrebări; frustrat, etc.)  Cum ar fi putut fi îmbunătăţite instrucţiunile date de mine?  Ce implicaţii are acest exerciţiu asupra modului în care interacţionăm la locul de muncă? Ponturi pentru ca  Spuneţi instrucţiunile rar şi clar. Nu încercaţi să îi pierdeţi pe parcurs activitatea să fie un sau să-i păcăliţi.Repetaţi de câte ori este nevoie. succes...  Nu corectaţi pe nimeni în timp ce împătureşte. Nu există un singur răspuns corect la acest exerciţiu. Instrucţiunile sunt ambigue în mod intenţionat.  Urmăriţi să vedeţi dacă cineva îşi deschide ochii. Când este adecvat ca regulile să fie încălcate? 18 --- PAGE 19 --- 6. Valori împărtăşite Aceasta este... ... o activitate în care participanţii cad de acord asupra celor mai importante valori împărtăşite de către grup. Scopul este... ... acela de a determina participanţii să cadă de acord asupra celor mai importante valori pe care le împărtăşesc. Utilizaţi acest  Urmează să începeţi un proiect semnificativ sau este nevoie de un efort exerciţiu când... comun.  Indivizii simt că ceilalţi nu sunt deschişi spre a-i asculta.  Este nevoie ca indivizii să creeze o legătură. Materialele de care  Hârtie şi pix pentru fiecare participant. veţi avea nevoie...  Câte o coală A3 pentru fiecare echipă.  Markere colorate. Iată cum se face...  Rugaţi fiecare participant să scrie în 2 minute care consideră el că sunt cele mai importante 3 valori ale organizaţiei voastre.  Împărţiţi grupul în echipe de 4-6 participanţi.  Rugaţi fiecare participant să spună echipei cele trei valori notate. 19 --- PAGE 20 ---  Dintre toate valorile împărtăşite în echipă, membrii trebuie să cadă de acord asupra a trei valori pe care le consideră cele mai importante pentru organizaţie.  Daţi fiecărei echipe câte o coală A3 şi markere colorate.  Fiecare echipă va crea un afiş cu cuvinte, simboluri şi/ sau imagini ce reflectă respectivele 3 valori.  După 10 minute, rugaţi fiecare echipă să-şi prezinte afişul grupului. De exemplu... Valorile includ lucruri precum angajamentul faţă de clienţi, integritatea, munca în echipă, concentrarea pe calitate, inovaţia, eficienţa, respectul, creativitatea, şi aşa mai departe. Puneţi aceste  Care valori apar la mai multe dintre echipe? întrebări...  Cum aţi rezolvat dezacordurile din cadrul echipei?  Dacă cineva care e nou în organizaţie ar vedea aceste liste cu valori, cum credeţi că s-ar aştepta să se poarte membrii organizaţiei?  Ne purtăm astfel?  Ce ne poate face să pierdem din vedere valorile? (Termene limită stresante; faptul că alţii se poartă diferit; schimbările apărute la locul de muncă, etc). Ce putem face când apar aceste probleme?  Cum ne-ar ajuta să ne îndeplinim scopurile traiul după aceste valori?  Ce implicaţii are acest exerciţiu asupra modului în care interacţionăm la birou? 20 --- PAGE 21 --- Ponturi pentru ca  Încurajaţi echipele să fie creative în momentul în care reprezintă valorile activitatea să fie un pe afiş; succes...  În cazul în care organizaţia are deja valori declarate, rugaţi totuşi echipele să încerce să identifice cele mai importante trei valori pentru departamentul lor/ filială, etc;  În cazul în care o echipă nu reuşeşte să termine, întrebaţi ce i-a împiedicat. Unii vor învăţa din problemele întâlnite. Mai apoi întrebaţi cum ar fi putut fi evitate acele bariere sau cum ar fi putut fi abordate în mod eficient.  În zilele următoare, întrebaţi periodic care dintre valori sunt demonstrate la locul de muncă. 7. Maşini de spălat Aceasta este... ... o activitate de vânzare creativă în care participanţii se gândesc la diferite metode de a vinde 10.000 de maşini de spălat uzate. 21 --- PAGE 22 --- Scopul este... ... acela de a determina participanţii să-şi exerseze gândirea creativă pentru a găsi soluţii şi de a-i face să vadă lucrurile şi din perspectiva altora. Utilizaţi acest  Indivizii se concentrează prea mult asupra propriilor nevoi. exerciţiu când...  Gândirea creativă nu are loc foarte des în organizaţie.  Este nevoie ca indivizii să-şi exerseze aptitudinile de vânzări.  Nu aveţi timpul sau materialele necesare pregătirii unui exerciţiu mai elaborat. Materialele de care  Nu este nevoie de nici un material pentru această activitate, decât în veţi avea nevoie... cazul în care doriţi să recompensaţi cu un mic premiu echipa câştigătoare. Iată cum se face...  Împărţiţi grupul în echipe de 3-6 participanţi.  Anunţaţi faptul că fiecare echipă a primit gratuit 10.000 de maşini de spălat vechi uzate.  Echipele trebuie să se gândească la o metodă de a vinde aceste maşini de spălat şi trebuie să pregătească un discurs de vânzări (o reclamă de 30 de secunde) pentru restul grupului.  