Files
game-library/data/sources/Ghid-jocuri-pentru-copii-refugiati.txt
Marius Mutu a19ddf0b71 Refactor extraction system and reorganize project structure
- Remove obsolete documentation files (DEPLOYMENT.md, PLAN_IMPLEMENTARE_S8_DETALIAT.md, README.md)
- Add comprehensive extraction pipeline with multiple format support (PDF, HTML, text)
- Implement Claude-based activity extraction with structured templates
- Update dependencies and Docker configuration
- Reorganize scripts directory with modular extraction components
- Move example documentation to appropriate location

🤖 Generated with [Claude Code](https://claude.ai/code)

Co-Authored-By: Claude <noreply@anthropic.com>
2025-09-11 23:32:37 +03:00

618 lines
31 KiB
Plaintext

SOURCE: /mnt/d/GoogleDrive/Cercetasi/carti-camp-jocuri/Ghid-jocuri-pentru-copii-refugiati.pdf
CONVERTED: 2025-01-11
==================================================
--- PAGE 1 ---
GHID CU IDEI
DE ACTIVITĂȚI
de realizat cu
COPIII REFUGIAȚI
30 de activități bazate pe
comunicarea nonverbală pe care
voluntarii le pot realiza cu
copiii refugiați
--- PAGE 2 ---
CURPRINS:
Pag. 2 - Cuvânt de început
Pag. 3 - Listă de materiale ce pot ajuta în interacțiune
- Legendă
Pag. 4
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE (6-16 ani)
Pag. 4 - Imită gestul
- Profesorul de sport
Pag. 5 - Trenulețul
- Cântecul în cerc
Pag. 6 - Scăunelele muzicale
- Baba oarba
Pag. 7 - Ploaia de baloane
- Cald-rece
Pag. 8 - Șotronul prelungit
Pag. 9
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE (10-16 ani)
Pag. 9 - Ține creionul ”în oglindă”
- Mațele încurcate
Pag. 10 - Aruncatul în pahar
Pag. 11 - Ninja
Pag. 12 - Borcanul cu emoții și acțiuni
- Desen cu sfoara
Pag. 13 - Twister pentru degete
- Haideți la masa
Pag. 14 - Pune pe categorii
Pag. 12
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL-LA MASĂ (6-18 ani)
Pag. 12 - Borcanul cu emoții și acțiuni
- Desen cu sfoara
Pag. 13 - Twister pentru degete
- Haideți la masa
Pag. 14 - Pune pe categorii
Pag. 15 - Pictiră cu mâinile
- Steagul nostru
Pag. 16 - Flori din șervețele
Pag. 17 - Pictură pe față
Pag. 18
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL-LA MASĂ (10-18 ani)
Pag. 18 - Pachetul de cărți
- Decorează
Pag. 19 - Atelier de făcut păpuși
- Baloane de săpun
Pag. 20 - Atelier de împletit brățări și codițe
- Brobonele de hârtie creponată
Pag. 21 - Planeta mea
- Balonul relaxant
--- PAGE 3 ---
Bună, dragă voluntar!
Ne bucurăm că ai ajuns să parcurgi acest material, asta înseamnă că îți pasă,
că vrei să ajuți și le ești alături copiilor care au fost nevoiți să își părăsească
casa pentru a găsi un loc mai pașnic. Acesta este un ghid și un îndrumător cu
activități și jocuri pe care le poți realiza cu acești copii, însă este și un material
care sperăm că o să te inspire să creezi și tu, împreună cu copiii, noi jocuri și
activități în funcție de nevoile acestora și materialele pe care le ai la îndemână.
Activitățile prezentate se bazează în special pe comunicarea nonverbală, însă
nu te feri de acest lucru, unele emoții și acțiuni au un limbaj universal valabil. Fii
deschis pentru a învăța anumite cuvinte și oferă aceleași cunoștințe înapoi.
Pentru unele activități este nevoie de câteva materiale minime (hârtie,
foarfecă, creioane), încercând astfel să facem lucrurile astfel încât să fie cât
mai ușor și facil de lucrat. Pentru alte activități e posibil să ai nevoie de mai
multe materiale, însă te încurajăm și aici să fii creativ și să cauți în jurul tău
resurse. Obiectele din jurul nostru pot fi folosite în multe feluri și pot fi
adevărate ajutoare, fii spontan și ai curajul să încerci. De asemenea, dacă ai
nevoie de o îndrumare în ceea ce privește achiziționarea de materiale, jocuri sau
jucării, în acest ghid regăsești o listă care sperăm să îți fie de folos.
