- Remove obsolete documentation files (DEPLOYMENT.md, PLAN_IMPLEMENTARE_S8_DETALIAT.md, README.md) - Add comprehensive extraction pipeline with multiple format support (PDF, HTML, text) - Implement Claude-based activity extraction with structured templates - Update dependencies and Docker configuration - Reorganize scripts directory with modular extraction components - Move example documentation to appropriate location 🤖 Generated with [Claude Code](https://claude.ai/code) Co-Authored-By: Claude <noreply@anthropic.com>
1073 lines
61 KiB
Plaintext
1073 lines
61 KiB
Plaintext
SOURCE: /mnt/d/GoogleDrive/Cercetasi/carti-camp-jocuri/totul_despre_orientare.pdf
|
||
CONVERTED: 2025-01-11
|
||
==================================================
|
||
|
||
|
||
--- PAGE 1 ---
|
||
“DINTR-O CĂLĂTORIE ÎNVEŢI MAI MULT DECÂT ÎN ZECE BIBLIOTECI”
|
||
Nicolae Iorga
|
||
I. Despre Orientare
|
||
Orientarea este sportul civilizaţiei moderne în sensul că oferă omului tot ce îi lipseşte mai mult şi
|
||
anume mişcarea în aer liber. De aceea a ajuns să cunoască o dezvoltare accentuată cu precădere în
|
||
ţările nordice (Finlanda, Norvegia, Suedia) ţări cu un nivel de trai foarte ridicat, în care există un
|
||
adevărat cult pentru sport şi în principal pentru mişcarea în aer liber.
|
||
Orientarea este un sport care combină atât fizic şi un element mental.
|
||
Orientaristul se defineşte ca sportivul care are fizicul şi pregătirea unui atlet unui atlet combinată cu
|
||
mintea ascuţită a unui şahist. Un mare avantaj al orientării este că între cele două extreme, atletul şi
|
||
şahistul, permite o compensare reciprocă infinită a calităţilor fizice şi a celor intelectuale. Drept consecinţă
|
||
orientarea poate fi practicată cu succes de oricine şi oricâţi indiferent de sex şi vârstă, indiferent de
|
||
înclinaţiile sau aptitudinile de bază. Cei care ajung să parcurgă odată un traseu de orientare cu siguranţă vor
|
||
dori să reediteze emoţiile şi satisfacţiile încercate.
|
||
Orientarea creează calităţi utile individului şi societăţii. Valoarea orientării nu se rezumă numai la
|
||
ceea ce ea oferă ca mişcare sportivă ci şi la ceea ce ea creează.
|
||
Confruntarea în cadrul şi lupta cu natura însăşi conduce la dezvoltarea armonioasă şi călirea
|
||
organismului. Se obţine rezistenţă mărită la efort, refacerea capacităţii de muncă şi îmbunătăţirea stării
|
||
psihice.
|
||
Evoluarea în teren necunoscut, izolarea chiar şi de adversari aduce cu sine stăpânirea de sine,
|
||
curajul, voinţa şi încrederea în forţele proprii. Lipsa spectatorilor şi a controlului extern dezvoltă caracterul
|
||
şi comportamentul de „fair-play”.
|
||
Numeroasele probleme pe care le întâmpină un practicant al orientării pas cu pas în parcurgerea
|
||
traseului şi care permit o gamă largă de soluţii, dezvoltă mobilitatea gândirii, spiritul inventiv şi
|
||
creativitatea. Totodată prin practicarea orientării se câştigă abilitatea de combatere, puterea şi
|
||
promptitudinea în luarea deciziilor.
|
||
|
||
--- PAGE 2 ---
|
||
Ideea de bază în orientare este de a parcurge un traseu de la început până la sfârşit cu atingerea
|
||
unui număr de puncte de control marcate în teren, într-o ordine prestabilită, cu ajutorul unei hărţi şi
|
||
eventual a busolei.
|
||
Depistarea punctelor de control se face obligatoriu în ordinea indicată dar pe o rută liber aleasă de
|
||
către fiecare participant, de la post la post. În scopul de a alege ruta cea mai bună posibilă între fiecare
|
||
posturi de control, sportivul analizează caracteristicile terenului, la final câştigător fiind desemnat cel care
|
||
a parcurs traseul trecând prin toate punctele de control şi a realizat cel mai bun timp.
|
||
Ce este unic la orientare este că sportivul trebuie să urmărească rutele de deplasare prin citirea hărţii
|
||
şi să ia decizii rapide în timp ce rulează la viteză mare.
|
||
Datorită costurilor scăzute pe care le implică practicarea acestui sport, atât din punct de vedere al
|
||
echipamentului necesar cât şi al bazelor sportive necesare. Orientarea este un sport potrivit pentru ambele
|
||
sexe şi de toate vârstele..
|
||
Ce este orientarea ?
|
||
Orientarea a început prin a fi practicată în armată şi însemna traversarea unui teritoriu
|
||
necunoscut cu ajutorul hărţii şi a busolei . "Anul de naştere" al orientării este considerat 1897,
|
||
anul în care a fost organizat primul concurs public de orientare în Norvegia.
|
||
Orientarea ca şi sport s-a dezvoltat în ţările nordice la începutul secolului trecut. Federaţia
|
||
Internaţională de Orientare (IOF) a fost înfiinţată în 1961 la congresul din Danemarca. Cei 10
|
||
membrii fondatori sunt: Bulgaria, Cehoslovacia, Danemarca, Elveţia, Finlanda, Germania Democrată,
|
||
Germania Federală, Norvegia, Suedia şi Ungaria.
|
||
IOF este oficial recunoscută de către Comitetul Internaţional Olimpic(IOC) în anul 1977.
|
||
În anul 1990 se înfiinţează Federaţia Română de Orientare (FRO) şi prin afilierea sa
|
||
România devine membru cu drepturi depline al IOF.
|
||
Disciplinele orientării sunt:
|
||
1. Orientare în Alergare, este sportul ce constă în parcurgerea în alergare, într-un teren
|
||
necunoscut a unui traseu materializat printr-o succesiune de posturi de control. Orientaristul alege
|
||
rutele (nemarcate) între posturile de control cu ajutorul hărţii şi a busolei şi parcurge traseul într-
|
||
un timp cât mai scurt, atingând toate posturile în ordinea dată.
|
||
Harta conţine informaţii detaliate asupra terenului (relieful, planimetria, vegetaţia, vizibilitatea,
|
||
etc). Ca să aibă succes în orientare, sportivul trebuie să interpreteze perfect harta şi în timp ce
|
||
|
||
--- PAGE 3 ---
|
||
aleargă să ia decizii în permanenţă în alegerea rutei celei mai bune. Orientaristul aleargă pe teren
|
||
accidentat, peste dealuri şi văi, în păduri, poieni şi mărăcini , indiferent de vreme (ploaie, vânt şi
|
||
soare).
|
||
2. Orientare pe Schiuri, unde abilităţile de orientare şi îndemânarea de a schia sunt
|
||
elemente decisive. Pentru orientarea în terenul de concurs şi alegerea rutei, concurentul utilizează
|
||
harta şi busola iar deplasarea se efectuează pe schiuri de fond.
|
||
3. Orientare Mountain Bike, este practicarea orientării de entuziaştii Mountain Bike.
|
||
Alegerea rutelor, memorarea hărţii şi abilitatea de a se descurca cu bicicleta pe pante abrupte este o
|
||
cerinţă obligatorie. Pentru competiţiile de Orientare pe schi şi mountain bike se folosesc în principal
|
||
urmele amenajate, drumurile şi potecile, alegerea şi parcurgerea rutei optime fiind decisivă în
|
||
stabilirea câştigătorilor.
|
||
4. Orientare pentru persoane cu handicap, este axată pe citirea hărţii în mijlocul naturii.
|
||
Viteza de deplasare nu face parte din competiţie. Concurentul trebuie să identifice dintre posturile de
|
||
control amplasate în teren pe cele desenate pe hartă. Această identificare se face în timp limitat şi de
|
||
la anumită distanţă şi nu necesită nici o dexteritate fizică, acordând şanse egale tuturor participanţilor.
|
||
|
||
--- PAGE 4 ---
|
||
În funcţie de distanţele traseelor de parcurs de către sportive, competiţiile de Orientare sunt :
|
||
de Sprint, de Medie şi Lungă Distanţă, de Semimaraton.
|
||
De asemenea, sunt populare şi concursurile de Noapte, de Echipe şi de Ştafetă. Dificultatea
|
||
tehnică şi fizică a traseelor variază în funţie de vârsta şi sexul sportivilor. De la 10 până la 90 ani
|
||
generaţii întregi practică sportul pădurilor.
|
||
Evenimente
|
||
Anual sau bianual calendarul competiţional include o serie de competiţii de anvergură
|
||
Campionate Mondiale de Juniori, Seniori şi Veterani. IOF organizează anual şi o Cupă Mondială la Seniori
|
||
şi peste 100 de etape, în întreaga lume, în care se acordă puncte pentru clasamentul mondial.(WRE- world
|
||
ranking event)
|
||
Deasemenea au loc periodic Campionate Regionale în cinci din cele şase regiuni IOF: Europa, Asia
|
||
America de Nord, America de Sud şi Oceania.
|
||
Orientarea face parte de asemenea dintre sporturile care tind să devină sporturi olimpice şi
|
||
cuprinse în Jocurile Mondiale care se desfăşoară la fiecare 4 ani.
|
||
FISU(Federaţia Internaţională a Sportului Universitar) organizează Campionatul Mondial
|
||
Universitar la fiecare doi ani iar CISM(Consiliul Internaţional Sportiv Militar) organizează anual
|
||
Campionatul Mondial Militar de Orientare.
