Files
game-library/data/sources/Cum să le vorbim copiilor despre război_Norberth Okros (1).txt
Marius Mutu a19ddf0b71 Refactor extraction system and reorganize project structure
- Remove obsolete documentation files (DEPLOYMENT.md, PLAN_IMPLEMENTARE_S8_DETALIAT.md, README.md)
- Add comprehensive extraction pipeline with multiple format support (PDF, HTML, text)
- Implement Claude-based activity extraction with structured templates
- Update dependencies and Docker configuration
- Reorganize scripts directory with modular extraction components
- Move example documentation to appropriate location

🤖 Generated with [Claude Code](https://claude.ai/code)

Co-Authored-By: Claude <noreply@anthropic.com>
2025-09-11 23:32:37 +03:00

160 lines
6.7 KiB
Plaintext
Raw Permalink Blame History

This file contains ambiguous Unicode characters

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

SOURCE: /mnt/d/GoogleDrive/Cercetasi/carti-camp-jocuri/Cum să le vorbim copiilor despre război_Norberth Okros (1).pdf
CONVERTED: 2025-01-11
==================================================
--- PAGE 1 ---
Asist. cerc. drd. Norberth-Ioan OKROS
Departamentul de Psihologie
FSP UVT
Martie 2022
--- PAGE 2 ---
“Copiii își fac griji mai mult atunci când
sunt ținuți în întuneric”
Rachel Ehmke
Deși nu putem proteja întotdeauna copiii de a fi martori
la violență și la tragediile din lume, putem să îi alinăm,
liniștim și să comunicăm cu ei în cel mai sănătos mod
posibil.
Dar mulți dintre noi poate nu știm întotdeauna care este
cel mai bun mod de a face asta. Așadar, Departamentul
de Psihologie din cadrul Facultății de Sociologie și
Psihologie, Universitatea de Vest din Timișoara vine
cu câteva îndrumări despre cum să abordăm și să le
vorbim
--- PAGE 3 ---
copiilor despre război.
https://ministry-to-children.com/lesson-jesus-says-do-not-worry/
1. Evitați sau chiar limitați-le expunerea la un flux constant de știri
 Fiți atenți dacă aveți radioul sau televizorul aprins toată ziua deoarece copiii vor „absorbi” știri
fără ca noi să ne dăm seama.
 Încercați să luați „pauze” de la știri.
 În măsura în care este posibil, fiți prezenți atunci când
copilul dumneavoastră urmărește știrile. Este un
moment propice în care copilul poate adresa întrebări.
--- PAGE 4 ---
 Limitați expunerea copilului la scene tulburătoare și
https://www.kqed.org/mindshift/59143/war-crisis-tragedy-how-to-talk-with-kids-when-the-news-is-scary
monitorizați la ceea ce se uită copilul.
--- PAGE 5 ---
2. Urmăriți de unde își iau infomația
 Știm că știrile false reprezintă o problemă, în
special pe rețelele de socializare, așa că fiți
atenți la ceea ce umrăresc copiii
dumneavoastră și de unde le primesc.
 Asigurați-vă că înțeleg că nu tot ce văd pe
rețelele de socializare este adevărat.
https://theconversation.com/when-it-comes-to-kids-and-social-media-its-not-all-bad-news-80547
--- PAGE 6 ---
3. Oferiți copiilor oportunități de a vorbi despre
ceea ce văd la televizor și de a pune întrebări
 Deși este important să limitați expunerea copiilor la
mediile potențial înspăimântătoare, unele povești
sunt pur și simplu prea dificil de evitat. Pe măsură ce
copiii cresc, dacă nu aud despre asta acasă, aproape
sigur vor auzi ceva de la colegi sau prieteni.
 Trebui să alegeți un moment de liniște pentru a vorbi
cu copilul dumneavoastră. Ideea este de a le permite
copiilor să pună întrebări despre ceea ce văd, cum se simt
și ce cred.
 Oferiți copiilor un spațiu sigur pentru a reflecta și a
împărtăși idei cu dumneavoastră.
--- PAGE 7 ---
 Fiți prima persoana la care vine copilul tău atunci când întâmpină
https://www.nytimes.com/2020/03/17/parenting/coronavirus-kids-talk.html
