- Remove obsolete documentation files (DEPLOYMENT.md, PLAN_IMPLEMENTARE_S8_DETALIAT.md, README.md) - Add comprehensive extraction pipeline with multiple format support (PDF, HTML, text) - Implement Claude-based activity extraction with structured templates - Update dependencies and Docker configuration - Reorganize scripts directory with modular extraction components - Move example documentation to appropriate location 🤖 Generated with [Claude Code](https://claude.ai/code) Co-Authored-By: Claude <noreply@anthropic.com>
1348 lines
65 KiB
Plaintext
1348 lines
65 KiB
Plaintext
SOURCE: /mnt/d/GoogleDrive/Cercetasi/carti-camp-jocuri/Ghid de integrare a persoanelor vulnerabile.pdf
|
||
CONVERTED: 2025-01-11
|
||
==================================================
|
||
|
||
|
||
--- PAGE 1 ---
|
||
Ghid de integrare
|
||
a persoanelor
|
||
vulnerabile
|
||
în activități
|
||
cercetășești
|
||
Daniela Stroia
|
||
Motto:
|
||
Eu sunt cercetaș cutezător
|
||
Vreau să descopăr al vieții miraj
|
||
Prin orizont mă poartă dorul arzător
|
||
Iubirea de lumină o port în bagaj.
|
||
(Floare Petrov)
|
||
|
||
--- PAGE 2 ---
|
||
ECARO/PCA20225620
|
||
being funded by UNICEF
|
||
Autor
|
||
Daniela Stroia
|
||
Coordonator proiect UAct
|
||
Oana Moroșanu
|
||
Design Grafic/ Editare
|
||
Andreea Chirilă, Centrul Local Vest, Cluj-Napoca
|
||
|
||
--- PAGE 3 ---
|
||
INTRODUCERE
|
||
Prezentul ghid se adresează voluntarilor adulți
|
||
și liderilor din cadrul Organizației Naționale
|
||
Cercetașii României, precum și profesioniștilor
|
||
care lucrează cu copii și tineri (educatori,
|
||
lucrători de tineret, asistenți sociali, profesori,
|
||
psihopedagogi, animatori) în special în cadrul
|
||
unor activități non-formale.
|
||
Ghidul poate fi folosit îndeosebi de persoane
|
||
care au pregătire de bază și oarecare experiență
|
||
în domeniul educativ și care sunt dornice să
|
||
lucreze cu copii și tineri, indiferent de mediul de
|
||
rezidență al acestora, de religie, etnie, de tipul
|
||
de familie din care provin, de orientare sexuală,
|
||
dacă sunt sau nu migranți sau refugiați.
|
||
Ghidul cuprinde 4 seturi a câte 10 activități cu durata
|
||
de 2-3 ore fiecare, adresate copiilor și tinerilor cu
|
||
vârste cuprinse între 7-10 ani, 11-14 ani, 15-18 ani,
|
||
19- 23 de ani. Fiecare scenariu de activitate din ghid
|
||
conține 1- 2 exerciții introductive, un exercițiu de
|
||
introducere a temei, 1- 2 propuneri de dezvoltare și
|
||
aplicare a temei, precum și un moment de evaluare a
|
||
activității.
|
||
|
||
--- PAGE 4 ---
|
||
Scopul ghidului este
|
||
de a pune la dispoziția celor interesați scenarii utile de lucru cu copiii
|
||
și tinerii, pentru a facilita integrarea acestora, implicarea și
|
||
participarea în activități cu caracter formativ, contribuie la
|
||
dezvoltarea și adaptarea acestora la solicitările prezentului.
|
||
Obiectivele ghidului sunt:
|
||
oferirea de informații actuale, clare, concise;
|
||
asigurarea unui sprijin în organizarea unor activități de succes
|
||
cu copiii și tinerii;
|
||
structurarea unor activități cu grad diferit de complexitate, care
|
||
să se potrivească cât mai multor grupuri de beneficiari;
|
||
cuprinderea unor teme diverse, cu accent atât pe dezvoltarea
|
||
fizică, cât și cognitivă emoțională socială spirituală a
|
||
beneficiarilor.
|
||
La activitățile propuse de prezentul ghid pot participa copii și tineri
|
||
din categorii vulnerabile, astfel:
|
||
cei din familii care trăiesc din venitul minim garantat
|
||
cei care trăiesc în locuințe supraaglomerate
|
||
cei care provin din centre de plasament sau locuințe de tip
|
||
familial
|
||
care au părăsit sistemul de protecție a copilului
|
||
cei cu dizabilități de orice fel
|
||
cei care au abandonat timpuriu școala
|
||
cei care aparțin diferitelor etnii
|
||
cei cu dependențe de droguri sau de alcool
|
||
cei aflați anterior în detenție
|
||
cei fără adăpost, cei care suferă de boli care le influențează
|
||
viața profesională și socială (HIV/SIDA, cancer)
|
||
imigranți
|
||
victimele abuzului sub toate formele lui sau neglijării
|
||
cei care au părinții plecați la muncă în străinătate
|
||
refugiați și cei care solicită azil
|
||
victime ale traficului de persoane
|
||
cei care trăiesc în comunități izolate, etc.
|
||
Multe dintre scenariile propuse au fost aplicate și au primit un
|
||
feedback pozitiv din partea grupului țintă.
|
||
|
||
--- PAGE 5 ---
|
||
LUPIȘORI
|
||
copii cu vârste cuprinse
|
||
între 7 și 10 ani
|
||
Activitatea I
|
||
Ariile de dezvoltare
|
||
Fizică, socială, intelectuală, afectivă, spirituală
|
||
Denumirea activității
|
||
Primul pas
|
||
Loc de desfășurare
|
||
În interior. Este indicat ca spațiul să fie cât mai degajat, iar scaunele, pernele
|
||
sau salteluțele să fie aranjate în formă de cerc, pentru a permite o comunicare
|
||
facilă între participanți.
|
||
Durata
|
||
2 ore
|
||
Participanți
|
||
O patrulă ( 4-9 lupișori) și un grup de copii invitați (copii cu dizabilități ușoare,
|
||
copii refugiați sau membri ai unor grupuri vulnerabile)
|
||
Obiectivele activității
|
||
– să își coordoneze eficient mișcările
|
||
– să comunice astfel încât să fie bine înțeleși
|
||
– să aplice corect regulile jocurilor
|
||
– să abordeze situațiile ivite într-o manieră optimistă
|
||
– să își consolideze încrederea în sine
|
||
Descrierea activității
|
||
Azi ne vom desfășura activitatea în interior. Cu toate acestea, ne bucurăm că
|
||
suntem cu toții îmbrăcați ca și cum am face activități în natură, în haine lejere.
|
||
|
||
--- PAGE 6 ---
|
||
Vă propun jocul de start: ”Nume și mișcare”
|
||
Etapa 1: În cerc, pe rând, fiecare persoană își spune numele și arată o mișcare
|
||
de dans preferată.
|
||
Exemplu: Sunt Maria și îmi place să fac valuri din brațe.
|
||
Etapa 2: În continuare, adultul coordonator rostește un nume, iar grupul repetă
|
||
numele și execută mișcarea asociată.
|
||
Jocul se încheie când grupul a executat toate mișcările preferate ale
|
||
participanților.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
Vom continua cu jocul energizant ”Albinuța”
|
||
Jocul se desfășoară în cerc, cu un copil în mijlocul acestuia. Pe tot parcursul
|
||
jocului, copiii vor purta numele celui aflat în dreapta lor. Coordonatorul începe
|
||
jocul cu afirmația: ”O albinuță zboară la ... (numele unei persoane din cerc).
|
||
Persoana strigată va trebui să răspundă repede: ”Albinuța a zburat la ...(numele
|
||
altei persoane din cerc), înainte ca persoana din mijloc să ajungă la el și să-l
|
||
atingă. Dacă albinuța a fost atinsă, va face schimb de locuri cu persoana din
|
||
mijloc.
|
||
Atenție: numele copiilor din cerc nu sunt ale lor, ci ale vecinului din dreapta.
|
||
Recomandare: e bine să se facă 2-3 ture de probă la început, pentru a ne
|
||
asigura că jocul a fost bine înțeles de copii.
|
||
Durata aproximativă a jocului: 10 minute
|
||
Acum că ne cunoaștem mai bine,
|
||
|
||
--- PAGE 7 ---
|
||
haideți să desenăm împreună.
|
||
Activitatea noastră se numește ”Desen- Ștafetă”
|
||
Materiale necesare: foi mari de desen, bandă scotch, carioci
|
||
1.Copiii participanți se împart în 4-5 echipe prin tragere la sorți sau prin
|
||
numărare.
|
||
2.După formarea echipelor, fiecare din acestea se așază în șir indian. La
|
||
distanță de 4-5 m în fața lor, foile de desen se prind de un perete. Fiecare
|
||
echipă trebuie să realizeze pe foaie un desen care să reprezinte ceva.
|
||
3.Se pot face câteva exerciții de încălzire a degetelor și palmelor (boboc-floare,
|
||
ploaia bate tare, etc).
|
||
4.Markerul trece de la un participant la altul în ritm de ștafetă, iar fiecare
|
||
membru al echipei desenează doar un semn pe foaie. În timpul jocului echipa
|
||
nu are voie să discute despre conținutul desenului.
|
||
5.Când desenele sunt finalizate, toți participanții sunt apreciați și invitați să
|
||
participe la discuții.
|
||
6.Acestea se vor desfășura cu copiii așezați în fața desenelor și vor viza
|
||
întrebări ca:
|
||
● Ce v-a plăcut la acest exercițiu?
|
||
● Ce nu v-a plăcut?
|
||
● Ce semnifică desenul vostru?
|
||
● Cum a fost să lucrați împreună?
|
||
Durata aproximativă a acestei activități: 30 de minute
|
||
Ar putea urma o scurtă pauză de hidratare/ fruct. (10 minute).
|
||
După socializarea liberă din timpul pauzei, vor primi fiecare carduri ce
|
||
reprezintă copii desfășurând individual sau împreună diferite activități
|
||
(sporturi, arte, drumeții, hobbyuri, etc.).
|
||
|
||
--- PAGE 8 ---
|
||
Participanții vor fi invitați să prezinte cardul și să spună dacă activitățile
|
||
pot fi făcute cu copiii pe care nu-i cunosc încă, cu cei care nu vorbesc
|
||
aceeași limbă, au altă religie, etc. cardurile prezentate sunt afișate
|
||
alături de desenele realizate împreună, pe o coală separată, o ușă, un
|
||
alt suport aflat la dispoziția noastră.