|
||
Începuturile orientării în România
|
||
După război organizaţiile muncitoreşti forţează acţiuni de petrecerea timpului liber în cadru
|
||
organizat (controlat). Cluburile turistice din Arad, aveau peste 2.500 de membrii activi, excursiile cu
|
||
specific recreativ fiind săptămânale. Profitând de această oportunitate, având experienţă turistică şi un cerc
|
||
mare de prieteni doritori de a evada din necazurile cotidiene, care nu trebuiau convinşi să se încalţe în
|
||
bocanci şi să vină în munţi pentru menţinerea sănătăţii lor, am propus organizarea unui EXERCIŢIU DE
|
||
TEREN cu hartă şi busolă.
|
||
Idea a fost materializată cu ajutorul SINDICATULUI FUNCŢIONARILORI PARTICULARI şi a
|
||
SOCIETĂŢII DE GIMNASTICĂ DIN ARAD, organizând în 26 OCTOMBRIE 1947 primul concurs.
|
||
Evenimentul a fost pregătit minuţios, cu mult timp înainte, fiind necesară măsurarea traseelor,
|
||
pregătirea oficialilor, instruirea viitorilor concurenţi, şi conceperea primului regulament, în plus a fost
|
||
concepută şi o insignă a concursului, pentru a imortaliza începuturile sportului cu busola şi harta.
|
||
|
||
--- PAGE 5 ---
|
||
Au participat 14 echipe de câte trei persoane, reprezentând 4 asociaţii locale, câştigătoare a fost
|
||
echipa de la EMKE (Asociaţia Culturală Maghiară din Transilvania) Bauer Andrei şi soţia.
|
||
În anul 1948, în 30- 31 octombrie, s-a organizat şi al treilea concurs din Munţii Zărandului, de
|
||
această dată de către ASOCIAŢIA „TURISMUL POPULAR” ARAD, când pentru prima oară s-a folosit
|
||
termenul de „CONCURS DE ORIENTARE TURISTIC”.
|
||
II. HARTA DE ORIENTARE
|
||
Harta este cel mai important element în orientare deoarece ea reprezintă transpunerea fidelă
|
||
în plan a terenului utilizând semnele convenţionale general valabile la nivel internaţional stabilite de
|
||
către Federaţia Internaţională de Orientare.
|
||
Datorită acestora şi a modului de interpretare a terenului harta de orientare conţine informaţii
|
||
foarte detaliate asupra terenului (relieful, planimetria, vegetaţia, vizibilitatea, etc).
|
||
Astfel harta informează participantul de toate detaliile şi situaţiile pe care le poate întâlni sportivul
|
||
în deplasarea lui într-un teren necunoscut. Pentru a permite o acţionare independentă, scutită de hazard,
|
||
harta trebuie să redea fidel imaginea terenului real.
|
||
SEMNELE CONVENŢIONALE UTILIZATE PENTRU HĂRŢILE DE ORIENTARE
|
||
1. ELEMENTE DE PLANIMETRIE.
|
||
|
||
--- PAGE 6 ---
|
||
Semnele convenţionale folosite pentru redarea elementelor de planimetrie au rolul de a reprezenta
|
||
cât mai fidel reţelele de drumuri (asfaltate, poteci, etc.), diversele linii conducătoare (garduri, linii electrice,
|
||
ziduri de piatră, etc.) şi orice alte elemente de planimetrie făcute de mâna omului(clădiri, turnuri, iesle,etc.)
|
||
Mai jos este exemplificată transpunerea pe hartă a elementelor de planimetrie conform semnelor
|
||
convenţionale internaţionale specifice fiecărui element în parte.
|
||
Pentru fiecare exemplu avem în ordine: Fotografia postului, Fragmentul de hartă corespunzător şi
|
||
Descrierea postului şi explicaţiile necesare.
|
||
Bifurcatie drumuri
|
||
forestiere.
|
||
Postul se afla in
|
||
bifurcatia drumurilor.
|
||
Bifurcatie poteca din
|
||
defrisare.
|
||
Postul se afla in
|
||
bifurcatie.
|
||
Borna silvica in
|
||
extremitatea de Sud-Vest
|
||
a unei defrisari.
|
||
Postul se afla la piciorul
|
||
bornei.
|
||
|
||
--- PAGE 7 ---
|
||
Gard simplu, ce poate
|
||
fi trecut, in mijlocul unei
|
||
poieni.
|
||
Postul se afla la
|
||
extremitatea de Vest a
|
||
gardului.
|
||
Casa, 8/3 metri, in
|
||
marginea unei poieni
|
||
mari.
|
||
Postul de afla in coltul
|
||
de Sud-Est exterior, al
|
||
casei.
|
||
Gard la marginea
|
||
unui canal cu apa,
|
||
traversat de o punte.
|
||
Postul se afla la coltul
|
||
de Sud-Vest exterior, al
|
||
gardului.
|
||
. Gard dublu de
|
||
netrecut, la marginea
|
||
unui drum de carute,
|
||
carosabil.
|
||
Postul se afla in coltul de
|
||
Nord-Est, exterior al
|
||
gardului.
|
||
|
||
--- PAGE 8 ---
|
||
Sopron, masa
|
||
acoperita, 7/3 metri.
|
||
Postul se afla in coltul
|
||
de Sud-Est, exterior al
|
||
sopronului.
|
||
Drum forestier, cot.
|
||
Postul de afla in cotul
|
||
drumului.
|
||
Poteca principala cu
|
||
mica rapa de pamant pe
|
||
o latura.
|
||
Postul se afla in cotul
|
||
potecii.
|
||
Iesle, situata la Est de
|
||
alta iesle.
|
||
Postul se afla la piciorul
|
||
ieslei de la Est.
|
||
|
||
--- PAGE 9 ---
|
||
Intersectie defrisare cu
|
||
un sant sec.
|
||
Postul se afla in
|
||
intersectie.
|
||
Intersectie defrisare cu
|
||
vale apa.
|
||
Postul se afla in
|
||
intersectie.
|
||
Intersectie defrisare cu
|
||
drum forestier.
|
||
Postul se afla in
|
||
intersectie.
|
||
Ruina de la o fosta
|
||
sonda, in poiana.
|
||
Postul se afla in coltul de
|
||
Nord-Est al ruinei.
|
||
|
||
--- PAGE 10 ---
|
||
2. ELEMENTE DE HIDROGRAFIE.
|
||
Semnele convenţionale folosite pentru redarea elementelor de hidrografie au rolul de a reprezenta
|
||
cât mai fidel cursurile de apă (de netrecut, temporare, etc.), lacurile, bălţile şi mlaştinile (de trecut şi de
|
||
detrecut) şi orice alte elemente de hidrografie naturale sau făcute de mâna omului care pot fi regăsite în
|
||
teren(izvoare, gropi cu apă, puţuri/fântâni, etc.)
|
||
Mai jos este exemplificată transpunerea pe hartă a elementelor de hidrografie conform semnelor
|
||
convenţionale internaţionale specifice fiecărui element în parte. Pentru fiecare exemplu avem în ordine:
|
||
Fotografia postului, Fragmentul de hartă corespunzător şi Descrierea postului şi explicaţiile necesare.
|
||
Lac si balta descoperite.
|
||
Postul se afla la capatul de Nord
|
||
(exterior), al baltii.
|
||
Confluenta a doua vai cu apa
|
||
intermitenta.
|
||
Postul se afla in confluenta vailor.
|
||
|
||
--- PAGE 11 ---
|
||
Rau cu apa permanent.
|
||
Postul se afla in cotul raului.
|
||
Fir de vale cu apa intermitenta.
|
||
Postul se afla intr-un cot al vaii.
|
||
Fântână.
|
||
Postul se afla la piciorul reperului,
|
||
fântână.
|
||
Groapa cu apa.
|
||
Postul se afla pe marginea de sus a
|
||
gropii.
|
||
|
||
--- PAGE 12 ---
|
||
Poiana depresionara, mlastinoasa.
|
||
Postul este situat pe marginea de
|
||
Nord-Est a poienii.
|
||
Punte peste un canal cu apa
|
||
permanenta.
|
||
Postul se afla la piciorul puntii.
|
||
Lac mare, de netrecut.
|
||
Postul se afla pe marginea de Nord-
|
||
Vest a lacului.
|
||
Mlastina care poate fi traversată.
|
||
Postul se afla la capatul de Sud-
|
||
Vest (exterior), al mlastinii
|
||
descoperite.
|
||
|
||
--- PAGE 13 ---
|
||
Curs de apă permanent.
|
||
Postul se afla pe malul râului la
|
||
baza unei rupturi de teren de
|
||
netrecut.
|
||
Valea Seaca. Intersectie dintre
|
||
vale cu apa si poteca principala.
|
||
Postul se afla in intersectie.
|
||
Balta, mlastina este
|
||
descoperita. Postul se afla pe
|
||
marginea de Sud a malstinii.
|
||
|
||
--- PAGE 14 ---
|
||
3. ELEMENTE DE VEGETAŢIE.
|
||
Semnele convenţionale folosite pentru redarea elementelor de vegetaţie au rolul de a reprezenta în
|
||
mod uniform tipurile de vegetaţie care pot fi întâlnite în teren. Sunt întâlnite semne care redau tipurile de
|
||
vegetaţie în funcţie de gradul de alergabilitate permise (zone descoperite şi semidescoperite, zone de desiş,
|
||
zone cu vegetaţie crescută la sol, etc.), semne care reprezintă zonele cu culturi (vie, livadă, teren cultivat) şi
|
||
orice alte elemente de vegetaţie naturale (copac izolat, buturugă, tufiş)
|
||
Mai jos este exemplificată transpunerea pe hartă a elementelor de vegetaţie conform semnelor
|
||
convenţionale internaţionale specifice fiecărui element în parte. Pentru fiecare exemplu avem în ordine:
|
||
Fotografia postului, Fragmentul de hartă corespunzător şi Descrierea postului şi explicaţiile necesare.
|
||
|
||
--- PAGE 15 ---
|
||
Limită de pădure cu poiană
|
||
Postul se afla la colţul sudic
|
||
al pădurii.
|
||
Poiana mare.
|
||
Postul se afla in coltul Nord-
|
||
Est, interior.
|
||
Arie acoperita cu vegetatie
|
||
foarte deasa.
|
||
Postul se afla in coltul ei
|
||
Nord-Est, exterior.