Acordaţi-le 8 minute pentru a lucra în cadrul echipelor.  Fiecare echipă îşi prezintă reclama grupului.  Rugaţi grupul să hotărască prin vot care design de marketing ar fi cel mai probabil să aibă succes în a produce vânzări. De exemplu... Unele dintre întrebuinţările maşinilor de spălat vechi ar fi umplerea lor cu gheaţăşi folosirea lor astfel pentru a păstra berea rece în timpul petrecerilor; folosirea lor pentru combinarea vopselelor pentru pânză; folosirea lor 22 --- PAGE 23 --- pentru coşuri de baschet; folosirea lor ca acvarii pentru peştii ce iubesc apele întunecate; folosirea lor pentru depozitarea jucăriilor, etc. Puneţi aceste  Cum a ales echipa voastră această strategie de marketing? întrebări...  Cât de creativi credeţi că aţi fost? De ce?  De la ce ipoteze aţi pornit pentru a vă crea planul? (Trebuia să aibă ceva de a face cu hainele; trebuie să le vindem consumatorilor şi nu altor companii; puteam vopsi sau modifica maşinile de spălat de la starea lor iniţială, etc). Cum au limitat sau lărgit creativitatea voastră aceste ipoteze?  Cum aţi identificat caracteristricile şi beneficiile produselor voastre? (subliniaţi faptul că acesta este momentul în care trebuie să ne concentrăm pe nevoile celorlalţi).  Ce implicaţii are acest exerciţiu asupra modului în care interacţionăm la locul de muncă? Ponturi pentru ca  Lăsaţi fiecare echipă să determine dacă maşinile de spălat mai activitatea să fie un funcţionează sau nu. succes...  Pentru un grup extrem de competitiv, spuneţi că participanţii nu au voie să-şi voteze propriile soluţii.  Pregătiţi câteva idei creative înainte de începerea activităţii. În cazul în care o echipă nu reuşeşte în nici un fel să găsească idei, le puteţi oferi ideile proprii pentru a le deschide gustul pentru găsirea de soluţii creative.  Subliniaţi faptul că reclama are voie să fie doar de maxim 30 de secunde şi că veţi cronometra timpul. 23 --- PAGE 24 --- 8. Cine va trece linia? Aceasta este... ... o activitate scurtă în care participanţii încearcă să se convingă reciproc să treacă o peste linie. Scopul este... ... ca participanţii să realizeze că vor avea mai mult succes lucrând împreună decât stând deoparte şi lăsându-şi ego-ul să stea în calea colaborării. Utilizaţi acest  Indivizii se concentrează prea mult asupra propriilor nevoi. exerciţiu când...  Gândirea creativă nu are loc foarte des în organizaţie.  Este nevoie ca indivizii să-şi exerseze aptitudinile de vânzări. Materialele de care  Bandă izolatoare veţi avea nevoie... Iată cum se face...  Puneţi bandă izolatoare pe podea pentru a împărţi camera în două.  Împărţiţi grupul în două grupuri egale.  Rugaţi grupurile să se aşeze faţă în faţă de o parte şi de alta a liniei trasate cu ajutorul benzii izolatoare. 24 --- PAGE 25 ---  Spuneţi-le că au la dispoziţie 30 de secunde pentru a convinge persoana aflată de cealaltă parte a liniei (faţă în faţă) să treacă linia.  Spuneţi-le că trebuie să negocieze, să mintă, să mituiască, să implore, sau să păcălească cealaltă persoană să treacă linia.  Participanţii nu au voie să se atingă între ei. Puneţi aceste  Câţi dintre voi aţi convins cealaltă persoană să treacă linia? Cum aţi întrebări... făcut-o?  Ce aţi încercat şi nu a funcţionat?  Câţi dintre voi v-aţi oferit să treceţi linia dacăşi celălalt o va face? Cine câştigă în acest caz? (Amândoi)  Cum se leagă această activitate de locul de muncă?  Cum putem lucra împreună pentru a asigura o mai bună colaborare?  Ce puteţi face la nivel personal pentru a îmbunătăţi colaborarea de la nivelul echipei? Ponturi pentru ca  Acest tip de exerciţiu poate stimula o foarte interesantă discuţie despre activitatea să fie un lucrurile de care este nevoie să le ofere fiecare membru într-o echipă. succes... 25 --- PAGE 26 --- 9. Cât de mult veţi licita? Aceasta este... ... o activitate în care participanţii licitează asupra unor plicuri al căror conţinut exact nu îl cunosc. Scopul este... ... acela de a ajuta membrii echipei să recunoască competiţia care este beneficăşi care nu este benefică echipei, în special atunci când miza este mare. Ei vor putea vedea cum colaborarea poate duce la mai multe câştiguri pentru toţi. Utilizaţi acest  Indivizii se concentrează prea mult asupra propriilor nevoi. exerciţiu când...  Membrii grupului se află mai degrabă într-o competiţie reciprocă decât într-o colaborare.  Indivizii trebuie să înveţe să privească imaginea de ansamblu. Materialele de care  7 plicuri, dintre care: veţi avea nevoie...  2 cu câte o bancnotă de 1 leu;  2 cu câte o bancnotă de 5 lei;  2 cu câte o bancnotă de 10 lei;  1 cu o bancnotă de 50 de lei;  20 de bancnote de câte 1 leu pentru fiecare participant;  În cazul în care nu folosiţi bani adevăraţi, oferiţi premii pe care oamenii le pot cumpăra la final cu acei bani (opţional); Iată cum se face...  