|
||
Continuăm activitatea noastră cu un joc în care vom realiza un copil gigant din
|
||
corpurile copiilor participanți.
|
||
1.Copiii se întind pe podea astfel încât să formeze o siluetă gigantică, având
|
||
drept coordonator pe unul dintre ei. Exemplu: 2 sau 4 copii devin picioarele
|
||
copilului gigant, în funcție de mărimea grupului.
|
||
2.Odată sarcina reușită, copilul gigant va avea de rezolvat următoarele
|
||
probleme:
|
||
îți este somn: freacă-te la ochi
|
||
o minge se află lângă mâna ta: dă-o mai departe, spre cealaltă
|
||
mână, apoi către picioare, pe rând
|
||
ți-a căzut șapca: apleacă-te și pune-o înapoi pe cap
|
||
te striga un prieten: salută-l tropăind din picioare
|
||
ți-e foame: mănâncă un biscuit
|
||
3. Participanții trebuie să acționeze în funcție de ce face de obicei fiecare parte
|
||
a corpului. Au voie să comunice între ei, dar numai în șoaptă.
|
||
Durata jocului: aproximativ 30 minute
|
||
Materiale necesare: o minge, șapcă, biscuiți
|
||
Discuții propuse:
|
||
- Ce sarcină a fost mai ușor de făcut? De ce?
|
||
- Ce sarcină a fost mai greu de făcut? de ce?
|
||
- Cum ar fi fost dacă ați fi comunicat tare, nu în șoaptă?
|
||
- Care a fost momentul vostru preferat?
|
||
Ne apropiem de încheierea activității noastre și ne așezăm din nou în cerc.
|
||
Pentru că ne-am cunoscut și ne știm numele vom face un tur
|
||
al numelor...
|
||
|
||
--- PAGE 9 ---
|
||
Fiecare participant își strigă numele fără ultima
|
||
silabă, iar restul participanților strigă ultima silabă în cor.
|
||
Pe rând, fiecare copil arată folosind mâna dreaptă cât de mult i-a plăcut
|
||
activitatea:
|
||
mâna dreaptă ridicată deasupra capului - activitatea i-a plăcut foarte mult
|
||
mâna dreaptă întinsă în față- activitatea i-a plăcut destul de mult
|
||
mâna dreaptă pe lângă corp- activitatea i-a plăcut destul de puțin
|
||
La final, copiii sunt serviți cu biscuiți sau alte recompense și se face o
|
||
fotografie de grup.
|
||
|
||
--- PAGE 10 ---
|
||
Activitatea II
|
||
Ariile de dezvoltare
|
||
Fizică, emoțională, socială, intelectuală, spirituală
|
||
Denumirea activității
|
||
La pas prin natură
|
||
Loc de desfășurare
|
||
În exterior. Este indicat ca spațiul să fie unul accesibil tuturor (un parc mai mare,
|
||
un spațiu verde/ pădure din apropierea orașului la care se poate ajunge folosind
|
||
transportul în comun)
|
||
Durata
|
||
2 ore în locația aleasă, exceptând timpii de transport
|
||
Participanți
|
||
O patrulă ( 4-9 lupișori) și un grup de copii invitați (copii cu dizabilități ușoare,
|
||
copii refugiați sau membri ai unor grupuri vulnerabile), voluntari adulți în număr
|
||
suficient astfel încât copiii să fie în siguranță
|
||
Obiectivele activității
|
||
– să își coordoneze eficient mișcările
|
||
– să aplice corect și să respecte regulile jocurilor
|
||
– să relaționeze cu cei din jur în mod non- discriminatoriu și non-violent
|
||
– să acționeze responsabil și corect
|
||
Descrierea activității
|
||
Azi ne vom desfășura activitatea în exterior. Ne bucurăm că suntem împreună,
|
||
că suntem cu toții îmbrăcați potrivit pentru a face activități în natură, în haine
|
||
lejere, că avem un rucsac pregătit pentru drumeție.
|
||
|
||
--- PAGE 11 ---
|
||
Vă propun jocul de start: ”Eu sunt ...si am ...”
|
||
1.În cerc, pe rând, fiecare persoană își spune numele și prezintă un obiect
|
||
preferat din rucsac- gustare, șapcă, etc.
|
||
2.Obiectul preferat rămâne la vedere.
|
||
3.În continuare, adultul coordonator rostește numele unui participant, iar
|
||
grupul spune numele obiectului adus. Exemplu: Sunt Alex și am o șapcă
|
||
albă.
|
||
4.Jocul se încheie când grupul a denumit toate obiectele aduse de participanți.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
Vom continua cu jocul energizant ”Watan Chu:
|
||
https://youtu.be/nVM2wYf1Q88”
|
||
1.Jocul se desfășoară în cerc, cu un coordonator.
|
||
2.Pe tot parcursul jocului, copiii imită mișcările și vorbele coordonatorului.
|
||
3.Se lucrează în ritm lent, apoi alert, apoi în șoaptă, cu voce tare, etc.
|
||
Recomandare: e bine să se facă o tură de probă la început, pentru a ne asigura
|
||
că mișcările au fost bine înțelese de copii.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
Acum, că ne-am încălzit vocea și corpul, haideți să privim împreună în
|
||
jurul nostru.
|
||
Copiii vor identifica elementele naturale prezente. Toate răspunsurile
|
||
sunt apreciate. Apoi va fi anunțat jocul.
|
||
Jocul nostru se numește ” Eu și copacul”
|
||
Materiale necesare: eșarfe
|
||
1.Copiii participanți sunt legați la ochi cu eșarfe și duși fiecare în preajma câte
|
||
unui copac.
|
||
|
||
--- PAGE 12 ---
|
||
2. Li se spune că acest copac este un nou prieten și că trebuie să îl cunoască cât
|
||
mai bine posibil, astfel:
|
||
- bate palma cu el, cu grijă, pentru că are un trunchi puternic
|
||
- îmbrățișează-l, cât poți de tare, chiar dacă este mai înalt
|
||
- faceți cunoștință, chiar dacă nu îți va răspunde cu vorbe.
|
||
3. După maxim 5 minute copiii sunt adunați în grup în poziția lor inițială și sunt
|
||
rugați să-și scoată eșarfele de la ochi. Apoi sunt invitați să-și caute și să își
|
||
găsească prietenul copac.
|
||
Important: e bine să existe observatori care să noteze în dreptul cărui
|
||
copac a fost așezat fiecare copil, pentru a se evita confuziile.
|
||
4. După momentul de recunoaștere al prietenilor copaci, participanții sunt rugați
|
||
să spună ce le-a plăcut cel mai mult din activitate.
|
||
Durata: aproximativ 20 minute
|
||
Scurtă pauză pentru hidratare și socializarea liberă. Copiii participanți sunt
|
||
încurajați să împartă apa cu copacul prieten dacă ei consideră că este cazul.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
5. Construiește adăpostul. După pauză, copiii vor fi împărțiți în 4-5 echipe prin
|
||
tragere la sorți. Biletele pentru tragerea la sorți vor conține imagini cu v
|
||
viețuitoare frecvent întâlnite în acea zonă ( de exemplu: iepure, arici, șoarece
|
||
de câmp, vrabie, vulpe). Activitatea va consta în crearea unui adăpost din
|
||
elemente naturale, adăpost adecvat viețuitoarei fiecărei echipe. Copiii vor fi
|
||
încurajați să colecteze materiale potrivite, fără a distruge spațiul verde, dar
|
||
folosind toate resursele existente (crenguțe, pietricele, pene, pământ, iarbă
|
||
uscată, mici scorburi deja existente, etc.).
|
||
6. La finalul lucrului, toți copiii vor fi încurajați, apreciați și invitați să prezinte ce
|
||
au lucrat.
|
||
7. După ce toate echipele au vizitat toate adăposturile, copiii se adună în cerc,
|
||
pe iarbă și răspund la următoarele întrebări: Ce a fost mai ușor de realizat?
|
||
Ce parte vi s-a părut cea mai grea? Azi ați ajutat viețuitoarele, dar cum ați
|
||
putea ajuta pe viitor oamenii aflați în dificultate?
|
||
|
||
--- PAGE 13 ---
|
||
Momentul de evaluare: Copiii sunt invitați să alerge spre unul din spațiile indicate
|
||
de adulții coordonatori astfel:
|
||
Spațiul fierbinte: activitatea mi-a plăcut foarte mult
|
||
Spațiul călduț: activitatea mi-a plăcut destul de mult
|
||
Spațiul rece: activitatea nu prea mi-a plăcut
|
||
La final, copiii sunt recompensați ( dulciuri, stickere, alte obiecte, în
|
||
funcție de posibilități). Se poate face o fotografie de grup.
|
||
|
||
--- PAGE 14 ---
|
||
Activitatea III
|
||
Ariile de dezvoltare
|
||
Emoțională, socială, intelectuală, spirituală și a caracterului
|
||
Denumirea activității
|
||
O carte pas cu pas
|
||
Loc de desfășurare
|
||
În interior, Este de preferat un spațiu luminos, spațios și confortabil, cu scaune
|
||
sau pernuțe.
|
||
Durata
|
||
2 ore
|
||
Participanți
|
||
O patrulă ( 4-9 lupișori) și un grup de copii invitați (copii cu dizabilități ușoare,
|
||
copii refugiați sau membri ai unor grupuri vulnerabile), voluntari adulți în număr
|
||
suficient astfel încât copiii să fie în siguranță
|
||
Obiectivele activității
|
||
– să interacționeze politicos cu cei din jur
|
||
– să relaționeze în mod non- discriminatoriu și non-violent
|
||
– să acționează responsabil, contribuind la un climat de colaborare în cadrul
|
||
grupului
|
||
– să aplice corect și să respecte regulile jocurilor
|
||
– să aprecieze potențialul fiecărui participant
|
||
Descrierea activității
|
||
Azi ne vom desfășura activitatea în interior. Este foarte bine că suntem
|
||
împreună, în număr atât de mare, că ne putem juca, putem vorbi și putem
|
||
descoperi.
|
||
|
||
--- PAGE 15 ---
|
||
Vom începe cu jocul: ”Mă numesc..., iar litera mea preferată este ...”
|
||
1.În cerc, pe rând, fiecare persoană își spune numele și litera preferată. Toți
|
||
participanții, inclusiv cel care se prezintă realizează din brațe forma literei
|
||
respective (brațele încrucișate în formă de X, un braț ridicat deasupra
|
||
capului, cu pumnul strâns, în forma de I, etc). Exemplu: Sunt Ioana și îmi
|
||
place litera A, pentru că pe prietena mea o chema Ada.