|
||
Poiana mica cu vegetatie
|
||
crescuta la sol.
|
||
Postul se afla in capatul de
|
||
Vest al poienii, interior.
|
||
|
||
--- PAGE 16 ---
|
||
Copac secular, izolat,pe
|
||
Valea Doftanetului. Postul
|
||
se afla la piciorul reperului.
|
||
4.SEMNE CONVENŢIONALE PENTRU STÂNCI.
|
||
Aceste semnele convenţionale sunt folosite pentru reprezentarea oricăror zone şi elemente de
|
||
stâncă/piatră care pot fi regăsite în teren(pereţi, stânci, gropi în stâncă, etc.)
|
||
Mai jos este exemplificată transpunerea pe hartă a elementelor de stâncă/piatră conform semnelor
|
||
convenţionale internaţionale specifice fiecărui element în parte. Pentru fiecare exemplu avem în ordine:
|
||
Fotografia postului, Fragmentul de hartă corespunzător şi Descrierea postului şi explicaţiile necesare.
|
||
|
||
--- PAGE 17 ---
|
||
Cariera de piatra. Perete
|
||
stancos foarte inalt,
|
||
imposibil de trecut.
|
||
Postul de control se afla la
|
||
baza peretelui.
|
||
Perete stancos de netrecut la
|
||
Nord si perete stancos mic
|
||
la Sud.
|
||
Postul de control se afla
|
||
între cele doua repere.
|
||
Stanca foarte mare,
|
||
reprezentata prin proectia
|
||
bazei sale la nivelul solului.
|
||
Postul de control se afla la
|
||
piciorul Sud-Estic al stancii.
|
||
Doua stanci foarte mari si
|
||
intre ele un bolovan.
|
||
Postul de control se afla la
|
||
piciorul Sud-Vestic, al
|
||
stancii mari de la Est.
|
||
|
||
--- PAGE 18 ---
|
||
Câmp de stânci.
|
||
Postul de control, se afla in
|
||
coltul de Sud, exterior al
|
||
campului de stanci.
|
||
Mamelon stâncos.
|
||
Postul de control se afla sus
|
||
pe mamelon.
|
||
Bolovan mare, de peste 2
|
||
metri in diametru.
|
||
Postul de control se afla la
|
||
piciorul reperului.
|
||
Bolovan mic, in diametru de
|
||
minim 1 metru.
|
||
Postul de control se afla la
|
||
piciorul reperului.
|
||
|
||
--- PAGE 19 ---
|
||
B. ÎNŢELEGEREA ŞI FOLOSIREA CURBELOR DE
|
||
NIVEL IN ORIENTARE.
|
||
1. CURBELE DE NIVEL.
|
||
Reprezinta modalitatea cea mai obisnuita, prin care se reda relieful si configuratia terenului
|
||
(nivelmentul) pe hartile ce se folosesc in concursurile de orientare sportiva. Desenarea lor pe harta,
|
||
reprezinta o problema desosebita pentru cartograful unei harti de orientare si chiar dupa ani buni de
|
||
experienta, nu poti spune intotdeauna ca ai reprezentat 100% corect relieful unei zone de teren framantate.
|
||
In acelasi timp si pentru un sportiv orientarist, in special incepator, citirea si interpretarea acestor
|
||
curbe de nivel de pe o harta de orientare, este de multe ori o problema dificila, care necesita cateodata luni
|
||
chiar ani de experienta.
|
||
Curba de nivel. este o linie imaginara, de culoare maron (sepia), care uneste punctele de pe teren
|
||
care au aceasi inaltime. Intervalul dintre 2 curbe de nivel (echidistanta), este in mod standard de 5 metri.
|
||
Fiecare a 5-a curba de nivel, este desenata mai groasa, este asa zisa curba de nivel principala. Acest lucru
|
||
ajuta la mai rapida stabilre a diferentei de inaltime intre diferitele forme ale suprafetei terenului. Atunci
|
||
cand curbele de nivel coincid cu o arie de teren cu foarte multe detalii, ele pot fi inlocuite numai acolo cu
|
||
curbe de nivel de grosime normala (mai subtiri).
|
||
Curba de nivel intermediara (sau secundara), este o curba de nivel de grosime normala, desenata
|
||
nu printr-o linie continua, ci printr-o linie intrerupta(- - - - -), de cupoare sepia. Se foloseste numai acolo
|
||
unde reprezentarea unui teren cu multe forme de relief apropiate nu este posibila doar prin curbele de nivel
|
||
normale. Se admite doar o curba de nivel secundara, intre doua curbe de nivel normale.
|
||
Liniuta de panta (slope line in engleza), poate fi desenata perpendicular pe marginea de jos a unei
|
||
curbe de nivel, prin care desenam o adancitura in teren, o dolina sau o depresiune. Aceasta liniuta de panta,
|
||
ajuta la o mai buna clarificare a directiei pantei.
|
||
|
||
--- PAGE 20 ---
|
||
Întelegerea rapida si corecta a curbelor de nivel de pe o harta de orientare, este o artă la sportivul cu
|
||
experienta. Odata ce sportivul incepator poate recunoaste pe harta si pe teren mameloane, depresiuni,
|
||
creste, vai, adancituri, curmaturi (sei) si in acelasi timp poate sa isi da seama pe harta unde este mai sus si
|
||
unde este mai jos, se poate trece la invatarea mersului si orientarii pe un teren valurit, folosind reperele de
|
||
nivelement de pe teren, precedate de o interpretare corecta a curbelor de nivel de pe harta.
|
||
|
||
--- PAGE 21 ---
|
||
Primele lectii teoretice de explicarea curbelor de nivel, vor folosi metodele clasice de intelegerea a ceea
|
||
ce sunt aceste linii imaginare: metoda felierii unui cartof in diverse planuri orizontale, forme de relief
|
||
realizate din nisip ud si trasarea pe ele a curbelor de nivel, la fel si metoda scufundarii in apa a unui obiect
|
||
rotunjit. Intr-o etapa urmatoare sportivului i se arata mai multe desene in 3D care reprezinta diverse forme
|
||
de relief si alaturat harta cu curbele de nivel care corespunde formei de relief.
|
||
Iată mai jos cateva exemple cu principalele forme de relief intalnite in practica orientarii pe un teren
|
||
cu nivelment. În prima coloană este prezentată imaginea reliefului în spaţiu iar în coloana a doua este
|
||
reprezentat relieful transpus în plan, aşa cum apare pe hărţile de orientare.
|
||
1. 2. 1. 2.
|
||
Şa largă intre doua
|
||
mameloane. Fir de vale
|
||
Postul de control in sea.
|
||
Creasta si adancitura.
|
||
Coama (creasta) de munte.
|
||
Postul de control in
|
||
Postul de control într-o şa.
|
||
adancitura.
|
||
Mameloane si depresiune. Versant cu trepte de relief. Versant cu trepte de relief.
|
||
Mameloane si depresiune.
|
||
Postul de control sus pe un Postul de control la piciorul Postul de control la piciorul
|
||
Postul de control sus pe un
|
||
mamelon. unei stanci. unei stanci.
|
||
mamelon.
|
||
Intr-o metodă mai avansată a procesului de invatare si intelegere a nivelmentului desenat prin
|
||
curbe de nivel, se vor folosi harti doar cu curbele de nivel (extrase doar ale culorii sepia) pe care se vor
|
||
amplasa posturi de control. Mai intai teoretic sportivul este pus sa isi aleaga si sa deseneze o ruta pe curba
|
||
de nivel intre posturi, dupa care posturile se amplaseaza pe teren si sportivul trebuie sa le gaseasca. Rutele
|
||
folosite intre posturi vor fi cu predilectie cele care implica cel mai mic procentaj de urcus si cea mai putina
|
||
pierdere de nivel, asa zisul "mers pe nivel".
|
||
|
||
--- PAGE 22 ---
|
||
In desenele 1 si 2 este ilustrat "slalomul pe nivel". De la postul 1 la postul 2, sportivul pleaca mai
|
||
intai spre Est pe curba de nivel si apoi face un adevarat slalom printr-o prima şa largă, apoi trece prin altă şa
|
||
intre cele două mameloane mai mici si ajunge in final la postul 2 care este intr-o adâncitură.
|
||
2. ELEMENTE PLANIMETRICE DE TEREN
|
||
Pe lângă curbele de nivel care reflectă formele de relief ale terenului, cu aceeaşi culoare maro(sepia)
|
||
sunt reprezentate şi elementele de planimetrie specifice formelor de teren care sunt frecvent întâlnite pe
|
||
toate hărţile de orientare. Principalele elemente de teren sunt prezentate şi descrise în tabelul de mai jos.
|
||
Ruptura sau treapta de
|
||
pamant ( rapa din pamant). Movila, este un mamelon mic,
|
||
Este o denivelare abrupta a ce nu poate fi desenat la scara
|
||
terenului, care se poate distinge prin curbele de nivel (de obicei
|
||
clar de ceace este in jurul ei. Se au un diametru sub 5
|
||
poate trece sau cobori peste ea. metri). Inaltime minima a unei
|
||
Se foloseste si la desenarea movile, 1 metru fata de baza
|
||
rambleurilor sau debleurilor de terenului din jur. Culoare sepia.
|
||
drumuri sau cale ferata.
|
||
Mameloanele, forme
|
||
Mameloanele mici, ovoidale,
|
||
convexe ale terenului, se
|
||
la fel ca movilele nu pot fi
|
||
reprezinta din curbe de nivel,
|
||
desenate la scara prin curbe de
|
||
inchise circular. Mameloanele
|
||
nivel (deobicei au o lungime sub
|
||
mici, sau plate sub echidistanta
|
||
12 metri si o latime sub 5 metri).
|
||
de 5 metri, se deseneaza din
|
||
Inaltime minima 1 metru.
|
||
curbe de nivel secundare.
|
||
Culoare sepia.
|
||
Culoarea sepia.