Daţi fiecărui participant 20 de bancnote de câte un leu. 26 --- PAGE 27 ---  Spuneţi participanţilor că pot păstra banii dacă doresc sau pot licita pentru oricare dintre plicurile cu bani. Plicurile conţin fiecare câte o bancnotă ce poate fi de 1, 5, 10 sau 50 de lei, iar nici un plic nu are mai puţin de 1 leu în el.  Primul plic va fi dat celui care licitează cel mai mult, fiecare putând licita între 1 şi 20 de lei, folosind bancnotele primite la începutul jocului.  Începeţi licitaţia: ,,Cine cât oferă pentru primul plic?”  După licitaţie daţi plicul câştigătorului.  Rugaţi câştigătorul să-şi deschidă plicul imediat după ce l-a primit, arătându-le tuturor cât a câştigat.  Repetaţi acest proces pentru fiecare plic. Puneţi aceste  Cum aţi lucrat ca echipă? întrebări...  Fiecare aţi început cu 20 de lei. Cu câţi bani aţi rămas la final? Cum aţi fi putut rămâne cu mai mulţi bani?  Ce s-ar fi întâmplat dacă v-aţi fi pus toţi banii împreună şi nimeni nu ar fi pariat mai mult de 1 leu?  Ce legătură găsiţi între acest exerciţiu şi locul de muncă?  Care e diferenţa între competiţia sănătoasă şi competiţia nesănătoasă?  Cum putem lucra împreună pentru a ne asigura că există mai multă competiţie sănătoasă şi mai multe câştiguri la nivelul echipei?  Ce puteţi face personal pentru a asigura mai multe rezultate de tip câştig-câştig? Ponturi pentru ca  Banii folosiţi la această activitate pot fi bani de jucărie, dar exerciţiul are activitatea să fie un un mai mare impact dacă se folosesc bani reali. succes... 27 --- PAGE 28 --- II. CONECTARE: CUNOAŞTERE RECIPROCĂ 10. O zi din viaţa... Aceasta este... ... o activitate în care participanţii îşi împărtăşesc modul în care îşi petrec o zi tipică. Scopul este... ... acela de a face participanţii să înveţe lucruri noi şi interesante unii despre alţiişi de a-i face să creeze legături la un nivel mai personal. Utilizaţi acest  Indivizii nu se cunosc unii pe alţii bine. exerciţiu când...  Indivizii nu-şi apreciazii unii altora contribuţiile aduse.  Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru a realiza un exerciţiu mai elaborat. Materialele de care  Nu este nevoie de nici un fel de materiale pentru această activitate. veţi avea nevoie... 28 --- PAGE 29 --- Iată cum se face...  Rugaţi participanţii să se împartă pe perechi.  Unul dintre parteneri va povesti în detaliu modul în care se desfăşoară una dintre zilele sale tipice la birou.  În timp ce ascultă, celălalt partener poate spune doar ,,Şi pe urmă?” sau ,,Oh, spune-mi mai multe despre asta!”  După 5 minute, inversaţi rolurile şi repetaţi pentru alte 5 minute. Puneţi aceste  Cum v-a făcut să vă simţiţi faptul că aţi împărtăşit aceste experienţe întrebări... unul cu celălalt? (Am simţit că ne-au apropiat; am realizat că avem multe în comun; am empatizat; etc);  Ce aţi învăţat despre partenerul vostru şi despre munca lui?  Ce implicaţii are acest exerciţiu asupra modului în care vom interacţiona la birou? Ponturi pentru ca  Cinci minute pot părea foarte mult. Vor fi tentaţi să termine într-un activitatea să fie un minut- două. Dar dacă este alocat mai puţin timp nu vor avea îndeajuns succes... de multă vreme încât să împărtăşească detaliile de care are nevoie ascultătorul pentru a-şi face o idee cât mai clară despre cum arată ziua partenerului lui. Amintiţi-vă că obiectivul nu este acela de a oferi un rezumat şi a termina, obiectivul este acela de a înţelege mai bine munca celuilalt şi viceversa.  Dacă au probleme în a descrie o zi tipică (deoarece nu este niciodată ,,tipică”), rugaţi-i să descrie ziua de ieri.  Dacă nu urmează să participaţi, începeţi activitatea prin demonstrarea felului în care trebuie ea îndeplinită. Împărtăşiţi grupului ziua voastră tipică!  Anunţaţi cu 1 minut înainte să se termine timpul de 5 minute alocat descrierii. 29 --- PAGE 30 --- 11. Vremea pentru bârfă Aceasta este... ... o activitate în care participanţii îşi împărtăşesc bârfe amuzante sau laudative unii despre alţii şi mai apoi încearcă să ghicească cine ce a spus. Scopul este... ... acela de a face participanţii să înveţe lucruri noi şi interesante unii despre ceilalţi. Acest lucru poate duce la o mai mare apreciere a celorlalţi şi la legături personale mai puternice. Utilizaţi acest  Indivizii se cunosc unii pe alţii destul de bine. exerciţiu când...  Există un grad confortabil de încredere în cadrul grupului.  Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru a face o activitate mai elaborată. Materialele de care  Hârtie şi creioane pentru fiecare participant. veţi avea nevoie... 