|
||
2.Jocul se încheie după prezentarea tuturor participanților.
|
||
Din litere alcătuim cuvinte, iar din cuvinte, propoziții. Propozițiile
|
||
frumoase ajung în cărți.
|
||
Durata: aproximativ 15 minute
|
||
Vom continua cu jocul energizant ” Cartea magică”
|
||
*adaptare după bansul: Zarul Magic: https://youtu.be/jGiIERN5YXY
|
||
1.Jocul se desfășoară în cerc, cu un coordonator care stă alături de participanți,
|
||
în cadrul acestuia.
|
||
2.Pe tot parcursul jocului, copiii imita mișcările coordonatorului.
|
||
Recomandare: e bine să se repete jocul, pentru a ne asigura că mișcările au fost
|
||
bine înțelese de copii. Eventual, un copil poate deveni coordonatorul de joc.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
Copii, vouă vă plac poveștile? Azi vom afla o poveste interesantă despre
|
||
un copil și un copac. Povestea se numește Dealul înclinat.
|
||
A fost odată ca niciodată, dar nu demult, ci acum în zilele noastre, un băiat.
|
||
Într-o zi, el a plecat plângând de pe strada lui, care se afla la marginea orașului.
|
||
Era foarte trist și nu avea cu cine să vorbească, așa că a alergat cât a putut de
|
||
departe.
|
||
După un timp, s-a simțit obosit și s-a așezat pe iarbă.
|
||
În jurul lui nu mai erau case și nici copaci. Aceștia fuseseră tăiați demult, pentru
|
||
a fi transformați în mobilă sau în hârtie.
|
||
|
||
--- PAGE 16 ---
|
||
Se afla pe un deal diferit de toate dealurile pe care le văzuse până atunci. El se
|
||
înălța drept până la jumătate, apoi se înclina atât de mult spre dreapta, încât ai
|
||
fi zis că se va prăbuși curând.
|
||
Băiatul nu a observat dealul, doar s-a așezat pe iarba ce îl acoperea și a plâns.
|
||
Dealul era deja foarte îngrijorat să vadă un băiat atât de singur și atât de trist.
|
||
- Cu ce te pot ajuta? a întrebat dealul
|
||
- Bună ziua, dealule. Tu poți vorbi? i-a răspuns băiatul cu o întrebare.
|
||
- Desigur, eu vorbesc mai ales cu copiii. Dar ei nu mai vin atât de mult pe aici de
|
||
ceva vreme. Am înțeles că sunt ocupați cu altfel de jocuri, care se joacă în casă.
|
||
Ce te supăra?
|
||
- Îmi cer scuze că te-am deranjat. Colegii mei de clasă mă necăjesc, a oftat
|
||
băiatul. Râd de hainele și de ghiozdanul meu. spun mereu că nu mă descurc la
|
||
școală.
|
||
- Interesant! a exclamat dealul. Eu te-am văzut alergând din depărtare până aici
|
||
și am observat că ești politicos. Colegii tăi sunt norocoși că ești cu ei în clasă.
|
||
- Îmi pare rău să-ți spun: nu am niciun prieten printre ei. Sunt mereu rai cu
|
||
mine.
|
||
- Înțeleg, înțeleg. Pot să-ți povestesc acum despre mine? Sunt sigur că te ar
|
||
ajuta.
|
||
- Mulțumesc. Te ascult.
|
||
- Mai demult, pe aici erau și alte dealuri și mulți copaci. Mereu râdeau de mine
|
||
copacii și dealurile din jur, de baza mea subțire și de vârful înclinat, de faptul că
|
||
pe mine nu crește niciun copac. Eram mereu trist și plângeam, dar fără să mă
|
||
vadă ei. Apoi, fabrica de lemne a cumpărat acest teren și a tăiat toți copacii. De
|
||
atunci , ploile și zăpada și vântul au tot spălat dealurile din jur, terenul lor a
|
||
alunecat, până când au devenit câmpia pe care o vezi acum. Nu le-am mai auzit
|
||
glasurile și cuvintele răutăcioase. Am rămas aici aproape neschimbat, pentru că
|
||
ploaia și zăpada alunecau de pe mine fără să-mi facă rău. Oamenii care veneau
|
||
pe aici spuneau că am o formă interesantă și că pot fi un monument al naturii.
|
||
- Te-ai simțit uneori singur fără celelalte dealuri? Și fără copaci? a întrebat
|
||
băiatul.
|
||
- La început da. Numai că am privit cu atenție în jurul meu și am zâmbit.
|
||
- Cum așa?
|
||
- Urcă și tu până în cel mai înalt punct al meu și vei vedea, l-a încurajat dealul.
|
||
Băiatul și-a adunat puterile și a tot urcat. Era obosit, dar simțea că va vedea
|
||
ceva uimitor. Dincolo de dealul pe care se afla, până în depărtare, , se aflau alte
|
||
câteva dealuri înclinate. Iar cel mai minunat lucru, era că pe fiecare deal se află
|
||
câte un copil, băiat sau fată și îi făceau semne prietenoase cu mâna eroului
|
||
nostru.
|
||
|
||
--- PAGE 17 ---
|
||
1.Povestea este citită de un adult. Copiii stau confortabil pe scaune sau pe
|
||
pernuțe.
|
||
2.Ca variantă, dacă există 3 adulți la activitate, unul dintre ei va fi povestitorul,
|
||
un altul copacul, iar al 3-lea copilul. Copiii participanți vor juca rolul copiilor
|
||
din poveste, fiind cei care spre final vor zâmbi și vor face semne de salut.
|
||
3.După citirea poveștii, participanții sunt rugați să spună ce le-a plăcut cel mai
|
||
mult din poveste și să răspundă la întrebări:
|
||
când te-ai simțit precum copilul din poveste?
|
||
cine te-a ajutat atunci?
|
||
pe cine ai putea ajuta tu dacă ar avea nevoie?
|
||
Durata: aproximativ 25 minute
|
||
Pauză pentru hidratare, gustare și socializare liberă. Copiii participanți
|
||
sunt încurajați să împartă gustările între ei.
|
||
Durata: aproximativ 15 minute
|
||
Cartea mea. După pauză, copiii vor fi împărțiți în 6 echipe prin tragere la sorți.
|
||
Biletele pentru tragerea la sorți vor conține imagini decupate din reviste cu:
|
||
plante,
|
||
animale,
|
||
copii,
|
||
adulți,
|
||
peisaje din natură,
|
||
spațiul cosmic.
|
||
1.Activitatea va consta în construirea unei cărți din elementele puse la
|
||
dispoziție: decupaje din cărți, reviste vechi, pliante, reclame, foarfecă, lipici,
|
||
bandă scoci carioci, etc.
|
||
2.Copiii vor primi suficient timp la dispoziție pentru lucru, iar adulții vor fi la
|
||
dispoziția lor dacă au nelămuriri sau nevoie de ajutor.
|
||
3.Atunci când cărțile vor fi finalizate, toți participanții vor fi invitați la Târgul de
|
||
carte. Pe rând, echipele își vor lansa cartea: vor prezenta echipa de lucru,
|
||
numele cărții, povestea din spatele cărții (cum au lucrat), dar și povestea din
|
||
carte.
|
||
4.Fiecare lansare va fi încurajată și aplaudată. Cărțile realizate vor fi expuse
|
||
alături de cartea citită într-un loc vizibil.
|
||
|
||
--- PAGE 18 ---
|
||
Întrebări și discuții:
|
||
cunoașteți o persoană care ar putea deveni eroul unei cărți?
|
||
dacă ați fi un personaj într-o carte, ce fel de personaj ați fi?
|
||
Durata: aproximativ 40 de minute
|
||
La final, copiii vor fi recompensați în funcție de posibilități și se face o
|
||
fotografie de grup.
|
||
|
||
--- PAGE 19 ---
|
||
Activitatea IV
|
||
Ariile de dezvoltare
|
||
Fizică, socială, intelectuală, a caracterului
|
||
Denumirea activității
|
||
Cu pas voios la plimbare
|
||
Loc de desfășurare
|
||
În exterior (spațiu verde, parc mai mare)
|
||
Durata
|
||
2 ore în locația aleasă, exceptând timpii de transport
|
||
Participanți
|
||
O patrulă ( 4-9 lupișori) și un grup de copii invitați (copii cu dizabilități ușoare,
|
||
copii refugiați sau membri ai unor grupuri vulnerabile), voluntari adulți în număr
|
||
suficient astfel încât copiii să fie în siguranță
|
||
Obiectivele activității
|
||
– să își coordoneze eficient mișcările
|
||
– să aplice corect și să respecte regulile jocurilor
|
||
– să relaționeze cu cei din jur în mod non- discriminatoriu și non-violent
|
||
– să acționeze responsabil și controlat
|
||
Descrierea activității
|
||
Azi ne vom desfășura activitatea în exterior. Ne bucurăm că suntem împreună,
|
||
că suntem cu toții îmbrăcați potrivit pentru a face activități în natură, în haine
|
||
lejere, că avem un rucsac pregătit cu apă și gustare.
|
||
|
||
--- PAGE 20 ---
|
||
Vă propun jocul de start: ” Bateți palmele, spuneți-vă numele”
|
||
1.Participanții se așează câte 2, față în față.
|
||
2.Se începe cu bătutul palmelor clasic:
|
||
bateți palmele împreună
|
||
bateți palmele drepte
|
||
bateți ambele palme
|
||
bateți palmele stângi
|
||
bateți ambele palme.
|
||
spuneți-vă numele, pe rând.
|
||
3. Reluați exercițiul, de data aceasta mai repede.
|
||
4. Reluați exercițiul, de data aceasta mai încet.
|
||
5. Acum, că v-ați cunoscut, dați mâna din joacă astfel:
|
||
pocnit din degete împreună de 3 ori
|
||
săriți pe piciorul stâng și atinge-ți-vă laba piciorului drept
|
||
luați-vă de braț și rotiți-vă
|
||
loviți-vă ușor pumnii strânși
|
||
în final, bateți amical din palme ridicând mâna.
|
||
6. Jocul se poate repeta până când toți participanții au învățat succesiunea.
|
||
Se face un tur de galerie cu numele tuturor participanților.
|
||
Durata: aproximativ 15 minute
|
||
Vom continua cu jocul energizant ” Popcorn”
|
||
1.Se formează un cerc cu toți participanții. Coordonatorul cântă și executa
|
||
mișcările potrivite, participanții repetă cântecul și mișcările, astfel:
|
||
Un popcorn stătea într-o oală
|
||
și începe, începe să sară
|
||
și sărind și sărind el așa,
|
||
a început să cânte muzica.
