- Remove obsolete documentation files (DEPLOYMENT.md, PLAN_IMPLEMENTARE_S8_DETALIAT.md, README.md) - Add comprehensive extraction pipeline with multiple format support (PDF, HTML, text) - Implement Claude-based activity extraction with structured templates - Update dependencies and Docker configuration - Reorganize scripts directory with modular extraction components - Move example documentation to appropriate location 🤖 Generated with [Claude Code](https://claude.ai/code) Co-Authored-By: Claude <noreply@anthropic.com>
1279 lines
67 KiB
Plaintext
1279 lines
67 KiB
Plaintext
SOURCE: /mnt/d/GoogleDrive/Cercetasi/carti-camp-jocuri/31.Scurta_incursiune_printre_jocurile_copilariei-Asociatia_CERC.pdf
|
||
CONVERTED: 2025-01-11
|
||
==================================================
|
||
|
||
|
||
--- PAGE 1 ---
|
||
ASOCIAȚIA CERC – CENTRUL EUROPEAN DE RESURSE CREATIVE
|
||
SCURTĂ INCURSIUNE PRINTRE JOCURILE COPILĂRIEI
|
||
Credit: © Lucasarts | Dreamstime Stock Photos
|
||
Despre jocuri și legende
|
||
– atelier pentru părinți –
|
||
https://www.facebook.com/asociatiacerc/
|
||
https://resurse.asociatiacerc.ro/
|
||
Material realizat în cadrul proiectului „JOC și LEGENDĂ /
|
||
www.asociatiacerc.ro
|
||
100%”, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
|
||
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național.
|
||
AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele
|
||
proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
|
||
|
||
--- PAGE 2 ---
|
||
SCURTĂ INCURSIUNE PRINTRE JOCURILE COPILĂRIEI
|
||
Despre jocuri și legende
|
||
SCURTĂ INCURSIUNE PRINTRE JOCURILE COPILĂRIEI
|
||
Despre jocuri și legende – atelier pentru părinți
|
||
Asociația CERC – Centrul European de Resurse Creative
|
||
București, 2018
|
||
office@asociatiacerc.ro
|
||
|
||
--- PAGE 4 ---
|
||
Cuprins
|
||
Repere teoretice ........................................................................................... 1
|
||
Repere legislative ......................................................................................... 21
|
||
Repere curriculare ........................................................................................ 25
|
||
Repere bibliografice ...................................................................................... 29
|
||
Modulul 1 – Introducere în lumea legendelor și a jocului pentru copii și
|
||
tineri (1) ........................................................................................................ 33
|
||
Modulul 2 – Introducere în lumea legendelor și a jocului pentru copii și
|
||
tineri (2) ......................................................................................................... 41
|
||
Modulul 3 – Acțiune - interacțiune ................................................................. 47
|
||
Modulul 4 – Joc de imaginație ...................................................................... 55
|
||
Modulul 5 – Eveniment pornind de la joc și legendă (prima parte) ............... 63
|
||
Modulul 6 – Eveniment pornind de la joc și legendă (ultima parte) .............. 67
|
||
Fișe de lucru ................................................................................................. 71
|
||
Programă pentru curs ................................................................................... 81
|
||
|
||
--- PAGE 6 ---
|
||
Argument
|
||
Am realizat acest material din dorința de a semnala
|
||
părinților faptul că timpul pe care îl petrec cu ai lor copii
|
||
este decisiv în formarea acestora. În prezent, 6 din 10
|
||
copii și-ar dori să petreacă mai mult timp cu părinții lor.
|
||
Vă propunem o scurtă incursiune printre jocurile
|
||
copilăriei pentru a vă reaminti cât de mult vă bucurau
|
||
acestea, dar și pentru a vă prezenta beneficiile jocurilor
|
||
– în termeni de formare de competențe. Veți observa
|
||
faptul că și autorii au acceptat provocarea și evocă trăiri
|
||
din copilăria lor.
|
||
Învățătorul / educatorul / profesorul era - și în unele locuri încă este -
|
||
considerat a fi una dintre cele mai importante persoane din comunitate. Însă,
|
||
cu timpul, rolul și motivația acestuia s-au diminuat. Motivele nu sunt clare și
|
||
nici puține, dar studiile ne arată că profesorii consideră în continuare că pot
|
||
avea un rol esențial în pregătirea elevilor și că succesul copiilor poate fi
|
||
influențat în bună măsură de acțiunile cadrelor didactice.
|
||
Noi, înțelegând rolul educației și dorindu-ne să contribuim, ne-am propus să
|
||
inițiem o serie de materiale educaționale care să vină în sprijinul interacțiunii
|
||
dintre profesor / învățător / educator și membrii comunității, în special părinți,
|
||
pentru a sprijini metodic posibilele inițiative.
|
||
De asemenea, suntem conştienţi că succesul copiilor este direct proporţional
|
||
cu implicarea şi timpul de calitate dedicat de părinţi. Alături de adulții în care
|
||
are încredere, copilul se va simți în siguranță şi mult mai dispus să înveţe, să
|
||
exerseze şi să respecte normele şi regulile sociale.
|
||
Vă propunem câteva activități pe care vă invităm să le utilizați în activitatea
|
||
dumneavoastră, împreună cu părinții. Ne referim aici nu doar la ședințele cu
|
||
părinții, ci cu orice ocazie pe care o considerați oportună. „Lecțiile” descrise
|
||
au rolul de a-i încuraja pe părinți să se implice în educația copiilor și, mai
|
||
ales, să facă acest lucru într-o manieră constructivă, care să aducă beneficii
|
||
atât școlii, cât mai ales copiilor (din generația actuală și cele care vor urma).
|
||
Vom folosi termenul „școală” pentru orice instituție care are ca misiune
|
||
principală educația, încurajându-vă în același timp să vă implicați în
|
||
producerea schimbărilor de care cu toții avem nevoie, dar mai ales copiii.
|
||
Cu stimă,
|
||
echipa CERC
|
||
|
||
--- PAGE 8 ---
|
||
Scop și obiective
|
||
SCOP:
|
||
Scopul cursului este să formeze competențe parentale de organizare a
|
||
timpului liber, de securizare afectivă și de învățare prin intermediul jocurilor și
|
||
legendelor.
|
||
OBIECTIV:
|
||
La finalul cursului, părintele va ști care sunt caracteristicile jocurilor și
|
||
le gendelor, ca elemente de patrimoniu cultural imaterial și ce rol pot avea
|
||
aceste elemente în îmbunătățirea relației părinte – copil, în diverse contexte,
|
||
va fi capabil să aleagă jocuri și legende adaptate vârstei și contextelor și va
|
||
deveni un promotor al patrimoniului cultural imaterial.
|
||
SIMBOLURI UTILIZATE:
|
||
Activitate independentă
|
||
Moment reflexiv
|
||
|
||
--- PAGE 10 ---
|
||
DESPRE JOCURI ȘI LEGENDE
|
||
Repere teoretice
|
||
SCURTĂ INCURSIUNE PRINTRE JOCURILE COPILĂRIEI
|
||
Despre jocuri și legende – atelier pentru părinți
|
||
Asociația CERC – Centrul European de Resurse Creative
|
||
București, 2018
|
||
office@asociatiacerc.ro
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
1
|
||
|
||
--- PAGE 11 ---
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
2
|
||
|
||
--- PAGE 12 ---
|
||
Repere teoretice
|
||
1. Jocul, legenda și piramida nevoilor umane
|
||
Jocul și legenda au asigurat dezvoltarea multimilenară a speciei umane, fiind contexte atractive de
|
||
învățare și de incluziune în matricea socio-culturală a comunității. Pentru puii de pisică, de
|
||
exemplu, jocul este prilej de testare a forțelor, de stabilire a ierarhiilor și limitelor, de învățare de
|
||
reguli și de acoperire a nevoilor fiziologie și de securitate.
|
||
Piramida lui A. H. Maslow
|
||
În cazul speciei umane, jocul îl pregătește pe
|
||
copil pentru autonomia în asigurarea nevoilor
|
||
DE AUTOREALIZARE
|
||
fiziologice, asigură nevoi de securitate (precum
|
||
DE STIMĂ apărare, echilibru emoțional) și nevoi sociale
|
||
DE APARTENENȚĂ (apartenență, acceptare, dragoste, familie,
|
||
prietenie). În unele situații, prin joc, copilul
|
||
DE SECURITATE
|
||
dobândește un statut în grup, beneficiază de
|
||
FIZIOLOGICE
|
||
respect, recunoaștere și își utilizează potențialul
|
||
creativ. Practic, prin joc, nevoile copilului pot fi
|
||
acoperite, dacă jocul are scop, proces și
|
||
rezultate de pozitivare comportamentală.
|
||
Credit: Dreamstime Stock Photos
|
||
La vârsta școlară mică, elevul se „hrănește” cu elemente mitice, caută eroi, modele și se bucură
|
||
de o poveste, pe care o reia cu plăcere, pentru că fiecare reluare este un nou laborator
|
||
experimental imaginar. Legenda stimulează căutarea adevărului și explicarea realului, deci
|
||
acoperă o parte din nevoia de răspuns la clasicul „De ce?”.
|
||
Pornind de la importanța acestor aspecte în dezvoltarea umană, în 2003, în cadrul Conferinței de
|
||
la Paris, Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Științe și Cultură, adoptă un document
|
||
care va sta la baza demersurilor legislative pentru salvgardarea patrimoniului cultural imaterial.
|
||
„Prin patrimoniu cultural imaterial înțelegem: practicile, reprezentările, expresiile, cunoștințele,
|
||
abilitățile - împreună cu instrumentele, obiectele, artefactele și spațiile culturale asociate acestora -
|
||
pe care comunitățile, grupurile și, în unele cazuri, indivizii le recunosc ca parte integrantă a
|
||
patrimoniului lor cultural” (UNESCO, 2003).
|
||
Pe baza acestui document, au fost realizate instrumente legislative și metodologice pentru
|
||
salvgardarea elementelor amintite în enumerarea de mai sus. O realizare importantă a cIMeC –
|
||
Institutul de Memorie Culturală, a fost Repertoriul Național de Patrimoniu Cultural Imaterial,
|
||
care pleacă de la premisa că elementele tradiționale au un rol determinant în dezvoltarea durabilă
|
||
și că, prin Repertoriu, „tradiția se prezintă ca un fenomen viu și inspirator” (coord Ispas, Nițulescu,
|
||
Balotescu, Papahagi, & Wisoșenschi, 2009). În acest repertoriu, regăsiți și informații importante
|
||
despre jocurile de copii și tineret, în capitolul al IV-lea, partea I, precum și date despre legendă, ca
|
||
text epic neritualic, ca „formă de artă a cuvântului” (coord Ispas, Nițulescu, Balotescu, Papahagi, &
|
||
Wisoșenschi, 2009).