30 --- PAGE 31 --- Iată cum se face...  O persoană se oferă (sau este propusă!) pentru a fi prima Ţintă.  Toţi ceilalţi scriu un lucru despre Ţintă pe o foaie de hârtie. Poate fi ceva laudativ sau ceva surprinzător.  Adunaţi comentariile, şi alegeţi una la întâmplare pe care să o citiţi cu voce tare.  Ţinta are o singurăşansă pentru a ghici cine a scris respectivul comentariu despre ea.  DacăŢinta nu ghiceşte, citiţi următorul comentariu. De fiecare datăcând este citit un comentariu, Ţinta primeşte o singurăşansă pentru a ghici autorul.  Activitatea continuă până când Ţinta reuşeşte să identifice în mod corect sursa unui anumit comentariu.  Atunci când Ţinta identifică în mod corect autorul, autorul devine următoarea Ţintă, şi începe o nouă rundă.  Jucaţi oricât de multe runde vă permite timpul sau până când scade energia grupului pentru această activitate. De exemplu... ,,Cineva spune că încă eşti îndrăgostită de Ringo Starr!” ,,Cineva spune că eşti un bun ascultător.” ,,Cineva spune că te descurci minunat la karaoke.” Puneţi aceste  Cât de multe aţi învăţat unii despre alţii? întrebări...  Cât de ruşinat(ă) sau mândru/ă ai fost în momentul în care ai fost Ţinta?  Ce a făcut să fie greu (sau uşor) pentru tine să ghiceşti cine a fost autorul comentariilor? Ponturi pentru ca  Păstraţi starea de spirit la un nivel de amuzament. Protejaţi grupul de 31 --- PAGE 32 --- activitatea să fie un remarci răutăcioase sau nepotrivite. succes...  Nu lăsaţi ţinta să citească comentariile. El sau ea ar putea identifica sursa lor după scris.  Puteţi ruga Ţinta să părăsească încăperea în timp ce ceilalţi scriu.  Dacă timpul este limitat, nu trebuie să aşteptaţi până când fiecare scrie ceva. Rugaţi Ţinta să părăsească camera în timp ce cei din încăpere scriu, astfel încât să nu poată vedea cine nu a dat comentariul. 12. Panouri umane Aceasta este... ... un exerciţiu de autodezvăluire în care participanţii creează un afiş despre ei înşişi. Scopul este... ... acela de a determina participanţii să înveţe mai multe unii despre alţii şi de a-i face să creeze legături la nivel personal. Utilizaţi acest  Indivizii nu se cunosc prea bine între ei. 32 --- PAGE 33 --- exerciţiu când...  Unul sau mai mulţi indivizi sunt noi în echipă.  Se formează o nouă echipă. Materialele de care  Câte o coală A3 pentru fiecare participant. veţi avea nevoie...  Markere colorate.  Foarfece. Iată cum se face...  Daţi fiecărui participant câte o coală A3 şi câteva markere colorate.  Au la dispoziţie 6 minute pentru a folosi pe ,,panou” cuvinte, imagini sau simboluri care să-i descrie.  Decupaţi o gaură sau un X aproape de marginea superioară a hârtiei astfel încât participantul să-şi poată băga capul prin partea decupată (puteţi folosi şi bandă scotch şi sfoară pentru a lega hârtia de gât fără a mai fi nevoie să o decupaţi).  Participanţii ,,îmbracă” panourile astfel încât partea din faţă a corpurilor să le fie acoperită de ele.  Încurajaţi-i să se plimbe unii printre alţii timp de 6 minute.  În timp ce se plimbă au voie să punădoar întrebări legate de panourile celorlalţi şi au voie să răspundă doar întrebărilor ce le sunt adresate de către ceilalţi. Puneţi aceste  De ce consideraţi că este important să vă cunoaşteţi între voi şi în afara întrebări... unui context strict legat de locul de muncă?  Cât de dificil (sau uşor) a fost să împărtăşiţi informaţii despre voi înşivă cu ceilalţi?  Cum putem afla mai multe informaţii unii despre alţii la locul de muncă? 33 --- PAGE 34 --- Ponturi pentru ca  Asiguraţi-i pe cei reticenţi şi pe cei ce nu ştiu ce să scrie că nu trebuie să activitatea să fie un împărtăşească decât lucrurile pe care se simt confortabil să le dezvăluie. succes...  Rugaţi-i să-şi scrie numele pe ,,panouri” şi să le pună în camera de relaxare, în sala de conferinţe sau în sala de mese astfel încât să poată reveni la ele de oricâte ori este nevoie şi să continue să înveţe cât mai multe unii despre alţii.  Puteţi folosi această activitate pentru a vă cunoaşte mai bine sau pentru a începe o şedinţă (fără a mai pune întrebările de dupăfinalizarea activităţii)  Puteţi folosi această activitate de mai multe ori cu acelaşi grup, folosind subiecte diferite (lucruri preferate, lucruri legate doar de birou, lucruri legate doar de activităţi din afara biroului, etc.) 13. N.U.M.E.L.E. meu Aceasta este... ... o activitate în care participanţii se descriu prin prezentarea prenumelui sub forma unui acronim. Scopul este... ... acela de a face fiecare participant să cunoască numele celorlalţi şi de a face participanţii să afle câteva lucruri interesante unii despre alţii. Informaţiile aflate pot determina conversaţii mai târziu. 