|
||
și atunci: poki (toți participanții sar o dată în față)
|
||
și poki poki poki (toți sar de 3 ori în spate)
|
||
și poki poki poki (toți sar de 3 ori în dreapta)
|
||
și poki poki poki (toți sar de 3 ori în stânga)
|
||
|
||
--- PAGE 21 ---
|
||
2. După ce se cânta o dată cu participanții separați, aceștia se grupează câte 2
|
||
repetând cântecul și mișcările împreună. apoi se fac grupuri de câte 4, de câte
|
||
8 și apoi tot grupul. De fiecare dată se cântă.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
Acum, că ne-am încălzit vocea și corpul, haideți să privim împreună în
|
||
jurul nostru. Copiii vor identifica elementele naturale prezente, apoi va
|
||
fi anunțat jocul.
|
||
Jocul se numește ” Portretul meu”.
|
||
Materiale necesare: elemente naturale: plicuri de hârtie, pietricele, frunze,
|
||
crenguțe, conuri, ghinde, etc
|
||
1.Copiii primesc câte un plic de hârtie și sunt invitați să caute bine în jurul lor
|
||
elemente naturale de mici dimensiuni.
|
||
2.Li se explică faptul că vor folosi acestea pentru a realiza un portret al lor, la
|
||
sol.
|
||
3.Sunt încurajați să își lărgească zona de căutare, rămânând în același timp în
|
||
siguranță.
|
||
4.Căutarea se poate face individual sau în grupuri mici, în cadrul cărora copiii
|
||
se pot sfătui consulta și ajuta să găsească elemente cât mai frumoase și
|
||
interesante.
|
||
5.După ce plicurile sunt suficient de pline, copiii identifică un spațiu plat,
|
||
degajat, pe care își pot lucra portretul. Vor avea la dispoziție suficient timp
|
||
pentru a adăuga toate detaliile dorite.
|
||
6.După ce copiii au lucrat portretele, vor fi invitați să viziteze pe rând locurile în
|
||
care au lucrat ceilalți copii, astfel încât la final să fi vizionat toate portretele
|
||
naturale.
|
||
ce a fost mai ușor de realizat?
|
||
care este partea voastră preferată din portret?
|
||
ce lucruri interesante ați observat la celelalte portrete?
|
||
câte portrete sunt la fel? De ce oare?
|
||
dacă portretele ar vorbi, ce credeți că v-ar spune?
|
||
cum trebuie să ne purtăm cu ele? Dar cu cei care le-au construit?
|
||
|
||
--- PAGE 22 ---
|
||
Mențiune importantă: copiilor nu le este permis să rupă flori, crengi sau
|
||
frunze din copaci, arbuști sau din iarbă. ei pot folosi doar ceea ce natura
|
||
le oferă deja.
|
||
7. Sunt încurajate și apreciate toate răspunsurile copiilor.
|
||
8. Dacă doresc și consideră, copiii își pot strânge portretul înapoi în plic, pentru a
|
||
îl duce
|
||
acasă și a-l reface pe o coală de desen, prin lipire.
|
||
Durata: aproximativ 50 minute
|
||
Scurtă pauză pentru hidratare, gustare și socializarea liberă. Copiii participanți
|
||
sunt încurajați să împartă gustările, în măsura în care acest lucru este sigur din
|
||
punct de vedere al igienei și toți cei implicați sunt de acord.
|
||
Durata: aproximativ 15 minute
|
||
Ștafeta în saci.
|
||
Materiale necesare: saci destul de încăpători, conuri sau alte marcaje, o
|
||
suprafață cu iarbă.
|
||
1.Copiii sunt împărțiți în 4 echipe prin numărare.
|
||
2.Echipele, cu primul participant cu ambele picioare în sac, se așază la linia de
|
||
start și li se indica marcajele de la capătul pistei. Primul copil trebuie să sară
|
||
în sac până la marcaj, să-l ocolească și să sară înapoi, pentru a preda ștafeta
|
||
următorului coechipier.
|
||
3.Prima echipă care încheie ștafeta câștigă.
|
||
Mențiune: copiii trebuie să țină sacul cu cel puțin o mână aproximativ la
|
||
înălțimea mijlocului altfel sacul va aluneca.
|
||
4. După ce ștafeta s-a încheiat, copiii se adună în cerc, pe iarbă și răspund la
|
||
următoarele întrebări:
|
||
ce a fost mai distractiv?
|
||
ce puteați face mai bine?
|
||
cum a fost să lucrați în echipă?
|
||
5. Toate răspunsurile sunt apreciate. Copiii sunt răsplătiți cu aplauze
|
||
Durata: aproximativ 20 de minute
|
||
|
||
--- PAGE 23 ---
|
||
Momentul de evaluare: Copiii sunt invitați să pună sau să arate cum a fost
|
||
întâlnirea pentru ei:
|
||
copiii sar într-un picior = activitatea mi-a plăcut foarte mult
|
||
copiii se înclină într-o parte și în cealaltă = activitatea mi-a plăcut destul
|
||
de mult
|
||
copiii țin palmele în șolduri = activitatea nu prea mi-a plăcut
|
||
La final, toți participanții sunt recompensați ( dulciuri, stickere, alte
|
||
obiecte, în funcție de posibilități) și se face o fotografie de grup.
|
||
|
||
--- PAGE 24 ---
|
||
Activitatea V
|
||
Ariile de dezvoltare
|
||
Fizică, socială, emoțională, intelectuală, de caracter
|
||
Denumirea activității
|
||
Pașii muzicali
|
||
Loc de desfășurare
|
||
În interior. Este de preferat un spațiu luminos, spațios și confortabil, cu scaune
|
||
sau pernuțe.
|
||
Durata
|
||
2 ore
|
||
Participanți
|
||
O patrulă ( 4 - 9 lupișori) și un grup egal ca număr de copii invitați (copii cu
|
||
dizabilități ușoare, copii refugiați sau membri ai unor grupuri vulnerabile),
|
||
voluntari adulți în număr suficient astfel încât copiii să fie în siguranță
|
||
Obiectivele activității
|
||
– să își coordoneze eficient mișcările
|
||
– să aplice corect și să respecte regulile jocurilor
|
||
– să relaționeze cu cei din jur în mod non- discriminatoriu și non-violent
|
||
– să acționeze responsabil și corect
|
||
Descrierea activității
|
||
Azi ne vom desfășura activitatea în interior. Ne bucurăm că suntem împreună
|
||
pentru a ne juca și a învăța, distrându-ne.
|
||
|
||
--- PAGE 25 ---
|
||
Vă propun jocul de start: ”Eu sunt ...si îmi place melodia ...”
|
||
1.În cerc, pe rând, fiecare persoană își spune numele și fredonează melodia
|
||
preferată.
|
||
2.În continuare, adultul coordonator rostește un nume al unui participant, iar
|
||
grupul fredonează împreună melodia preferată a acelui participant. Exemplu:
|
||
Sunt Vali și cânt ”Don’t worry, be happy!”
|
||
3.Jocul se încheie când grupul a fredonat împreună toate melodiile.
|
||
Durata: aproximativ 15 minute
|
||
Vom continua cu jocul energizant ” Grrrrrr tuuuc boom!”
|
||
Materiale necesare: o suprafață pe care se pot scrie cuvinte, spațiu suficient
|
||
pentru ca toți participanții să se simtă confortabil.
|
||
1. Coordonatorul scrie următoarele cuvinte, astfel încât toți participanții să le
|
||
vadă:
|
||
ana
|
||
na
|
||
grrrrr
|
||
tuuuc
|
||
boom
|
||
2. Coordonatorul citește cuvintele încet și îi invită pe copii să repete.
|
||
3. Apoi, coordonatorul crește tonul în intensitate, ajungând la un ritm melodic
|
||
tare, blând, rapid, rar. Se poate realiza chiar un dans pe ritmul melodic, după
|
||
câteva repetări.
|
||
4. Energizer-ul se va termina cu un mare BOOM comun.
|
||
Cu toții am învățat cuvinte dintr-o nouă limbă și melodii noi.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
|
||
--- PAGE 26 ---
|
||
Acum că ne-am încălzit vocea și corpul, haideți să ne jucăm Scaunele
|
||
muzicale pe verticală.
|
||
1.Copiii participanți sunt împărțiți în 2 echipe. Fiecare echipă are la dispoziție 4
|
||
scaune rezistente. Jocul se desfășoară pe fond muzical. Se poate folosi
|
||
muzica de la radio, de pe telefon sau cineva poate cânta instrumental sau cu
|
||
vocea.
|
||
2.În loc ca un jucător să iasă din joc când se oprește muzica, toți trebuie să
|
||
stea cumva pe scaunele disponibile. Copiii trebuie să colaboreze pentru a se
|
||
asigura că toți au acces la scaune și nimeni nu-și pierde echilibrul și nu cade.
|
||
Este un joc foarte bun pentru că toți participanții câștigă.
|
||
Mențiune: dacă echipa s-a perfecționat și toți participanții au găsit un mod de a
|
||
sta pe scaune, poate fi retras un scaun sau 2, progresiv, pentru ca provocarea
|
||
să fie și mai mare. Pe tot parcursul jocului, copiii nu au voie să se împingă sau să
|
||
țipe, ci să se ajute și să comunice în șoaptă.
|
||
3. După finalizarea jocului, participanții sunt rugați să spună ce le-a plăcut cel
|
||
mai mult din activitate.
|
||
Sugestii de întrebări din partea coordonatorului:
|
||
care parte a fost cea mai amuzantă?
|
||
ce lucru a fost mai greu de făcut?
|
||
câte persoane crezi că ar încăpea de fapt în casa ta?:)
|
||
Durata: aproximativ 30 minute
|
||
Scurtă pauză pentru hidratare, gustare și socializare liberă.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
Statuile muzicale. După pauză, copiii vor fi rugați să se plaseze în sală
|
||
astfel încât să fie suficient spațiu între ei.
|
||
1.Când muzica cânta, toți veți dansa cât de bine puteți. când muzica se
|
||
oprește, trebuie să rămâneți nemișcați ca niște statui.
|
||
2.Oricine se mișcă iese din joc.
|
||
|
||
--- PAGE 27 ---
|
||
3. Se face la început o probă: dans, stop, dans, stop.
|
||
4. Melodiile propuse vor fi vesele, ritmate, amuzante, din categoria celor
|
||
cunoscute copiilor în general.