dificultăți.
4. Continuați să vorbiți
 Oferiți oportunități continue copiilor de a vorbi.
Probabil că vor avea mai multe întrebări pe
măsură ce timpul trece.
 Ascultați-le grijile și oferiți răspunsuri sincere la
întrebările lor despre ceea ce se întâmplă.
--- PAGE 8 ---
 Nu evitați să răspundeți la întrebările lor despre situație, deoarece acest lucru ar putea
crește și
mai mult starea de neliniște.
https://luminohealth.sunlife.ca/s/article/How-to-talk-to-children-about-coronavirus?language=en_US
5. Comportați-vă adecvat vârstei copilului dumneavoastră
 Răspundeți la întrebări folosind un nivel pe care copilul îl poate
înțelege.
 Nu oferiți prea multe informații, deoarece acest lucru poate fi
copleșitor.
 E în regulă dacă nu puteți răspunde la toate; a fi disponibil
pentru copilul dumneavoastră este ceea ce contează.
--- PAGE 9 ---
 Spuneți-le copiilor că veți continua să îi țineți la curent, pe măsură ce aflați mai multe. Puteți spune:
„Chiar dacă nu avem
răspunsuri la toate întrebările în acest moment, să știi
https://www.jw.org/en/bible-teachings/children/become-jehovahs-friend/videos/
că odată ce vom afla, mama sau tata își va spune și ție”.
6. Evitați să folosiți stereotipuri sau „etichete”
 Dacă sunteți întreba „de ce s-a întâmplat asta?”, evitați să
folosiți etichete precum: „oameni răi, monștrii, malefici”.
Nu este de ajutor și poate crește frica și confuzia. În schimb,
puteți vorbi despre oamenii care suferă, sunt supărați și fac
alegeri greșite.
 Fiți precauți cu declarațiile pe care le folosiți când vorbiți
despre război și terorism. Nu căutați un „țap ispășitor” și
nu generalizați despre vreun grup cultural sau etnic.
--- PAGE 10 ---
 Nu vă concetrați pe vină.
 Dacă doriți să vă exprimați opiniile, vorbiți despre ce simțiți
https://luminohealth.sunlife.ca/s/article/How-to-talk-to-children-about-coronavirus?language=en_US
despre război în general.
--- PAGE 11 ---
7. Fiți atenți la semnalele date de copilul dumneavoastră
 Ajutați copiii să înțeleagă că nu există emoții
rele și că o gamă largă de reacții este normală.
 Este firesc ca un copil să se simtă anxios, confuz
și supărat în legătură cu perspectiva războiului.
 Copiii mici nu sunt capabili să-și verbalizeze
stresul, așa că fiți atenți la schimbări de
comportament.
 Încurajați copiii să-și exprime sentimentele
adulților care îi pot ajuta să-și înțeleagă emoțiile
uneori puternice și tulburătoare.
https://www.understood.org/articles/en/signs-of-slow-processing-speed-at-different-ages
--- PAGE 12 ---
8. Gestionează-ți propriile sentimente
 Copilul dumneavoastră va învăța cum să facă
față diferitelor evenimente, urmărind cum vă
gestionați problemele. Așadar, fiți conștienți de
modul în care răspundeți la stres și de modul în
care comunicați cu
ceilalți.
 Este normal să fiți îngrijorat de război. Și deși este în
regulă să-i spuneți copilului că vă simțiți speriat, nu vă
împovărați copilul prea mult cu emoțiile dumneavoastră.
--- PAGE 13 ---
În schimb, concentrați-vă pe pașii pe care îi luați pentru a vă
gestiona proactiv sentimentele într-o manieră
sănătoasă.
--- PAGE 14 ---
9. Vorbiți despre oamenii buni care ajută
 Deși războiul este ceva îngrozitor, puteți găsi
întotdeauna oameni buni care muncesc din
greu pentru a-i ajuta pe alții (ofițeri de poliție,
militari, medici, cetățenilor obișnuiți, ONG-uri,
etc).
 Subliniați-le copiilor aceste acte de dragoste și
bunătate.
https://www.intellisource.com/small-things-that-help-people-in-big-ways/
--- PAGE 15 ---
Echipa Departamentul de Psihologie vă
dorește multă sănătate și este alături de
dumneavoastră! https://fsp.uvt.ro