- Remove obsolete documentation files (DEPLOYMENT.md, PLAN_IMPLEMENTARE_S8_DETALIAT.md, README.md) - Add comprehensive extraction pipeline with multiple format support (PDF, HTML, text) - Implement Claude-based activity extraction with structured templates - Update dependencies and Docker configuration - Reorganize scripts directory with modular extraction components - Move example documentation to appropriate location 🤖 Generated with [Claude Code](https://claude.ai/code) Co-Authored-By: Claude <noreply@anthropic.com>
618 lines
31 KiB
Plaintext
618 lines
31 KiB
Plaintext
SOURCE: /mnt/d/GoogleDrive/Cercetasi/carti-camp-jocuri/Ghid-jocuri-pentru-copii-refugiati.pdf
|
|
CONVERTED: 2025-01-11
|
|
==================================================
|
|
|
|
|
|
--- PAGE 1 ---
|
|
GHID CU IDEI
|
|
DE ACTIVITĂȚI
|
|
de realizat cu
|
|
COPIII REFUGIAȚI
|
|
30 de activități bazate pe
|
|
comunicarea nonverbală pe care
|
|
voluntarii le pot realiza cu
|
|
copiii refugiați
|
|
|
|
--- PAGE 2 ---
|
|
CURPRINS:
|
|
Pag. 2 - Cuvânt de început
|
|
Pag. 3 - Listă de materiale ce pot ajuta în interacțiune
|
|
- Legendă
|
|
Pag. 4
|
|
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE (6-16 ani)
|
|
Pag. 4 - Imită gestul
|
|
- Profesorul de sport
|
|
Pag. 5 - Trenulețul
|
|
- Cântecul în cerc
|
|
Pag. 6 - Scăunelele muzicale
|
|
- Baba oarba
|
|
Pag. 7 - Ploaia de baloane
|
|
- Cald-rece
|
|
Pag. 8 - Șotronul prelungit
|
|
Pag. 9
|
|
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE (10-16 ani)
|
|
Pag. 9 - Ține creionul ”în oglindă”
|
|
- Mațele încurcate
|
|
Pag. 10 - Aruncatul în pahar
|
|
Pag. 11 - Ninja
|
|
Pag. 12 - Borcanul cu emoții și acțiuni
|
|
- Desen cu sfoara
|
|
Pag. 13 - Twister pentru degete
|
|
- Haideți la masa
|
|
Pag. 14 - Pune pe categorii
|
|
Pag. 12
|
|
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL-LA MASĂ (6-18 ani)
|
|
Pag. 12 - Borcanul cu emoții și acțiuni
|
|
- Desen cu sfoara
|
|
Pag. 13 - Twister pentru degete
|
|
- Haideți la masa
|
|
Pag. 14 - Pune pe categorii
|
|
Pag. 15 - Pictiră cu mâinile
|
|
- Steagul nostru
|
|
Pag. 16 - Flori din șervețele
|
|
Pag. 17 - Pictură pe față
|
|
Pag. 18
|
|
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL-LA MASĂ (10-18 ani)
|
|
Pag. 18 - Pachetul de cărți
|
|
- Decorează
|
|
Pag. 19 - Atelier de făcut păpuși
|
|
- Baloane de săpun
|
|
Pag. 20 - Atelier de împletit brățări și codițe
|
|
- Brobonele de hârtie creponată
|
|
Pag. 21 - Planeta mea
|
|
- Balonul relaxant
|
|
|
|
--- PAGE 3 ---
|
|
Bună, dragă voluntar!
|
|
Ne bucurăm că ai ajuns să parcurgi acest material, asta înseamnă că îți pasă,
|
|
că vrei să ajuți și le ești alături copiilor care au fost nevoiți să își părăsească
|
|
casa pentru a găsi un loc mai pașnic. Acesta este un ghid și un îndrumător cu
|
|
activități și jocuri pe care le poți realiza cu acești copii, însă este și un material
|
|
care sperăm că o să te inspire să creezi și tu, împreună cu copiii, noi jocuri și
|
|
activități în funcție de nevoile acestora și materialele pe care le ai la îndemână.
|
|
Activitățile prezentate se bazează în special pe comunicarea nonverbală, însă
|
|
nu te feri de acest lucru, unele emoții și acțiuni au un limbaj universal valabil. Fii
|
|
deschis pentru a învăța anumite cuvinte și oferă aceleași cunoștințe înapoi.
|
|
Pentru unele activități este nevoie de câteva materiale minime (hârtie,
|
|
foarfecă, creioane), încercând astfel să facem lucrurile astfel încât să fie cât
|
|
mai ușor și facil de lucrat. Pentru alte activități e posibil să ai nevoie de mai
|
|
multe materiale, însă te încurajăm și aici să fii creativ și să cauți în jurul tău
|
|
resurse. Obiectele din jurul nostru pot fi folosite în multe feluri și pot fi
|
|
adevărate ajutoare, fii spontan și ai curajul să încerci. De asemenea, dacă ai
|
|
nevoie de o îndrumare în ceea ce privește achiziționarea de materiale, jocuri sau
|
|
jucării, în acest ghid regăsești o listă care sperăm să îți fie de folos.