|
||
5. După mai multe ture, coordonatorul introduce următoarele cerințe la
|
||
momentul Statuie:
|
||
statui zâmbitoare
|
||
statui cu brațele larg deschise
|
||
statui plângăcioase
|
||
statui cu gura plină
|
||
statui caraghioase
|
||
statui cu ochii închiși
|
||
statui răsturnate
|
||
etc.
|
||
6. La final, se face o pauză pentru respiro și copiii spun:
|
||
ce statuie li s-a părut cel mai amuzant de făcut?
|
||
ce au înțeles despre mișcare și repaos- cu toții avem nevoie
|
||
de ambele.
|
||
Durata aproximativă: 25 minute
|
||
Orchestra improvizată. Am ascultat azi multe melodii, dar a venit
|
||
rândul nostru să facem muzică.
|
||
1.Copiii sunt trimiși să caute în rucsacurile lor sau în încăpere un obiect care ar
|
||
putea deveni instrument muzical: creion, jucărie de pluș, coală de hârtie,
|
||
carte, etc. Orice obiect care nu poate răni copiii este acceptat.
|
||
2.Se stabilește un ritm, iar copiii se alătură pe rând, cu instrumentele lor
|
||
improvizate.
|
||
3.Întrebare posibilă: cum a fost să cântați impreună?
|
||
4.La final, copiii sunt apreciați și încurajați pentru activitatea depusă.
|
||
Momentul de evaluare: Copiii sunt invitați să:
|
||
bată din palme cât mai tare = activitatea mi-a plăcut foarte mult
|
||
bată din picior = activitatea mi-a plăcut destul de mult
|
||
dea din cap la stânga și la dreapta = activitatea nu prea mi-a plăcut
|
||
La final, copiii sunt recompensați ( dulciuri, stickere, alte obiecte, în
|
||
funcție de posibilități) și se face o fotografie de grup.
|
||
|
||
--- PAGE 28 ---
|
||
Activitatea VI
|
||
Ariile de dezvoltare
|
||
Fizică, emoțională, socială, intelectuală, spirituală
|
||
Denumirea activității
|
||
Pași de joc
|
||
Loc de desfășurare
|
||
În exterior. Este indicat ca spațiul să fie unul accesibil tuturor (un parc mai mare,
|
||
un spațiu verde/ pădure din apropierea orașului la care se poate ajunge folosind
|
||
transportul în comun)
|
||
Durata
|
||
2 ore, în locația aleasă, exceptând timpii de transport
|
||
Participanți
|
||
O patrulă ( 4 - 9 lupișori) și un grup egal ca număr de copii invitați (copii cu
|
||
dizabilități ușoare, copii refugiați sau membri ai unor grupuri vulnerabile),
|
||
voluntari adulți în număr suficient astfel încât copiii să fie în siguranță
|
||
Obiectivele activității
|
||
– să comunice adecvat
|
||
– să își coordoneze eficient mișcările
|
||
– să aplice corect și să respecte regulile jocurilor
|
||
– să relaționeze cu cei din jur în mod non- discriminatoriu și non-violent
|
||
– să acționeze responsabil și corect
|
||
Descrierea activității
|
||
Azi ne vom desfășura activitatea în exterior. Ne bucurăm că suntem împreună,
|
||
că suntem cu toții îmbrăcați potrivit pentru a face activități în natură, în haine
|
||
lejere, că avem un rucsac pregătit cu cele necesare.
|
||
|
||
--- PAGE 29 ---
|
||
Vom începe cu jocul: ”Eu sunt ... la micul dejun am mâncat ...”
|
||
1.În cerc, pe rând, fiecare persoană își spune numele și spune ce a mâncat la
|
||
micul dejun. Exemplu: Sunt Alina și am mâncat lapte cu cereale.
|
||
2.În continuare, adultul coordonator rostește numele unui participant, iar grupul
|
||
spune alimentele consumate.
|
||
3.Jocul se încheie când turul este complet.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
Vom continua cu jocul energizant ”Aceasta este mâna mea”
|
||
Jocul se desfășoară în cerc, cu un coordonator Pe tot parcursul jocului, copiii
|
||
repetă mișcările și vorbele coordonatorului, astfel:
|
||
Acesta este mâna mea.
|
||
Cu mâna pot arăta (se arată în mai multe direcții).
|
||
Cu mâna pot cânta (se cântă cu palma peste gură, ca indienii)
|
||
Cu mâna pot bate palma (sa bate palma cu copiii vecini)
|
||
Cu mâna pot saluta (se flutura mâna spre mai mulți copii)
|
||
Cu mâna pot mângâia (copiii vecini se ating pe umăr sau pe braț, cum
|
||
este confortabil pentru fiecare)
|
||
Cu mâna pot aplauda.
|
||
Variante de rezervă, în cazul în care copiii se cunosc deja:
|
||
Cu mâna pot ridica (se ridică sau se mimează ridicarea de la sol a unui
|
||
copil vecin)
|
||
Cu mâna pot masa (se masează spatele copiilor vecini)
|
||
Cu mâna mă pot inchina, etc.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
Acum, că ne-am încălzit vocea și corpul,
|
||
|
||
--- PAGE 30 ---
|
||
haideți să privim împreună în jurul nostru.
|
||
Copiii vor identifica elementele naturale prezente. Toate răspunsurile sunt
|
||
apreciate. Apoi va fi anunțat jocul.
|
||
Jocul nostru se numește ” Casele”
|
||
Materiale necesare: suprafețe cu pietriș, nisip sau pământ umed. bețe cu care se
|
||
desenează.
|
||
1.Participanții sunt împărțiți în echipe de câte 3, prin numărare.
|
||
2.La început, ei vor desena linii pentru a marca pereții casei, desfășurată pe
|
||
orizontală. vor stabili în echipă dacă doresc o casă mare, modernă sau o casă
|
||
mică și confortabilă. Pot alege să deseneze și un castel.
|
||
3.Apoi vor marca ușile ca să poată intra și ieși.
|
||
4.In interiorul casei vor desena camerele. Pot alege să deseneze și un hol de la
|
||
ușa principală cu uși care dau spre bucătărie, dormitor, camera de joacă sau
|
||
baie.
|
||
5.în continuare, vor mobila casa. Pot desena un tobogan cu apă interior, un
|
||
șemineu, o masă de ping-pong, un acvariu sau chiar un hamac. Dacă
|
||
desenele sunt suficient de mari, copiii pot sta pe canapeaua din propria casă,
|
||
pot dormi pe pat sau lua o gustare.
|
||
6.I se poate spune că pernele, covoarele, becurile adaugă mai mult confort și
|
||
siguranță.
|
||
7.Copiii primesc suficient timp la dispoziție pentru a finaliza casele în echipă.
|
||
8.Odată lucrul încheiat, are loc un tur al caselor desenate de copii. fiecare
|
||
echipa are ocazia să își prezinte proiectul.
|
||
9.Toate casele sunt apreciate, iar copiii sunt aplaudați.
|
||
10.Întrebări posibile, la final:
|
||
ce vă place cel mai mult la casa voastră?
|
||
pe cine ați vrea să invitați în vizită?
|
||
cum îi puteți ajuta pe cei care nu au încă o casă?
|
||
Durata: aproximativ 40 minute
|
||
Pauză pentru hidratare, gustare și socializare liberă.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
|
||
--- PAGE 31 ---
|
||
Bețe și benzi elastice.
|
||
1.După pauză, copiii vor fi împărțiți în 4-5 echipe prin numărare.
|
||
2.Fiecare echipă va primi un elastic de bani, iar fiecare membru va prmi un băț
|
||
subțire, curat, de aproximativ 30 cm. Copiii stau în picioare cu bățul în gură
|
||
și formează un șir. Se începe din partea stângă. Banda elastică se pune pe
|
||
bățul primului participant, iar acesta trebuie să treacă banda celui de al 2-lea
|
||
membru fără să-și folosească mâinile.
|
||
3.Prima echipă care trece elasticul de la primul până la ultimul membru
|
||
câștigă.
|
||
Mențiune: Membrii echipei nu au voie sa vorbească în timpul turelor cu elasticul.
|
||
Ca variații, jocul poate începe din partea dreaptă, elasticul poate fi
|
||
trecut de 2 ori de la fiecare membru al echipei, echipele se pot
|
||
amesteca: în felul acesta participanții vor avea ocazia să fie în echipă cu
|
||
mulți alți copii.
|
||
4. După joc, copiii se adună în cerc, pe iarbă și răspund la următoarele
|
||
întrebări:
|
||
Ce strategie a avut mai mult succes?
|
||
Cum e mai bine să lucrezi în echipă: repede sau încet?
|
||
Cum ați ajutat la succesul echipei?
|
||
Momentul de evaluare: Copiii sunt invitați să alerge spre unul din spațiile
|
||
indicate de adulții coordonatori în vecinătatea cercului de discuții astfel:
|
||
spațiul roșu: activitatea mi-a plăcut foarte mult
|
||
spațiul alb: activitatea mi-a plăcut destul de mult
|
||
spațiul negru: activitatea nu prea mi-a plăcut
|
||
La final, copiii sunt recompensați ( dulciuri, stickere, alte obiecte, în
|
||
funcție de posibilități). Se poate face o fotografie de grup.
|
||
|
||
--- PAGE 32 ---
|
||
Activitatea VII
|
||
Ariile de dezvoltare
|
||
Fizică, emoțională, socială, intelectuală, spirituală
|
||
Denumirea activității
|
||
Pașii în primul-ajutor
|
||
Loc de desfășurare
|
||
În exterior. Este indicat ca spațiul să fie unul accesibil tuturor (un parc mai mare,
|
||
un spațiu verde/ pădure din apropierea orașului la care se poate ajunge folosind
|
||
transportul în comun)
|
||
Durata
|
||
2 ore, în locația aleasă, exceptând timpii de transport
|
||
Participanți
|
||
O patrulă ( 4 - 9 lupișori) și un grup egal ca număr de copii invitați (copii cu
|
||
dizabilități ușoare, copii refugiați sau membri ai unor grupuri vulnerabile),
|
||
voluntari adulți în număr suficient astfel încât copiii să fie în siguranță
|
||
Obiectivele activității
|
||
– să comunice adecvat
|
||
– să își coordoneze eficient mișcările
|
||
– să aplice corect și să respecte regulile jocurilor
|
||
– să relaționeze cu cei din jur în mod non- discriminatoriu și non-violent
|
||
– să acționeze responsabil și corect
|
||
Descrierea activității
|
||
Azi ne vom desfășura activitatea în exterior. Ne bucurăm că suntem împreună,
|
||
că suntem cu toții îmbrăcați potrivit pentru a face activități în natură, în haine
|
||
lejere, că avem un rucsac pregătit cu cele necesare.