|
||
Depresiunile (dolinele),
|
||
forme concave ale terenului, se
|
||
reprezinta prin curbe de nivel, Groapa mare. Diametrul
|
||
inchise circular. Depresiunile minim 2 metri, adancimea
|
||
putin adanci, sub echidistanta minim 1 metru. Culoare sepia.
|
||
de 5 metri, se deseneaza din Deobicei reprezinta forme
|
||
curbe de nivel secundare. In artificiale de teren, sapate de om.
|
||
interiorul lor se deseneaza
|
||
liniutele de panta.
|
||
|
||
--- PAGE 23 ---
|
||
Ravena, sant de eroziune.
|
||
Este prea mica pentru a fi Groapa mica sau o mica
|
||
desenata cu semnul rupturii de depresiune naturala in teren, care
|
||
pamant. Adancime minima de nu poate fi desenata la scara prin
|
||
1 metru. Capatul liniei este curbe de nivel. Diametru minim
|
||
ascutit. Grosimea liniei, 1metru si adancime minima 0,5
|
||
reflecta dimensiunea ravenei. metri. Culoare sepia.
|
||
Culoare sepia.
|
||
Teren framantat. O suprafata
|
||
Valcelul sec, sau şanţul sec. de teren cu foarte multe gropi
|
||
Adancime minima 0,5 metri, sau movile. Densitatea lor, nu
|
||
adancime maxima 1 metru. permite desenarea separata a
|
||
Culoare sepia. fiecarui reper, la scara. Culoare
|
||
sepia.
|
||
Forma mica, speciala de
|
||
Val de pamant. Un val
|
||
teren. In Romania se foloseste
|
||
liniar de pamant, ce poate fi
|
||
f.des pentru vizuinile de
|
||
trecut. Inaltime minima 0,5
|
||
animale. Definitia semnului
|
||
metri. Culoare sepia.
|
||
trebuie data in legenda hartii.
|
||
C. SCARA HĂRŢII. MĂSURAREA DISTANŢELOR
|
||
PE HARTĂ SI PE TEREN.
|
||
Prin scara hărţii se înţelege raportul care există între lungimea unei linii de pe hartă şi lungimea
|
||
corespunzătoare din teren. Astfel, scara unei hărți ne arată de câte ori suprafața terestră reprezentată pe
|
||
hartă a fost micşorată. De exemplu o scară de 1:100.000 înseamnă că harta este de 100.000 de ori mai mică
|
||
decât suprafaţa terestră reprezentată. şi se interpretează astfel; 1 cm pe hartă echivalent 100.000 cm,
|
||
respectiv 1km în teren.
|
||
|
||
--- PAGE 24 ---
|
||
Scara hărţii este trecută în mod obligatoriu pe fiecare hartă.
|
||
Cunoasterea de catre utilizatorul hartii (fie el sportiv sau arbitru) a scarii la care este desenata harta,
|
||
este esentiala pentru o navigare corecta pe teren folosind harta respectiva. Hartile care au fost si sunt
|
||
folosite in sportul orientarii (cu diversele lui forme: in alergare, pe schiuri sau pe MTB), au o mare varietate
|
||
de scari, cele mai des folosite fiind 1:15.000, 1:10.000 si 1:5.000. Scarile 1:25.000 ( scara hartilor
|
||
topografice militare, folosite in primii ani ai orientarii turistice), alaturi de scara de 1:4.000 (folosita uneori
|
||
la concursurile de sprint), sunt mai rar folosite.
|
||
În imaginile de mai sus este prezentat acelaşi fragment dintr-o harta, cu foarte multe detalii de
|
||
nivelment, desenata la trei scari diferite, 1:15.000, 1:10.000 si mai jos la scara 1:5.000. Se observă gradul
|
||
de usurinta in citirea hartii in functie de scara hartii si densitatea reperelor de pe harta de orientare.
|
||
In general cartograful si arbitrul trasator al concursului sunt cei care decid scara la care va fi
|
||
desenata harta folosita in concurs. Daca scara 1:25.000 este practic abandonata (folosita doar pentru unele
|
||
raiduri de orientare sau orientare pe schi), scara 1:20.000 este inca des folosita pentru orientarea pe schiuri
|
||
|
||
--- PAGE 25 ---
|
||
si MTBO (orientarea pe bicicleta MTB), acolo unde densitatea reperelor de pe harta este mai scazuta si
|
||
tipul de concurs necesita o suprafata mai mare de teren.
|
||
Scara 1:15.000, care in urma cu 10 ani se dorea a fi folosita exclusiv in competitiile de orientare,
|
||
este acum rezervata pentru tipurile de concursuri distanta lunga si semimaraton, in special pentru
|
||
categoriile de varsta mai tinere si adulte care nu au inca probleme cu vederea.
|
||
Scara de 1:10.000, este in prezent cel mai des folosita la toate tipurile de concursuri de orientare in
|
||
alergare, ea permitand tuturor categoriilor de varsta o citire usoara si rapida a hartii, inclusiv o orientare de
|
||
finete in atingerea posturilor de control.
|
||
Scara 1:5.000, este rezervata concursurilor de orientare de tip sprint si distanta scurta. Deasemenea
|
||
este bine sa fie folosita la inceputul procesului de invatare a orientarii de catre copii si juniori.
|
||
IMPORTANTA MASURARII DISTANTELOR IN PROCESUL DE NAVIGARE CORECTA CU HARTA
|
||
SI BUSOLA.
|
||
In cele 2 desene de harti alaturate incercam sa exemplificam importanta masurarii unei distante pe
|
||
teren. In primul exemplu intre postul 1 si postul 2, sportivul are de trecut peste 3 confluente. Daca prima
|
||
care este prea aproape de postul 1 nu pune probleme, in schimb daca nu apreciaza si masoara corect
|
||
distanta de pe teren sportivul se poate opri sa caute postul 2 cu o confluenta inainte.
|
||
Daca pe terenul cu diferente de nivel, framantarea reliefului te poate ajuta, in schimb in padurile de
|
||
ses masurarea precisa a unei distante este foarte importanta. In exemplul 2, orientarea de finete si atacul
|
||
postului (groapa), necesita masurarea distantei dintre borna si postul de control, pentru a nu te opri gresit in
|
||
luminisurile anterioare celui in care este postul de control.
|
||
MASURAREA DISTANTELOR PE HARTA SI PE TEREN. In procesul de masurarea unei
|
||
distante intre 2 puncte de pe harta in functie de scara hartii, se foloseste o rigla obisnuita sau cel mai des
|
||
marginile gradate ale busolelor de tip Sport. Aceste busole au pe 3 din laturile lor gradatii care transforma
|
||
direct distanta dintre 2 puncte de pe harta (masurata in cm. si mm.) in metrii de pe teren, in functie de scara
|
||
(uzual 1:15.000 si 1:10.000). In privinta masurarii unei distante de pe teren, lucrurile stau un pic diferit in
|
||
functie de cel care foloseste harta. In procesul de cartografiere a unei harti, topograful sau arbitrul trasator
|
||
pot folosi mijloace diferite de la rulete, sfori etalonate, roti de masurat distanta, pana la instrumente cu laser
|
||
de o precizie extrema. Dupa ani de experienta un arbitru cartograf al unei harti de orientare, foloseste
|
||
deseori masurarea distantei cu pasul.
|
||
Masurarea distantelor cu pasul. Numaratoarea pasilor dubli, este cea mai potrivita cale pentru a
|
||
masura distanta parcursa pe teren. Numaratoarea dublilor pasi facuti pe o anumita sectiune din teren si
|
||
transformarea lor in metri parcursi, este folosita deseori pentru cautarea posturilor de control, pentru
|
||
orientarea de finete in atacul final al postului de control. Inca din prima parte a procesului de invatare,
|
||
|
||
--- PAGE 26 ---
|
||
sportivul trebuie invatat sa masoare distantele de pe teren folosind numararea dublilor pasi. Inainte de
|
||
aceasta trebuie facuta pentru fiecare in parte etalonarea pasului sau. Se masoara o distanta precisa de 100
|
||
metri si sportivul este pus sa o parcurga la pas sau in alergare moderata, numarand in acelasi timp dublii
|
||
pasi facuti pe distanta respectiva. La un sportiv de talie medie in general etalonarea da o medie de 60 dubli
|
||
pasi la 100 metri in mersul normal si de 40 dubli pasi in alergare moderata. Bineinteles ca aceste cifre
|
||
variaza de la sportiv la sportiv; se recomanda sa isi pastreze pasii egali, sa nu alerge prea repede si sa nu
|
||
mearga in spatele altcuiva (ceea ce il face sa isi piarda ritmul).
|
||
Desi pare la inceput plictisitor, trebuie insistat de catre instructor ca la toate antrenamentele
|
||
sportivul sa foloseasca masurarea distantelor pe harta si compararea lor cu cele reale de pe teren.
|
||
Deasemenea in timpul concursurilor sportivul trebuie indemnat sa foloseasca in mod curent masurarea
|
||
distantelor, mai ales in orientarea de finete si gasirea postului de control pornind de la un punct de atac.
|
||
Aceasta practica duce in timp de ani de zile la formarea unui simt al distantei si o apreciere aproximativa a
|
||
distantelor parcurse, fara a mai fi nevoie de numaratoarea dublilor pasi efectuati. In procesul de invatare al
|
||
sportivilor avansati, trebuie insistat si pe diferentele care exista in etalonarea pasilor pe teren plat sau pe
|
||
teren in panta (urcus sau coborare), in functie de unghiul de inclinare a pantei.
|
||
III. BUSOLA
|
||
FOLOSIREA BUSOLELOR PENTRU SPORTUL ORIENTARII.
|
||
Busola, este un instrument pentru gasirea directiei de un nepretuit ajutor in procesul de orientare si
|
||
navigare. Folosirea busolei, permite sportivului orientarist sa mentina in permanenta harta orientata, sa
|
||
aleaga intre mai multe rute si directii de parcurs si sa le urmeze repede, mentinand in permanenta contactul
|
||
cu harta de concurs.