Îți mulțumim că ești, că faci asta și că ai sufletul într-un loc plin de bunătate.
Chiar dacă este dificil pentru toată lumea ieșirea din zona de confort, pentru
acești copii momentele prin care trec acum sunt și mai dificile. Fii atent și la
nevoile lor, la ce își doresc în momentul în care ajungi la ei. Unii pot fi obosiți, triști
sau supărați, alții poate au nevoie de somn sau hrană în acel moment. Arată-te
disponibil de a interacționa, însă lasă și spațiu pentru ca fiecare să își ia ce are
nevoie din aceste momente.
Scopul acestor activități este să le facă perioada aceasta dificilă prin care trec
puțin mai frumoasă, mai bună, blandă, caldă și veselă, ca peste ani de zile,
aceștia să aibă și câteva amintiri frumoase și plăcute pe lângă amintirea
războiului care i-a dat afară din case.
Ești aici să ajuți și îți mulțumim pentru asta!
--- PAGE 4 ---
LISTĂ MATERIALE CE POT AJUTA ÎN INTERACȚIUNE:
(de verificat și materialele recomandate pentru fiecare activitate)
Palete de tenis / ping pong
Cărți de colorat
Creioane, acuarele, carioci
Lipici, aracet
Pensule
Hârtie creponată, hârtie colorată, foi albe de hârtie
Foarfecă
Mingi de ping pong, minge de fotbal, mingi de tenis
Țintă cu arici
Sfoară și elastice
Coardă de sărit
Lego, cuburi colorate
LEGENDĂ
Mărgele
Puzzle-uri diverse
Titirez
Activitate pentru grup
Mici instrumente muzicale
Slime
Cuburi din lemn / Joc Jenga
Baloane
Cercuri de hula-hoop Activitate individuală
Plastilină / Lut modelator
Machete de construit
Mini-coș de basket
Activitate
Cărți de joc
potrivită atât
Cretă
pentru grup,
Mini-set de bowling
cât și individual
Origami
Activitate ce necesită
materiale
--- PAGE 5 ---
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
-
6-16 ani
IMITĂ GESTUL
Acesta e un joc de oglindire corporală care poate fi făcut la început ca și energizer.
Moderatorul stă în picioare în fața copiilor, iar aceștia trebuie să stea în fața
moderatorului. Acesta arată sau spune ”3,2,1, start!” moment în care începe să arate
sau să pună un deget pe anumite părți ale corpului său. Acțiunea trebuie să se întâmple
foarte repede, astfel încât să antreneze atenția copiilor.
Exemplu: moderatorul își pune mâna pe cap, moment în care toți copiii trebuie să își
pună și ei mâna pe cap. Imediat cum au făcut gestul, moderatorul schimbă repede
poziția punând mâna pe nas, copiii trebuind să facă și ei același gest foarte repede.
Printre poziții se pot enumera și: mâinile la ochi, mâna pe genunchi, mâna pe cot, mâinile
pe umeri, mâna pe capul altei persoane, mâna pe talpă.
Apoi se poate crește la un alt nivel când se trece la anumite
poziții: stat într-un picior, așezat în poziția piticului, sărituri,
etc.. Pentru a avea un final entuziast, ultima mișcare poate
să fie aplauzele unde toți copiii vor începe să aplaude, puteți
chiar să bateți mâna la final pentru că ați reușit, iar copiii s-
au descurcat super!
PROFESORUL DE SPORT
Este vorba tot despre un joc de a imita gesturi și poziții, doar că se pune mai mult
accentul pe activități din zona sportivă. Aduceți-vă aminte ce exerciții de încălzire
făceați la ora de sport, strângeți mai mulți copii și veniți în fața lor, ei trebuie să imite
gesturile pe care le faceți. Începeți cu rotiri ușoare de cap, întinderea brațelor, exerciții
pentru trunchi și bazin, apoi treceți către picioare, puteți face genoflexiuni sau sărituri.
Dacă vedeți că sunt copii implicați în acest tip de activități sportive, chemați-i în
față să fie el profesorul de sport și imitați cu toții împreună acele exerciții.