34 --- PAGE 35 --- Utilizaţi acest  Numele unuia sau a mai multor indivizi nu sunt cunoscute. exerciţiu când...  Indivizii nu se cunosc prea bine între ei.  Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru o activitate mai elaborată. Materialele de care  Nu este nevoie de nici un material pentru această activitate. veţi avea nevoie... Iată cum se face...  Daţi 5 minute grupului pentru ca fiecare să se gândească la lucruri interesante despre sine care să corespundă cu literele prenumelui.  Rugaţi fiecare participant să împărtăşească grupului acronimul creat. De exemplu... ,,Bună, mă numesc Laura. L vine de la Led Zepellin, una dintre formaţiile mele preferate. A vine de la Aiud, localitatea în care m-am născut. U vine de la Umberto Eco, autorul meu preferat. R vine de la respect, lucru cu care tratez pe toată lumea şi cu care doresc să fiu tratată la rândul meu. Iar ultimul A vine de la Adriana, numele celei mai bune prietene ale mele ”. Puneţi aceste  De ce este important să ne cunoaştem între noi şi în afara unui context întrebări... strict legat de muncă?  Cât de dificil (sau uşor) a fost să împărtăşeşti informaţii despre tine cu alţii?  Cum putem afla mai multe unii despre alţii la locul de muncă? 35 --- PAGE 36 --- Ponturi pentru ca  Dacă participanţii se împotmolesc, spuneţi-le că nu trebuie să urmeze activitatea să fie un regulile cu exactitate. De exemplu ,,I” poate fi de la Iubesc ciocolata, succes... Iubesc şahul, Iubesc zăpada şi aşa mai departe.  Fiţi pregătiţi să vă împărtăşiţi propriul acronim grupului ca exemplu.  Puteţi folosi această activitate doar pentru a vă cunoaşte sau o puteţi folosi pentru a începe o şedinţă (fără a mai pune întrebările de după finalizarea activităţii). 14. Un ban pentru gândurile tale Aceasta este... ... o activitate foarte uşoară de prezentare ce relevărapid un fapt personal despre fiecare participant. Scopul este... ... acela de a face fiecare participant să cunoască numele celorlalţi şi de a face participanţii să afle câteva lucruri interesante unii despre alţii. Informaţiile aflate pot determina conversaţii mai târziu. Utilizaţi acest  Numele unuia sau a mai multor indivizi nu sunt cunoscute. exerciţiu când...  Indivizii nu se cunosc prea bine între ei.  Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru o activitate mai elaborată. 36 --- PAGE 37 --- Materialele de care  O monedă de un ban pentru fiecare dintre participanţi. Cele mai bune veţi avea nevoie... monede sunt cele care sunt cât mai recente, lucioase şi uşor de citit. Iată cum se face...  Daţi câte o monedă fiecărui participant. (În timp ce faceţi asta, întrebaţi în glumă dacă s-au gândit cumva că vor primi un „bonus în bani cash” pentru că participă la întâlnire).  Rugaţi-i să se prezinte spunându-şi numele şi orice altă informaţie despre ei pe care doresc să o împărtăşească cu grupul.  Apoi rugaţi-i să împărtăşească grupului ceva semnificativ sau interesant legat de ei înşişi, din anul în care a fost bătută moneda pe care o au în mână.  Începeţi prima dată cu un exemplu personal (la care v-aţi gândit dinainte). De exemplu... ,,Bună, mă numesc Irina. Lucrez la această companie de 14 ani şi în acest departament de 3. Pe banul meu scrie anul 2008, care este anul în care soţul meu m-a convins să merg la paraşutism cu el!” Puneţi aceste  De ce este important să ne cunoaştem între noi şi în afara unui context întrebări... strict legat de muncă?  Cât de dificil (sau uşor) a fost să împărtăşeşti informaţii despre tine cu alţii?  Cum putem afla mai multe unii despre alţii la locul de muncă? Ponturi pentru ca  Acordaţi-le un moment pentru a se gândi la ce să spună înainte de a activitatea să fie un începe activitatea propriu-zisă. 37 --- PAGE 38 --- succes...  Atunci când vreţi ca ei să împărtăşească mai multe lucruri specifice, în afară de numele lor şi activitatea făcută în anul în care a fost bătută moneda, scrieţi celelalte informaţii pe care doriţi să le enunţe pe o tablă sau un flipchart.  Dacă cineva spune că nu-şi aminteşte nimic semnificativ din acel an, rugaţi persoana să descrie ce se întâmpla în viaţa ei în acea vreme (unde locuia, ce loc de muncă avea, ce hobbiuri avea, etc.).  Această activitatea poate fi făcută cu acelaşi grup de mai multe ori (din moment ce este puţin probabil ca participanţii să aibă acelaşi an de două ori la rând).  Dacă nu aveţi monede de 1 ban, participanţii pot pur şi simplu să folosească monedele pe care le au la ei (în buzunare/ poşete, etc).  Puteţi folosi această activitate doar pentru a vă cunoaşte sau o puteţi folosi pentru a începe o şedinţă (fără a mai pune întrebările de după finalizarea activităţii). 