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
3
|
||
|
||
--- PAGE 13 ---
|
||
O parte dintre legendele recomandate de repertoriu pot fi citite pe http://legendeleromanilor.ro1.
|
||
Acestea se împart, conform repertoriului, în „Legende etiologice, legende mitologice, legende
|
||
istorice, legende hagiografice”. Ca bibliografie, documentul CIMEC recomandă:
|
||
Ispirescu, Petre: Legende sau basmele românilor Adunate din gura poporului de..., culegător-
|
||
tipograf, București, Tipografia Academiei Laboratorii Români, 1882.
|
||
Brill, Tony: Tipologia legendei populare românești.1., Prefață de Sabina Ispas. București, Ediție
|
||
îngrijită și studiu introductiv de I. Oprișan, Editura. Saeculum I.O., vol., 1, Legenda etiologică,
|
||
2005, vol. 2, Legenda mitologică. Legenda religioasă. Legenda istorică, 2007.
|
||
Brill, Tony: Tipologia legendei populare românești. 2, Legenda mitologică, legenda religioasă,
|
||
legenda istorică, București, Editura Saeculum I.O., 2006. (Colecția Națională de Folclor).
|
||
Despre jocurile de copii și tineret, repertoriul oferă o clasificare a acestora, după diverse criterii, în
|
||
funcție de vârsta participanților, gen, număr de participanți, context spațial și temporal și recuzită.
|
||
Și pentru acest capitol există sugestii bibliografice:
|
||
Evseev, Ivan: Jocurile tradiționale ale copiilor, Timișoara, Editura Excelsior, 1994.
|
||
Constantinescu, Nicolae: Folclor și literatură: jocurile de copii, în „Limbă și literatură”, revista
|
||
Societății de Științe Filologice din România, vol. I-II, București, 2003.
|
||
Ispirescu, Petre, culegător-tipograf: Jucării și jocuri de copii adunate de..., Sibiu, Editura și
|
||
tiparul Institutului tipografic, 1885.
|
||
Pamfile, Tudor: Jocuri de copii adunate din satul Țepu, jud. Tecuci, în „Analele Academiei
|
||
Române”, tom XXVIII, Memoriile Secțiunii Literare, 1906.
|
||
Care ar fi parcursul unui astfel de demers, de relaționare pozitivă și dinamică prin joc și legendă,
|
||
din perspectiva învățării-aplicării la curs? Taxonomia SOLO2 ne poate fi utilă.
|
||
Ce știți despre jocurile Etapa prestructurală
|
||
tradiționale?
|
||
Dar despre legende?
|
||
Nu știu.
|
||
Ce efect credeți că au
|
||
asupra dezvoltării
|
||
Nu sunt sigur.
|
||
copiilor?
|
||
Când ați jucat ultima Nu știu de unde să încep.
|
||
oară Șotron?
|
||
Credit: pixabay.com
|
||
1 De la http://legendeleromanilor.ro/page/1/ la http://legendeleromanilor.ro/page/6/
|
||
2 Structure of the Observed Learning Outcome, http://www.uq.edu.au/teach/assessment/docs/biggs-SOLO.pdf
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
4
|
||
|
||
--- PAGE 14 ---
|
||
Etapa unistructurală Etapa multistructurală Etapa relațională Etapa creativă
|
||
- definește; - definește; - compară; - evaluează;
|
||
- identifică; - descrie; - clasifică; - privește din altă
|
||
- aplică după reguli - listează; - aplică individual / perspectivă;
|
||
simple; - combină idei; grup; - generează noi idei
|
||
- explică; și aplicații.
|
||
Credit: pixabay.com Credit: pixabay.com Credit: pixabay.com
|
||
2. Diferența dintre joc și joacă
|
||
„Jocul este o acţiune sau o activitate efectuată de bunăvoie înlăuntrul anumitor limite stabilite, de
|
||
timp şi de spaţiu şi după reguli acceptate de bunăvoie, dar absolut obligatorii, având scopul în sine
|
||
însăşi şi fiind însoţită de un sentiment de încordare şi de bucurie şi de ideea că este altfel decât
|
||
viaţa obişnuită” (Huizinga, 1938). Joaca nu presupune reguli, dar include același sentiment de
|
||
bucurie generat de o acțiune realizată de bunăvoie, fiind asimilată cu distracția. Jocul și joaca
|
||
unesc generațiile, pentru că și adulții manifestă comportament ludic în jocul de rol, în jocul politic,
|
||
legislativ, economic sau juridic. Fiind puternic, interesul pentru joc se manifestă la copii, atât la
|
||
școală, cât și acasă, fiind valoros în plan personal și social prin reechilibrarea capacităților celor
|
||
mici, descărcarea tensiunilor acumulate în diverse activități solicitante (Crețu, 2009).
|
||
De fapt și de drept, întreaga noastră viață este generată de diverse forme de joc, deoarece acesta
|
||
ne obișnuiește cu reguli și ne fixează roluri.
|
||
3. De la emoție la sentiment prin joc
|
||
În literatura de specialitate, emoția este definită atât ca sistem complex de dispoziții afective,
|
||
afecte, sentimente, pasiuni, cât și ca tip de manifestare afectivă, caracterizată prin manifestări
|
||
prompte, de intensitate şi durată moderată (Facultatea de Științe Socio-Umane, 2016). Stările
|
||
afective sunt un răspuns personal la așteptările copilului generate de o nevoie sau sunt definite și
|
||
ca „trăiri care exprimă gradul de concordanţă sau neconcordanţă dintre un obiect sau o situaţie şi
|
||
tendinţele noastre” (Cosmovici, 1996). Același autor clasifică stările afective, în statice și dinamice,
|
||
în prima categorie fiind incluse stările afective elementare(durerea/plăcerea senzorială,
|
||
agreabilul/dezagreabilul), dispozițiile și emoțiile, iar în a doua categorie fiind incluse afectele
|
||
dinamice(sentimentele, pasiunile).
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
5
|
||
|
||
--- PAGE 15 ---
|
||
Resurse on-line:
|
||
ruleta emoțiilor (https://jamonkey.com/inside-out-emotions-wheel-printable/ );
|
||
roata emoțiilor-eng (http://blog.thejuntoinstitute.com/hs-fs/hubfs/social-suggested-
|
||
images/The_Junto_Institute_Emotion_Wheel.jpeg?t=1507836585130&width=400&name=The_Junto_In
|
||
stitute_Emotion_Wheel.jpeg );
|
||
roata emoțiilor-fr (https://image.slidesharecdn.com/waq2016carinelallemanddesignemotionnel-
|
||
160411202515/95/waq16-atelier-design-emotionnel-carine-lallemand-42-638.jpg?cb=1460406564)
|
||
De scurtă durată, având intensități de manifestare diferite, emoțiile sunt situaționale, adică reflectă
|
||
relația reală sau imaginară cu o ființă, un obiect, o imagine sau o amintire. „Emoțiile – șoc”
|
||
identificate de Andrei Cosmovici sunt frica extremă (teroarea), furia, tristețea, bucuria explozivă și
|
||
doar 25% dintre emoțiile extreme sunt pozitive, conform clasificării. Alți experți consideră că sunt 8
|
||
emoții de bază: furie, anticipare, bucurie, încredere, frică, surprindere, tristețe, dezgust. După
|
||
intensitate și aspectul pozitiv-negativ, acestea au fost asociate cu cercul de culori folosit de
|
||
Johannes Itten (Donaldson, 2017), ca în figura de mai jos. Biologii și psihologii susțin că sediul
|
||
emoțiilor este sistemul limbic din creierul nostru. În zilele noastre, emoțiile sunt redate prin sute
|
||
de imagini miniaturale, emoticons, simple, de efect, dar lipsite de valoarea măștilor tradiționale
|
||
care aveau și un puternic rol ritualic (http://ghidulmuzeelor.cimec.ro).
|
||
M. Donaldson asociază furia culorii roșu. Furia eliberează organismul de stres, dacă se manifestă,
|
||
dar realimentează starea de stres până la momentul în care organismul nu mai are suficientă
|
||
energie. Desenele simple, precum emoticons, sunt ușor de descifrat din punct de vedere al stărilor
|
||
afective exprimate, dar grimasele sunt mai greu de înțeles.
|
||
Alfabetizarea emoțională este primul aspect legat de înțelegerea emoțiilor de către cei mici. La
|
||
fel ca și culorile, emoțiile se învață. Expresiile faciale și corporale aparținând emoțiilor pot fi
|
||
învățate prin observare, mimare, identificare prin jocuri și joacă. Al doilea pas în alfabetizarea
|
||
emoțională este să recunoască emoțiile și la ceilalți. Răspunsurile depind de identificarea corectă
|
||
a acestora și gradul de empatie.
|
||
Figura 1 – Emoțiile de bază, după M. Donaldson Figura 2 – Emoticons pentru emoții
|
||
Credit: cloudfront.net Credit: pixabay.com
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
6
|
||
|
||
--- PAGE 16 ---
|
||
Identificați emoțiile exprimate de desene/ fotografii și scrieți, în dreptunghiul galben,
|
||
ce emoție credeți că reprezintă.
|
||
Credit: pixabay.com
|
||
Ce trebuie să urmărească părintele când îl învaţă pe copil un joc pentu a-l face să simtă siguranţă
|
||
emoţională? Andrei Cosmovici consideră că afectivitatea se exprimă prin 5 grupe de expresii:
|
||
fizionomie, mimică, postură și gesturi, voce și mod de a vorbi, rezultatele comportamentului legate
|
||
de mișcări, precum scrisul sau desenul. Jocuri ca „Mima”, „Statuile” sau „Zborul semnelor” pot fi
|
||
adaptat pentru recunoașterea emoțiilor de bază în contexte diferite.
|
||
Ce jocuri ați alege pentru copilul dumneavoastră, pentru a învăța expresiile fețelor?