--- PAGE 6 ---
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
-
6-16 ani
TRENULEȚUL
Așezați-vă în șir indian, unul în spatele celuilalt și vă țineți cu mâinile pe umerii sau
talia celui din față, iar moderatorul să fie prima persoană, adică ”locomotiva”. Veți avea
nevoie de mai mult spațiu unde să vă mișcați, mai ales dacă sunt mai mulți copii (cu cât
sunt mai mulți, cu atât mai bine pentru această activitate).
”Locomotiva” va conduce trenulețul (puteți face chiar și sunete de tren), plimbând
copiii în cerc sau mergând șerpuit, mai repede sau mult mai lent dintr-o dată. Vă puteți
lăsa în jos ca mersul piticului, iar apoi să săriți tare în sus, puteți merge țopăit sau cu
picioarele foarte crăcănate sau cu mâinile în sus. Încercați cât mai multe modalități în
care poate merge ”trenulețul”.
Copiii trebuie să imite orice gest pe care ”locomotiva”
îl face. După ce s-a mai destins grupul, puteți pune un
alt copil să fie ”locomotiva”, iar toată lumea trebuie să
imite cum merge acesta.
CÂNTECUL ÎN CERC
Toți copiii se așează pe jos (merge și în picioare) în cerc, inclusiv moderatorul.
Acesta începe să facă un sunet folosindu-se de gesturi și obiectele din jur, copiii
trebuind să imite acel sunet, apoi moderatorul trebuie să schimbe sunetul, iar copiii să îl
urmeze.
Exemplu: Moderatorul începe să bată un anumit ritm din mâini, după ce copiii
reușesc să inimte același gest creând sunetul respectiv, continuați așa câtiva timpi. Apoi
moderatorul crează un alt gest, lăsând ”melodia” să curgă. Nu întrerupeți și apoi faceți
alt gest, ci schimbați dintr-o dată pentru ca sunetul să aibă continuitate. Următorul
gest cu sunet poate să fie ”Lalalala” verbal, apoi bătut în ritm alert pe podea cu mâinile
sau picioarele, apoi pocnit din degete, etc. Începeți după să le alternați creând ritmuri.
Dacă merge bine, puteți trece la următorul nivel când delegați anumiți copii să
facă anumite sunete, iar alți copii celelalte sunete. Îi puteți numi, atătându-i cu degetul
ce grupă de copii să facă sunetele respective. Poate începe grupa de copii care
aplaudă, apoi arătați cu degetul copiii care pocnesc din degete, apoi cei care fac
”Lalala”, făcându-le semn celor care aplaudă să se oprească, și tot așa. Jucați-vă
împreună cu ei cu sunetele și creați melodii.
--- PAGE 7 ---
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
-
6-16 ani
SCĂUNELELE MUZICALE
Un joc destul de cunoscut în care copiii trebuie să danseze în jurul unor
scaune (scaunele trebuie să fie atâtea câți copii sunt minus unul) poziționate
în cerc. Moderatorul pornește muzica și o oprește la anumite intervale de
timp. Când muzica se aude, copiii trebuie să danseze și să se miște în cerc,
în jurul scaunelor. Când muzica se oprește, copiii trebuie să se așeze
repede pe scaun. Cine rămâne în picioare pentru că toate scaunele au fost
ocupate, iese din joc.
Pentru a se continua jocul, se mai scoate încă un scaun din cerc, și tot
așa până rămân doi copii și un singur scaun. Cine reușește să se așeze pe
ultimul scaun este câștigător.
BABA OARBA
Pentru ca acest joc să fie înțeles mai ușor este nevoie de cel puțin doi moderatori.
Pentru început, unul din ei trebuie să își lege la ochi o eșarfă astfel încât să nu vadă ce este
în jur. Celălalt moderator îl învârte de trei ori pe cel legat la ochi care după aceea trebuie
să caute în jurul său și să atingă restul participanților. Aceștia trebuie să se ferească de
”baba oarba” ca să nu îi prindă. Dacă un participant este atins, atunci a ieșit din joc.
Atenție! Vă jucați acest joc doar cu copiii care doresc, nu îi forțați dacă nu vor să
participe. Având în vedere starea psihologică în care se află, unii se pot simți inconfortabil
dacă sunt legați la ochi.
--- PAGE 8 ---
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
-
6-16 ani
PLOAIA DE BALOANE
Materiale: baloane
Umflați cât mai multe baloane colorate. Copiii trebuie să se strângă toți în
același loc. Aruncați un balon în aer, balon pe care copiii trebuie să se asigure
că nu îl scapă jos (dacă balonul atinge pământul, jocul se termină și trebuie luat
de la capăt).