|
||
|
||
--- PAGE 33 ---
|
||
Vom începe cu jocul: ”Eu sunt..am...puternic/ puternică/ puternice ...”
|
||
Etapa 1. În cerc, pe rând, fiecare persoană își spune numele și o parte a corpului
|
||
pe care o consideră cea mai puternică (brațe, picioare, creier, urechi, ochi,
|
||
spate, etc). Exemplu: Sunt Alina și am mâncat brațe puternice.
|
||
Etapa 2. Adultul coordonator rostește numele unui participant, iar grupul
|
||
răspunde cu partea corpului care a fost numită de acesta.
|
||
Jocul se încheie când turul este complet.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
Vom continua cu jocul energizant ”DansulBananei”
|
||
Jocul se desfășoară în semicerc, cu un coordonator așezat în fața participanților.
|
||
Pe tot parcursul jocului, copiii repetă mișcările și vorbele coordonatorului, astfel:
|
||
Formează banana, formează banana (ridică brațele întinse, pe rând, deasupra capului).
|
||
Decojește banana, decojește banana (trasează cercuri mici cu palmele, pe o parte și pe
|
||
alta a corpului, de deasupra capului până la genunchi).
|
||
Feliază banana, feliază banana (se ating pe rând brațele, de 5-6 ori, la distanțe mici, cu
|
||
palmele așezate perpendicular pe brațe)
|
||
Mănâncă banana, mănâncă banana (se duc mâinile la gură, pe rând)
|
||
Dansează ca o banană (se sare rapid de pe un picior pe altul, cu mâinile ridicate pe lângă
|
||
cap)
|
||
Jocul se poate repeta în ritmuri diferite: rar sau repede sau cu tonalități diferite
|
||
cu voce tare sau șoptită.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
”Trusa de prim ajutor”
|
||
Acum, haideți să ne gândim la corpul nostru.
|
||
Ce putem face pentru a avea un corp sănătos?
|
||
Răspunsurile copiilor sunt încurajate și apreciate.
|
||
|
||
--- PAGE 34 ---
|
||
1.Coordonatorul spune: uneori, se întâmplă să avem probleme de sănătate și
|
||
e bine să consultăm un medic.
|
||
2.Ce se întâmplă când suntem la o activitate și avem un accident. Ce este
|
||
bine să avem la dispoziție atunci?
|
||
3.Trusa de prim ajutor trebuie să conțină anumite obiecte. Pentru a le
|
||
descoperi, vă rog să căutați în jurul vostru, prin iarbă, printre copaci, și veți
|
||
găsi cartonașe pe care aveți desenate aceste obiecte. Vânătoare bună!
|
||
4.Copiii se despart și caută următoarele cartonașe:
|
||
Foarfecă
|
||
Pensetă
|
||
Ser fiziologic
|
||
Produse care să țină la distanță insectele
|
||
Leucoplast
|
||
Mănuși sterile
|
||
Bandaje
|
||
Benzi de tifon sterile
|
||
Gel pentru dureri musculare
|
||
Dezinfectant
|
||
Termometru
|
||
Cremă de protecție solară
|
||
Balsam pentru buze
|
||
Eforturile de căutare ale participanților sunt apreciate, indiferent de rezultat.
|
||
Întrebări posibile, la final:
|
||
La ce folosesc obiectele pe care le-ați găsit?
|
||
Pe care ar trebui să le aveți în trusa voastră de prim ajutor?
|
||
Când ați avut nevoie de aceste obiecte, acasă sau în deplasări?
|
||
Durata: aproximativ 40 minute
|
||
Pauză pentru hidratare, gustare și socializare liberă.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
|
||
--- PAGE 35 ---
|
||
Prim ajutor pe înțelesul tuturor.
|
||
Coordonatorul prezintă o trusă de prim ajutor participanților.
|
||
1.Copiii vor fi împărțiți în 5 echipe prin numărare (aproximativ 4 participanți în
|
||
echipă) și vor primi o trusă de prim-ajutor.
|
||
2.Fiecare echipă va primi o situație care necesită intervenție, astfel:
|
||
Tăieturi și julituri ușoare
|
||
Înțepătură de albină
|
||
Insolație
|
||
Entorsă ușoară
|
||
Arsură ușoară
|
||
3. Echipa va alege un copil care va juca rolul persoanei care are nevoie de prim
|
||
ajutor. Folosind materialele aflate la dispoziție, precum și cunoștințele
|
||
anterioare, echipa va pune la punct un plan de ajuta cât mai bine persoana
|
||
aflată în situația respectivă.
|
||
4. După aproximativ 15 minute de lucru, copiii se adună în cerc, pe iarbă. Pe
|
||
rând, fiecare echipa prezintă situația primită și cum au acordat primul ajutor.
|
||
Dacă este cazul, se fac adăugiri, se dau explicații. În acest fel, toți cei
|
||
prezenți beneficiază de demonstrații de prim-ajutor și învață practic despre
|
||
situațiile diverse care pot apărea.
|
||
5. Copiii răspund la următoarele întrebări:
|
||
Cum a fost să lucrați în echipă?
|
||
Ce lucru ți s-a părut interesant?
|
||
Ce alte lucruri ai vrea să afli?
|
||
Momentul de evaluare: Copiii sunt invitați să adopte o anumită poziție în funcție
|
||
de cât de bine s-au simțit la activitate, astfel:
|
||
în picioare, cu mâinile așezate în formă de binoclu: activitatea m-a
|
||
interesat/ mi-a plăcut foarte mult
|
||
în picioare, cu mâinile așezate în șolduri: activitatea mi-a plăcut
|
||
destul de mult
|
||
în picioare, întors cu spatele: activitatea nu prea mi-a plăcut
|
||
La final, copiii sunt recompensați în funcție de posibilități. Se poate face
|
||
o fotografie de grup.
|
||
|
||
--- PAGE 36 ---
|
||
Activitatea VIII
|
||
Ariile de dezvoltare
|
||
Fizică, socială, intelectuală, afectivă, spirituală
|
||
Denumirea activității
|
||
Pași în ajutorul altora. Această activitate are loc după ce copiii au făcut donații de
|
||
dulciuri, rechizite, hăinuțe, încălțăminte, etc
|
||
Loc de desfășurare
|
||
În interior
|
||
Durata
|
||
2 ore
|
||
Participanți
|
||
O patrulă ( 4-9 lupișori) și un grup de copii invitați (copii cu dizabilități ușoare,
|
||
copii refugiați sau membri ai unor grupuri vulnerabile)
|
||
Obiectivele activității
|
||
– să își coordoneze eficient mișcările
|
||
– să comunice astfel încât să fie bine înțeleși
|
||
– să aplice corect regulile jocurilor
|
||
– să abordeze situațiile ivite într-o manieră optimistă
|
||
– să își consolideze încrederea în sine
|
||
Descrierea activității
|
||
Azi ne vom desfășura activitatea în interior. Ne bucurăm că suntem împreună și
|
||
că vom descoperi lucruri noi
|
||
|
||
--- PAGE 37 ---
|
||
Vă propun jocul de start: ”Cartoful”
|
||
Jocul se desfășoară în semicerc, cu un coordonator așezat în fața participanților.
|
||
Pe tot parcursul jocului, copiii repetă mișcările și vorbele coordonatorului, astfel:
|
||
Formează cartoful, formează cartoful (ridică brațele întinse, rotunjite, pe rând,
|
||
apoi împreună, deasupra capului).
|
||
Decojește cartoful, decojește cartoful (trasează linii scurte, sacadate, pe o parte
|
||
și pe alta a corpului, de deasupra capului până la genunchi).
|
||
Feliază cartoful, feliază cartoful (se imită mișcări de tăiere, cu ambele brațe, pe o
|
||
masă imaginară)
|
||
Zdrobește cartoful, zdrobește cartoful (se lovește rapid aerul cu pumnii, în față și
|
||
în jos)
|
||
Papă cartoful, papă cartoful (se duc mâinile la gură, pe rând)
|
||
Jocul se poate repeta în ritmuri diferite: rar sau repede sau cu tonalități
|
||
diferite cu voce tare sau șoptită.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
Vom continua cu jocul energizant ”Mingea numelor”
|
||
1.Jocul se desfășoară în cerc, cu coordonatorul în mijlocul acestuia. Acesta
|
||
aruncă o minge ușoară la un participant și își strigă numele. Participantul
|
||
aruncă mingea mai departe, strigându-și numele, la rândul său. Se continuă
|
||
până ce toți participanții au avut ocazia să se prezinte.
|
||
2.Al doilea tur al jocului se face cu poreclele sau numele de alint ale
|
||
participanților, fiind de obicei turul care stârnește cele mai multe zâmbete.
|
||
Durata aproximativă a jocului: 15 minute
|
||
Acum, că ne cunoaștem mai bine,
|
||
|
||
--- PAGE 38 ---
|
||
haideți să creăm împreună.
|
||
Activitatea noastră se numește ”Felicitări cu suflet”
|
||
Materiale necesare: coli colorate sau albe (după posibilități), stampile, carioci,
|
||
creioane
|
||
1.Copiii participanți primesc materiale și se așază confortabil pentru a crea o
|
||
felicitare.
|
||
2.Se pot face câteva exerciții de încălzire a degetelor și palmelor (boboc-floare,
|
||
ploaia bate tare, etc).
|
||
3.Felicitările vor fi oferite împreună cu donațiile unor copii aflați în nevoie
|
||
(refugiați, familii cu situație economică precară, copii cu dizabilități, etc)
|
||
4.După finalizarea felicitărilor, acestea sunt așezate împreună pentru a fi
|
||
vizionate de toți micii creatori. Toate produsele sunt apreciate , iar copiii sunt
|
||
felicitați.
|
||
Ce v-a plăcut mai mult când ați realizat felicitarea?
|
||
Ce semnifică desenul vostru?
|
||
Ce urări ați adăugat/ ce text ați scris?
|
||
Durata aproximativă a acestei activități: 30 de minute
|
||
Ar putea urma o scurtă pauză de hidratare/ fruct. (10 minute).
|
||
După socializarea liberă din timpul pauzei, copiii vor fi conduși la
|
||
produsele donate.