|
|
Îți mulțumim că ești, că faci asta și că ai sufletul într-un loc plin de bunătate.
|
|
Chiar dacă este dificil pentru toată lumea ieșirea din zona de confort, pentru
|
|
acești copii momentele prin care trec acum sunt și mai dificile. Fii atent și la
|
|
nevoile lor, la ce își doresc în momentul în care ajungi la ei. Unii pot fi obosiți, triști
|
|
sau supărați, alții poate au nevoie de somn sau hrană în acel moment. Arată-te
|
|
disponibil de a interacționa, însă lasă și spațiu pentru ca fiecare să își ia ce are
|
|
nevoie din aceste momente.
|
|
Scopul acestor activități este să le facă perioada aceasta dificilă prin care trec
|
|
puțin mai frumoasă, mai bună, blandă, caldă și veselă, ca peste ani de zile,
|
|
aceștia să aibă și câteva amintiri frumoase și plăcute pe lângă amintirea
|
|
războiului care i-a dat afară din case.
|
|
Ești aici să ajuți și îți mulțumim pentru asta!
|
|
|
|
--- PAGE 4 ---
|
|
LISTĂ MATERIALE CE POT AJUTA ÎN INTERACȚIUNE:
|
|
(de verificat și materialele recomandate pentru fiecare activitate)
|
|
Palete de tenis / ping pong
|
|
Cărți de colorat
|
|
Creioane, acuarele, carioci
|
|
Lipici, aracet
|
|
Pensule
|
|
Hârtie creponată, hârtie colorată, foi albe de hârtie
|
|
Foarfecă
|
|
Mingi de ping pong, minge de fotbal, mingi de tenis
|
|
Țintă cu arici
|
|
Sfoară și elastice
|
|
Coardă de sărit
|
|
Lego, cuburi colorate
|
|
LEGENDĂ
|
|
Mărgele
|
|
Puzzle-uri diverse
|
|
Titirez
|
|
Activitate pentru grup
|
|
Mici instrumente muzicale
|
|
Slime
|
|
Cuburi din lemn / Joc Jenga
|
|
Baloane
|
|
Cercuri de hula-hoop Activitate individuală
|
|
Plastilină / Lut modelator
|
|
Machete de construit
|
|
Mini-coș de basket
|
|
Activitate
|
|
Cărți de joc
|
|
potrivită atât
|
|
Cretă
|
|
pentru grup,
|
|
Mini-set de bowling
|
|
cât și individual
|
|
Origami
|
|
Activitate ce necesită
|
|
materiale
|
|
|
|
--- PAGE 5 ---
|
|
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
|
|
-
|
|
6-16 ani
|
|
IMITĂ GESTUL
|
|
Acesta e un joc de oglindire corporală care poate fi făcut la început ca și energizer.
|
|
Moderatorul stă în picioare în fața copiilor, iar aceștia trebuie să stea în fața
|
|
moderatorului. Acesta arată sau spune ”3,2,1, start!” moment în care începe să arate
|
|
sau să pună un deget pe anumite părți ale corpului său. Acțiunea trebuie să se întâmple
|
|
foarte repede, astfel încât să antreneze atenția copiilor.
|
|
Exemplu: moderatorul își pune mâna pe cap, moment în care toți copiii trebuie să își
|
|
pună și ei mâna pe cap. Imediat cum au făcut gestul, moderatorul schimbă repede
|
|
poziția punând mâna pe nas, copiii trebuind să facă și ei același gest foarte repede.
|
|
Printre poziții se pot enumera și: mâinile la ochi, mâna pe genunchi, mâna pe cot, mâinile
|
|
pe umeri, mâna pe capul altei persoane, mâna pe talpă.
|
|
Apoi se poate crește la un alt nivel când se trece la anumite
|
|
poziții: stat într-un picior, așezat în poziția piticului, sărituri,
|
|
etc.. Pentru a avea un final entuziast, ultima mișcare poate
|
|
să fie aplauzele unde toți copiii vor începe să aplaude, puteți
|
|
chiar să bateți mâna la final pentru că ați reușit, iar copiii s-
|
|
au descurcat super!
|
|
PROFESORUL DE SPORT
|
|
Este vorba tot despre un joc de a imita gesturi și poziții, doar că se pune mai mult
|
|
accentul pe activități din zona sportivă. Aduceți-vă aminte ce exerciții de încălzire
|
|
făceați la ora de sport, strângeți mai mulți copii și veniți în fața lor, ei trebuie să imite
|
|
gesturile pe care le faceți. Începeți cu rotiri ușoare de cap, întinderea brațelor, exerciții
|
|
pentru trunchi și bazin, apoi treceți către picioare, puteți face genoflexiuni sau sărituri.
|
|
Dacă vedeți că sunt copii implicați în acest tip de activități sportive, chemați-i în
|
|
față să fie el profesorul de sport și imitați cu toții împreună acele exerciții.