15. Îmi place Aceasta este... ... o activitate uşoară de prezentare ce scoate la iveală preferinţele personale ale fiecărui participant. 38 --- PAGE 39 --- Scopul este... ... ca fiecare participant să cunoască o preferinţă personală a tuturor celorlalţi participanţi. Aceste informaţii pot duce la crearea unor conversaţii mai târziu. Utilizaţi acest  Numele unuia sau a mai multor indivizi nu sunt cunoscute. exerciţiu când...  Indivizii nu se cunosc prea bine între ei.  Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru o activitate mai elaborată. Materialele de care  Nu este nevoie de nici un material pentru această activitate. veţi avea nevoie... Iată cum se face...  Aşezaţi-vă, dacă este posibil, în cerc astfel încât fiecare participant să-i poată vedea pe toţi ceilalţi.  Începeţi prin a spune ceva personal ce vă place să faceţi.  Următorul participant spune din nou ceea ce a spus cel dinaintea lui, spunând ce activitate îi place să facă în locul celei spuse de cel dinaintea lui.  Următorul participant spune din nou activitatea enunţată de cel dinaintea sa şi aminteşte ce altceva îi place să facă în locul respectivei activităţi.  Continuaţi cu restul participanţilor în jurul camerei. De exemplu... ,,Îmi place să colecţionez păpuşi din porţelan.” ,,În loc să colecţionez păpuşi din porţelan, îmi place să mănânc îngheţată.” ,,În loc să mănânc îngheţată, îmi place să fac plajă la mare.” 39 --- PAGE 40 --- ,, În loc să fac plajă la mare, îmi place să stau pe internet.” ,, În loc să stau pe internet, îmi place să antrenez echipa de fotbal a fiului meu.” Puneţi aceste  De ce este important să ne cunoaştem între noi şi în afara unui context întrebări... strict legat de muncă?  Cât de dificil (sau uşor) a fost să împărtăşeşti informaţii despre tine cu alţii?  Cum putem afla mai multe unii despre alţii la locul de muncă? Ponturi pentru ca  Jucaţi-vă, dacă timpul vă permite, atât cât consideraţi că cei prezenţi se activitatea să fie un amuză. succes...  Permiteţi grupului să reacţioneze scurt la comentarii dar nu rămâneţi prea mult la declaraţia cuiva (şi cu siguranţă nu o criticaţi) –oricât de bizarăşi deloc populară ar fi.  Puteţi folosi această activitate doar pentru a vă cunoaşte sau o puteţi folosi pentru a începe o şedinţă (fără a mai pune întrebările de după finalizarea activităţii). 40 --- PAGE 41 --- 16. Pe locuri, fiţi gata, recunoşteţi! Aceasta este... ... o activitate în care participanţii se organizează pe baza diferitelor informaţii pe care le au. Scopul este... ... de a determina participanţii să înveţe lucruri noi şi interesante unii despre alţii. Aceste informaţii poate duce la crearea unor conversaţii mai târziu. Utilizaţi acest  Numele unuia sau a mai multor indivizi nu sunt cunoscute. exerciţiu când...  Indivizii nu se cunosc prea bine între ei.  Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru o activitate mai elaborată. Materialele de care  Nu este nevoie de nici un material pentru această activitate. veţi avea nevoie... Iată cum se face...  Împărţiţi grupul în două. Aşezaţi echipele pe douăşiruri, faţă în faţă.  Anunţaţi o categorie (de exemplu, prenumele).  Ambele echipe se reorganizează alfabetic în funcţie de prenume cât se poate de repede.  Anunţaţi o altă categorie (de exemplu, numele străzii pe care locuiţi). 41 --- PAGE 42 ---  Ambele echipe se reorganizează după această nouă ordine alfabetică cât se poate de repede.  Repetaţi pentru oricât de multe categorii doriţi. De exemplu... Alte categorii de sortare ar putea fi numele, data naşterii (cronologic), mâncare preferată, numele animalului de casă, durata de timp de la angajarea în organizaţie (numeric), locul naşterii (alfabetic sau geografic de la est spre vest), numărul de ţări vizitate, etc. Puneţi aceste  De ce este important să ne cunoaştem între noi şi în afara unui context întrebări... strict legat de muncă?  Cât de dificil (sau uşor) a fost să împărtăşeşti informaţii despre tine cu alţii?  Ce surprize aţi avut în momentul în care v-aţi reorganizat?  Cum putem afla mai multe unii despre alţii la locul de muncă? Ponturi pentru ca  Gândiţi-vă la mai multe categorii decât credeţi că va fi nevoie. Este mai activitatea să fie un bine să aveţi prea multe decât prea puţine. succes...  Opriţi jocul atunci când energia sau entuziasmul încep să dispară.  Acest joc poate fi jucat de mai multe ori cu categorii diferite sau poate fi repetat atunci când un nou membru se alătură echipei.  Puteţi folosi această activitate doar pentru a vă cunoaşte sau o puteţi folosi pentru a începe o şedinţă (fără a mai pune întrebările de după finalizarea activităţii). 