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
7
|
||
|
||
--- PAGE 17 ---
|
||
Izvorâte din aspirații, dorințe și pasiuni, sentimentele sunt structuri relativ stabile, care reglează
|
||
conduita umană, sunt legate de cunoaștere, ca proces și rezultat, sunt influențate de imaginație și
|
||
influențează imaginația (Cosmovici, 1996). Spre deosebire de sentimente, pasiunile sunt mult
|
||
mai intense și subordonează celelalte procese afective, volitive sau cognitive ale persoanei. Caroll
|
||
E. Izard, în „Human Emotions” a descris 10, apoi 12 emoții de bază: interes, bucurie, surpriză,
|
||
tristețe, mânie, dezgust, dispreț, frică, culpabilitate, rușine, timiditate, ostilitate (Dinu, 2016).
|
||
4. Securizarea emoțională
|
||
Ce ar presupune securizarea emoțională a copilului? Din perspectiva părintelui, să ofere un
|
||
context pentru observarea propriilor emoții, pentru înțelegerea cauzei acestora și pentru exersarea
|
||
diverselor strategii de revenire la starea de siguranță și calm. De exemplu, înțelegerea temerilor și
|
||
diminuarea lor, gestionarea furiei sau a tristeții.
|
||
Din perspectiva copilului, securizarea emoțională se referă la a înțelege cauzele/motivele pentru
|
||
care simte respectiva emoţie (fie ea una plăcută: bucurie, surpiză, entuziasm, fie una mai dificilă
|
||
precum tristeţea, furia, ostilitatea sau frica), ce mesaj îi transmite emoţia şi cum o poate exprima
|
||
într-un mod sănătos, benefic, fără a-i răni sau jigni pe ceilalţi. Şi toate acestea pot fi făcute prin joc
|
||
sau exemple eroice din legende.
|
||
a) Care sunt fricile copilului dumneavoastră? Vă vorbește despre ele?
|
||
b) Folosiți „Legenda păunului” pentru a vă imagina, împreună cu cel mic, următoarea
|
||
situație: Păunul primește nobila sarcină de a chema păsările la colorat, dar se sperie
|
||
de o viespe și amuțește. Ce se putea întâmpla cu păsările pe care nu le-a mai putut
|
||
chema? Dacă nu și-ar mai fi putut îndeplini misiunea, atunci ce final ar fi avut
|
||
legenda?”
|
||
c) După discuții despre legendă, explorați lumea păunilor (indian-albastru, indonezian-
|
||
verde, congolez; există și păuni albi cu ochii albaștri-mutații genetice doar pentru
|
||
colorit).
|
||
5. Efectul jocului asupra dezvoltării școlarului mic (6 – 11 ani)
|
||
Jocul și legenda potențează dezvoltarea fizică, cognitivă și psiho-socială, prin efectul pe care îl are
|
||
în dezvoltarea musculaturii, a posturii, a abilităților motorii, prin potențarea proceselor gândirii și a
|
||
limbajului, prin dezvoltarea conduitelor afective.
|
||
În viziunea psihogenetică, jocul serveşte înţelegerii, sistematizării mai complete a impresiilor pe
|
||
planul acţiunilor şi este un cadru favorabil retrăirii experienţei proprii. „Comparându-se
|
||
preocupările copiilor cu diferite niveluri de inteligenţă, cercetătorii au consemnat că, în activitatea
|
||
zilnică a copiilor cu performanţe intelectuale superioare, jocul ocupă un loc important, ei jucându-
|
||
se cu aproximativ 50% mai mult decât ceilalţi copii” (Prodea, 2010).
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
8
|
||
|
||
--- PAGE 18 ---
|
||
Jocul contribuie la dezvoltarea competențelor prevăzute în Profilul de dezvoltare al absolventului
|
||
ciclului primar, contextele variate și interacțiunile de grup înlesnind identificarea unor opinii, fapte,
|
||
emoții, exprimarea unor păreri, „realizarea unui demers investigativ simplu prin parcurgerea unor
|
||
etape în vederea atingerii unui scop” (ISE, 2015), concentrarea atenției pe sarcini, roluri,
|
||
evenimente, asumarea unor roluri, responsabilități, manifestarea curiozității în abordarea de
|
||
sarcini noi.
|
||
6. Jocul și situațiile de viață
|
||
O problemă cu care se confruntă copilul, în primele zile de școală este programul. Indiferent de
|
||
cât de bine organizat ar fi în vacanță, școala este un cadru formal bazat pe reguli și pe impunere/
|
||
asumare de roluri. Trecerea copilului de la vacanță la cursurile conform orarului presupune același
|
||
efort de adaptare pe care îl fac părinții când vin din concediu; primele zile de muncă sunt mai
|
||
obositoare din cauza efortului adaptativ. Dacă la orele de curs, cadrul didactic folosește jocul
|
||
didactic sau alte tipuri de jocuri în diferite momente ale lecției, alternanța poate fi folosită și acasă.
|
||
a. Drumul spre școală
|
||
Nico are 6 și 4 luni, iar azi împlinește 10 zile de școală. Părinții i-au
|
||
cumpărat un titrez. Nico încă picotește în uniforma de școală. Titirezul
|
||
este învârtit pe masă. Mama numără până la 20, titirezul se răsucește,
|
||
apoi „adoarme pe masă”. Mama șoptește: Prietenul tău Titirez Sfârlez
|
||
a venit la sărbătoarea ta. Acum doarme. Când vii, îi povestești cum a
|
||
fost la școală și îl înveți să numere.
|
||
Credit: pixabay.com
|
||
Ce dorim? Un context pentru trezirea unei
|
||
emoții pozitive și deschidere pentru
|
||
împărtășirea emoțiilor, a impresiilor despre
|
||
școală.
|
||
Posibile reacții:
|
||
- indiferență;
|
||
- atenție, acceptare;
|
||
- teamă, refuz;
|
||
- dorința de a-l arăta celorlalți;
|
||
Credit: pixabay.com Credit: pixabay.com
|
||
În cazul de teamă sau refuz, puteți să invitați copilul la un zbor prin cameră:
|
||
„Decolăm spre aeroportul 10-Bucuria! Zburăm! Lăsăm în urmă holul, blocul
|
||
se vede mic, mic, ne apropiem de școală. Să găsim un teren de aterizare.
|
||
Nico, mă ajuți să găsesc locul potrivit?”
|
||
Copiii au aceleași curiozități legate de mișcare ca și pisoii. Mișcarea în sine trezește curiozitatea și
|
||
dorința de a afla ce mai poate face obiectul, cum poate fi folosit pentru captarea atenției celor din
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
9
|
||
|
||
--- PAGE 19 ---
|
||
jur. Răspunsul de indiferenţă poate fi primit când copilul este obosit sau preocupat de alte
|
||
probleme. Poate fi un disconfort fizic. În această situație, părintele poate folosi jucăria ca martor:
|
||
„Titirez Sfârlez, mă simt puțin obosit? Tu cum te simți? Dar tu, Nico, cum te simți?”
|
||
b. Destăinuiri
|
||
Ca și Nico, mulți adulți își aduc aminte de
|
||
neplăcutele momente de după școală, când
|
||
părinții îi interogau. De multe ori, pentru a evita
|
||
încă un moment neplăcut, după cel de la școală,
|
||
după o nereușită, copilul povestește doar ceea
|
||
ce îl pune într-o situație favorizantă. Se
|
||
gândește că așa nu minte… Când le relatează
|
||
ce au făcut prietenilor de joacă, animalelor de
|
||
casă, obiectelor de care sunt atașați, copiii au
|
||
curajul, treptat, să se destăinuie și să adauge
|
||
istorisirilor de la școală și amănunte mai puțin
|
||
plăcute. Alteori, în jocuri ca „De-a școala” sau
|
||
„De-a familia” se poate observa ce îi deranjează.
|
||
Părintele poate cere un rol în joc și să îl joace
|
||
după indicaţiile copilului. De multe ori, făcând
|
||
Credit: pixabay.com
|
||
schimb de roluri, părinţii pot observa mai uşor
|
||
modificările necesare în relaţia cu al lor copil şi
|
||
modul în care sunt percepuți de către copil.
|
||
c. Serbare prin mișcare
|
||
În cele mai multe cazuri, copiii participă cu plăcere la evenimente ale familiei și doresc să se
|
||
pregătească pentru ele. La fel se întâmplă și cu mâncarea. Cele mai fericite momente sunt
|
||
asociate cu petrecerile cu pizza, în timp ce mâncarea echilibrată, atent verificată proteic și caloric,
|
||
devine rutină. Însă toate acestea sunt aspecte din universul exterior școlii.
|
||
Dar dacă am sărbători cu cel mic 10 zile de școală, 20 de zile, 100 de zile etc., atunci cum ar fi
|
||
acest parcurs? Ca orice sărbătoare, se pregătește din timp, împreună cu cel mic. Se strâng toate
|
||
aprecierile, desenele, realizările originale şi creative ale copiilor şi calificativele obținute și se
|
||
expun (în vitrină, într-un tablou sau puteţi înălţa un zmeu pentru reușite). Se fixează momentul
|
||
listării aspectelor nereușite și se caută soluții (joc de păpuși – joc de rol; o seară în mini-cort, doar
|
||
cu părintele căruia copilul să îi spună ce ar dori să facă pentru a fi mai bine la școală, ca o clipă
|
||
petrecută în taină). Se fixează un obiectiv pentru următoarele 10 zile de școală (desenat pe o
|
||
hârtie, lipit pe ușă), se fac invitații și se fixează ziua, data sărbătoririi – de preferat sâmbăta sau
|
||
duminica.
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
10
|
||
|
||
--- PAGE 20 ---
|
||
Propuneri de jocuri
|
||
X și O Jocuri cu mingea Roata
|
||
Sărituri cu coarda Șotronul Baba-oarba
|
||
Credit: pixabay.com
|
||
X și O poate deveni și joc de echipă.
|
||
Fiecare echipă are 5 membri. Se trasează un pătrat împărțit în 9 părți egale. Liderul echipei X
|
||
arăta căsuța în care se va așeza un membru din echipa sa. Apoi, liderul celor de la O indică unuia
|
||
din echipa sa unde să stea. Se poziționează membrii până se realizează un rând, coloană sau
|
||
diagonală de X sau de O. Cei care au completat primii primesc un punct. Se reîncepe jocul, dar
|
||
primii vor fi cei din echipa O (alternanță).
|
||
d. Relație vs obiect
|
||
Așa cum părinții sărbătoresc căsătoria la un an, 5, 10, 15 ani etc., așa și școlarul se poate bucura
|
||
de „nunta” școlară: primele 10 săptămâni de școală, primele 10 calificative de FB, primii 5 prieteni
|
||
noi de la școală, prima carte citită etc., evenimente care nu sunt bonusuri pentru cel mic, așa cum
|
||
nici nunta de argint nu este bonus, ci un prilej prin care cuplul sărbătorește fidelitatea, rezistența,
|
||
credința, adică valorile familiei. Sărbătoarea nu presupune primirea unui cadou; darul este timpul
|
||
dumneavoastră/ disponibilitatea de a dezvolta o relație armonioasă cu fiica/ fiul. Gândiți-vă că
|
||
sunteți bătrân și că vreți ca fiica/ fiul să vină să vă vadă. În locul lui, vine un colet cu un obiect de
|
||
care crede fiica/ fiul că aveți nevoie. În loc de o relație, primiți un obiect. Așa procedați și când
|
||
copilul vă cere să vă jucați, iar dumneavoastră îi mai dați o jucărie.