|
|
|
|
--- PAGE 6 ---
|
|
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
|
|
-
|
|
6-16 ani
|
|
TRENULEȚUL
|
|
Așezați-vă în șir indian, unul în spatele celuilalt și vă țineți cu mâinile pe umerii sau
|
|
talia celui din față, iar moderatorul să fie prima persoană, adică ”locomotiva”. Veți avea
|
|
nevoie de mai mult spațiu unde să vă mișcați, mai ales dacă sunt mai mulți copii (cu cât
|
|
sunt mai mulți, cu atât mai bine pentru această activitate).
|
|
”Locomotiva” va conduce trenulețul (puteți face chiar și sunete de tren), plimbând
|
|
copiii în cerc sau mergând șerpuit, mai repede sau mult mai lent dintr-o dată. Vă puteți
|
|
lăsa în jos ca mersul piticului, iar apoi să săriți tare în sus, puteți merge țopăit sau cu
|
|
picioarele foarte crăcănate sau cu mâinile în sus. Încercați cât mai multe modalități în
|
|
care poate merge ”trenulețul”.
|
|
Copiii trebuie să imite orice gest pe care ”locomotiva”
|
|
îl face. După ce s-a mai destins grupul, puteți pune un
|
|
alt copil să fie ”locomotiva”, iar toată lumea trebuie să
|
|
imite cum merge acesta.
|
|
CÂNTECUL ÎN CERC
|
|
Toți copiii se așează pe jos (merge și în picioare) în cerc, inclusiv moderatorul.
|
|
Acesta începe să facă un sunet folosindu-se de gesturi și obiectele din jur, copiii
|
|
trebuind să imite acel sunet, apoi moderatorul trebuie să schimbe sunetul, iar copiii să îl
|
|
urmeze.
|
|
Exemplu: Moderatorul începe să bată un anumit ritm din mâini, după ce copiii
|
|
reușesc să inimte același gest creând sunetul respectiv, continuați așa câtiva timpi. Apoi
|
|
moderatorul crează un alt gest, lăsând ”melodia” să curgă. Nu întrerupeți și apoi faceți
|
|
alt gest, ci schimbați dintr-o dată pentru ca sunetul să aibă continuitate. Următorul
|
|
gest cu sunet poate să fie ”Lalalala” verbal, apoi bătut în ritm alert pe podea cu mâinile
|
|
sau picioarele, apoi pocnit din degete, etc. Începeți după să le alternați creând ritmuri.
|
|
Dacă merge bine, puteți trece la următorul nivel când delegați anumiți copii să
|
|
facă anumite sunete, iar alți copii celelalte sunete. Îi puteți numi, atătându-i cu degetul
|
|
ce grupă de copii să facă sunetele respective. Poate începe grupa de copii care
|
|
aplaudă, apoi arătați cu degetul copiii care pocnesc din degete, apoi cei care fac
|
|
”Lalala”, făcându-le semn celor care aplaudă să se oprească, și tot așa. Jucați-vă
|
|
împreună cu ei cu sunetele și creați melodii.
|
|
|
|
--- PAGE 7 ---
|
|
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
|
|
-
|
|
6-16 ani
|
|
SCĂUNELELE MUZICALE
|
|
Un joc destul de cunoscut în care copiii trebuie să danseze în jurul unor
|
|
scaune (scaunele trebuie să fie atâtea câți copii sunt minus unul) poziționate
|
|
în cerc. Moderatorul pornește muzica și o oprește la anumite intervale de
|
|
timp. Când muzica se aude, copiii trebuie să danseze și să se miște în cerc,
|
|
în jurul scaunelor. Când muzica se oprește, copiii trebuie să se așeze
|
|
repede pe scaun. Cine rămâne în picioare pentru că toate scaunele au fost
|
|
ocupate, iese din joc.
|
|
Pentru a se continua jocul, se mai scoate încă un scaun din cerc, și tot
|
|
așa până rămân doi copii și un singur scaun. Cine reușește să se așeze pe
|
|
ultimul scaun este câștigător.
|
|
BABA OARBA
|
|
Pentru ca acest joc să fie înțeles mai ușor este nevoie de cel puțin doi moderatori.
|
|
Pentru început, unul din ei trebuie să își lege la ochi o eșarfă astfel încât să nu vadă ce este
|
|
în jur. Celălalt moderator îl învârte de trei ori pe cel legat la ochi care după aceea trebuie
|
|
să caute în jurul său și să atingă restul participanților. Aceștia trebuie să se ferească de
|
|
”baba oarba” ca să nu îi prindă. Dacă un participant este atins, atunci a ieșit din joc.
|
|
Atenție! Vă jucați acest joc doar cu copiii care doresc, nu îi forțați dacă nu vor să
|
|
participe. Având în vedere starea psihologică în care se află, unii se pot simți inconfortabil
|
|
dacă sunt legați la ochi.
|
|
|
|
--- PAGE 8 ---
|
|
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
|
|
-
|
|
6-16 ani
|
|
PLOAIA DE BALOANE
|
|
Materiale: baloane
|
|
Umflați cât mai multe baloane colorate. Copiii trebuie să se strângă toți în
|
|
același loc. Aruncați un balon în aer, balon pe care copiii trebuie să se asigure
|
|
că nu îl scapă jos (dacă balonul atinge pământul, jocul se termină și trebuie luat
|
|
de la capăt).