|
||
1.Ei vor fi invitați să aleagă un ambalaj (cutie de carton, de preferat), pe care
|
||
să o ambaleze sau deseneze, după posibilități. Pentru un acces mai simplu la
|
||
conținutul cutiei, capacul și cutia se ambalează separat.
|
||
2.În cutie, copiii așază felicitarea, precum și:
|
||
Obiecte de igienă (săpun/ gel de duș, periuță și pastă de dinți,
|
||
prosop mic)
|
||
O jucărie în bună stare
|
||
Câteva articole de îmbrăcaminte
|
||
Dulciuri, etc
|
||
După ce cutia este gata, copiii notează pe capacul acesteia vârsta și
|
||
genul copilului care va putea primi cadoul (Exemplu: fată, 10 ani).
|
||
Cutiile sunt așezate împreună. Se poate face o fotografie cu copiii și
|
||
rodul muncii lor: cutiile frumos pregătite.
|
||
|
||
--- PAGE 39 ---
|
||
Continuăm activitatea noastră cu un tur de galerie în care copiii vor povesti
|
||
despre ”Ghemul celui mai frumos cadou”.
|
||
Coordonatorul va ține un ghem de sfoară, îl va înfășura de 2-3 ori pe încheietura
|
||
mâinii, timp în care va descrie cel mai frumos cadou pe care l-a primit până
|
||
atunci (cum era, de la cine l-a primit, cu ce ocazie, unde îl păstrează, etc). Copiii
|
||
vor depăna pe rând ghemul, împărtășind cu grupul amintiri frumoase despre
|
||
cadouri de suflet. La final, toți participanții vor fi legați de același ghem, iar
|
||
coordonatorulîi va întreba:
|
||
Ce reprezintă firul care ne leagă acum?
|
||
Cum se face că tuturor ne plac cadourile?
|
||
La ce vă gândiți când vedeți toate cadourile frumos pregătite de voi?
|
||
Ați vrea să cunoașteți care copiii care vor primi cadourile? (în funcție
|
||
de răspunsurile copiilor, se poate organiza o activitate comună cu
|
||
beneficiarii)
|
||
Evaluare interactivă
|
||
Participanții cărora le-a plăcut mult activitatea: bat tare din palme
|
||
Participanții cărora le-a plăcut puțin activitatea: bat ușor din palme
|
||
Participanții cărora nu prea le-a plăcut activitatea: nu bat din palme
|
||
La final, copiii sunt serviți cu dulciuri sau alte recompense și se face o
|
||
fotografie de grup.
|
||
|
||
--- PAGE 40 ---
|
||
Activitatea IX
|
||
Ariile de dezvoltare
|
||
Fizică, emoțională, socială, intelectuală, spirituală
|
||
Denumirea activității
|
||
Ne antrenăm pas cu pas
|
||
Loc de desfășurare
|
||
În exterior. Este indicat ca spațiul să fie unul accesibil tuturor (un parc mai mare,
|
||
un spațiu verde/ pădure din apropierea orașului la care se poate ajunge folosind
|
||
transportul în comun)
|
||
Durata
|
||
2 ore, în locația aleasă, exceptând timpii de transport
|
||
Participanți
|
||
O patrulă ( 4 - 9 lupișori) și un grup egal ca număr de copii invitați (copii cu
|
||
dizabilități ușoare, copii refugiați sau membri ai unor grupuri vulnerabile),
|
||
voluntari adulți în număr suficient astfel încât copiii să fie în siguranță
|
||
Obiectivele activității
|
||
– să comunice adecvat
|
||
– să își coordoneze eficient mișcările
|
||
– să aplice corect și să respecte regulile jocurilor
|
||
– să relaționeze cu cei din jur în mod non-discriminatoriu și non-violent
|
||
– să acționeze responsabil și corect
|
||
Descrierea activității
|
||
Azi ne vom desfășura activitatea în exterior. Ne bucurăm că suntem împreună,
|
||
că suntem cu toții îmbrăcați potrivit pentru a face activități în natură, în haine
|
||
lejere, că avem un rucsac pregătit cu cele necesare.
|
||
|
||
--- PAGE 41 ---
|
||
Vom începe cu jocul: ”Portocala”
|
||
Jocul se desfășoară în semicerc, cu un coordonator așezat în fața participanților.
|
||
Pe tot parcursul jocului, copiii repetă mișcările și vorbele coordonatorului, astfel:
|
||
Formează portocala, formează portocala (ridică brațele întinse, pe rând,
|
||
deasupra capului).
|
||
Decojește portocala, decojește portocala (trasează cercuri mici cu degetele
|
||
arătătoare, pe o parte și pe alta a corpului, de deasupra capului până la
|
||
genunchi).
|
||
Feliază portocala, feliază portocala (se fac mișcări ca de ferăstrău, înainte-înapoi,
|
||
pe o masă imaginară, întâi cu o mână, apoi cu cealaltă mână)
|
||
Stoarce portocala, stoarce portocala (fiecare participant se îmbrățișează cât mai
|
||
strâns, cu propriile brațe)
|
||
Jocul se poate repeta în ritmuri diferite: rar sau repede sau cu tonalități
|
||
diferite cu voce tare sau șoptită.
|
||
Durata: aproximativ 15 minute
|
||
Vom continua cu jocul ”Sărituri peste rucsaci- ștafetă”
|
||
1.Participanții sunt invitați să formeze două linii paralele din rucsacii lor, la o
|
||
distanța de 3-4 m între linii și între rucsaci.
|
||
2.Prin numărare, cei prezenți se împart în două echipe.
|
||
3.Prima echipă va alerga peste o linie rucsaci, echipa a doua va alerga peste
|
||
cealaltă linie formată din rucsaci. Participanții vor intra în cursă pe rând.
|
||
După ce vor sări peste toți rucsacii se vor întoarce la colegii de echipă în
|
||
alergare normală, vor preda ștafeta și vor trece la finalul șirului.
|
||
4.Jocul se poate organiza sub formă de competiție după o tură de
|
||
antrenament.
|
||
Variantă: participanții pot sări peste rucsaci și la dus și la întors, pentru mai
|
||
multă solicitare. Pot fi adăugate extra obstacole: bețe sau pietre mai mari
|
||
Durata: aproximativ 30 minute
|
||
|
||
--- PAGE 42 ---
|
||
Acum, haideți să privim împreună în jurul nostru. Copiii vor identifica
|
||
elementele naturale prezente. Toate răspunsurile sunt apreciate. Apoi va fi
|
||
anunțat jocul.
|
||
Jocul nostru se numește ” Caută culoarea”.
|
||
1.La semnalul cordonatorului, participanții vor alerga în zona apropiată pentru
|
||
a aduce sau arăta următoarele:
|
||
Un obiect de culoare maro
|
||
Un obiect de culoare verde
|
||
Un obiect de culoare gri
|
||
Un obiect de culoare roșie
|
||
Un obiect de culoare albastră
|
||
Un obiect de culoare galbena, etc.
|
||
2. Copiii pot aduce obiectele din culorile solicitate care nu presupun rupere sau
|
||
desprindere din natură și pot arăta, fără a aduce, obiectele colorate care
|
||
presupun rupere.
|
||
3. Toate soluțiile găsite de copii sunt apreciate, dacă respectă culoarea
|
||
solicitată. (galben-soare și albastru- cer sunt răspunsuri perfecte).
|
||
Durata: aproximativ 30 minute
|
||
Pauză pentru hidratare, gustare și socializare liberă.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
De-a v-ați ascunselea-Sardele
|
||
1.După pauză, copiii vor juca o variantă a jocului clasic: De-a V-ați ascunselea,
|
||
care se numește Sardele.
|
||
2.Un singur jucător se ascunde și trebuie găsit/ este căutat de către ceilalți.
|
||
3.Când un jucător îl găsește pe cel ascuns, trebuie să intre în ascunzătoare
|
||
împreună cu el.
|
||
4.Primul jucător care intră în ascunzătoare, se va ascunde la următorul joc.
|
||
|
||
--- PAGE 43 ---
|
||
Mențiune importantă pentru participanți: nu dezvălui niciodată cele mai bune
|
||
ascunzători ale tale!
|
||
Construirea turnului
|
||
Din elementele naturale aflate la dispoziția lor (pietre mari sau mici, crengi,
|
||
bucăți de lemn, conuri, etc), fără a rupe sau a disloca, copiii vor construi
|
||
împreună un turn cât mai înalt.
|
||
Turnul poate ajunge să aibă aceeași înălțime ca și ei. În acel moment jocul
|
||
de oprește din motive de siguranță.
|
||
Întrebări posibile la finalul activității:
|
||
Ce jocuri v-au plăcut mai mult?
|
||
Ce a fost mai dificil?
|
||
Care moment a fost cel mai reușit pentru voi?
|
||
La final, copiii sunt recompensați ( dulciuri, stickere, alte obiecte, în
|
||
funcție de posibilități). Se poate face o fotografie de grup.
|
||
|
||
--- PAGE 44 ---
|
||
Activitatea X
|
||
Ariile de dezvoltare
|
||
Fizică, socială, intelectuală, a caracterului
|
||
Denumirea activității
|
||
Pași împreună
|
||
Loc de desfășurare
|
||
În exterior (spațiu verde, parc mai mare)
|
||
Durata
|
||
2 ore, în locația aleasă, exceptând timpii de transport
|
||
Participanți
|
||
O patrulă ( 4 - 9 lupișori) și un grup egal ca număr de copii invitați (copii cu
|
||
dizabilități ușoare, copii refugiați sau membri ai unor grupuri vulnerabile),
|
||
voluntari adulți în număr suficient astfel încât copiii să fie în siguranță
|
||
Obiectivele activității
|
||
– să își coordoneze eficient mișcările
|
||
– să aplice corect și să respecte regulile jocurilor
|
||
– să relaționeze cu cei din jur în mod non- discriminatoriu și non-violent
|
||
– să acționeze responsabil și controlat
|
||
Descrierea activității
|
||
Azi ne vom desfășura activitatea în exterior. Ne bucurăm că suntem împreună,
|
||
că suntem cu toții îmbrăcați potrivit pentru a face activități în natură, în haine
|
||
lejere, că avem un rucsac pregătit cu apă și gustare.
|
||
|
||
--- PAGE 45 ---
|
||
Vă propun jocul de start: ” Ridică mână până vei primi mingea”
|
||
1.Participanții se așază în cerc, coordonatorul stă în centru.
|
||
2.Participanții ridică mâna dreaptă, iar coordonatorul aruncă mingea spre unul
|
||
dintre copii, spunându-și numele. Copilul coboară mâna dreaptă, prinde
|
||
mingea si o aruncă spre alt copil, care își spune și el numele, coborând
|
||
brațul. Prima rundă se încheie când toți copiii și-au spus numele și au brațele
|
||
jos.