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
11
|
||
|
||
--- PAGE 21 ---
|
||
Există și relații pozitive cu un obiect, când acesta este substitutul unei ființe sau al unui castel.
|
||
Mătura devine cal și covorașul de baie se preface în caleașcă, draperia se transformă în cortină,
|
||
iar bătătorul de frișcă va fi fermecat. Spre deosebire de relația adultului cu mașina sau trusa de
|
||
pescuit, obiectul, pentru copil, este mijlocitorul unei povești sau joc. Atașamentul pentru păpuși,
|
||
mașinuțe sau costume este alimentat de rolul pe care aceste obiecte le au în povestea copilului.
|
||
Când plecați cu ursulețul de pluș în concediu, duceți cu dumneavoastră toate poveștile celui mic.
|
||
În magazine, se găsesc păpuși pentru degete. Dacă nu aveți la îndemână una, atunci
|
||
folosiți degetele și carioci. Dialogurile pot fi purtate despre spălarea pe dinți, culcare,
|
||
îmbrăcatul de dimineață, ordonarea jucăriilor etc.
|
||
Credit: pixabay.com
|
||
e. Leac de frică
|
||
În primele zile de școală, sunt copii care plâng sau care refuză să meargă în sala de clasă fără
|
||
părinte. Frica de înstrăinare este specifică unui copil care are o relație foarte strânsă cu părinții și
|
||
care nu a beneficiat de „baia de mulțime” sau care au beneficiat de atașamente sigure care s-au
|
||
diluat după un divorț sau plecarea unui părinte la muncă, în străinătate.
|
||
„Se crede că atașamentele sigure survin când copiii au parte de o comunicare substanțială,
|
||
conjugată, aliniată emoțional cu părinții sau cu un alt îngrijitor primar” (Siegel & Hartzell, 2017).
|
||
Atașamentul se bazează pe faptul că fiica/ fiul va primi răspuns pozitiv când se află în proximitatea
|
||
părintelui, va găsi refugiu și înțelegere în momentele de suferință și o soluție pozitivă la nevoile lui.
|
||
La școală, răspunsul nu mai este unu la unu (părinte-copil), ci unu la mai mulți, ceea ce este
|
||
perceput ca răspuns diluat și nesigur la nevoile școlarului.
|
||
Jocul distribuie sarcinile și atenția pentru mai mulți. Prin joc, copilul învață că și răspunsul de grup
|
||
este la fel de intens, chiar dacă rolul jucat de copil nu este cel de conducător. Părintele poate da
|
||
un exemplu, dacă preferă să fie parte din joc fără să preia conducerea. Este un antrenament
|
||
pentru securizare emoțională. Copilul învață că este posibil să se rănească alergând, țopăind,
|
||
cățărându-se, dar grupul va avea reacție și îl va ajuta sau va găsi pe cineva să-l ajute, dacă
|
||
situația este mai gravă.
|
||
Frica de apă, de insecte, de foc prezintă un istoric anterior trăit sau auzit-interiorizat ce generează
|
||
o emoție intensă de fiecare dată când apare obiectul, ființa sau fenomenul. Despre cum se
|
||
folosește jocul în astfel de situații am învățat de la Fun for Life, un ONG care a avut un parteneriat
|
||
cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București. Primele jocuri, care nu aveau nevoie de
|
||
intervenția traducătorului, se bazau pe încredere. La al doilea joc, unul dintre copii a început să
|
||
plângă, pentru că trebuia să ne imaginăm că trecem peste o apă adâncă. Animatorii au schimbat
|
||
regula jocului și unul dintre ei a devenit dragonul care îl trece în zbor peste apă. După ce a ajuns
|
||
„on the other bank of the river”, animatorul a mimat tristețea, iar copilul a aflat că „dragonul” nu mai
|
||
avea energie să revină la familia lui. Cu toată frica pentru apă, cu sprijinul celorlalți colegi,
|
||
transformați în bărci și vaporașe, dragonul a fost purtat pe mal, în siguranță, chiar dacă teama lui
|
||
de apă, de adâncuri nu dispăruse. Misiunea pe care o avea și sprijinul colegilor au fost mai
|
||
puternice decât fobia lui. Ei nu au realizat sarcina în locul lui, ci au creat premisele pentru reușită
|
||
prin cooperare.
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
12
|
||
|
||
--- PAGE 22 ---
|
||
f. Judecăți de valoare în joc
|
||
Dacă mai mulți copii joacă Șotron, nu veți auzi, la final, „Bravo!”, „Ce frumos!”, „Foarte bine!”, ci
|
||
explozii de bucurii sau de supărare, o polarizare specifică și adulților atunci când sunt reprezentați,
|
||
în comunitate sau în lume, de o echipă. Orice întrecere sportivă cu miză adună adulții pe străzi,
|
||
într-o frenetică sărbătoare sau mulțimea pleacă plângând, dezamăgită, căutând vinovați.
|
||
Pierderea face parte din viață și – cât timp face parte din joc – nu produce traume de nevindecat.
|
||
Este benefică sau nu o astfel de stare bipolară?
|
||
Ce efect are câștigul în dezvoltarea emoțiilor celui mic?
|
||
Dacă în jocul cu cei mici părintele câștigă sau pierde tot timpul, ce efect produce
|
||
asupra stimei de sine?
|
||
Compară răspunsul la ultima întrebare cu următoarea observație: „O altă credință comună este
|
||
aceea că utilizarea laudelor este un bun mod de a încuraja învățarea…. În mod surprinzător
|
||
însă, unele forme de laudă pot avea efect invers, conducând la dependența exagerată de
|
||
aprobare …” (Solter, 2008).
|
||
Când copilul se joacă, cele care contează sunt regulile și finalitatea jocului, acestea fiind reperele,
|
||
iar criteriile de reușită sunt respectarea regulilor și câștigul. Chiar dacă va câștiga fără să respecte
|
||
regulile, ceilalți nu vor recunoaște victoria, respectarea acestora este baza reușitelor viitoare.
|
||
Respectând regulile, copilul învață că o resursă importantă este timpul și că acesta se distribuie
|
||
pe sarcini/roluri. Cum alocați timpul prin comunicare?
|
||
Eveniment Feed-back și timp alocat de părinte
|
||
Copilul și-a făcut Copilul primește …
|
||
patul, după îndelungi
|
||
insistențe din partea - un dar. (30 s)
|
||
membrilor familiei.
|
||
- laude / judecăți de valoare.(30 s)
|
||
- laude și un dar / dublă recompensă pentru același răspuns.(1 min)
|
||
- timp alocat discuțiilor despre ce a făcut și cum a făcut patul, despre
|
||
cât timp i-a luat.(10 min)
|
||
Dacă va înceta bonificația de laude și daruri, copilul se va simți frustrat și va înceta să-și mai facă
|
||
patul. Prin joc, se întărește regula și se întărește comportamentul dorit.
|
||
Propunere de joc în 3
|
||
Părintele, bunicul și copilul au de făcut patul. Se stabilește un avans
|
||
de X minute pentru copil. Părintele face patul insistând asupra
|
||
pașilor pe care trebuie să-i urmeze cel mic, apoi se verifică fiecare
|
||
aspect (să nu fie cute, să fie bine întinsă cuvertura, să fie perna
|
||
Credit: pixabay.com
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
13
|
||
|
||
--- PAGE 23 ---
|
||
deasupra / dedesubt – nu mai mult de 3 condiții). Se dă startul. Părintele face patul și este
|
||
cronometrat de copil. Verifică, ambii, respectarea condițiilor. Patul este deranjat și încearcă cel
|
||
mic. Se cronometrează și se adaugă avansul. Clasamentul trebuie să-i permită copilului accesul la
|
||
a doua poziție. Jocul poate fi reluat săptămânal, până când timpul înregistrat de copil va fi de top.
|
||
Să fiți siguri ca va face patul în timpul săptămânii! Să vă prefaceți uimit de fiecare dată și să mimați
|
||
supărarea că veți fi întrecut.
|
||
Este bine ca adultul să inițieze jocuri cu fiul/ fiica. „Dacă nu cred că ne vom juca, s-ar putea să nici
|
||
nu ne-o ceară. Își văd de treburile lor, iar noi, de ale noastre și ratăm cu toții nenumărate ocazii de
|
||
a restabili apropierea dintre noi” (Cohen, 2012).
|
||
Ce ne interesează într-o relație este timpul alocat de celălalt pentru noi, cu folos.
|
||
g. Inversarea de roluri
|
||
În clasa mea, în ultima vineri din lună, se sărbătoarea Ziua Jucăriilor. Din cauza numărului foarte
|
||
mare de copii, orele dedicate din programa școlară nu sunt suficiente pentru a acoperi nevoile lor
|
||
de interacțiune. Într-una din zile, am chiulit de la Ziua Jucăriilor având de finalizat o situație
|
||
urgentă. Elevii mei m-au atenționat mutând centrul de joacă fix lângă mine; imposibil să mă
|
||
concentrez pe sarcină. Același lucru îl fac și când sunt acasă, din dorința de a le acorda atenție.
|
||
Am cerut 3 minute să finalizez și am promis că accept ce rol doresc ei în joc. Am primit rolul
|
||
bebelușului… Am ieșit foarte smotocită. Ce le-a plăcut foarte mult a fost că am stat pe podea cu
|
||
ei. Atenție, când se măresc, încep să vă excludă din jocuri, pentru că au mici secrete doar ale lor!
|
||
Un alt joc pe care l-am jucat fără voia mea a fost „De-a școala”. Am fost nevoită să mănânc tot
|
||
pachețelul de la mama, am scris niște semne de ei inventate și nu a fost bine și le-am tot refăcut –
|
||
atunci mi-a venit o idee. Unul dintre elevi se tot lipea, pe rând, de ceilalți copii și le îngrădea
|
||
accesul la joc. Am făcut același lucru cu el, declarând că nu mă pot descurca fără el, că îl rog să
|
||
nu plece fără mine, până când eleva care juca rolul Doamnei m-a trimis în banca mea. Cel în
|
||
cauză nu s-a mai agățat de ceilalți, în zilele următoare. Jocul i-a permis să fie reflexiv și să vadă și
|
||
efectul comportamentului său.
|
||
h. Mărturisiri cu emoții
|
||
Coarda este un joc axat, în primul rând, pe mișcare, coordonare motrică și vizuală. Pentru a face o
|
||
mărturisire suportabilă, când eram mici, eu și verii mei săream coarda și spuneam ce boacănă am
|
||
făcut. Destăinuirea se termina cu „…, iar pentru asta voi sări 2 minute și voi face curat în dulap/
|
||
culege prunele/ duce gâștele la apă”. Adulții dădeau din cap și ne încurajau: „Așa să faci!”.
|
||
Boacănele le făceam împreună, așa că nu era greu să mărturisim față de ceilalți copii, ci față de
|
||
adulți. Între ei și noi, interpuneam coarda în mișcare, ca securizare că nu ne alegem cu o
|
||
sancțiune fizică. Se întâmpla să fie boacăna foarte mare, iar bunica să nu mai accepte jocul, iar
|
||
noi fugeam care încotro.
|
||
Nu întotdeauna jocul poate detensiona, dar inițierea unui joc de către copii este o invitație la
|
||
reflecție, detensionare și apropiere securizantă emoțional.