|
|
Copiii trebuie să arunce balonul de la unul la altul. După câteva momente, mai
|
|
aruncați în aer încă un balon, astfel copiii trebuie să aibă grijă de ambele baloane să
|
|
nu atingă pământul. După ceva timp creșteți nivelul și aruncați un al treilea balon, apoi
|
|
încă unul și tot așa până se ajunge ca în aer să fie o mulțime de baloane plutitoare
|
|
care nu trebuie să atingă pământul.
|
|
CALD-RECE
|
|
Strângeți toți copiii și alegeți împreună un obiect pe care va
|
|
trebui să îl ascundă moderatorul. Alegeți trei simboluri care pot fi
|
|
verbale sau gestuale care să reprezinte cele trei indicații: rece-ești
|
|
departe de obiect, cald-te apropi, fierbinte-ești foarte aproape. Puteți
|
|
alege trei semne pe care să le faceți cu mâinile și degetele sau trei
|
|
sunete, fiecare care să reprezinte câte o indicație.
|
|
Rugați-i pe copii și arătați-le să stea cu mâinile la ochi și cu
|
|
spatele la zona de căutat, timp în care veți ascunde obiectul pe care l-
|
|
ați ales inițial.
|
|
Apoi spuneți-le copiilor că pot începe căutarea. Nu uitați să fiți
|
|
foarte atenți la ei și să le dați indicațiile cât mai corect. Jocul poate fi
|
|
jucat mai ușor dacă este un număr mai mic de copii astfel încât să
|
|
puteți fii mai atenți la aceștia.
|
|
|
|
--- PAGE 9 ---
|
|
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
|
|
-
|
|
6-16 ani
|
|
ȘOTRONUL PRELUNGIT
|
|
Materiale: bandă adezivă sau cretă
|
|
Acesta este jocul de șotron original și obișnuit,
|
|
însă la care se pot adăuga și alte elemente pentru a-l
|
|
face mai interactiv, fiind un joc bun pentru copiii care
|
|
au multă energie și au nevoie de activitate fizică mai
|
|
intensă.
|
|
Realizați pe podea cu bandă adezivă sau cu
|
|
cretă dacă aveți spațiu în exterior unde există beton
|
|
pe care puteți desena schema jocului de șotron
|
|
original. După ce copiii au dat o tură a jocului așa cum
|
|
este (puteți elimina partea cu moneda sau piatra
|
|
aruncată pe o căsuță anume, mai ales dacă copiii
|
|
sunt mai mici), începeți și adăugați la șotron alte
|
|
căsuțe în extremitățile desenului.
|
|
De asemenea, puteți adăuga și căsuțe mai mici
|
|
”false” pe care le hașurați, ceea ce înseamnă că nu
|
|
trebuie să sară pe acea căsuță. Alte căsuțe pot fi
|
|
mai mici sau mai mari, altele pot însemna că trebuie
|
|
pusă și o mână pe căsuță și tot așa. Adăugați
|
|
pătrate pe parcurs până realizați un întreg circuit de
|
|
șotron.
|
|
|
|
--- PAGE 10 ---
|
|
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
|
|
-
|
|
10-16 ani
|
|
ȚINE CREIONUL ”ÎN OGLINDĂ”
|
|
Acest joc se face în perechi de câte
|
|
două persoane. Cele două persoane din
|
|
pereche sunt ”conectate” de un creion pe
|
|
care trebuie să îl țină folosind fiecare un
|
|
deget arătător (degetul arătător al
|
|
persoanei 1 ține un capăt al creionului, iar
|
|
degetul arătător al persoanei 2 ține celălalt
|
|
capăt, fără să se folosească de alte
|
|
degete).
|
|
Aceștia trebuie să se miște cât mai
|
|
mult și cât mai divers păstrând creionul
|
|
între degetele lor și să nu îl scape.
|
|
MAȚELE ÎNCURCATE
|
|
Pentru acest joc ar fi de ajutor să fie doi moderatori. Unul din ei trebuie să stea cu
|
|
spatele, iar ceilalți membri trebuie să se ”încurce ca niște mațe”: aceștia trebuie să
|
|
înceapă stând în cerc și ținându-se de mâini, apoi fiecare trece cu mâinile peste capul
|
|
altora, intrând pe sub brațele celorlalți sau printre picioarele altora și trebuie să fie o
|
|
mișcare constantă prin care brațele și picioarele membrilor să se ”încurce”.
|
|
Când ”încurcarea” a fost realizată, se strigă celălalt moderator care nu a văzut
|
|
ce mișcări au fost făcute și trebuie să descurce ”mațul” încurcat.
|
|
Dacă nu cunoașteți jocul, puteți căuta pe internet video-uri despre cum se joacă.
|
|
|
|
--- PAGE 11 ---
|
|
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
|
|
-
|
|
10-16 ani
|
|
ARUNCATUL ÎN PAHAR
|
|
Materiale: mingi de ping pong sau folie de aluminiu, multe pahare de plastic sau de
|
|
carton (preferabil carton), un marker
|
|
Se așează pahare de plastic sau de carton (nu din sticlă) astfel încât să formeze
|
|
un triunghi plin sau vârful unei săgeți. Fiecare pahar are scris cu markerul pe fundul
|
|
acestuia un număr de la 1 la 10 (aceste numere reprezintă punctajul aferent fiecărui
|
|
pahar).