|
||
3.A doua rundă se desfășoară pe cât po sibil în aceeași ordine ca și prima,
|
||
pentru ca participanții să își învețe unul altuia numele.
|
||
4.Următoarele două runde se desfășoară astfel: primul jucător spune numele
|
||
celui către care aruncă mingea, care își coboară brațul si prinde mingea. Al
|
||
doilea jucător spune numele următorului jucător și așa mai departe.
|
||
Durata: aproximativ 15 minute
|
||
Vom continua cu jocul energizant ” Casa”
|
||
Jocul se desfășoară în semicerc, cu un coordonator așezat în fața
|
||
participanților.Pe tot parcursul jocului, copiii repetă mișcările și vorbele
|
||
coordonatorului, astfel:
|
||
Formează casa, formează casa (ridică brațele în formă de triunghi deasupra
|
||
capului).
|
||
Zugrăvește casa, zugrăvește casa (trasează linii cu brațele de sus în jos, de mai
|
||
multe ori).
|
||
Curăță casa, curăță casa ( mișcări asemănătoare măturatului)
|
||
Șterge geamuri, șterge, șterge geamuri (brațele trasează cercuri în aer)
|
||
Petrecere în casă, petrecere în casă (sărituri înalte, în față și în spate, dans liber)
|
||
Jocul se poate repeta în ritmuri diferite: rar sau repede sau cu tonalități
|
||
diferite cu voce tare sau șoptită.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
Acum că ne-am încălzit corpul,
|
||
|
||
--- PAGE 46 ---
|
||
ne vom bucura de alte jocuri.
|
||
Vom continua cu jocul energizant ” Casa”
|
||
1.Acesta este un joc care devine cu atât mai vesel cu cât este jucat de mai
|
||
mulți participanți.
|
||
2.Se formează un șir, iar copiii sunt destul de apropiați între ei.
|
||
3.Coordonatorul spune în șoaptă o propoziție la urechea jucătorului de lângă el.
|
||
De exemplu:
|
||
”Copiii care se joacă sunt fericiți”
|
||
”Copiii iubesc înghețata”
|
||
”Cărțile ne ajută să călătorim în timp”
|
||
”Copiilor le place să stea împreună”
|
||
”Copiii sunt sinceri și darnici”
|
||
”Copiii pot ajuta pe cei mari”
|
||
”Copiii pot deveni tot ce își doresc”
|
||
”Copiii adoră să viseze”
|
||
”Copiii sunt buni cântăreți”, etc
|
||
4. Propoziția călătorește de la un copil la următorul, până la ultimul participant
|
||
din șir.
|
||
5. Ultimul jucător spune propoziția cu voce tare. De obicei, cuvintele se schimbă
|
||
complet până când ajung la ultima persoană. Poate tot așa se întâmplă și
|
||
când nu suntem atenți la ce ne spun ceilalți???
|
||
Durata: aproximativ 30 minute
|
||
Scurtă pauză pentru hidratare, gustare și socializarea liberă. Copiii
|
||
participanți sunt încurajați să împartă gustările, în măsura în care acest
|
||
lucru este sigur din punct de vedere al igienei și toți cei implicați sunt de
|
||
acord.
|
||
Durata: aproximativ 15 minute
|
||
|
||
--- PAGE 47 ---
|
||
Dă formă funiei
|
||
Materiale necesare: 4 bucăți de funie suficient de lungi (aproximativ 1 m pentru
|
||
fiecare participant) , eșarfe pentru fiecare participant.
|
||
1.Copiii lucrează la început în echipe de câte 4, apoi câte 8, apoi toți împreună.
|
||
2.Pe parcursul jocului, după ce primesc funia, copiii se leagă la ochi cu eșarfe.
|
||
3.Sarcinile de lucru vor fi aceleași, indiferent de numărul de participanți din
|
||
echipă.
|
||
Construiți un pătrat
|
||
Construiți un triunghi
|
||
Construiți un cerc
|
||
4. După fiecare sarcină rezolvată, copiii vor putea privi rezultatul muncii în
|
||
echipă, pentru a putea realiza reglajele necesare.
|
||
Discuții posibile după finalizarea jocului
|
||
Ce a fost mai distractiv?
|
||
Ce puteați face mai bine?
|
||
Cum a fost să lucrați în echipă de 4? Dar de 8?
|
||
Dar toți împreună?
|
||
Toate răspunsurile sunt apreciate. Copiii sunt încurajați.
|
||
Durata: aproximativ 20 de minute
|
||
Momentul de evaluare interactivă:
|
||
Materiale necesare: bilete cu numele participanților
|
||
Copiii au la dispoziție 10-15 minute pentru a realiza un cadou natural (inel
|
||
de iarbă, aranjament de pietricele, steluța din crengi, etc) pentru colegul pe
|
||
care îl trag la sorți. După ce au pregătit fiecare surpriza, se așază în cerc și
|
||
are loc oferirea cadourilor.
|
||
Se încurajează oferirea acestora între participanți cu câteva cuvinte
|
||
frumoase și de mulțumire.
|
||
La final, toți participanții sunt recompensați ( dulciuri, alte obiecte, în
|
||
funcție de posibilități) și se face o fotografie de grup.
|
||
|
||
--- PAGE 48 ---
|
||
TEMERARI
|
||
adolescenți cu vârste
|
||
cuprinse între 11 și 14 ani
|
||
Activitatea I
|
||
Ariile de dezvoltare
|
||
Fizică, emoțională, socială, intelectuală, spirituală
|
||
Denumirea activității
|
||
Să ne cunoaștem
|
||
Loc de desfășurare
|
||
În interior, spațiu generos, luminos, cu scaune, mese, eventual perne, salteluțe.
|
||
Durata
|
||
2 ore
|
||
Participanți
|
||
O patrulă ( 4-9 temerari) și un grup egal ca număr de copii invitați (copii cu
|
||
dizabilități ușoare, copii refugiați sau membri ai unor grupuri vulnerabile),
|
||
voluntari adulți
|
||
Obiectivele activității
|
||
– să își exprime propriile trăiri și sentimente într-un mod autentic
|
||
– să adopte o atitudine pozitivă în ceea ce privește viața și oamenii
|
||
– să relaționeze cu cei din jur în mod nediscriminatoriu, fără a fi influențat de
|
||
stereotipuri sau prejudecăți de ordin social religios etnic sexual și urmărește
|
||
înlăturarea lor și a efectelor acestora
|
||
– să își consolideze o personalitate echilibrată disciplinată cu un set personal de
|
||
valori
|
||
– să promoveze adevărul corectitudinea modestia și demnitatea
|
||
– să-și folosească eficient cunoștințele acumulate
|
||
Descrierea activității
|
||
Azi ne vom desfășura activitatea în interior:
|
||
ne vom cunoaște mai bine, vom
|
||
colabora și ne vom exprima.
|
||
.
|
||
|
||
--- PAGE 49 ---
|
||
Vom începe cu jocul: Fără 3!
|
||
1.În cerc, pe rând, fiecare persoană numără cu glas tare și își spune numele.
|
||
2.Când numărătoarea ajunge la persoanele cu numărul 3 sau multiplu de 3,
|
||
acestea își spun numele și bat o dată din palme, fără să mai spună numărul.
|
||
Exemplu: 1- Andrei, 2- Ana, Bogdan+ bătaie din palme
|
||
3.Ca variantă, persoana cu numărul 3 sau multiplu de 3 poate să bată de 2 ori
|
||
din palme și atunci numărătoarea și numele au loc în sens invers.
|
||
4.Cine greșește iese în afara cercului.
|
||
5.Jocul se încheie când rămâne doar un participant în cerc.
|
||
Durata: aproximativ 10 minute
|
||
Vom continua cu jocul energizant ”1,2,3,4”
|
||
Jocul se desfășoară în formație liberă, cu un coordonator. La început, sunt
|
||
exersate comenzile de bază:
|
||
Mergi
|
||
Aleargă
|
||
Sari
|
||
Bate din palme
|
||
Apoi, temerarii sunt anunțați de inversarea comenzilor, astfel:
|
||
la comanda mergi, ei vor alerga și invers
|
||
la comanda sari, ei vor bate din palme și invers.
|
||
În continuare, comenzile vor fi din nou inversate:
|
||
la comanda mergi, ei vor bate din palme și invers
|
||
la comanda aleargă, ei vor sări și invers
|
||
Durata: aproximativ 15 minute
|
||
Acum că ne-am încălzit și amuzat puțin,
|
||
|
||
--- PAGE 50 ---
|
||
haideți să formăm un cerc și
|
||
să ne așezăm confortabil.
|
||
„Povestea prenumelui”.
|
||
Se solicită participanților să își spună pe rând Povestea prenumelui, răspunzând
|
||
la următoarele întrebări orientative:
|
||
Care este originea prenumelui tău?
|
||
Ce știi despre prenumele tău?
|
||
Cine te-a botezat astfel? De ce?
|
||
Ce întâmplări curioase legate de prenumele tău cunoști?
|
||
Ce înseamnă pentru tine prenumele pe care îl porți?
|
||
Care este influența pe care prenumelui tău o are asupra anturajului?
|
||
Cum îți influențează prenumele comportamentul?
|
||
În ce măsură îți place prenumele tău și în ce împrejurări ți-ai fi dorit alt
|
||
prenume?
|
||
În ce măsură te caracterizează numele tău?”, etc.
|
||
Toate răspunsurile sunt apreciate si încurajate.
|
||
Ca variantă, temerarii pot lucra acest exercițiu în perechi.
|
||
Întrebări posibile, la final:
|
||
Ce lucruri noi, speciale v-au rămas în minte după prezentările colegilor?
|
||
Ce vă spune acest exercițiu despre personalitatea fiecăruia?
|
||
Durata: aproximativ 40 minute
|
||
Pauză pentru hidratare, gustare și socializare liberă.
|
||
Durata: aproximativ 15 minute
|
||
Deasupra și dedesubt.
|
||
După pauză, participanții vor fi împărțiți în 2 echipe, prin numărare.
|
||
Echipele sunt aliniate în șir indian.
|
||
Primul membru din echipă fuge până în capătul camerei atingând un semn
|
||
stabilit de coordonator.
|
||
El se reîntoarce în fața echipei, se târăște printre picioarele tuturor
|
||
coechipierilor, atinge un semn pus în spatele echipei, apoi se întoarce la locul
|
||
său peste spatele colegilor.
|