|
||
Principalele părţi componente ale busolei de orientare sunt:
|
||
(cid:0) placa de baza dreptunghiulara, transparenta si alungita ce are incrustate pe ea celelalte piese ale
|
||
busolei;
|
||
(cid:0) cadranul divizat mobil care se roteste o data cu cutia cu lichid. Aceasta are pe partea inferioara mai
|
||
multe linii paralele intre ele, pe numele lor linii directoare
|
||
(cid:0) sageata directoare o gasim pe cutia cu lichid in dreptul diviziunii 0 sau Nord, N
|
||
|
||
--- PAGE 27 ---
|
||
(cid:0) acul magnetic are varful nordic colorat (rosu sau negru), si prezinta o portiune fluorescenta
|
||
(cid:0) lupa pentru marirea diferitelor elemente de pe harta
|
||
Hartile folosite in concursurile de orientare, au trasate pe ele liniile de Nord magnetic. Astfel busola
|
||
este folosita de sportiv doar pentru orientarea hartii de concurs si pentru luarea unei directii (viza) precise.
|
||
Exista nenumarate tipuri si forme de busole ce se pot folosi in orientare.
|
||
Cea mai simpla, sub forma unei capsule rotunde cu un ac magnetic in interiorul ei, se poate fixa pe
|
||
harta de concurs si serveste la simpla ei orientare dupa nordul magnetic.
|
||
Busola germana tip Bezard de provenienta militara, folosita intensiv in anii de inceput ai
|
||
orientarii, serveste acum doar pentru cartografierea hartilor, fiind greoi de manipulat in alergare.
|
||
Orientaristii din Scandinavia, au introdus busolele tip Sport in care acul magnetic este introdus
|
||
intr-o capsula cu ulei, ceace ii confera o mai mare stabilitate in cursul miscarilor mainii provocare de
|
||
alergare. Cele mai cunoscute busole de acest tip sunt fabricate de Silva (Suedia), Recta (Elvetia) si
|
||
Suunto(Finlanda).
|
||
In ultimii 15 ani sau raspandit busolele pentru deget, o forma mai simpla a busolelor de tip Sport,
|
||
datorita hartilor din ce in ce mai complete si care nu mai necesita luarea unor vize precise.
|
||
Busola de tip sport, SILVA.
|
||
Busola capsula.
|
||
Busola pentru deget. Busola Bezard.
|
||
A. FOLOSIREA BUSOLEI PENTRU ORIENTAREA CORECTA A HARTII.
|
||
Acul magnetic al busolei indica intotdeauna Nordul Magnetic. Oriunde te-ai afla, oricum te-ai roti
|
||
sau intoarce, acul magnetic (in general 1/2 lui rosie) indica Nordul. Acest fapt permite o orientare corecta a
|
||
hartii de concurs, prin alinierea liniilor de pe harta care indica Nordul, cu linia Nord-Sud de pe busola
|
||
folosita.
|
||
Iata care sunt etapele folosite in procesul de invatare a orientarii hartii cu diferite tipuri de busole.
|
||
1. Impatureste harta de concurs, suficient cat sa vezi bine sectiunea de parcurs si tine harta astfel ca
|
||
sa ai inaintea ta directia rutei de parcurs.
|
||
2. Pentru busolele mici tip capsule atasate de harta (desenul 1), aceasta se tine cu 2 maini cu unul
|
||
din police pus pe harta in locul unde ne aflam .
|
||
3. Pentru busolele de deget (police), se plaseaza coltul marginii din fata a busolei in punctul de pe
|
||
harta a locatiei tale (desenul 2).
|
||
4. La busolele de tip Sport (desenul 3), se plaseaza latura busolei de-alungul rutei pe care vrei sa o
|
||
parcurgi.
|
||
|
||
--- PAGE 28 ---
|
||
5. Cu harta in mana si busola fixata pe harta in fata ta, incepi sa te rotesti pe loc pana ce acul
|
||
magnetic al busolei devine paralel cu liniile Nord-Sud de pe harta (atentie capatul de Nord al acului
|
||
magnetic sa fie intr-adevar spre Nordul magnetic). In acest moment sportivul este cu fata inspre directia pe
|
||
care doreste sa o urmeze. Busola de tip Sport se tine deobicei in mana opusa celei care tine harta de
|
||
concurs. De mare importanta este ca busola sa fie tinuta orizontal, pentru ca acul magnetic sa se miste liber.
|
||
Harta si busola se tin la un nivel mediu al corpului, iar pentru linistirea miscarilor acului magnetic se pot
|
||
face scurte opriri.
|
||
6. Dupa ce am ajuns la punctul dorit de pe teren, continuam sa citim harta si sa fixam cu varful
|
||
policelui punctul de pe harta in care ne aflam la momentul respectiv. Cand poteca sau linia conducatoare isi
|
||
schimba directia, mutam varful policelui in punctul unde dorim sa ajungem.
|
||
7. Rotim harta astfel incat sa fim tot timpul cu fata pe directia spre noul punct de atins si orientam
|
||
corect harta in asa fel incat acul magnetic al busolei sa fie paralel cu liniile Nord-Sud ale hartii de concurs,
|
||
iar capatul rosu de Nord al acului magnetic sa indice sigur Nordul magnetic.
|
||
DESENUL 2 DESENUL 3
|
||
DESENUL 1
|
||
Busola tip capsula.
|
||
Busola de deget. Busola de tip Sport.
|
||
B. FOLOSIREA BUSOLEI PENTRU LUAREA UNEI DIRECTII PE HARTA.
|
||
Luarea unei anumite directii pe o harta intre 2 puncte si mentinerea ei corecta in mersul pe teren,
|
||
este cel mai important mijloc de navigare precisa cu harta si busola pe un teren acoperit sau descoperit.
|
||
Dupa orientarea corecta a unei harti cu ajutorul busolei, urmatorul pas care urmeaza este obtinerea unei
|
||
directii precise intre 2 puncte sau dealungul unei anumite rute de urmat. In practica orientarii sportive acest
|
||
lucru se face cel mai bine cu busolele de tip Sport (Silva, Recta, Suunto) sau cu busolele de deget.
|
||
|
||
--- PAGE 29 ---
|
||
Inainte de a invata sportivul practic
|
||
cum sa obtina o directie corect pe o harta
|
||
folosind busola, el trebuie sa cunoasca o
|
||
minima notiune teoretica despre azimut.
|
||
Unghiul dintre linia Sud-Nord si linia care
|
||
uneste punctul in care ne aflam cu harta si
|
||
busola si punctul la care dorim sa ajungem,
|
||
se numeste AZIMUT. In practica curenta el
|
||
mai este denumit UNGHI DE MARS, se
|
||
masoara in grad, iar deplasarea intre aceste
|
||
doua puncte folosind busola se mai numeste
|
||
" mersul pe unghi de mars".
|
||
Tot in practica curenta se foloseste cel
|
||
mai des pentru acest tip de deplasare pe o
|
||
anumita directie luata foarte precis cu
|
||
busola "mersul pe viza". In afara
|
||
sportivilor care alerga cu busola si harta,
|
||
aceasta masuratoare a unghiului de mars (a
|
||
azimutului) este folosita cel mai frecvent in
|
||
procesul de cartografiere precisa a unei
|
||
harti topografice sau de orientare.
|
||
Atat pentru sportiv cat si pentru
|
||
cartograf, este foarte importanta
|
||
cunoasterea modului de gradare a busolei
|
||
folosite, cel mai des in 360 de grade, mult
|
||
mai rar la anumite busole vechi in 400 de
|
||
grade.
|
||
OBTINEREA UNEI DIRECTII DE MERS CU AJUTORUL BUSOLEI DE TIP SPORT.
|
||
Cel mai precis unghi de mars intre doua puncte se obtine in cartografie cu ajutorul busolelor tip
|
||
Bezard si a celor moderne derivate din ea. In practica orientarii sportive pentru obtinerea unei directii
|
||
suficient de precisa pentru o navigare corecta cu harta pe teren, se folosesc busolele de tip Sport (Silva,
|
||
Recta, Suunto).
|
||
Iata cum se procedeaza cu o busola de tip Sport. Se aplica busola (a carei placa de baza este
|
||
transparenta) peste harta, cu una dintre cele doua margini lungi (indiferent care cea din dreapta sau din
|
||
stanga) dealungul liniei care uneste cele doua puncte intre care dorim sa ne deplasam. Poate sa fie linia
|
||
rosie care uneste cercurile a 2 posturi de control (vezi foto 1 linia dintre posturile 3 si 4), poate fi o poteca
|
||
sau defrisare dealungul careia dorim sa mergem, sau poate sa fie pur si simplu o linie imaginara dintre
|
||
punctul unde suntem in acel moment si punctul la care dorim sa ajungem.
|
||
In etapa urmatoare (vezi foto 2), cu busola tinuta aplicata bine pe harta, ca sa nu se miste, ne rotim
|
||
pana cand liniile de pe busola, care reprezinta axa Nord-Sud, se suprapun peste liniile de Nord ale hartii
|
||
peste care este tinuta busola. Foarte mare atentie ca Nordul acului magnetic sa fie indreptat spre
|
||
Nordul hartii folosite. Au fost nenumarate cazuri in care Nordul acului magnetic a fost orientat spre Sudul
|
||
hartii si sportivul a plecat din postul de control cu 180 de grade invers fata de directia care trebuia sa o
|
||
urmeze.
|
||
|
||
--- PAGE 30 ---
|
||
FOTO 3
|
||
Dupa ce am obtinut astfel unghiul de mars (viza) directiei dorite, ridicam busola de pe harta si cu
|
||
harta intr-o mana si busola tip Sport in cealalta mana (vezi foto 3), incepem sa ne deplasam pe directia
|
||
respectiva spre punctul dorit , avand grija tot timpul ca Nordul acului magnetic sa fie in dreptul punctului
|
||
de Nord (360 grade sau 0 grade) indicat pe cercul gradat de pe marginea capsulei rotunde a busolei. Mare
|
||
atentie ca la ridicarea busolei de pe harta, sa nu rotim din greseala capsula busolei, ceace va duce la
|
||
folosirea unui unghi de mars gresit.