|
|
Copiilor li se dau mingi de ping pong (sau mingi realizate chiar de ei din folie de
|
|
aluminiu) și de la o distanță de aproximativ 2 metrii de pahare, aceștia trebuie să arunce
|
|
mingea și să nimerească un pahar. Dacă a nimerit, copilul își ia paharul cu el. Se aruncă
|
|
pe rând până nu mai rămâne niciun pahar.
|
|
La final, fiecare copil își adună punctele scrise pe fundul paharelor și acela
|
|
reprezintă scorul lor final. Cel care are cele mai multe puncte câștigă.
|
|
|
|
--- PAGE 12 ---
|
|
ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE
|
|
-
|
|
10-16 ani
|
|
NINJA
|
|
Toți participanții jocului stau într-un cerc foarte apropiat. Se numără ”3,2,1”, iar
|
|
la ”start” toată lumea sare un pas în spate în poziția inițială de ”ninja” unde mâinile
|
|
reprezintă ”sabia”. Se pornește în cerc pe rând de la prima persoană care trebuie să
|
|
atingă cu una din palme palma persoanei din stânga sa.
|
|
Atât persoana care atacă, cât și persoana care se apără au voie să facă o
|
|
singură mișcare. Deci, persoana care atacă se apropie cu palma de palma persoanei
|
|
din stanga, moment în care persoana care este atacată trebuie să se ferească tot
|
|
dintr-o singură mișcare. Dacă persoana care a atacat nu a nimerit să atingă una din
|
|
palmele celeilalte persoane, se trece mai departe, venind rândul celui care a fost
|
|
atacat să atace persoana următoare.
|
|
Dacă persoana atacată a fost atinsă pe una din palme, atunci pune la spatele
|
|
său mâna care a fost atinsă și nu mai are voie să o folosească. Dacă la următoarea
|
|
tură îi este atinsă și cealaltă mână, atunci a ieșit din joc. Scopul este să fie găsit ninja-
|
|
ul suprem.
|
|
|
|
--- PAGE 13 ---
|
|
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
|
|
(LA MASĂ)
|
|
-
|
|
6-18 ani
|
|
BORCANUL CU EMOȚII ȘI ACȚIUNI
|
|
Materiale: borcan/ recipient, foi de hârtie, pix/ creioane/ carioci
|
|
Pune într-un borcan sau orice alt recipient încăpător cât mai multe bilețele
|
|
împachetate și colorate. Copiii trebuie să extragă bilețele pe rând și să realizeze
|
|
acțiunea sau să exprime emoția care se află desenată pe bilețel.
|
|
Conținutul bilețelelor:
|
|
Emoji/emoticoane cât mai diverse (fericire,
|
|
tristețe, surprindere, furie, etc.). Copiii trebuie să
|
|
fie expresivi și să imite și ei acele emoții.
|
|
Acțiuni din viața de zi cu zi (spălat pe față/ pe
|
|
dinți, baut apă, mâncat, dormit, etc.). Copiii
|
|
trebuie să imite acele acțiuni cât mai clar.
|
|
Desene cu animale. Copiii trebuie să scoată
|
|
sunete și să se comporte ca animăluțul respectiv
|
|
(exemplu: dacă e desenată o pisică trebuie să se
|
|
miște ca o pisică și să miaune).
|
|
DESEN CU SFOARA
|
|
Materiale: foi de hârtie, sfoară, acuarele sau acrilice.
|
|
Împărțiți o foaie de hârtie în două. Luați o bucață de sfoară pe care o îmbibați în
|
|
apă și în cât mai multe culori, apoi amplasați bucata
|
|
de sfoară în forme diverse pe o parte a foii de hârtie.
|
|
Împachetați foaia de hârtie înapoi în doua și lăsați
|
|
un capăt al sforii să iasă afară. Trageți de acel capăt
|
|
al sforii până iese toată bucata. Deschideți după
|
|
foaia de hârtie și observați de modele au ieșit și
|
|
simetria acestora.
|
|
|
|
--- PAGE 14 ---
|
|
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
|
|
(LA MASĂ)
|
|
-
|
|
6-18 ani
|
|
TWISTER PENTRU DEGETE
|
|
Materiale: foi de hârtie, creioane sau carioci colorate, un recipient, foarfecă
|
|
Dacă știți jocul clasic de twister, atunci această variantă ar trebui să fie destul
|
|
de simplu de acomodat. Aveți nevoie de o foaie de hârtie pe care să desenați rânduri
|
|
a câte 6 buline colorate fiecare, culorile principale fiind roșu, albastru, verde și galben,
|
|
dar mai puteți adăuga dacă vreți și alte culori.
|
|
Într-un recipient mic adăugați buline colorate decupate, iar în alt recipient mic
|
|
adăugați bilețele cu numere de la 1 la 5, 1 însemnând degetul mare, 2 degetul arătător
|
|
și tot așa până la 5 care este degetul mic.