Copiii trebuie să arunce balonul de la unul la altul. După câteva momente, mai
aruncați în aer încă un balon, astfel copiii trebuie să aibă grijă de ambele baloane să
nu atingă pământul. După ceva timp creșteți nivelul și aruncați un al treilea balon, apoi
încă unul și tot așa până se ajunge ca în aer să fie o mulțime de baloane plutitoare
care nu trebuie să atingă pământul.
CALD-RECE
Strângeți toți copiii și alegeți împreună un obiect pe care va
trebui să îl ascundă moderatorul. Alegeți trei simboluri care pot fi
verbale sau gestuale care să reprezinte cele trei indicații: rece-ești
departe de obiect, cald-te apropi, fierbinte-ești foarte aproape. Puteți
alege trei semne pe care să le faceți cu mâinile și degetele sau trei
sunete, fiecare care să reprezinte câte o indicație.
Rugați-i pe copii și arătați-le să stea cu mâinile la ochi și cu
spatele la zona de căutat, timp în care veți ascunde obiectul pe care l-
ați ales inițial.
Apoi spuneți-le copiilor că pot începe căutarea. Nu uitați să fiți
foarte atenți la ei și să le dați indicațiile cât mai corect. Jocul poate fi
jucat mai ușor dacă este un număr mai mic de copii astfel încât să
puteți fii mai atenți la aceștia.
--- PAGE 9 ---
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
-
6-16 ani
ȘOTRONUL PRELUNGIT
Materiale: bandă adezivă sau cretă
Acesta este jocul de șotron original și obișnuit,
însă la care se pot adăuga și alte elemente pentru a-l
face mai interactiv, fiind un joc bun pentru copiii care
au multă energie și au nevoie de activitate fizică mai
intensă.
Realizați pe podea cu bandă adezivă sau cu
cretă dacă aveți spațiu în exterior unde există beton
pe care puteți desena schema jocului de șotron
original. După ce copiii au dat o tură a jocului așa cum
este (puteți elimina partea cu moneda sau piatra
aruncată pe o căsuță anume, mai ales dacă copiii
sunt mai mici), începeți și adăugați la șotron alte
căsuțe în extremitățile desenului.
De asemenea, puteți adăuga și căsuțe mai mici
”false” pe care le hașurați, ceea ce înseamnă că nu
trebuie să sară pe acea căsuță. Alte căsuțe pot fi
mai mici sau mai mari, altele pot însemna că trebuie
pusă și o mână pe căsuță și tot așa. Adăugați
pătrate pe parcurs până realizați un întreg circuit de
șotron.
--- PAGE 10 ---
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
-
10-16 ani
ȚINE CREIONUL ”ÎN OGLINDĂ”
Acest joc se face în perechi de câte
două persoane. Cele două persoane din
pereche sunt ”conectate” de un creion pe
care trebuie să îl țină folosind fiecare un
deget arătător (degetul arătător al
persoanei 1 ține un capăt al creionului, iar
degetul arătător al persoanei 2 ține celălalt
capăt, fără să se folosească de alte
degete).
Aceștia trebuie să se miște cât mai
mult și cât mai divers păstrând creionul
între degetele lor și să nu îl scape.
MAȚELE ÎNCURCATE
Pentru acest joc ar fi de ajutor să fie doi moderatori. Unul din ei trebuie să stea cu
spatele, iar ceilalți membri trebuie să se ”încurce ca niște mațe”: aceștia trebuie să
înceapă stând în cerc și ținându-se de mâini, apoi fiecare trece cu mâinile peste capul
altora, intrând pe sub brațele celorlalți sau printre picioarele altora și trebuie să fie o
mișcare constantă prin care brațele și picioarele membrilor să se ”încurce”.
Când ”încurcarea” a fost realizată, se strigă celălalt moderator care nu a văzut
ce mișcări au fost făcute și trebuie să descurce ”mațul” încurcat.
Dacă nu cunoașteți jocul, puteți căuta pe internet video-uri despre cum se joacă.
--- PAGE 11 ---
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
-
10-16 ani
ARUNCATUL ÎN PAHAR
Materiale: mingi de ping pong sau folie de aluminiu, multe pahare de plastic sau de
carton (preferabil carton), un marker
Se așează pahare de plastic sau de carton (nu din sticlă) astfel încât să formeze
un triunghi plin sau vârful unei săgeți. Fiecare pahar are scris cu markerul pe fundul
acestuia un număr de la 1 la 10 (aceste numere reprezintă punctajul aferent fiecărui
pahar).