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
14
|
||
|
||
--- PAGE 24 ---
|
||
Bifați ce considerați a fi util de sărbătorit împreună cu cel mic, legat de viața lui
|
||
școlară.
|
||
a) Școlaritatea de 10 zile, 20 … 100 de zile;
|
||
b) Începutul anului școlar;
|
||
c) Prima pagină cu calificative;
|
||
d) Prima evaluare;
|
||
e) Primul/prima prieten/prietenă dintre colegi;
|
||
f) Orice proiect prezentat în public;
|
||
Adăugați alte evenimente pe care le puteți sărbători împreună cu fiica/fiul.
|
||
a) Școlaritatea de hârtie – 1 an de școală;
|
||
b) Școlaritatea de bumbac - 2 ani de școală;
|
||
c) Școlaritatea de fructe&flori - 4 ani de școală;
|
||
d) Școlaritatea de oțel - 11 săptămâni de școală
|
||
___________________________________________________________________
|
||
___________________________________________________________________
|
||
___________________________________________________________________
|
||
Ce joc putea să genereze un astfel de comportament pozitiv?
|
||
Copilul …
|
||
Și-a stăpânit frica3.
|
||
Numără până la 10 și apoi reacționează,
|
||
când este nervos.
|
||
Apreciază masa/ce a pregătit părintele
|
||
pentru copil.
|
||
A povestit ce s-a întâmplat, fără să omită
|
||
și ce a greșit el, într-o situație
|
||
conflictuală.
|
||
3 Frica de microbi, insecte, alte ființe; de fenomene ale naturii (tunete, fulgere); de autoritate (de medic, de polițist, de
|
||
profesor); frica socială (de comunicare, de eșec, de respingere); frica de separare etc.
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
15
|
||
|
||
--- PAGE 25 ---
|
||
7. Legendele – elemente orale și scrise din patrimoniul cultural imaterial
|
||
a. Legendele și modelele de viață
|
||
Lumea de acum câteva secole se deosebea de cea actuală prin nevoia de sens. Etimologic,
|
||
denumirile cuvintelor au sensuri profunde, dar s-au transformat în convenții, motiv pentru care
|
||
folosirea limbii naționale, de exemplu, nu mai este o mândrie, costumele populare sunt obiecte de
|
||
artizanat, iar porțile maramureșene – decorațiuni.
|
||
Numele persoanelor, ale zeităților, zilele din calendar, lunile, toate aveau o semnificație, ca de
|
||
exemplu Nicolae(de la ”niki”/” νίκη”, victorie), biblie(”vivlio”/” βιβλίο”, carte), Ana (har, talent), marți
|
||
(zeul Marte), vineri (”Paraskeví”/” Παρασκευή”/”Veneris”).
|
||
Legendele nu sunt doar explicații ale lumii înconjurătoare, ci elogii aduse naturii și valorilor umane
|
||
eterne: curaj, dreptate, adevăr, bunătate, iubire, pace. Un exemplu, în acest sens, este legenda
|
||
istorică despre Dromihetes și Lisimah, o pildă de înțelepciune și diplomație, dar și o formă de
|
||
cunoaștere a realităților istorice ale vremii.
|
||
Copiii adoră poveștile, iar legendele se apropie de acestea prin amprenta fabuloasă. Când eram
|
||
mai mică, bunica încerca să mă facă să înțeleg că basmul și legenda se deosebesc. Îmi aducea o
|
||
caisă. Cât spunea legenda despre Decebal,
|
||
Mircea cel Bătrân, Ștefan cel Mare sau Mihai
|
||
Viteazul, mâncam pulpa fructului, apoi eram
|
||
atentă la ce adevăr ascunde sâmburele. Așa
|
||
am asociat legenda cu sâmburele de adevăr.
|
||
Nu îmi spunea tot despre acel adevăr, dar îmi
|
||
spunea să merg la muzeu să aflu mai multe.
|
||
Mai târziu, în clasa a IV-a, comparam „caisa”
|
||
cu lecția de istorie. Povestea este prima
|
||
treaptă a cunoașterii, pentru că ea naște o
|
||
emoție cognitivă. Dintre autorii mai
|
||
cunoscuți, de către cei din generația mea,
|
||
erau Alexandru Odobescu, Dimitrie
|
||
Bolintineanu, Dumitru Almaș, Eusebiu
|
||
Camilar și Petru Dumitru Popescu.
|
||
Credit: pixabay.com
|
||
Citiți copilului câte o pagină, în fiecare seară, dintr-o carte de legende istorice, care
|
||
să includă și imagini mari. La finalul legendei, stabiliți cu fiica/ fiul, ca în seara
|
||
următoare să vă uitați pe hartă, să găsiți locul în care s-au întâmplat sau să vizionați
|
||
un fragment dintr-un film istoric. Aceste legende sunt moștenirea noastră culturală
|
||
imaterială, pe care trebuie să o transmitem generațiilor viitoare.
|
||
Atenție la poveste! Există povești inadecvate pentru vârstele mici - despre ființe care le fură mințile
|
||
oamenilor prin păduri, despre iele, despre locuri nefaste, care puteau fi ușor încadrate, azi, la „de
|
||
groază”. Astfel de povești amplifică insecuritatea copiilor care – chiar dacă vor înțelege rațional că
|
||
este o poveste și că nu au de ce să se teamă - sentimentul de frică ar putea persista.
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
16
|
||
|
||
--- PAGE 26 ---
|
||
b. Volbura de la legendă la buruiană de leac
|
||
Vasile Alecsandri a cules o frumoasă legendă despre o pasăre4. Aceasta a fost fiica Soarelui,
|
||
căsătorită cu Luceafărul, dar a fugit dintre stele și a devenit copilul unor bătrâni care își doreau
|
||
foarte mult să aibă urmași. Luceafărul a găsit-o și i-a legat un brâu roșu de gât să n-o scape. Fata
|
||
a aruncat rochia, care a devenit rochița-rândunicii, iar ea s-a transformat în rândunică și stă pe
|
||
lângă așezările omenești. Deși nu cântărește mai mult de 18 g, rândunica străbate peste 5000 de
|
||
kilometri, anual, de la noi în Africa Centrală sau Africa de Sud.
|
||
După citirea legendei, puteți realiza o hartă conceptuală folosind cuvinte sau desene, punând
|
||
accentul pe emoțiile și acțiunile generate de acestea. Există și programe speciale on-line, dar mai
|
||
distractiv este să folosiți creta și tabla sau o foaie de hârtie și creioane colorate.
|
||
Când am aflat această legendă de la bunica, am trecut în extrema opusă și nu mai rupeam
|
||
buruiana dintre răsadurile din grădină, or volbura/rochița-rândunicii are capacitatea de a se înmulți
|
||
forte repede și de a sufoca celelalte culturi. Mila față de fata Soarelui care dorea să fie liberă a fost
|
||
emoțional mai puternică decât sarcina primită în zilele acelea (volbura era doar una dintre
|
||
buruienile pe care noi le pliveam dintre straturi). Însă a fost prima dată când am început să-mi pun
|
||
întrebări despre modul de viață al rândunicii, am observat cu surprindere că lăstunul și rândunica
|
||
se deosebesc, că au o viteză de zbor mai mare de 3-4 ori decât viteza unui om în alergare.
|
||
Despre volbură, am aflat că planta este laxativă, antihemoragică și vindecă furunculele. De ce am
|
||
amintit toate aceste detalii? Legenda deschide calea către cunoașterea lumii vii, înlesnește
|
||
apropierea de natură și pe cale emoțională.
|
||
Dacă discutați cu fiica/fiul despre finalul legendei, cum veți explica
|
||
transformarea fetei Soarelui?
|
||
Dacă ați avea un copil temător, care se ascunde de ceva peste puterile lui
|
||
de înfruntat, atunci ce ați face pentru a întări încrederea copilului în forțele
|
||
proprii?
|
||
Ce alte legende ați mai citit, împreună cu cel mic, despre lumea vie?
|
||
4 https://www.sor.ro/ro/noutati/Nu-orice-randunica-e-randunica.html
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
17
|
||
|
||
--- PAGE 27 ---
|
||
Concluzii
|
||
Că să împărtășim cu fiul/ fiica emoțiile noastre trebuie întâi să știm ce sunt, cum se manifestă și ce
|
||
consecințe au în dezvoltarea personală. Jocurile și legendele sunt doar contexte de relaționare, în
|
||
care se folosesc cele mai la îndemână elemente tradiționale ale patrimoniului nostru imaterial.
|
||
Înarmați cu sugestii, răbdare și acordând timp pentru cei mici, adulții realizează mai multe lucruri în
|
||
acelaşi timp: își apropie copiii și îi învață să devină autonomi în gestionarea emoțiilor, ceea ce va
|
||
genera timp valoros pentru toți membrii familiei şi îi ajută să devină inteligenţi emoţional, abilitate
|
||
esenţială succesului în viaţă. Și ca bunici trebuie să vă pregătiți să știți să vă jucați și să spuneți
|
||
povești cu impact emoțional și cognitiv pozitiv, securizant.