|
|
Participanții extrag pe rând o bulină colorată și un bilețel cu număr care indică
|
|
pe ce culoare trebuie pus degetul și care deget mai exact. Se face cu rândul și scopul
|
|
este ca degetele să poată atingă corect bulinele colorate pe care pică.
|
|
Dacă aveți posibilitatea să vă jucați twister în varianta
|
|
originală, ar fi super. Chiar dacă nu aveți jocul, puteți colora
|
|
pe jos sau pe un cearșaf culorile, iar in loc de recipientul cu
|
|
numere pentru degete puteți desena mâini și picioare (atât
|
|
drepte, cât și stângi pentru a indica ce membru pică pe ce
|
|
culoare).
|
|
HAIDEȚI LA MASA
|
|
Materiale:hârtie colorată, creioane și carioci, foarfece și lipici.
|
|
Veți realiza feluri de mâncare diverse folosindu-vă de hârtie colorată. Puteți
|
|
decupa o formă de cerc care va reprezenta blat de pizza, apoi puteți tăia bucăți fine
|
|
de hârtie creponată care poate să reprezinte cașcavalul, decupați după cercuri mai
|
|
mici ce pot reprezenta feliile de salam, și tot așa, realizând astfel o pizza.
|
|
Puteți încerca mai multe feluri de mâncare, de la spaghete, ou cu cartofi prăjiți,
|
|
boluri de înghețată, etc.
|
|
|
|
--- PAGE 15 ---
|
|
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
|
|
(LA MASĂ)
|
|
-
|
|
6-18 ani
|
|
PUNE PE CATEGORII
|
|
Materiale: foi de hârtie, creioane sau carioci colorate, foarfecă
|
|
Scopul jocului este să aveți mai multe elemente decupate sau desenate din mai
|
|
multe categorii. Aceste elemente vor fi amestecate, iar copiii trebuie să le pună pe
|
|
categori. Se paote transforma ușor într-un joc de competiție pe echipe, prima echipă
|
|
care sortează categoriile în cel mai scurt timp câștigă. Jocul se poate relua până când
|
|
copiii devin ”experți” și reușesc să sorteze foarte repede categoriile.
|
|
Ce tip de elemente pot fi:
|
|
Puteți decupa forme geometrice: cercuri, patrate, triunghiuri și dreptunghiuri cât
|
|
mai multe, le amestecați într-o pungă și apoi le întindeți pe jos
|
|
Puteți desena pe bucați de hârtie fețe expresive: fețe zâmbitoare, triste, uimite și
|
|
nervoase
|
|
Puteți desena fețe de animale: pisici, câini, păsări, pești
|
|
Puteți desena fructe sau legume / ferestre, uși, mese și scaune / elemente de
|
|
îmbrăcat precum fulare, căciuli, tricou, sosete, etc.
|
|
Dacă vreți să aduceți jocul la o dificultate mai mare puteți desena pe numere de
|
|
elemente. De exemplu: cartonașe cu o singură bulină, cartonașe cu două buline, cu
|
|
trei buline și cu patru. Dacă vreți să îi ajutați mai mult, colorați bulinele diferit în
|
|
funcție de numărul lor pe cartonaș. Copiii trebuie să sorteze categoriile de
|
|
cartonașe cu o bulină, în altă parte să pună cartonașele cu 2 buline, etc.
|
|
|
|
--- PAGE 16 ---
|
|
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
|
|
(LA MASĂ)
|
|
-
|
|
6-18 ani
|
|
PICTURĂ CU MÂINILE
|
|
Materiale: acuarele/ tempera/ acrilice, apă, diferite materiale sau suprafețe cu
|
|
texturi diferite și diverse
|
|
Aduceți sau folosiți orice material sau suprafață pe care o aveți în jur și este bună
|
|
pentru pictat (și pe care aveți voie să faceți asta), exemplu: materiale, cearșafuri, bucăți
|
|
de lemn, bucăți de carton, pânze, foi de hârtie, frunze, farfurii, pahare, coaja fructelor,
|
|
folie de aluminiu sau de celofan, etc.
|
|
Copiii trebuie să își ude palmele și degetele și șă pună culoare
|
|
pe degete și podul palmelor, iar apoi pot picta orice suprafață
|
|
sau material îi oferiți. Dacă aveți folie transparentă de învelit
|
|
mâncarea, puteți să legați de jur împrejurul picioarelor unor
|
|
mese sau scaune, iar copiii să picteze acea suprafață. O să
|
|
fie o experiență interesantă pentru ei de explorare.
|
|
STEAGUL NOSTRU
|
|
Materiale: foi de hârtie, creioane colorate/ carioci
|
|
Pe această activitate o puteți realiza rapid la finalul
|
|
întâlnirii prin realizarea unui desen mare care să cuprindă
|
|
steagul României și al Ucrainei. Puteți scrie, atât în română,
|
|
cât și să îi rugați pe cei mai mari să scrie în ucraineană
|
|
(chiar și în engleză) anumite mesaje de prietenie pe acel
|
|
desen. Puteți chiar să vă puneți și amprentele degetelor pe
|
|
desen în culori cât mai diverse.