Copiilor li se dau mingi de ping pong (sau mingi realizate chiar de ei din folie de
aluminiu) și de la o distanță de aproximativ 2 metrii de pahare, aceștia trebuie să arunce
mingea și să nimerească un pahar. Dacă a nimerit, copilul își ia paharul cu el. Se aruncă
pe rând până nu mai rămâne niciun pahar.
La final, fiecare copil își adună punctele scrise pe fundul paharelor și acela
reprezintă scorul lor final. Cel care are cele mai multe puncte câștigă.
--- PAGE 12 ---
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
-
10-16 ani
NINJA
Toți participanții jocului stau într-un cerc foarte apropiat. Se numără ”3,2,1”, iar
la ”start” toată lumea sare un pas în spate în poziția inițială de ”ninja” unde mâinile
reprezintă ”sabia”. Se pornește în cerc pe rând de la prima persoană care trebuie să
atingă cu una din palme palma persoanei din stânga sa.
Atât persoana care atacă, cât și persoana care se apără au voie să facă o
singură mișcare. Deci, persoana care atacă se apropie cu palma de palma persoanei
din stanga, moment în care persoana care este atacată trebuie să se ferească tot
dintr-o singură mișcare. Dacă persoana care a atacat nu a nimerit să atingă una din
palmele celeilalte persoane, se trece mai departe, venind rândul celui care a fost
atacat să atace persoana următoare.
Dacă persoana atacată a fost atinsă pe una din palme, atunci pune la spatele
său mâna care a fost atinsă și nu mai are voie să o folosească. Dacă la următoarea
tură îi este atinsă și cealaltă mână, atunci a ieșit din joc. Scopul este să fie găsit ninja-
ul suprem.
--- PAGE 13 ---
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
(LA MASĂ)
-
6-18 ani
BORCANUL CU EMOȚII ȘI ACȚIUNI
Materiale: borcan/ recipient, foi de hârtie, pix/ creioane/ carioci
Pune într-un borcan sau orice alt recipient încăpător cât mai multe bilețele
împachetate și colorate. Copiii trebuie să extragă bilețele pe rând și să realizeze
acțiunea sau să exprime emoția care se află desenată pe bilețel.
Conținutul bilețelelor:
Emoji/emoticoane cât mai diverse (fericire,
tristețe, surprindere, furie, etc.). Copiii trebuie să
fie expresivi și să imite și ei acele emoții.
Acțiuni din viața de zi cu zi (spălat pe față/ pe
dinți, baut apă, mâncat, dormit, etc.). Copiii
trebuie să imite acele acțiuni cât mai clar.
Desene cu animale. Copiii trebuie să scoată
sunete și să se comporte ca animăluțul respectiv
(exemplu: dacă e desenată o pisică trebuie să se
miște ca o pisică și să miaune).
DESEN CU SFOARA
Materiale: foi de hârtie, sfoară, acuarele sau acrilice.
Împărțiți o foaie de hârtie în două. Luați o bucață de sfoară pe care o îmbibați în
apă și în cât mai multe culori, apoi amplasați bucata
de sfoară în forme diverse pe o parte a foii de hârtie.
Împachetați foaia de hârtie înapoi în doua și lăsați
un capăt al sforii să iasă afară. Trageți de acel capăt
al sforii până iese toată bucata. Deschideți după
foaia de hârtie și observați de modele au ieșit și
simetria acestora.
--- PAGE 14 ---
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
(LA MASĂ)
-
6-18 ani
TWISTER PENTRU DEGETE
Materiale: foi de hârtie, creioane sau carioci colorate, un recipient, foarfecă
Dacă știți jocul clasic de twister, atunci această variantă ar trebui să fie destul
de simplu de acomodat. Aveți nevoie de o foaie de hârtie pe care să desenați rânduri
a câte 6 buline colorate fiecare, culorile principale fiind roșu, albastru, verde și galben,
dar mai puteți adăuga dacă vreți și alte culori.
Într-un recipient mic adăugați buline colorate decupate, iar în alt recipient mic
adăugați bilețele cu numere de la 1 la 5, 1 însemnând degetul mare, 2 degetul arătător
și tot așa până la 5 care este degetul mic.