42 --- PAGE 43 --- 17. Asemănări şi diferenţe Aceasta este... ... o activitate de prezentare în care participanţii sunt provocaţi să descopere în ce fel se aseamănăşi în ce fel se deosebesc. Scopul este... ... de a determina participanţii să înveţe lucruri noi şi interesante unii despre alţii. Aceste informaţii poate duce la crearea unor conversaţii mai târziu. Utilizaţi acest  Numele unuia sau a mai multor indivizi nu sunt cunoscute. exerciţiu când...  Indivizii nu se cunosc prea bine între ei.  Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru o activitate mai elaborată. Materialele de care  O coală de hârtie şi un pix pentru fiecare participant. veţi avea nevoie... Iată cum se face...  Daţi fiecărui participant o foaie de hârtie şi un pix.  Rugaţi-i să-şi împartă foile în 3 coloane cu titlurile de Nume, Asemănare, Diferenţă.  Rugaţi-i să se plimbe prin camerăşi să vorbească unii cu alţii, încercând să completeze cât mai multe nume pe foaie.  Pentru fiecare nume trebuie să găsească ceva ce au în comun cu persoana respectivăşi ceva ce-i diferenţiază. 43 --- PAGE 44 --- De exemplu... Nume Asemănare Diferenţă 1. Mihai Ne place să călătorim. El ascultă muzică country. 2. Sorina Ne place să gătim. Ea vorbeşte spaniolă. Puneţi aceste  Cât de dificil (sau uşor) a fost să împărtăşeşti informaţii despre tine cu întrebări... alţii?  Ce surprize aţi avut în momentul când aţi găsit asemănări şi diferenţe?  Cum putem afla mai multe unii despre alţii la locul de muncă? Ponturi pentru ca  Rugaţi participanţii să nu copieze răspunsuri. Dacă găsesc o a doua activitatea să fie un persoană cu care împărtăşesc faptul că le place ciocolata, trebuie să succes... încerce să găsească un alt lucru care-i aseamănă.  Rugaţi-i să aibă asemănări şi diferenţe ce nu au legătură între ele. De exemplu, dacă la asemănări au scris: ,,amândurora ne place să ascultăm muzică”, în loc să scrie la diferenţe ,,el ascultă rap iar eu ascult rock” ar trebui să încerce să găsească o altă diferenţă ce nu are nici o legătură cu muzica.  Puteţi folosi această activitate doar pentru a vă cunoaşte sau o puteţi folosi pentru a începe o şedinţă (fără a mai pune întrebările de după finalizarea activităţii). 44 --- PAGE 45 --- 18. Poveşti dulci Aceasta este... ... o activitate în care participanţii împărtăşesc întâmplări pe baza culorii pe care o are bomboana ce o ţin în mână. Scopul este... ... ca participanţii să înveţe mai multe unii despre alţii şi să aibă mai multă încredere în ceilalţi. Utilizaţi acest  Numele unuia sau a mai multor indivizi nu sunt cunoscute. exerciţiu când...  Indivizii nu se cunosc prea bine între ei.  Nu aveţi timpul sau materialele necesare pentru o activitate mai elaborată. Materialele de care  O pungă mare de bomboane M&M, Skittles, sau orice alte bomboane veţi avea nevoie... colorate. Iată cum se face...  Rugaţi fiecare participant să ia câte o bomboană.  Nu o mâncaţi încă!  Împărtăşiţi pe rând grupului întâmplări în funcţie de următorul cod 45 --- PAGE 46 --- (dacă nu folosiţi bomboane M&M, schimbaţicodul după culorile disponibile):  Bomboană albastră: Un moment când v-aţi simţit foarte mândru la locul de muncă.  Bomboană verde: Un şef pe care l-aţi respectat şi de ce.  Bomboană galbenă: Un motiv pentru care sunteţi mândru că faceţi parte din această organizaţie.  Bomboană maro: Un moment jenant la locul de muncă.  Bomboană portocalie: Un moment când aţi dat greş la locul de muncă.  Bomboană mov: Un lucru amuzant ce vi s-a întâmplat la locul de muncă.  Bomboană roşie: Un moment când aţi fost speriat la locul de muncă.  Mâncaţi bomboana. Puneţi aceste  De ce este important să ne cunoaştem între noi şi în afara unui context întrebări... strict legat de muncă?  Cât de dificil (sau uşor) a fost să împărtăşeşti informaţii despre tine cu alţii?  Ce surprize aţi avut în momentul în care v-aţi reorganizat?  Cum putem afla mai multe unii despre alţii la locul de muncă? Ponturi pentru ca  Se pot folosi alte categorii care să aibă o mai mare legătură cu munca, activitatea să fie un organizaţia sau cu un anumit proiect. succes...  Întâmplările nu trebuie să fie ,,cele mai” – cele mai amuzante, cele mai ruşinoase, etc. Luaţi această presiune de pe umerii participanţilor. Permiteţi-le să împărtăşească tipul de întâmplare cu care se simt confortabil.  Activitatea poate fi repetată, trebuie doar să cereţi alt tip de întâmplări. 46 --- PAGE 47 --- Sau puteţi începe fiecare şedinţă cu o persoană care spune o întâmplare, şi în timp veţi auzi întâmplări de la fiecare.  Limitaţi lungimea povestirii astfel încât nimeni să nu monopolizeze discuţia.  