|
|
|
|
--- PAGE 17 ---
|
|
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
|
|
(LA MASĂ)
|
|
-
|
|
6-18 ani
|
|
FLORI DIN ȘERVEȚELE
|
|
Materiale: șervețele (dacă sunt colorate, cu atât
|
|
mai bine, dacă nu, le pueți colora chiar voi sau stropi cu
|
|
pensula), ceva care să reprezinte trunchiul florii (pai, băț,
|
|
scobitoare neascuțită, sârmă plușată, etc.), scotch sau
|
|
lipici
|
|
Luați mai multe batiste sau șervețele, așezațile una
|
|
peste alta fără să fie simetrice și apucați cu degetele
|
|
punctul din mijloc.
|
|
Începeți să răsuciți în aceeași direcție până când
|
|
floarea începe să prindă contur, colțurile șervețelelor
|
|
reprezentând petalele florilor. Când floarea s-a
|
|
conturat, lipiți baza ei de trunchiul florii.
|
|
Puteți realiza mai multe ”flori” de diferite feluri,
|
|
lăsați-vă imaginația să realizeze cele mai interesante
|
|
forme, iar la final le puteți prinde pe toate într-un buchet
|
|
mare.
|
|
|
|
--- PAGE 18 ---
|
|
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
|
|
(LA MASĂ)
|
|
-
|
|
6-18 ani
|
|
PICTURĂ PE FAȚĂ
|
|
Materiale: culori speciale pentru pictura pe față
|
|
Pentru a realiza această activitate este nevoie de puțină perseverență, răbdare
|
|
și plăcere pentru desen din partea moderatorului. Copiilor le place foarte mult să fie
|
|
pictați pe față diverse modele, unii vor alege chiar ei ce personaj vor să fie, iar alții te
|
|
vor lăsa să alegi tu în locul lor și de obicei stau foarte cuminți și sunt atenți tot timpul
|
|
până când termini desenul. Astfel că, dacă ai puțin talent la desen, poți încerca
|
|
această activitate.
|
|
Mai jos regăsiți câteva modele foarte simple pe care le puteți realiza. Vă
|
|
recomandăm să încercați mai întâi pe propriile fețe cu o zi înainte de activitate
|
|
pentru a exersa. De asemenea, este recomandat să aveți și un pachet de șervețele
|
|
umede cu care să ștergeți fața copilului înainte de a începe să pictați deoarece acele
|
|
pensule vor atinge multe fățuci (nu uitați să spălați pensulele după fiecare folosire).
|
|
Șervețelele vă vor ajuta și să corectați desenul dacă ați făcut anumite greșeli.
|
|
Sursa pozelor: Google/ Pinterest
|
|
|
|
--- PAGE 19 ---
|
|
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
|
|
(LA MASĂ)
|
|
-
|
|
MĂRICEI
|
|
PACHETUL DE CĂRȚI
|
|
Materiale: un pachet de cărți de joc
|
|
Aveți nevoie de un pachet obișnuit de cărți pe care îl amestecați
|
|
foarte bine. Întindeți toate cărțile de joc pe jos cu fața în sus astfel încât
|
|
s ă s e v a d ă n u m e r e le s c r i s e p e a c e s t e a . Copiii trebuie să ordoneze cărțile de joc
|
|
astfel încât să creeze rânduri în ordinea crescătoare a numerelor pentru fiecare
|
|
culoare.
|
|
Exemplu: As de romb, 2 de romb, 3 de romb…etc. Apoi, urmează rândul cu treflă, etc.
|
|
DECOREAZĂ
|
|
Materiale: foi de hârtie, creioane și carioci colorate.
|
|
Pentru copiii puțin mai mari, această activitate le stimulează
|
|
creativitatea și imaginația. Desenați voi pe foi de hârtie conturul unor
|
|
siluete, masini, o mână cu unghii lungi sau o față, motociclete sau șepci.
|
|
Dați-le copiilor să decoreze cum vor ei acel contur: pot alege culorile
|
|
pentru mașini sau moticiclete, pot crea designuri noi pentru șapcă, pot
|
|
face modele pe unghii sau diferite tipuri de make-up, pot deveni chiar
|
|
desgineri vestimentari și să realizeze noi piese de vestimentație.
|
|
Aceasta e o activitate bună pentru copiii mai introverți sau care nu au
|
|
dispoziția pentru jocuri foarte interactive.
|
|
|
|
--- PAGE 20 ---
|
|
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
|
|
(LA MASĂ)
|
|
-
|
|
10-18 ani
|
|
ATELIER DE FĂCUT PĂPUȘI
|
|
Materiale: șosete sau mănuși, cârpe micuțe, sfori, lipici, carioci sau acuarele, orice
|
|
alt tip de material care poate fi pe post de ”umplutură” (bile de polistiren, pluș, cârpe
|
|
micuțe, etc.)