Participanții extrag pe rând o bulină colorată și un bilețel cu număr care indică
pe ce culoare trebuie pus degetul și care deget mai exact. Se face cu rândul și scopul
este ca degetele să poată atingă corect bulinele colorate pe care pică.
Dacă aveți posibilitatea să vă jucați twister în varianta
originală, ar fi super. Chiar dacă nu aveți jocul, puteți colora
pe jos sau pe un cearșaf culorile, iar in loc de recipientul cu
numere pentru degete puteți desena mâini și picioare (atât
drepte, cât și stângi pentru a indica ce membru pică pe ce
culoare).
HAIDEȚI LA MASA
Materiale:hârtie colorată, creioane și carioci, foarfece și lipici.
Veți realiza feluri de mâncare diverse folosindu-vă de hârtie colorată. Puteți
decupa o formă de cerc care va reprezenta blat de pizza, apoi puteți tăia bucăți fine
de hârtie creponată care poate să reprezinte cașcavalul, decupați după cercuri mai
mici ce pot reprezenta feliile de salam, și tot așa, realizând astfel o pizza.
Puteți încerca mai multe feluri de mâncare, de la spaghete, ou cu cartofi prăjiți,
boluri de înghețată, etc.
--- PAGE 15 ---
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
(LA MASĂ)
-
6-18 ani
PUNE PE CATEGORII
Materiale: foi de hârtie, creioane sau carioci colorate, foarfecă
Scopul jocului este să aveți mai multe elemente decupate sau desenate din mai
multe categorii. Aceste elemente vor fi amestecate, iar copiii trebuie să le pună pe
categori. Se paote transforma ușor într-un joc de competiție pe echipe, prima echipă
care sortează categoriile în cel mai scurt timp câștigă. Jocul se poate relua până când
copiii devin ”experți” și reușesc să sorteze foarte repede categoriile.
Ce tip de elemente pot fi:
Puteți decupa forme geometrice: cercuri, patrate, triunghiuri și dreptunghiuri cât
mai multe, le amestecați într-o pungă și apoi le întindeți pe jos
Puteți desena pe bucați de hârtie fețe expresive: fețe zâmbitoare, triste, uimite și
nervoase
Puteți desena fețe de animale: pisici, câini, păsări, pești
Puteți desena fructe sau legume / ferestre, uși, mese și scaune / elemente de
îmbrăcat precum fulare, căciuli, tricou, sosete, etc.
Dacă vreți să aduceți jocul la o dificultate mai mare puteți desena pe numere de
elemente. De exemplu: cartonașe cu o singură bulină, cartonașe cu două buline, cu
trei buline și cu patru. Dacă vreți să îi ajutați mai mult, colorați bulinele diferit în
funcție de numărul lor pe cartonaș. Copiii trebuie să sorteze categoriile de
cartonașe cu o bulină, în altă parte să pună cartonașele cu 2 buline, etc.
--- PAGE 16 ---
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
(LA MASĂ)
-
6-18 ani
PICTURĂ CU MÂINILE
Materiale: acuarele/ tempera/ acrilice, apă, diferite materiale sau suprafețe cu
texturi diferite și diverse
Aduceți sau folosiți orice material sau suprafață pe care o aveți în jur și este bună
pentru pictat (și pe care aveți voie să faceți asta), exemplu: materiale, cearșafuri, bucăți
de lemn, bucăți de carton, pânze, foi de hârtie, frunze, farfurii, pahare, coaja fructelor,
folie de aluminiu sau de celofan, etc.
Copiii trebuie să își ude palmele și degetele și șă pună culoare
pe degete și podul palmelor, iar apoi pot picta orice suprafață
sau material îi oferiți. Dacă aveți folie transparentă de învelit
mâncarea, puteți să legați de jur împrejurul picioarelor unor
mese sau scaune, iar copiii să picteze acea suprafață. O să
fie o experiență interesantă pentru ei de explorare.
STEAGUL NOSTRU
Materiale: foi de hârtie, creioane colorate/ carioci
Pe această activitate o puteți realiza rapid la finalul
întâlnirii prin realizarea unui desen mare care să cuprindă
steagul României și al Ucrainei. Puteți scrie, atât în română,
cât și să îi rugați pe cei mai mari să scrie în ucraineană
(chiar și în engleză) anumite mesaje de prietenie pe acel
desen. Puteți chiar să vă puneți și amprentele degetelor pe
desen în culori cât mai diverse.