|
||
Deasemenea foarte frecvent in cursul deplasarii pe teren pe directia dorita, se pot produce mici
|
||
|
||
--- PAGE 31 ---
|
||
deplasari ale capsulei busolei, ceea ce duce iarasi la greseli de unghi de mars. Toate aceste mici greseli, la
|
||
care se adauga inevitabile miscari ale acului magnetic in cursul alergarii, insumate duc la devieri importante
|
||
la capatul vizei. O deviere de numai 1 grad la capatul unei vize de peste 500 metri duce la o eroare de
|
||
aproape 50 de metri la capatul vizei. Se recomanda sportivilor incepatori si chiar celor mai avansati, ca pe
|
||
distante mai mari sa se faca mici opriri pentru refacerea masurarii unghiului de mars de pe harta si pentru
|
||
oprirea din miscare a acului magnetic si luarea unei directii precise. O buna tehnica este acea ca dupa
|
||
fiecare mica oprire sau chiar de la plecarea pe directie, sa se tinteasca la capatul vizei intr-un obiect de pe
|
||
teren, deplasarea pana la acel obiect si apoi o noua scurta oprire cu reverificarea orientarii acului magnetic
|
||
spre Nordul busolei folosite.
|
||
Folosirea busolei pentru deget (police), in luarea unei directii de mers. Este mult mai putin precisa
|
||
decat cu busolele de tip Sport, dar este foarte des folosita de catre sportivii cu experienta, deoarece elimina
|
||
timpul mai lung necesar obtinerii unghiului de mars de pe harta. In plus, hartile moderne cu nenumarate
|
||
detalii reprezentand aproape tot ce exista pe teren, nu mai fac necesara navigarea folosind vize precise pe
|
||
distante foarte lungi.
|
||
Folosirea busolei pentru deget (police). Se aplica busola peste
|
||
suprafata hartii cu marginea lunga din dreapta a busolei, dealungul
|
||
liniei care uneste cele 2 puncte intre care dorim sa ne deplasam.
|
||
Poate sa fie linia rosie dintre cercurile a 2 posturi de control, o
|
||
poteca sau defrisare pe care dorim sa ne deplasam sau pur si simplu
|
||
o directie de mers spre un reper de pe harta.
|
||
Marginea din fata a busolei priveste spre punctul in care dorim
|
||
sa ne deplasam astfel incat varful policelui sa fie aproape de punctul
|
||
la care dorim sa ajungem, nu in punctul de pe harta in care suntem
|
||
in acel moment. Harta si busola aplicata peste harta se tin cu aceasi
|
||
mana, dupa care ne rotim impreuna cu harta din mana, pana cand
|
||
Nordul acului magnetic se indreapta spre Nordul hartii de sub
|
||
busola.
|
||
Urmeaza deplasarea pe teren cu busola si harta in mana, linia
|
||
reala sau imaginara care uneste cele 2 puncte intre care ne
|
||
deplasam, fiind acum orientata exact pe directia de mers. Atentie ca
|
||
si la busolele tip Sport, sa nu indreptam acul magnetic al busolei
|
||
spre Sudul hartii, sau sa nu miscam busola de pe harta din pozitia
|
||
care indica directia corecta de urmat.
|
||
IV. TEHNICI SI TACTICI DE NAVIGARE CU
|
||
HARTA SI BUSOLA.
|
||
A. METODE DE NAVIGARE ÎN TEREN
|
||
|
||
--- PAGE 32 ---
|
||
Odata ce sportivul incepator a invatat ce inseamna o harta de orientare, el trebuie sa invete cum se
|
||
foloseste practic o astfel de harta. Inainte sa incerce sa mearga de la un punct la altul de pe teren folosind
|
||
harta de orientare care reprezinta terenul din fata lui, sportivul trebuie sa isi faca un plan de actiune. In
|
||
cadrul acestui plan de actiune privind mersul ("navigarea") dintre doua puncte de pe harta, liniile
|
||
conducatoare ale hartii joaca un rol principal si pot fi folosite independent de lucrul cu busola.
|
||
In final sportivul deja avansat, trebuie invatat sa nu fie eclectic, folosind aceasi tehnica de navigare
|
||
cu harta si busola pe orice forma de teren. Este si greu ca pe un teren cu nivelment framantat sa mergi
|
||
numai in linie dreapta pe viza sau sa mergi numai pe curba de teren. In realitate orice sportiv se adapteaza
|
||
la felul terenului si foloseste mai multe tehnici si tactici de navigare, combinate intre ele. Nu trebuie
|
||
neglijata nici echidistanta hartii si scara hartii, iar sportivul trebuie invatat ca anumite forme de relief si
|
||
repere mici de pe teren, nu pot fi reprezentate pe harta la o echidistanta prea mare a curbelor de nivel.
|
||
Atunci cand luam startul intr-o cursa de orientare, trebuie sa ne facem planul cum ajungem de la
|
||
start la primul punct (post), sau pentru o sectiune dintre doua posturi, cum ajungem de la un post la
|
||
urmatorul. In primul rand trebuie orientata harta si vazut care dintre elementele hartii corespund cu reperele
|
||
de pe teren. In cadrul planului care urmeaza a fi facut de ajungere la primul post de control, sportivul
|
||
incepator este bine sa fie invatat sa foloseasca pentru navigare liniile conducatoare de pe harta, care unesc
|
||
cele doua puncte intre care doreste sa mearga. Numai dupa o stapanire temeinica a acestei forme de
|
||
navigare pe linii conducatoare, sportivul incepator poate trece la etapa mersului pe viza (unghi de mars)
|
||
dintre 2 puncte.
|
||
Ca linii conducatoare ale unei harti se pot
|
||
folosi: drumurile, potecile, defrisarile, marginile
|
||
padurii, marginile poienilor, gardurile, firele de
|
||
apa si alte limite distincte de vegetatie. Toate
|
||
aceste linii conducatoare sunt usor de urmarit si ne
|
||
pot conduce de la un punct la altul. Pentru a urma
|
||
corect aceste linii conducatoare, harta trebuie bine
|
||
orientata de la inceput si mentinuta orientata tot
|
||
timpul mersului pe teren. Un sportiv cu experienta
|
||
poate face acest lucru si fara busola (doar
|
||
comparand directia liniilor de pe harta cu directia
|
||
aceleiasi linii de pe teren), dar pentru sportivii
|
||
incepatori este bine ca la inceput sa controleze des
|
||
cu busola directia liniilor conducatoare pe care le
|
||
urmeaza.Mai bine sa pierdem putin timp cu
|
||
aceasta verificare a directiei, decat sa urmam o
|
||
linie conducatoare gresita cu consecinte nefaste
|
||
asupra timpului pierdut cu orientarea.
|
||
In exemplul alaturat, se poate face o
|
||
comparatie intre ruta directa in linie dreapta dintre
|
||
doua posturi (mers pe viza), ruta riscanta si doua
|
||
rute ocolitoare intre cele 2 posturi, care folosesc
|
||
doar linii conducatoare (poteci), dar sunt sigure si
|
||
conduc sportivul incepator in mod corect pe
|
||
sectiunea dintre cele 2 posturi.
|
||
In contextul folosirii hartilor de orientare, care cauta sa reproduca in limbajul semnelor
|
||
conventionale toate reperele si caracteristicile terenului de concurs, navigarea (mersul) cu harta si busola
|
||
intre doua puncte ale hartii, se poate face folosind patru metode principale:
|
||
1. Mersul pe viza (unghi de mars).
|
||
|
||
--- PAGE 33 ---
|
||
2. Mersul pe linii conducatoare.
|
||
3. Mersul pe curba de nivel
|
||
4. Navigarea mixta.
|
||
MERSUL PE VIZA (UNGHI DE MARS). MERSUL PE LINII CONDUCATOARE.
|
||
1. Mersul pe viza (unghi de mars), in linie dreapta intre doua puncte, impreuna cu masurarea
|
||
precisa distantei, pare metoda cea mai sigura de atins un punct de control. In realitate implica un
|
||
mare efort fizic si o stapanire perfecta a tehnicii de mentinere precisa a directiei cu o busola de tip
|
||
Sport.
|
||
2. Mersul pe linii conducatoare (drumuri, poteci, fire de apa, etc.) este metoda cea mai la
|
||
indemana sportivilor incepatori. Necesita o atentie permanenta la intersectii (schimbarea directiei) si
|
||
masurarea distantei dintre intersectii. Implica deseori parcurgerea unor distante mai mari (ocoliri si
|
||
de 100%), preferata de sportivii care doresc o alergare mai usoara in locul diferentelor mari de nivel
|
||
si a schimbarilor de ritm.
|
||
|
||
--- PAGE 34 ---
|
||
NAVIGAREA MIXTA.
|
||
MERSUL PE CURBA DE NIVEL.
|
||
3. Mersul pe curba de nivel, este apanajul sportivilor cu experienta si se practica pe distante
|
||
relativ scurte, cel mai des intre doua posturi foarte apropiate aflate la acelasi nivel.
|
||
4. Navigarea mixta, implica folosirea pe aceasi sectiune dintre doua posturi de control, a celor
|
||
3 tehnici de mai sus: mers pe viza, mers pe linii conducatoare si mers pe curba de nivel. In practica
|
||
de zi cu zi a sportului orientarii este metoda cel mai des folosita de toate categoriile de sportivi.
|
||
Dupa ce sportivul incepator a fost invatat sa foloseasca busola in orientarea de la inceput a hartii, in
|
||
etapa urmatoare el trebuie sa progreseze si sa fie invatat tehnica de navigare (alergare) cu harta si busola de
|
||
tip Sport in aceasi mana. Aceasta tehnica este folosita cel mai des de sportivi pentru a mentine harta
|
||
orientata in permanenta si a mentine o directie generala pe parcursul unei sectiuni dintre doua posturi de
|
||
control.