|
|
Scopul atelierului este realizarea propriilor păpuși sau jucării de pluș care pot avea
|
|
o importanță și un impact emoțional mai mare dacă acestea sunt realizate de propriile
|
|
mânuțe ale copiilor. Se poate lua o șosetă sau mănușă în care se pune ”umplutura” pe
|
|
c a r e o a v e ț i l a î n d e m â n ă . Cu o sfoară sau o fâșie de material se
|
|
leagă la capăt pentru a realiza forma păpușii. Folosind alte fâșii de
|
|
material se pot realiza membrele jucăriei (gâtul, mâinile, picioarele,
|
|
etc.). Apoi, folosiți din restul materialelor pentru a picta sau
|
|
decora jucăria sau păpușa după placul copilului.
|
|
La final pot fi realizate forme precum: ursuleți, omide, păpuși
|
|
în formă umană, iepurași sau alte jucării creative.
|
|
BALOANE DE SĂPUN
|
|
Materiale: apă (preferabil plată), șampon de copii (dacă se poate),
|
|
detergent de vase, câteva lingurițe de zahăr, paie de băut, colorant alimentar
|
|
(opțional), glicerină (opțional)
|
|
Pentru a realiza baloane de săpun există mai multe rețete, în funcție de
|
|
ce materiale aveți la îndemână. Este nevoie de asistență constantă din partea
|
|
adulților, în special cu copiii mai micuți.
|
|
O primă rețetă se realizează cu următoarele ingrediente: un sfert de
|
|
pahar de șampon pentru copii, un sfert de pahar de apă, 2 lingurițe de zahăr
|
|
și o picătură de colorant alimentar. Pentru a realiza o rețetă mai rezistentă, în
|
|
loc de șampon puteți folosi un sfert de pahar de detergent de vase, iar la
|
|
final, pe lângă celelalte ingrediente, puteți adăuga un sfert de pahar de
|
|
glicerină care reprezintă ingredientul cheie.
|
|
P e n t r u a sufla baloanele se pot folosi paie de băutură sau alte forme din
|
|
sârmă sau plastic pe care le aveți la îndemână prin care să fie suflate
|
|
baloanele, însă cel mai rapid și ușor se pot folosi chiar formele făcute din
|
|
degete și mâini.
|
|
|
|
--- PAGE 21 ---
|
|
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
|
|
(LA MASĂ)
|
|
-
|
|
10-18 ani
|
|
ATELIER DE ÎMPLETIT BRĂȚĂRI ȘI CODIȚE
|
|
Materiale: sfoară sau ațe colorate, foarfecă, agrafe de păr simple
|
|
Luați trei fire de sfoară sau ață colorate, făceți-le nod la un capăt
|
|
și apoi începeți să faceți o împletitură în trei simplă. Dacă vă pricepeți
|
|
sau aveți deschidere către alte tipuri de împletituri (puteți căuta pe
|
|
internet tutoriale), puteți realiza și alte modele. După ce realizați
|
|
lungimea necesară pentru o brățară, faceți un alt nod la capăt și tăiați
|
|
surplusul.
|
|
Puteți realiza aceeași împletitură, doar că mai lungă, iar la un capăt
|
|
să agățați o agrafă de păr. Codița poate fi atașată de părul mai lung.
|
|
BROBONELE DE HÂRTIE CREPONATĂ
|
|
Materiale: hârtie creponată, lipici, foi de hârtie
|
|
Pe o foaie albă de hârtie desenați conturul unei forme
|
|
sau figurine, poate să fie un animal sau silueta unui om sau
|
|
chiar conturul unui peisaj. Rupeți, apoi bucăți de hârtie
|
|
creponată de diferite dimensiuni, predominant cât mai mici.
|
|
Începeți să faceți biluțe mototolite de hârtie creponată pe care le veți lipi după pe foaia
|
|
pe care ați trasat conturul personajelor sau peisajelor. ”Colorați” astfel foaia de hârtie
|
|
într-un mod ingenios folosing un alt material față de cariocile obișnuite: hârtia
|
|
creponată.
|
|
|
|
--- PAGE 22 ---
|
|
ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL
|
|
(LA MASĂ)
|
|
-
|
|
10-18 ani
|
|
PLANETA MEA
|
|
Materiale: foi de hârtie, creioane colorate / carioci / acuarele
|
|
Pe o foaie de hârtie desenați un cerc care o să reprezinte planeta. Dați copiilor să
|
|
deseneze și să realizeze planeta lor perfectă, așa cum și-ar dori să arate. Le puteți da și
|
|
carton colorat sau hârtie creponată pentru a face forme de relief sau pentru a adăuga
|
|
alte detalii. La final, strângeți toate planetele și înșirațile pe jos sau prindeți-le de o sfoară,
|
|
astfel încât să realizați galaxia planetelor copiilor.
|
|
BALONUL RELAXANT
|
|
Materiale: baloane (pot fi destul de mici), faină / orez
|
|
Puteți realiza un fel de bile relaxante pe care copiii le pot ține în mână și se pot
|
|
juca cu ele atunci când vor să se relaxeze folosind doar baloane și făină sau orez sau
|
|
ambele. Luați un balon și, fără să îl umflați, turnați făină înăuntru până capătă o
|
|
consistență balonul precum o minge care este foarte plăcută la atingere. Astfel, legați
|
|
balonul și bucurați-vă de bila relaxantă realizată.
|