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
18
|
||
|
||
--- PAGE 28 ---
|
||
Bibliografie
|
||
Facultatea de Științe Socio-Umane. (2016). Preluat pe 2018, de pe Universitatea din Oradea:
|
||
http://socioumane.ro/blog/mariuscioara/files/2012/01/M13_Procesele_afective_I.doc
|
||
Cohen, L. (2012). Rețete de jocuri. București: Trei.
|
||
coord Ispas, S., Nițulescu, V. S., Balotescu, I., Papahagi, C. M., & Wisoșenschi, I. (2009).
|
||
REPERTORIU NAȚIONAL DE PATRIMONIU CULTURAL. București: CIMEC.
|
||
Cosmovici, A. (1996). Psihologie generală. Preluat pe 2018, de pe scribd.com:
|
||
https://www.scribd.com/document/378547420/Andrei-Cosmovici-Psihologie-generala-pdf
|
||
Crețu, T. (2009). Psihologia vârstelor. Preluat pe 2018, de pe Books.google.ro//Polirom:
|
||
https://www.cartepedia.ro/carte/stiinte-umaniste/pedagogie-si-metodica/tinca-cretu/psihologia-
|
||
virstelor-6275.html
|
||
Dinu, M.-A. (2016). AFFECTIVITY – EMOTIONS AND FEELINGS. Preluat pe 2018, de pe
|
||
Universitatea ”Petru Maior”; Universitatea din București: http://www.upm.ro/ldmd/LDMD-
|
||
05/Com/Com%2005%2034.pdf
|
||
Donaldson, M. (2017). Plutchik’s Wheel of Emotions. Preluat pe 2018, de pe 6seconds.org:
|
||
https://www.6seconds.org/2017/04/27/plutchiks-model-of-emotions/
|
||
Huizinga, J. (1938). Homo ludens. Preluat pe 2018, de pe Art Yale:
|
||
http://art.yale.edu/file_columns/0000/1474/homo_ludens_johan_huizinga_routledge_1949_.pdf
|
||
ISE. (2015). Profilul-de-formare-al-absolventului. Preluat pe 2018, de pe http://www.ise.ro/wp-
|
||
content/uploads/2015/12/Profilul-de-formare-al-absolventului_final.pdf
|
||
Prodea, C. (2010). Educație fizică prin joc. Preluat pe 2018, de pe UNIVERSITATEA BABEŞ-
|
||
BOLYAI CLUJ-NAPOCA: http://prodea.ro/wp-content/uploads/2015/10/EF-prin-joc-_-suport-
|
||
curs.pdf
|
||
Siegel, D., & Hartzell, M. (2017). Parentaj sensibil și inteligent. București: Herald.
|
||
Solter, A. (2008). Copiii noștri, frumoși și sănătoși. București: Herald.
|
||
UNESCO. (2003, oct 17). Convenția pentru salvgardarea patrimoniului cultural imaterial din
|
||
17.10.2003, publicat îm MO în 2009. Preluat pe 2018, de pe Indaco:
|
||
https://lege5.ro/Gratuit/hezdgnzt/conventia-pentru-salvgardarea-patrimoniului-cultural-imaterial-
|
||
din-17102003
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
19
|
||
|
||
--- PAGE 29 ---
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
20
|
||
|
||
--- PAGE 30 ---
|
||
DESPRE JOCURI ȘI LEGENDE
|
||
Repere legislative
|
||
SCURTĂ INCURSIUNE PRINTRE JOCURILE COPILĂRIEI
|
||
Despre jocuri și legende – atelier pentru părinți
|
||
Asociația CERC – Centrul European de Resurse Creative
|
||
București, 2018
|
||
office@asociatiacerc.ro
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
21
|
||
|
||
--- PAGE 31 ---
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
22
|
||
|
||
--- PAGE 32 ---
|
||
Repere legislative
|
||
1. Convenția pentru salvgardarea patrimoniului cultural imaterial –
|
||
17.10.2003 (17 OCTOMBRIE a devenit Ziua Patrimoniului Cultural
|
||
Imaterial)
|
||
Conferința Generală a UNESCO, reunită la Paris, a deschis spre semnare. Convenția este
|
||
instrumentul legal prin care Statele Părți își asumă obligația de a proteja patrimoniul cultural
|
||
imaterial, sub toate formele sale: tradiţii şi expresii orale, incluzând limba ca vector al patrimoniului
|
||
cultural imaterial, artele spectacolului, practici sociale, ritualuri şi evenimente festive, cunoştinţe şi
|
||
practici referitoare la natură şi la univers, precum și tehnici legate de meşteşuguri tradiţionale.
|
||
http://www.muzeultaranuluiroman.ro/acasa/ziua-patrimoniului-cultural-imaterial-ro.html
|
||
2. Legea nr. 410 din 29/12/2005 privind acceptarea Convenţiei pentru
|
||
salvgardarea patrimoniului cultural imaterial, adoptată la Paris pe 17
|
||
octombrie 2003
|
||
3. Legea 26/2008 privind salvarea patrimoniului cultural imaterial
|
||
Art. 2. – în înțelesul prezentei legi, termenii și expreiile de mai jos se definesc după cum
|
||
urmează: a) patrimoniu cultural imaterial – totalitatea practicilor, reprezentărilor, expresiilor,
|
||
cunoștințelor, abilităților – împreună cu instrumentele, obiectele, artefactele și spațiile culturale
|
||
asociate acestora – pe care comunitățile, grupurile sau, după caz, indivizii le recunosc ca parte
|
||
integrantă a patrimoniului lor cultural.
|
||
http://www.unesco.org/culture/natlaws/media/pdf/romania/romania_law26_2008_roorof.pdf
|
||
Art. 5. – Patrimoniul cultural imaterial poate fi constituit din manifestări aparținând următoarelor
|
||
domenii:
|
||
a) tradiții și expresii verbale, având limbajul ca vector principal al expresiei culturale;
|
||
b) artele spectacolului, având ca mijloace de expresie sunetul muzical și mișcarea corporală;
|
||
c) practici sociale, ritualuri și evenimente festive, jocuri de copii și jocuri sportive tradiționale;
|
||
d) cunoștințe și practici referitoare la natură și univers;
|
||
e) tehnici legade de meșteșuguri tradiționale.
|
||
Art. 6. – (1) Expresiile culturale tradiționale sunt rezultatul activității de creație a unei comunități
|
||
umane cu caracteristici coerente care permit delimitarea de alte comunități umane.
|
||
(2) Expresiile culturale tradiționale cuprind: a) creația exprimată în forme verbale: povestea,
|
||
basmul, snoava, legenda, balada, lirica rituală și nerituală, teatrul popular, orația, descântecul,
|
||
ghicitoarea, proverbul și altele asemenea ...
|
||
4. Ordinul Ministrului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional nr. 2102
|
||
din 19.02.2014 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale
|
||
pentru Salvgardarea Patrimoniului Cultural Imaterial.
|
||
http://europa2020.spiruharet.ro/wp-content/uploads/2015/04/Diplomatie-Publica-prin-
|
||
reprezentareavalorizarea-patrimoniului-G.-Rosu-1.pdf
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
23
|
||
|
||
--- PAGE 33 ---
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
24
|
||
|
||
--- PAGE 34 ---
|
||
DESPRE JOCURI ȘI LEGENDE
|
||
Repere curriculare
|
||
SCURTĂ INCURSIUNE PRINTRE JOCURILE COPILĂRIEI
|
||
Despre jocuri și legende – atelier pentru părinți
|
||
Asociația CERC – Centrul European de Resurse Creative
|
||
București, 2018
|
||
office@asociatiacerc.ro
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
25
|
||
|
||
--- PAGE 35 ---
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
26
|
||
|
||
--- PAGE 36 ---
|
||
Repere curriculare
|
||
1. Programă Școlară ”Educație pentru patrimoniu”, 2017, clasele VI-VII
|
||
http://edupatrimoniu.piscu.ro/wp-
|
||
content/uploads/2018/01/Programa_educatie_patrimoniu_2017.pdf
|
||
2. Program de educație parentală
|
||
https://tdh-moldova.md/media/files/files/programul_de_edu_parentala_8234388.pdf
|
||
3. Curs de formare în gifted education sau cum să descoperi și să hrănești
|
||
potențialele copiilor
|
||
http://giftededu.ro/curs/
|
||
4. Parenting Education in Romania:
|
||
https://www.unicef.org/romania/Parenting_Education_in_Romania.pdf
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
27
|
||
|
||
--- PAGE 37 ---
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
28
|
||
|
||
--- PAGE 38 ---
|
||
DESPRE JOCURI ȘI LEGENDE
|
||
Repere bibliografice
|
||
SCURTĂ INCURSIUNE PRINTRE JOCURILE COPILĂRIEI
|
||
Despre jocuri și legende – atelier pentru părinți
|
||
Asociația CERC – Centrul European de Resurse Creative
|
||
București, 2018
|
||
office@asociatiacerc.ro
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
29
|
||
|
||
--- PAGE 39 ---
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
30
|
||
|
||
--- PAGE 40 ---
|
||
Repere bibliografice
|
||
Securitatea emoțională a oamenilor
|
||
https://www.researchgate.net/profile/Olga_Zotova/publication/282351079_Emotional_Secu
|
||
rity_of_People/links/5833e84908ae102f0736972e/Emotional-Security-of-People.pdf
|
||
Distorsiuni în tipologia folclorică – legenda de întemeiere
|
||
http://www.philippide.ro/distorsionari_2008/567-584%20CRUPA%20Adrian%202008.pdf
|
||
Legenda toponimică - Legenda toponimică. Mecanismele creației
|
||
http://radiojurnalspiritual.ro/wp-
|
||
content/uploads/2016/Carti%20literatura%20romana%20(autori%20romani)/Carti%20popu
|
||
lare%20romanesti/Legende%20populare%20romanesti/Legende%20populare%20romane
|
||
sti.PDF
|
||
Cultură tradiţională orală. Teme, concepte, categorii
|
||
http://www.bjt.ro/bv/ScritoriBanateni/BOLDUREANU_Ioan-Viorel/Boldureanu.Cultura.pdf
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
31
|
||
|
||
--- PAGE 41 ---
|
||
Jocuri de copii și tineret
|
||
Din perspectivă antropologică, jocul este o activitate proprie omului, definitorie chiar pentru ființa
|
||
umană, o constantă a existenței sale, tot atât de importantă ca și religia sau arta; astfel, alături de
|
||
alte formule prin care s-a încercat surprinderea concentrată a umanului, precum, să zicem,
|
||
homo religiosus (Mircea Eliade) sau homo aesteticus, trebuie menționată și aceea de homo
|
||
ludens (J. Huizinga). Denumirea activității – substantivul „joc” – și a acțiunii – verbul „a (se) juca”–,
|
||
aparțin fondului principal lexical al limbii române, fiind moștenite din latină – jocus, respectiv
|
||
jocare, din latina populară. Cei doi termeni au dezvoltat în limba română mai multe sensuri.