--- PAGE 17 ---
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
(LA MASĂ)
-
6-18 ani
FLORI DIN ȘERVEȚELE
Materiale: șervețele (dacă sunt colorate, cu atât
mai bine, dacă nu, le pueți colora chiar voi sau stropi cu
pensula), ceva care să reprezinte trunchiul florii (pai, băț,
scobitoare neascuțită, sârmă plușată, etc.), scotch sau
lipici
Luați mai multe batiste sau șervețele, așezațile una
peste alta fără să fie simetrice și apucați cu degetele
punctul din mijloc.
Începeți să răsuciți în aceeași direcție până când
floarea începe să prindă contur, colțurile șervețelelor
reprezentând petalele florilor. Când floarea s-a
conturat, lipiți baza ei de trunchiul florii.
Puteți realiza mai multe ”flori” de diferite feluri,
lăsați-vă imaginația să realizeze cele mai interesante
forme, iar la final le puteți prinde pe toate într-un buchet
mare.
--- PAGE 18 ---
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
(LA MASĂ)
-
6-18 ani
PICTURĂ PE FAȚĂ
Materiale: culori speciale pentru pictura pe față
Pentru a realiza această activitate este nevoie de puțină perseverență, răbdare
și plăcere pentru desen din partea moderatorului. Copiilor le place foarte mult să fie
pictați pe față diverse modele, unii vor alege chiar ei ce personaj vor să fie, iar alții te
vor lăsa să alegi tu în locul lor și de obicei stau foarte cuminți și sunt atenți tot timpul
până când termini desenul. Astfel că, dacă ai puțin talent la desen, poți încerca
această activitate.
Mai jos regăsiți câteva modele foarte simple pe care le puteți realiza. Vă
recomandăm să încercați mai întâi pe propriile fețe cu o zi înainte de activitate
pentru a exersa. De asemenea, este recomandat să aveți și un pachet de șervețele
umede cu care să ștergeți fața copilului înainte de a începe să pictați deoarece acele
pensule vor atinge multe fățuci (nu uitați să spălați pensulele după fiecare folosire).
Șervețelele vă vor ajuta și să corectați desenul dacă ați făcut anumite greșeli.
Sursa pozelor: Google/ Pinterest
--- PAGE 19 ---
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
(LA MASĂ)
-
MĂRICEI
PACHETUL DE CĂRȚI
Materiale: un pachet de cărți de joc
Aveți nevoie de un pachet obișnuit de cărți pe care îl amestecați
foarte bine. Întindeți toate cărțile de joc pe jos cu fața în sus astfel încât
s ă s e v a d ă n u m e r e le s c r i s e p e a c e s t e a . Copiii trebuie să ordoneze cărțile de joc
astfel încât să creeze rânduri în ordinea crescătoare a numerelor pentru fiecare
culoare.
Exemplu: As de romb, 2 de romb, 3 de romb…etc. Apoi, urmează rândul cu treflă, etc.
DECOREAZĂ
Materiale: foi de hârtie, creioane și carioci colorate.
Pentru copiii puțin mai mari, această activitate le stimulează
creativitatea și imaginația. Desenați voi pe foi de hârtie conturul unor
siluete, masini, o mână cu unghii lungi sau o față, motociclete sau șepci.
Dați-le copiilor să decoreze cum vor ei acel contur: pot alege culorile
pentru mașini sau moticiclete, pot crea designuri noi pentru șapcă, pot
face modele pe unghii sau diferite tipuri de make-up, pot deveni chiar
desgineri vestimentari și să realizeze noi piese de vestimentație.
Aceasta e o activitate bună pentru copiii mai introverți sau care nu au
dispoziția pentru jocuri foarte interactive.
--- PAGE 20 ---
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
(LA MASĂ)
-
10-18 ani
ATELIER DE FĂCUT PĂPUȘI
Materiale: șosete sau mănuși, cârpe micuțe, sfori, lipici, carioci sau acuarele, orice
alt tip de material care poate fi pe post de ”umplutură” (bile de polistiren, pluș, cârpe
micuțe, etc.)