|
||
Pentru aceasta se plaseaza busola peste harta (pliata astfel ca sa poata fi tinuta intr-o mana), cu una
|
||
din marginile lungi ale busolei dealungul liniei care uneste cele 2 posturi (sau dealungul directiei de urmat);
|
||
harta si busola se tin in aceasi mana. Ne rotim pe loc sau rotim doar harta si busola pana cand Nordul acului
|
||
magnetic flotant al busolei, se suprapune cu sagetile de Nord ale hartii de orientare. In acel moment sageata
|
||
de directie de pe placa busolei tip Sport, ne indica directia de urmat de pe teren.
|
||
Cateva mici sfaturi bine de spus sportivilor incepatori (majoritatea le vor invata singuri dupa
|
||
repetarea unor erori inevitabile):
|
||
1. Atentie cand plecati dintr-un post catre urmatorul. Asigurati-va ca Nordul acului magnetic este
|
||
indreptat spre Nordul hartii si nu spre Sud.
|
||
2. Deseori in cursul alergarii capsula busolei tinuta in mana se roteste si unghiul de mars al directiei
|
||
se schimba. Pe sectiuni foarte lungi, verificati din cand in cand si corectati daca este cazul viza.
|
||
3. Pana va formati un simt al directiei, este bine ca la fiecare intersectie si bifurcatie (mai ales
|
||
trifurcatii sau bifurcatii in unghi ascutit), sa folositi din nou busola pentru aflarea directiei corecte a potecii
|
||
pe care vreti sa mergeti in continuare.
|
||
4. La fel cand iesiti din lateral intr-o alte linie conducatoare (de ex. defrisari), nu ezitati sa verificati
|
||
directia pe care trebuie sa o urmati in continuare; la fel cand ajungeti in intersectia a doua defrisari.
|
||
|
||
--- PAGE 35 ---
|
||
B. TEHNICI ŞI TACTICI DE ORIENTARE ÎNTRE PUNCTELE DE CONTROL
|
||
In procesul de navigare (mers) cu harta si busola pe suprafata unui teren impadurit sau descoperit,
|
||
tehnicile sau tacticile folosite, se pot imparti in doua mari categorii: orientarea "generala" si orientarea
|
||
"de finete".
|
||
1. Orientarea generala, foloseste busola in scopul mentinerii unei directii generale, dar corecte, in
|
||
cursul unui mers rapid pe teren, pastrand in permanenta un contact strans cu harta si stiind mereu unde
|
||
suntem pe harta si pe teren. Se foloseste in principal la mersul dealungul unei sectiuni intre doua posturi de
|
||
control.
|
||
2. Orientarea de finete implica o mai mare grija in luarea unei directii precise, a unei masuratori
|
||
precise a distantei si o mai mare atentie la detaliile de pe harta si reperele de pe teren. Se foloseste in
|
||
special la atacul final al postului de control.
|
||
In cadrul orientarii generale, se pot folosi numeroase tehnici si tactici de orientare, dintre care cele
|
||
mai cunoscute sunt:
|
||
a) taierea colturilor,
|
||
b) folosirea reperelor de colectare,
|
||
c) tintirea la distanta,
|
||
d) ocolirea obstacolelor de netrecut.
|
||
a. Tăierea colturilor.
|
||
Cele mai des intalnite situatii in practica orientarii, sunt acelea in care sportivul ia decizia alegerii
|
||
unei rute de scurtare a distantei de parcurs intre doua puncte de pe harta si de pe teren.
|
||
In exemplul 1, intre postul 1 si 2 in afara rutei sigure de ocolire pe defrisari si poteci (pe catetele
|
||
triunghiului), exista si ruta directa de atac a postului (pe ipotenuza triunghiului), ruta mult mai scurta.
|
||
In acelasi exemplu, ruta directa in linie dreapta dintre posturile 3 si 4, nu poate fi folosita din cauza
|
||
zonei de plantatie cu gard de netrecut si atunci pentru a ajunge la coltul gardului sportivul va folosi mersul
|
||
pe viza intre postul 3 si coltul gardului.
|
||
|
||
--- PAGE 36 ---
|
||
Pentru siguranta directiei de mers pe aceste vize, pe suprafata unui teren fara linii conducatoare
|
||
dealungul vizei, se folosesc busolele de tip Sport
|
||
b. Folosirea reperelor de colectare
|
||
In cursul orientarii generale pe sectiunea dintre doua posturi de control, indiferent ca merge sau nu
|
||
cu busola, sportivul trebuie sa fie invatat sa foloseasca pe parcursul sectiunii respective (cu atat mai mult
|
||
inainte imediat de postul de control), un reper foarte vizibil pe harta si pe teren care sa ii dea siguranta
|
||
locului in care se afla in acel moment. Ca astfel de repere de colectare pe traseu pot servi cel mai deseori:
|
||
poieni mari, defrisari, drumuri si intersectiile lor, cladiri mari vizibile, confluente de rauri, limite nete de
|
||
vegetatie. Aceste repere de colectare sunt deosebit de utile in atacul final al postului de control.
|
||
In exemplul 2, pe sectiunea dintre postul 1 si 2, exista un mare reper de colectare (o poiana) imediat
|
||
inaintea postului 2, cea ce usureaza foarte mult atacul postului, usor de gasit pornind din coltul de NV al
|
||
poienii.
|
||
In schimb postul al treilea este amplasat inaintea reperului de colectare (aici o poiana lipita de o
|
||
poteca principala), in asa fel incat daca sportivul rateaza gasirea postului si ajunge in reperul de colectare, a
|
||
pierdut deja timp si va trebui sa se intoarca pentru a gasi postul de control.
|
||
|
||
--- PAGE 37 ---
|
||
c. Ţintirea la distanţă
|
||
Tintirea la distanta (in lateral), este o tactica de orientare foarte des folosita atat in cadrul
|
||
orientarii generale, cat si in cadrul orientarii de finete. In esenta, atunci cand punctul fix la care trebuie sa
|
||
ajungem se afla dealungul unei linii conducatoare, viza executata cu ajutorul busolei nu se ia direct spre
|
||
acel punct, ci la o mica distanta de el in dreapta sau in stanga. In acest fel in momentul in care ajungem pe
|
||
linia conducatoare respectiva, vom fi siguri in care parte a punctului (reperului) suntem.
|
||
In exemplul 3 pe sectiunea dintre postul 1 si 2, in cadrul orientarii generale, plecam mai intai pe o
|
||
viza care trebuie sa ne scoata in bifurcatia unei poteci din defrisare. Viza nu o vom lua direct spre acea
|
||
bifurcatie, ci la o mica distanta in dreapta sau in stanga acelei poteci. In acest fel cand ajungem in defrisare
|
||
vom fi siguri in care parte a bifurcatiei suntem.
|
||
Tot in exemplul 3, viza pe care o luam din postul 2 spre postul 3 (o confluenta), nu va tinti direct in
|
||
confluenta, ci luam viza sa ne scoata in linia conducatoare (aici firul de apa) la o mica distanta in dreapta
|
||
sau in stanga postului de control (confluenta).
|
||
În exemplul 4, se întâlnesc 4 tipuri de tehnici de deplasare diferite între punctele de control. Astfel
|
||
între postul 1 şi 2 folosim ca reper de colectare poiana din faţa postului 2, pe sectiunea dintre postul 2 si 3
|
||
folosim tehnica tintirii la distanţă iar între postul 3 şi 4 folosim deplasarea pe linii conducătoare, cele
|
||
două variante de deplasare pe poteci, până la bifurcaţia de poteci respectiv colţul gardului, de unde folosim
|
||
orientarea de fineţe până la postul 4 situat la o stâncă.
|
||
|
||
--- PAGE 38 ---
|
||
d. Ocolirea obstacolelor de netrecut.
|
||
Obstacolele de netrecut întâlnite în orientare pot fi: lacuri, balti, mlastini, zone locuite sau interzise,
|
||
cariere de piatra, pereti stancosi, vegetatie foarte deasa, etc.
|
||
In exemplul din stanga, intre postul 4 si 5 se interpune o mlastina de netrecut si viza directa intre
|
||
posturi nu poate fi folosite. Sportivul trebuie sa ocoleasca 100% si sa treaca balta printr-un loc sigur
|
||
(pod+poteca).
|
||
In situatii in care trecerea imprudenta a obstacolului de catre sportiv poate fi extrem de riscanta, se
|
||
impune folosirea de catre trasator a unui post intermediar care sa conduca sportivul la locul sigur de trecere
|
||
a obstacolului (vezi exemplul din dreapta).
|
||
Orientarea de finete este folosita cel mai des in atacul final (gasirea) asupra postului de control,
|
||
dar si pe sectiunile foarte scurte dintre doua posturi de control foarte apropiate.
|
||
Prin orientarea de finete intelegem parcurgerea unei distante scurte (maxim 100-150 metri) plecand
|
||
de la un punct sigur si clar de pe harta, folosind o directie (viza) extrem de precisa si o masurare a distantei
|
||
la fel de atenta. Atunci cand postul de control este un reper de mici dimensiuni greu de gasit, vom cauta pe
|
||
harta si pe teren un reper clar, usor de gasit in imediata apropiere a postului de control. In majoritatea
|
||
cazurilor acesta va fi un reper de colectare in vecinatatea postului de control. Vom pleca apoi din acest reper
|
||
clar si sigur pe o viza scurta dar precisa (ca unghi de mars si distanta) spre postul de control.
|
||
In exemplul 4, postul de control este o stanca, reper izolat care poate fi mai greu de gasit. Acest
|
||
post de control poate fi atacat in final, plecand ori de coltul gardului ce inconjoara o poiana, ori de la Vest
|
||
plecand de la o bifurcatie de poteci. In caz ca postul de control a fost depasit fara sa fie vazut, mai avem o
|
||
sansa de al ataca pornind din confluenta aflata la Nord de el.