|
||
Astfel, joc figurează în dicționare cu sensul „acțiunea de a se juca și rezultatul ei; activitate
|
||
distractivă (mai ales la copii)”, dar și „acțiunea de a juca” = a dansa.
|
||
Joc mai înseamnă și „dans popular, tradițional” precum hora, sârba, învârtita, brâulețul etc. (v.
|
||
Folclor coregrafic). Dicționarele rețin sub itemul joc și sensul de „întrecere sportivă, între doi
|
||
indivizi sau două echipe, desfășurată după anumite reguli bine stabilite”, de la jocul de șah până la
|
||
jocurile cu mingea: fotbal, volei, baschet, rugby etc. Tot în categoria jocului intră și jocurile de
|
||
noroc: de cărți, table, zaruri, la loterie, la curse, la bursă etc.
|
||
Criterii de clasificare a repertoriilor de jocuri tradiționale de copii și tineret
|
||
Funcții
|
||
- Învățare; repetare prin imitație; stimularea atenției; inițiere (cu substrat ritual); îmbogățirea și
|
||
verificarea cunoștințelor.
|
||
- Testarea abilităților fizice și intelectuale (jocuri solitare sau competiționale, cu cel puțin doi
|
||
parteneri: învingători și învinși, stabilirea ierarhiilor, jocuri atletice). Strategie și noroc.
|
||
- Crearea stărilor emoționale speciale.
|
||
Crearea unei stări emoționale (diferențiat / nediferențiat pe sexe):
|
||
a) inițiere
|
||
b) mișcare ritmică pentru inducerea unei stări speciale–între 8 și 14 ani; după 14 ani; –cadrul
|
||
sărbătoresc (ritual, ceremonial, festiv/cadrul nesărbătoresc;
|
||
- în gospodărie/ în afara gospodăriei
|
||
- recuzită selectată din mediul natural/recuzită confecționată de practicanți/ recuzită
|
||
manufacturată de adulți sau produsă industrial13.
|
||
c) formule ritmate, rimate14 (v. Arta cuvântului; Folclor muzical; Folclor coregrafic; Sărbători.)
|
||
Manual. Jocuri Tradiţionale pentru Protecţia Copilului.
|
||
https://childhub.org/ro/instrumente-formatori-protectia-copilului/jocuri-traditionale-pentru-protectia-
|
||
copilului
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
32
|
||
|
||
--- PAGE 42 ---
|
||
Modulul
|
||
1
|
||
DESPRE JOCURI ȘI LEGENDE
|
||
Modulul 1
|
||
SCURTĂ INCURSIUNE PRINTRE JOCURILE COPILĂRIEI
|
||
Despre jocuri și legende – atelier pentru părinți
|
||
Asociația CERC – Centrul European de Resurse Creative
|
||
București, 2018
|
||
office@asociatiacerc.ro
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
33
|
||
|
||
--- PAGE 43 ---
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
34
|
||
|
||
--- PAGE 44 ---
|
||
M1. Introducere în lumea legendelor și a jocului pentru copii și
|
||
tineri (inițial)
|
||
M1 – Desfăşurare
|
||
Organizare:
|
||
- Timp alocat: 1 ½ h, din care 15 minute pentru partea teoretică
|
||
- Număr participanți: 25
|
||
- Așezarea scaunelor / pupitrelor: „U”
|
||
- Necesar de materiale:
|
||
o dosarul grupei: fișa grupei, valorile școlii, problematica adaptării școlarului mic la școală
|
||
și în comunitate; fișele de evaluare; liste cu 12 legende și 8 jocuri din Repertoriu;
|
||
o Acord pentru fotografiere și folosirea imaginilor;
|
||
o ecusoane -25;
|
||
o buline auto-adezive –25;
|
||
o videoproiector, ecran alb;
|
||
o tablă – cretă / tablă albă – marker / flipchart - marker;
|
||
o o coală A3 pe care apar două desene mari: inima și creierul;
|
||
o coli A3, marker albastru x 5, marker roșu x 5, marker verde x 5;
|
||
o 25 bilețele; 8 bilete cu denumirea unei emoții de bază;
|
||
o carioci – 5 seturi de câte 5 culori;
|
||
o 10 creioane;
|
||
o post-it, 3 culori, 76x101mm;
|
||
o chestionar de satisfacție / M1&M2;
|
||
o bilete pentru „Legenda păunului”;
|
||
o un coș / bol alb, unul colorat;
|
||
o jurnale pentru fiecare cursant (pagină de gardă, 6 pagini reflexive, 1 pagină cu propuneri
|
||
de jocuri, 1 pagină cu 25 de propuneri de legende).
|
||
- Structura timpului alocat:
|
||
1. Icebreaking – 10 min.
|
||
2. Prezentarea scopului cursului și a conținutului modului, pe scurt – 6 min.
|
||
3. Step-game – 5 x 5 Despre emoții – 10 min.
|
||
4. Concluzii despre emoții și securizarea emoțională – 5 min.
|
||
5. Joc și valoarea jocului – 15 min.
|
||
6. Gruparea jocurilor – 10 min.
|
||
7. Alfabetizarea emoțională a copilului – 12 min.
|
||
8. Legendă și joc – Păunul – 8 min.
|
||
9. Moment de emoticon– 14 min.
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
35
|
||
|
||
--- PAGE 45 ---
|
||
Derularea momentelor:
|
||
ACTIVITATEA ACTIVITATEA
|
||
MOMENT EVALUARE
|
||
FORMATORULUI CURSANTULUI
|
||
1.Icebreaker – 10 Se prezintă și explică și Realizează un Întrebare
|
||
min. regula jocului Ce nume am? ecuson cu acronimul problemă:
|
||
(My N. A. M. E.). prenumelui. Îl
|
||
1 min. + 25 x 15 s Ce importanță au
|
||
prezintă. Apreciază
|
||
+ 2 min. concluzii Sunt formatorul acestei valorile și
|
||
fiecare prezentare.
|
||
= 7 min. 25 s + 2 grupe și am scris pe pasiunile pentru
|
||
min. 10 min ecusoane calitățile și fiecare din noi?
|
||
pasiunile mele5. Vă rog să
|
||
(elemente
|
||
vă realizați un ecuson cu
|
||
definitorii,
|
||
prenumele dumneavoastră,
|
||
constant,
|
||
după modelul meu. Aveți 1
|
||
orientează
|
||
minut la dispoziție, apoi îl
|
||
potențialul nostru)
|
||
prezentați, pe rând.
|
||
2.Scop-conținut- Prezintă intenția, scopul, Completează un post- După ce s-au lipit
|
||
obiective – 6 min obiectivele modulului, notele it cu „Vreau să aflu la toate bilețelele, se
|
||
de curs (pdf / ppt- acest curs …”. specifică faptul că
|
||
4 min. prezentare,
|
||
videoproiector). Trecerea se Acestea vor fi sediul emoțiilor
|
||
1 min. scriere
|
||
face pornind de la „pasiuni”, așezate pe zona pe este sistemul
|
||
așteptare & lipire+
|
||
ca elemente stabile ale care o consideră limbic din creier.
|
||
1min. concluzii
|
||
proceselor noastre afective fiecare ca fiind sediul Partea rațională
|
||
și emoții, ca elemente de emoțiilor. intervine după
|
||
scurtă durată, de intensități reacția acestui
|
||
diferite. sistem. Se indică
|
||
partea teoretică
|
||
Cere cursanților să
|
||
pentru informare.
|
||
completeze un post-it cu o
|
||
idee despre ce anume
|
||
dorește fiecare de la acest
|
||
modul. Specifică unde
|
||
trebuie să lipească acest
|
||
post-it.
|
||
3.Despre emoții – Step – game (așezare în Fiecare cursant Observarea
|
||
10 min. cerc) – împărțirea celor 25 extrage un bilețel și directă
|
||
de bilete – randomizat; se citește, în gând, ce
|
||
4 min. joc + 6 min. - respectarea
|
||
împart și cele 25 de buline. scrie. Împreună cu
|
||
discuții regulilor
|
||
bilețelul primește o
|
||
De fiecare dată când spun
|
||
bulină. - încadrarea în
|
||
enunţul, dvs. vă gândiţi
|
||
timp
|
||
dacă acel copil prezentat în Va face fiecare un
|
||
bilet va putea face ce am pas în față dacă - răspunsuri la
|
||
spus eu. Dacă sunteţi siguri enunțul formatorului obiect
|
||
că acel copil va reacţiona se potrivește cu ce
|
||
pozitiv la sarcină, atunci este scris pe bilet. Va
|
||
faceţi un pas în faţă. Ţineţi ține minte de câte ori
|
||
5 Exemplu: Modestă Atentă Răbdătoare Istoria Algebra
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
36
|
||
|
||
--- PAGE 46 ---
|
||
ACTIVITATEA ACTIVITATEA
|
||
MOMENT EVALUARE
|
||
FORMATORULUI CURSANTULUI
|
||
minte de câte ori aţi făcut a făcut un pas în față. Aprecierea
|
||
pasul în faţă. După a patra modului în care
|
||
întrebare, fiecare va lipi o au asociat textul
|
||
bulină pe podea. de pe bilet cu
|
||
emoția – se
|
||
1. Mâine, clasa va da test la
|
||
proiectează
|
||
MEM cu o doamnă
|
||
imaginea cu cele
|
||
profesoară mai exigentă.
|
||
8 emoții de bază,
|
||
2. În această săptămână,
|
||
pentru verificare
|
||
toate clasele pregătitoare
|
||
vor face vaccin.
|
||
3. Concursul săptămânii
|
||
este Cea mai ordonată
|
||
clasă, iar elevii trebuie să
|
||
nu piardă lucruri, să fie
|
||
ordonaţi şi să nu intre în
|
||
conflict unii cu alţii.
|
||
4. Vineri, avem Ziua După enunțul 4, va
|
||
jucăriilor. Fiecare copil va lipi bulina în dreptul
|
||
împărți jucăriile cu ceilalți vârfurilor tălpii
|
||
și vor propune în joc piciorului și va nota
|
||
pentru mini-echipa de 4 inițiala numelui. Se va
|
||
copii. grupa în locul indicat
|
||
de formator, pentru a
|
||
Cere cursanților să lipească
|
||
forma echipa nr. 1, nr.
|
||
bulina pe podea, în dreptul
|
||
2 etc., conform
|
||
locului în care se află, apoi
|
||
biletului.
|
||
indică grupul de scaune
|
||
pentru fiecare număr de Va verifica de câte ori
|
||
bilet, pentru formarea celor au făcut un pas în
|
||
5 echipe. față și cei care au
|
||
avut același număr de
|
||
Indică echipelor să verifice
|
||
bilet.
|
||
dacă există diferențe de
|
||
reacție, dacă toți au făcut tot Echipa alege un
|
||
atâția pași. Apoi, va ruga reprezentant. Acesta
|
||
fiecare echipă să își aleagă citește biletul și indică
|
||
un reprezentant, care să o emoție posibilă
|
||
citească textul de pe bilet și pentru reacția
|
||
să indice o emoție care se copilului.
|
||
potrivește cu prezentarea.
|
||
Membrii fiecărei echipe, pe
|
||
Membrii se vor așeza
|
||
rând, se vor așeza la locul
|
||
în locul în care au
|
||
în care au pus bulinele,
|
||
pus bulina. Nu sunt
|
||
pentru a verifica ce gen de
|
||
toți cu același număr
|
||
emoție blochează copilul în
|
||
de pași.
|
||
diverse situații de viață.