Scopul atelierului este realizarea propriilor păpuși sau jucării de pluș care pot avea
o importanță și un impact emoțional mai mare dacă acestea sunt realizate de propriile
mânuțe ale copiilor. Se poate lua o șosetă sau mănușă în care se pune ”umplutura” pe
c a r e o a v e ț i l a î n d e m â n ă . Cu o sfoară sau o fâșie de material se
leagă la capăt pentru a realiza forma păpușii. Folosind alte fâșii de
material se pot realiza membrele jucăriei (gâtul, mâinile, picioarele,
etc.). Apoi, folosiți din restul materialelor pentru a picta sau
decora jucăria sau păpușa după placul copilului.
La final pot fi realizate forme precum: ursuleți, omide, păpuși
în formă umană, iepurași sau alte jucării creative.
BALOANE DE SĂPUN
Materiale: apă (preferabil plată), șampon de copii (dacă se poate),
detergent de vase, câteva lingurițe de zahăr, paie de băut, colorant alimentar
(opțional), glicerină (opțional)
Pentru a realiza baloane de săpun există mai multe rețete, în funcție de
ce materiale aveți la îndemână. Este nevoie de asistență constantă din partea
adulților, în special cu copiii mai micuți.
O primă rețetă se realizează cu următoarele ingrediente: un sfert de
pahar de șampon pentru copii, un sfert de pahar de apă, 2 lingurițe de zahăr
și o picătură de colorant alimentar. Pentru a realiza o rețetă mai rezistentă, în
loc de șampon puteți folosi un sfert de pahar de detergent de vase, iar la
final, pe lângă celelalte ingrediente, puteți adăuga un sfert de pahar de
glicerină care reprezintă ingredientul cheie.
P e n t r u a sufla baloanele se pot folosi paie de băutură sau alte forme din
sârmă sau plastic pe care le aveți la îndemână prin care să fie suflate
baloanele, însă cel mai rapid și ușor se pot folosi chiar formele făcute din
degete și mâini.
--- PAGE 21 ---
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
(LA MASĂ)
-
10-18 ani
ATELIER DE ÎMPLETIT BRĂȚĂRI ȘI CODIȚE
Materiale: sfoară sau ațe colorate, foarfecă, agrafe de păr simple
Luați trei fire de sfoară sau ață colorate, făceți-le nod la un capăt
și apoi începeți să faceți o împletitură în trei simplă. Dacă vă pricepeți
sau aveți deschidere către alte tipuri de împletituri (puteți căuta pe
internet tutoriale), puteți realiza și alte modele. După ce realizați
lungimea necesară pentru o brățară, faceți un alt nod la capăt și tăiați
surplusul.
Puteți realiza aceeași împletitură, doar că mai lungă, iar la un capăt
să agățați o agrafă de păr. Codița poate fi atașată de părul mai lung.
BROBONELE DE HÂRTIE CREPONATĂ
Materiale: hârtie creponată, lipici, foi de hârtie
Pe o foaie albă de hârtie desenați conturul unei forme
sau figurine, poate să fie un animal sau silueta unui om sau
chiar conturul unui peisaj. Rupeți, apoi bucăți de hârtie
creponată de diferite dimensiuni, predominant cât mai mici.
Începeți să faceți biluțe mototolite de hârtie creponată pe care le veți lipi după pe foaia
pe care ați trasat conturul personajelor sau peisajelor. ”Colorați” astfel foaia de hârtie
într-un mod ingenios folosing un alt material față de cariocile obișnuite: hârtia
creponată.
--- PAGE 22 ---
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
(LA MASĂ)
-
10-18 ani
PLANETA MEA
Materiale: foi de hârtie, creioane colorate / carioci / acuarele
Pe o foaie de hârtie desenați un cerc care o să reprezinte planeta. Dați copiilor să
deseneze și să realizeze planeta lor perfectă, așa cum și-ar dori să arate. Le puteți da și
carton colorat sau hârtie creponată pentru a face forme de relief sau pentru a adăuga
alte detalii. La final, strângeți toate planetele și înșirațile pe jos sau prindeți-le de o sfoară,
astfel încât să realizați galaxia planetelor copiilor.
BALONUL RELAXANT
Materiale: baloane (pot fi destul de mici), faină / orez
Puteți realiza un fel de bile relaxante pe care copiii le pot ține în mână și se pot
juca cu ele atunci când vor să se relaxeze folosind doar baloane și făină sau orez sau
ambele. Luați un balon și, fără să îl umflați, turnați făină înăuntru până capătă o
consistență balonul precum o minge care este foarte plăcută la atingere. Astfel, legați
balonul și bucurați-vă de bila relaxantă realizată.