Puneţi undeva la vedere codul ce arată culoarea bomboanei şi tipul de istorisire ce trebuie spusă, astfel încât participanţii să poată vedea ce tip de întâmplare trebuie să povestească. 19. Bingo Uman Aceasta este... ... o activitate în care participanţii trebuie să joace bingo căutând caracteristici pe care cei din grup le au. Scopul este... ... de a ajuta participanţii să comunice unii cu alţii şi să se cunoască mai bine în afara locului de muncă. Utilizaţi acest  Indivizii nu se cunosc prea bine între ei. exerciţiu când...  Unul sau mai mulţi indivizi sunt noi în echipă.  Se formează o nouă echipă. Materialele de care  O foaie de Bingo şi un pix pentru fiecare dintre participanţi. veţi avea nevoie...  Un mic premiu pentru câştigător (opţional). 47 --- PAGE 48 --- Iată cum se face...  Oferiţi fiecărui participant o copie a foii pentru BINGO.  În cazul grupurilor mai mici, BINGO poate fi considerat oricare 5 pătrate ce formează o linie (verticală, orizontală sau diagonală), iar în cazul grupurilor mari, poate fi considerat BINGO atunci când unul dintre participanţi completează întreaga foaie de BINGO.  Spuneţi participanţilor că prin intermediul acestui joc pot ajunge să se cunoască mai bine între ei.  Fiecare are o foaie de BINGO şi trebuie să găsească persoanele cărora li se potrivesc afirmaţiile din căsuţe. Atunci când completează un pătrat trebuie ca persoana ce corespunde descrierii să-şi scrie numele în el.  Acordaţi 10- 20 de minute acestui exerciţiu, în funcţie de numărul de participanţi şi de tipul de BINGO jucat (linie sau întreaga foaie completată).  De cum cineva are BINGO trebuie să strige ,,BINGO!” De exemplu... Puteţi folosi ca exemplu foaia de BINGO de mai jos sau puteţi crea propria foaie de BINGO. Puneţi aceste  Ce aţi învăţat unii despre alţii? întrebări...  Au apărut surprize în timpul jocului?  Cum ne ajută aceste informaţii să lucrăm împreună?  Cum influenţează diversitatea echipa?  Cum ne putem folosi de asemănările şi deosebirile dintre noi pentru a întări echipa? Ponturi pentru ca  Acest exerciţiu este eficient în special atunci când este nevoie să fie 48 --- PAGE 49 --- activitatea să fie un spartă gheaţa. De aceea el se folosi şi la începuturile şedinţelor, fără a succes... mai purta discuţiade după exerciţiu (fără a mai pune întrebările).  Participanţii nu au voie să-şi semneze ei înşişi nici una dintre căsuţele de BINGO. Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva care are un hobby care poate fluiera care are degetul care are un care are copii. interesant. Imnul României. mare de aceeaşi animal de casă. mărime cu al vostru. Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva care a călătorit într- care locuieşte care mai are cel care vorbeşte o care a mâncat un tip un loc în care nu mai la nord de puţin un frate. limbăstrăină pe de mâncare pe care aţi călătorit unde locuiţi în care nu o vorbiţi. nu l-aţi gustat niciodată. prezent. niciodată. Găsiţi pe cineva al Găsiţi pe cineva Gasiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva cărui cântec care a condus o căruia îi place să care poartă care îşi aminteşte preferat este dintr- motocicletă. gătească. cercei. desenele animate un alt deceniu preferate în decât cel prezent. copilărie. Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva care a călătorit care a locuit în care îşi bea care practică un căruia îi place undeva cu cortul. mai mult de 2 cafeaua sau sport. muntele. localităţi. ceaiul cu lapte. Gasiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva Găsiţi pe cineva care este într-o care nu poartă care ştie să care preferă care are o plantă în relaţie de lungă niciodată haine înoate. vanilia în locul locuinţă. durată de o anumită ciocolăţii. culoare. 49 --- PAGE 50 --- III. COOPERARE: LUCRUL CA O ECHIPĂ 20. Prinde! Aceasta este... ... un joc cu ritm rapid în care participanţii sunt încurajaţi săîmbunătăţească timpul pe care îl ia grupului să paseze mingea de la unul la celălalt. Scopul este... ... de a face grupul să vadă faptul că mereu se pot aduce îmbunătăţiri unui proces şi de a face membrii acestuia să realizeze că este nevoie de întreaga echipă pentru a lucra la îmbunătăţirea unui proces. Utilizaţi acest  Este nevoie ca grupul să caute singur (fără a apela la superiori) metode exerciţiu când... de a se îmbunătăţi.  Există un sentiment puternic de aroganţă în cadrul grupului (Nu se poate să fim mai buni de atât!).  Membrii grupului nu cooperează unii cu alţii la fel de bine cum ar trebui să o facă. Materialele de care  O minge uşoarăşi moale, ce este uşor de aruncat. veţi avea nevoie...  Un cronometru sau un ceas cu secundar. Iată cum se face...  Aranjaţi grupul într-un cerc în care cu toţii stau în picioare.  Daţi mingea oricui din grup. 50