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
37
|
||
|
||
--- PAGE 47 ---
|
||
ACTIVITATEA ACTIVITATEA
|
||
MOMENT EVALUARE
|
||
FORMATORULUI CURSANTULUI
|
||
4.Concluzii – 5 Discuțiile vor viza Notează în jurnal, Aprecieri frontale
|
||
min. elementele teoretice din folosind, dacă este
|
||
curs necesar, suportul de
|
||
curs
|
||
Ce este o emoție? Ce se
|
||
dorește prin securizarea
|
||
emoțională a copilului?
|
||
5.Joc și valoare - 5 grupe x 3 propuneri / Fiecare persoană din Verificarea
|
||
grupă (Indicație: Extrage din echipă primește, concordanței
|
||
15 min.
|
||
listă ceea ce este valoros pentru jurnal, o listă dintre partea
|
||
pentru securizarea din care trebuie să teoretică și alegeri
|
||
emoțională a școlarului mic! aleagă 3 jocuri, prin
|
||
Din 9 propuneri de joc, negociere cu ceilalți.
|
||
echipa va alege 3). Vor scrie denumirile
|
||
pe post-it (1 post-it –
|
||
Formatorul va grupa
|
||
1 joc). Reprezentantul
|
||
propunerile identice. Va
|
||
echipei lipește post-it-
|
||
cere fiecărei echipe să
|
||
ul pe tablă.
|
||
motiveze alegerile.
|
||
6.Gruparea În programa de curs sunt Grupează, pe echipe, Încadrarea în
|
||
jocurilor - 10 min. listate elementele de denumirile jocurilor limita de timp
|
||
patrimoniu cultural imaterial din repertoriul cultural
|
||
Adecvarea la
|
||
din repertoriul pentru jocuri. imaterial în funcție de
|
||
cerință și la
|
||
Formatorul prezintă cele 8 criterii,
|
||
concluziile
|
||
nucleele. Formatorul a scris, folosind post-ituri.
|
||
momentului
|
||
în timpul secvenței
|
||
Vor scrie, în jurnal, anterior
|
||
anterioare, cele 7 denumiri
|
||
denumirea jocului
|
||
de emoții de bază +
|
||
care le-a plăcut cel
|
||
oboseala: furie, anticipare,
|
||
mai mult și rolul lui în
|
||
bucurie, încredere, frică,
|
||
securizarea
|
||
surprindere, tristețe. Va cere
|
||
emoțională a
|
||
echipelor să scrie câte un
|
||
copilului.
|
||
joc, din repertoriu, pentru
|
||
fiecare categorie. Atenție,
|
||
se va specifica faptul că
|
||
există jocuri care se
|
||
potrivesc pentru mai multe
|
||
categorii.
|
||
7.Alfabetizarea Prezintă, pe scurt, Fiecare echipă a Observare directă
|
||
emoțională a elementele teoretice privind scris, pe o foaie A4
|
||
copilului – 12 min. alfabetizarea emoțională și emoțiile pe care
|
||
distribuie foi A4, dacă nu crede că le reprezintă
|
||
mai sunt pe pupitre. Cere fiecare imagine din
|
||
echipelor să scrie ce emoții curs, activitatea
|
||
identifică, conform practică. (3 min.)
|
||
clasificărilor din curs, în
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
38
|
||
|
||
--- PAGE 48 ---
|
||
ACTIVITATEA ACTIVITATEA
|
||
MOMENT EVALUARE
|
||
FORMATORULUI CURSANTULUI
|
||
imagine.
|
||
Reprezentanții
|
||
Apoi, invita reprezentanții Medierea opiniilor
|
||
echipei vor verifica
|
||
echipelor să se pună de divergente privind
|
||
dacă „citirea
|
||
acord în privința emoțiilor sarcina de lucru
|
||
expresiei” fețelor
|
||
”citite”. Concluziile vor fi
|
||
celor mici este
|
||
prezentate echipelor, prin
|
||
identică. În acest
|
||
reprezentanți, în termeni
|
||
timp, restul grupei va
|
||
uşor de înţeles pentru copii
|
||
propune un joc pentru
|
||
de vârstă școlară mică.
|
||
alfabetizarea
|
||
Formulează sarcina pentru
|
||
emoțională a copilului
|
||
cei care nu sunt
|
||
– (3 min.)
|
||
reprezentanți.
|
||
Reprezentanții se vor
|
||
Aprecierea
|
||
întoarce în echipă și
|
||
Monitorizează prezentările echipelor
|
||
vor prezenta
|
||
în echipă.
|
||
concluziile privind
|
||
exercițiu de „citire”
|
||
expresiv-emoțională.
|
||
(1 min.)
|
||
Fiecare cursant își
|
||
Observare directă
|
||
alege o pereche de la
|
||
Cere cursanților să își altă echipă și vor juca
|
||
aleagă o pereche din altă jocul propus pentru
|
||
echipă și să joace jocul cerința de la p.7 curs,
|
||
pentru alfabetizarea sus.(2 min)
|
||
emoțională.
|
||
Pregătește două coșuri, Cursantul audiază Legenda va fi
|
||
unul alb și unul colorat. legenda, primește și ascultată cu
|
||
Prezintă, pe scurt, Legenda citește biletul și alege atenție, dar la
|
||
păunului. Se va opri la „au bolul corespunzător votul cu bilete și
|
||
alergat, care cum au putut”. emoțiilor sale bol se vor încurca.
|
||
Va da fiecărui cursant să generate de lectură.
|
||
Dincolo de sarcini,
|
||
extragă din bol un bilet cu o
|
||
Cursanții care au avut emoțiile noastre
|
||
variantă, fără să discute cu
|
||
biletul 2 vor ridica sunt asociate cu
|
||
8.Legendă și joc – ceilalți. Apoi va continua, ca
|
||
mâna și vor spune anumite culori, iar
|
||
Păunul – 8 min. la știri: „Buletin de știri:
|
||
dacă toți au pus cursanții care au
|
||
Păunul a chemat toate
|
||
biletul în urna bilet negativ vor
|
||
păsările. Acestea au venit și
|
||
colorată. tinde să pună
|
||
au primit culorile stabilite de
|
||
biletul în cel
|
||
Sfântul Stăpân.” (ton neutru, Cursanții care au avut
|
||
colorat, nu alb.
|
||
inexpresiv) biletul 1 vor ridica
|
||
mână și vor spune Este un punct de
|
||
Le cere cursanților să pună
|
||
dacă toți au pus plecare pentru
|
||
biletul în bolul alb sau
|
||
biletul în urna albă. jocul următor.
|
||
colorat în funcție de ce simt
|
||
ei față de păun, după citirea Va răspunde la
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
39
|
||
|
||
--- PAGE 49 ---
|
||
ACTIVITATEA ACTIVITATEA
|
||
MOMENT EVALUARE
|
||
FORMATORULUI CURSANTULUI
|
||
biletului: „Dacă impresiile lor următoarele întrebări,
|
||
sunt doar pozitive, atunci să frontal:
|
||
pună biletul în bolul colorat.
|
||
- Ce a determinat
|
||
Dacă impresiile sunt
|
||
alegerea, deși se
|
||
negative sau mixte, atunci
|
||
știa că misiunea
|
||
să pună biletele în bolul alb.
|
||
fusese îndeplinită?
|
||
După introducerea biletelor,
|
||
- Ce asemănare
|
||
se va citi fiecare varianta din
|
||
există între
|
||
cele două.
|
||
părintele convins
|
||
că și-a făcut
|
||
datoria, deși cu
|
||
mult prea mult zel,
|
||
și păunul din
|
||
legendă?
|
||
- Finalul legendei
|
||
este pedeapsă sau
|
||
recompensă?
|
||
9.Relația joc – Se va folosi reperul teoretic Din bol, fiecare Turul galeriei –
|
||
emoție – 14 min. – 12 emoții după C. Izard. echipă extrage două fiecare părinte va
|
||
Într-un bol sunt introduse bilete – două emoții trece pe la fiecare
|
||
cele 12 bilete. Formatorul de securizat sau de filă lipită pe tablă,
|
||
amintește că școlarul mic prezervat. pe pereți, pe ușă,
|
||
folosește emoticonul pentru și va scrie + dacă
|
||
Se vor menține
|
||
exprimarea unei stări. Le va este de acord cu
|
||
aceleași 5 grupe
|
||
da echipelor bolul pentru a cele scrise sau
|
||
(fiecare echipă va
|
||
lua două bilete și le va adaugă ceva.
|
||
realiza un emoticon
|
||
spune că trebuie să
|
||
pentru o emoție
|
||
realizeze, pe câte o foaie
|
||
extrasă din bol și va
|
||
A4, un emoticon potrivit
|
||
scrie denumirile
|
||
pentru emoție, apoi, pe
|
||
jocurilor care se
|
||
spațiul de jos al foii să tracă
|
||
potrivesc).
|
||
1-2 denumiri de jocuri
|
||
potrivite. Organizează Apreciază cu + foile
|
||
expoziția. colegilor.
|
||
Concluzionează, după Turul
|
||
Galeriei.
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
40
|
||
|
||
--- PAGE 50 ---
|
||
Modulul
|
||
2
|
||
DESPRE JOCURI ȘI LEGENDE
|
||
Modulul 2
|
||
SCURTĂ INCURSIUNE PRINTRE JOCURILE COPILĂRIEI
|
||
Despre jocuri și legende – atelier pentru părinți
|
||
Asociația CERC – Centrul European de Resurse Creative
|
||
București, 2018
|
||
office@asociatiacerc.ro
|
||
resurse.asociatiacerc.ro
|
||
41
|