|
||
Aceasi metoda a orientarii de finete se foloseste pe sectiunile scurte dintre doua posturi de control
|
||
foarte apropiate. Pe aceste sectiuni scurte se combina o viza precisa cu o masuratoare precisa a distantei,
|
||
sau mersul pe curba de nivel impreuna cu masurarea distantei. Invatati sportivii sa fie atenti si precisi in
|
||
atacul final asupra postului de control, folosind reperul de colectare cel mai apropiat de post. ASA ZISA
|
||
TEHNICA DE MATURARE A ZONEI POSTULUI ESTE DESEORI PAGUBOASA SI DUCE LA
|
||
PIERDERE DE TIMP IN COMPARATIE CU TEHNICA ORIENTARII PRECISE SI DE FINETE.
|
||
|
||
--- PAGE 39 ---
|
||
V. HĂRŢILE DE ORIENTARE DE TIP SPRINT
|
||
Raspandirea din ce in ce mai mare, a concursurilor de orientare de tip sprint, in special in zonele
|
||
urbane, a obligat IOF-ul (Federatia Internationala de Orientare) sa adapteze semnele conventionale ale
|
||
hartilor folosite in astfel de concursuri, la noile caracteristici topografice ale zonelor urbane ( strazi, cladiri,
|
||
cvartale de blocuri ) si ale parcurilor din aceste zone. Mai mult, aceste semne conventionale grupate sub
|
||
titulatura ISSOM 2005 ( International Specifications Sprint Orienteering Maps 2005), se vor folosi
|
||
chiar si pentru concursurile de tip sprint din afara zonelor urbane, paduri.
|
||
Fata de semnele conventionale ale hartilor de orientare in alergare obisnuite, principalele
|
||
modificari au survenit la delimitarea mai precisa a ariilor peste care nu se poate trece ( cladiri, spatii verzi
|
||
cu flori, ziduri de netrecut ), la trasarea liniilor de comunicatie specifice oraselor ( scari, alei asfaltate, linii
|
||
de tramway, pasaje subterane, tuneluri). Iata mai jos un tabel cu ilustrarea principalelor modificari ale
|
||
semnelor conventionale din ISSOM 2005, fata de hartile de orientare obisnuite (ISOM 2000).
|
||
Necunoasterea precisa a acestor semne caracteristice, poate costa secunde pretioase, pe sportivul
|
||
care nu observa dinainte pe ruta pe care si-o doreste prezenta unei astfel de arii sau bariere de netrecut si
|
||
care il va obliga sa faca cale intoarsa si sa isi aleaga alta ruta ocolitoare.
|
||
|
||
--- PAGE 40 ---
|
||
MAI JOS SUNT PREZENTATE PRINCIPALELE DEOSEBIRI ALE SEMNELOR
|
||
CONVENTIONALE PENTRU HARTILE DE SPRINT, FATA DE SEMNELE
|
||
CONVENTIONALE SIMILARE ALE HARTILOR DE ORIENTARE CLASICE.
|
||
Desi orientarea in zonele urbane si in parcurile din mijlocul sau afara oraselor se practica de peste
|
||
25 de ani, doar in ultimii 8 ani concursurile de orientare tip sprint au inceput sa se organizeze cu predilectie
|
||
in parcurile de agrement.
|
||
Astfel în fiecare competiţie de orientare importantă la nivel internaţional este inclusă si cel puţin o
|
||
etapa de sprint intr-o zona urbana, folosindu-se de multe ori pentru aceasta etapa zonele verzi ale unui parc.
|
||
In afara scopului propagandistic pentru cunoasterea si raspandirea orientarii in mijlocul celor ce se
|
||
plimba prin parcuri, aceste concursuri de tip sprint testeaza viteza de reactie si abilitatile tehnice ale
|
||
sportivilor, intr-un mod diferit fata de orientarea in alergare prin zonele impadurite de ses, deal sau munte.
|
||
|
||
--- PAGE 41 ---
|
||
Orientarea tip sprint prin parcuri, este in acelasi timp o metoda excelenta pentru invatarea primelor
|
||
notiuni de orientare sportiva. Simplitatea zonei de concurs, aleile numeroase si vegetatia diversa a unui
|
||
parc, cadrul natural atractiv, lipsa emotiei provocate de ratacirea prin padure, usureaza mult munca unui
|
||
instructor sportiv in a invata "alfabetul" orientarii pe incepatori copii si juniori. Dar in acest serial al
|
||
lectiilor de orientare prin parcuri, in mod obligatoriu prima lectie va trebui sa se ocupe de invatarea citirii
|
||
unei harti de orientare. In acest scop materialul ilustrativ care urmeaza, va prezenta in mod paralel si cu
|
||
comentarii, pe de o parte cum arata in realitate (foto) un post de control de pe un anumit reper dintr-un parc
|
||
si pe de alta parte cum este descris pe harta in limbajul semnelor conventionale acest reper cu post de
|
||
control.
|
||
IATA MAI JOS, O HARTA A UNUI PARC (PARCUL BUCOV DE LA MARGINEA
|
||
PLOIESTULUI), CARTOGRAFIATA CU SEMNELE CONVENTIONALE ISSOM 2005, AVAND PE EA
|
||
INCERCUITE TOATE POSTURILE DE CONTROL ILUSTRATE IN CONTINUARE.
|
||
FOTOGRAFII REPERE POSTURI + FRAGMENT HARTA + COMENTARII.
|
||
Cladire mare. Postul de
|
||
control este pe coltul de Sud-
|
||
Est, exterior, al gardului (de
|
||
netrecut) care inconjoara
|
||
cladirea.
|
||
|
||
--- PAGE 42 ---
|
||
Buturuga mare (1x1m.)
|
||
Semnul conventional al
|
||
reperului, este un x verde.
|
||
Postul de control, este la
|
||
piciorul Sud-vestic al
|
||
reperului.
|
||
Casuta de lemn, 5x3 metri.
|
||
Postul de control este pe
|
||
coltul de Sud-Est, exterior al
|
||
casutei.
|
||
Chiosc rotund din lemn, 5
|
||
metri diametru. Postul de
|
||
control este pe marginea de
|
||
Nord-Est, exterior al
|
||
chioscului.
|
||
Casuta de lemn, 5x3 metri.
|
||
Postul de control este pe
|
||
coltul de Nord-Vest, exterior
|
||
al casutei.
|
||
Insula in mijlocul lacului.
|
||
Postul de control este la
|
||
capatul de Sud-Est al
|
||
pâlcului de copaci de pe
|
||
insula.
|
||
|
||
--- PAGE 43 ---
|
||
Cele trei repere din ciment,
|
||
fiecare de 1,5x1 metru, sunt
|
||
desenate ca niste mici
|
||
patratele negre. Postul de
|
||
control este la piciorul
|
||
gratarului din ciment din
|
||
mijloc.
|
||
Masa de tenis de masa,3x1,5
|
||
metri, reprezentata cu un mic
|
||
dreptunghi negru. Postul de
|
||
control este la piciorul mesei
|
||
din ciment.
|
||
Cladire din lemn, 5x3 metri.
|
||
Postul de control este
|
||
amplasat la coltul de Sud-
|
||
Est, exterior, al cladirii.
|
||
Copac izolat, in poiana.
|
||
Reprezentat printr-un mic
|
||
cerculet verde. Postul de
|
||
control este amplasat la
|
||
piciorul reperului.
|
||
Statuie sub forma de cub,
|
||
situata la Nord-Vest fata de
|
||
un reper similar. Postul de
|
||
control este amplasat la
|
||
piciorul reperului.
|
||
|
||
--- PAGE 44 ---
|
||
Groapa mare2x1 metri, in
|
||
poiana, situata la 50 metri
|
||
sud de marginea lacului.
|
||
Postul de control amplasat in
|
||
fundul gropii.
|
||
Suprafata imprejmuita cu
|
||
gard din lemn, de trecut, al
|
||
unui restaurant de vara. Desi
|
||
nu este terasa acoperita,
|
||
suprafata este desenata cu gri
|
||
slab, nu cu gri inchis ca la
|
||
cladiri. Postul amplasat pe
|
||
margine gard, interior.
|
||
Rond de flori, 5 metri in
|
||
diametru. Fiind o suprafata
|
||
peste care nu este voie sa
|
||
treci, este inconjurata cu linie
|
||
neagra groasa, iar interiorul
|
||
cu verde inchis interzis de
|
||
trecut.
|
||
Scari din piatra, paralele cu
|
||
suprafata de netrecut (flori)
|
||
intre ele. Postul amplasat la
|
||
capatul de jos (sudic), al
|
||
scarii de la vest.
|
||
Doua mici statui din piatra,
|
||
fiecare de 1x0,5 metri,
|
||
reprezentate prin puncte
|
||
negre ca bolovanii mari.
|
||
Postul situat la piciorul lor
|
||
nordic, le depaseste in
|
||
inaltime si este prea vizibil.
|
||
|
||
--- PAGE 45 ---
|
||
Statuie mica din piatra, 1,5
|
||
metri inaltime, situata in
|
||
interiorul unei bifurcatii de
|
||
alei asfaltate. Postul de
|
||
control, situat la piciorul
|
||
Nordic al reperului.
|
||
Startul amplasat la capatul
|
||
sudic, al aleii asfaltate, acolo
|
||
unde se mai afla un bolovan
|
||
mare si o mica casuta din
|
||
lemn.
|
||
Monument, format din trei
|
||
coloane foarte inalte, dar cu
|
||
baza fiecarei coloane de doar
|
||
1 metru patrat si reprezentate
|
||
fiecare coloana de cate un
|
||
mic patratel negru. Postul
|
||
amplasat la piciorul coloanei
|
||
de la Sud-Est.
|
||
|
||
--- PAGE 47 ---
|
||
BIBLIOGRAFIE
|
||
Laszlo F. Csaba – SĂ ÎNVĂŢĂM ORIENTAREA – Risoprint – 2006 – Cluj Napoca
|
||
Jean-Daniel Giroux – GUIDE PRACTIQUE DE L’ORIENTATION – 1999
|
||
CNEFS-FRTA - Comisia Centrală de Orientare – INSTRUCŢIUNI PENTRU PARTICIPAREA ŞI
|
||
ORGANIZAREA CONCURSURILOR DE ORIENTARE TURISTICĂ
|
||
Dr. Nicolae Stroescu – LECŢII DE ORIENTARE
|