- Remove obsolete documentation files (DEPLOYMENT.md, PLAN_IMPLEMENTARE_S8_DETALIAT.md, README.md) - Add comprehensive extraction pipeline with multiple format support (PDF, HTML, text) - Implement Claude-based activity extraction with structured templates - Update dependencies and Docker configuration - Reorganize scripts directory with modular extraction components - Move example documentation to appropriate location 🤖 Generated with [Claude Code](https://claude.ai/code) Co-Authored-By: Claude <noreply@anthropic.com>
293 lines
24 KiB
Plaintext
293 lines
24 KiB
Plaintext
SOURCE: /mnt/d/GoogleDrive/Cercetasi/carti-camp-jocuri/When-Someone-Close-to-You-Dies-A-Guide-for-talking-with-and-supporting-Children-Romanian.pdf
|
||
CONVERTED: 2025-01-11
|
||
==================================================
|
||
|
||
|
||
--- PAGE 1 ---
|
||
Când vă decedează cineva apropiat
|
||
Îndrumar pentru a discuta cu copiii şi a le oferi sprijin
|
||
|
||
--- PAGE 2 ---
|
||
Când vă decedează cineva apropiat
|
||
Îndrumar pentru a discuta cu copiii şi a le oferi sprijin
|
||
Sincere condoleanţe pentru dumneavoastră, familia şi prietenii dumneavoastră care sunt afectaţi de această pierdere.
|
||
Cunoaştem durerea şi suferinţa resimţite după moartea unei persoane apropiate.
|
||
Moartea poate surveni în orice moment al vieţii. Uneori, ne aşteptăm să se întâmple din cauza unei boli sau a
|
||
bătrâneţii. Alteori, se întâmplă brusc, fără vreun avertisment.
|
||
Această broşură se adresează părinţilor/tutorilor şi explică modul în care copiii şi adolescenţii înţeleg moartea şi
|
||
reacţionează la ea. De asemenea, aceasta cuprinde sfaturi privind sprijinul oferit copiilor după decesul unei persoane
|
||
apropiate.
|
||
Broşura de faţă a fost realizată de un grup multi-disciplinar din cadrul Belfast Health and Social Care Trust şi se
|
||
bazează pe o broşură realizată în prealabil de Dr. Nichola Rooney, medic primar psiholog clinician, pentru a fi utilizată
|
||
în spitalul de copii Royal Belfast Hospital.
|
||
Cuprins
|
||
Pagina
|
||
Cum înţeleg copiii moartea 4
|
||
Cum să le spuneţi copiilor despre decesul unei persoane apropiate 8
|
||
Cum să-i ajutaţi pe copii să-şi ia rămas bun 10
|
||
Nevoile copiilor după decesul unei persoane iubite 13
|
||
Unde să căutaţi ajutor pentru copii 16
|
||
|
||
--- PAGE 3 ---
|
||
Moartea este dificil de explicat unui copil. Copiii sunt foarte afectaţi de decesul unei persoane iubite. Însă, cu sprijin
|
||
atent, părinţii şi tutorii îi pot ajuta pe copii să se adapteze la realitatea morţii şi să-şi gestioneze sentimentele de
|
||
pierdere şi durere asociate decesului.
|
||
Uneori, adulţii consideră că este mai bine să-i protejeze pe copii şi să nu discute un deces cu ei. Este normal ca
|
||
părinţii/tutorii să nu ştie prea bine ce să le spună copiilor când le dau vestea decesului unei persoane iubite. Cu toate
|
||
acestea, cercetările şi relatările familiilor şi copiilor în cauză arată că aceştia din urmă se adaptează mai bine dacă li
|
||
se dau informaţiile adecvate cât mai curând posibil.
|
||
Cum înţeleg copiii moartea
|
||
Copiii au sentimente şi emoţii asemănătoare cu ale adulţilor atunci când decedează cineva apropiat lor. Însă modul în
|
||
care își manifestă aceste sentimente şi emoţii sunt adesea diferite, ceea ce poate fi derutant pentru copii, tutori şi alţi
|
||
adulţi. Copiii mici nu pot să fie trişti o perioadă îndelungată, aşa că este posibil să fie foarte supăraţi acum, iar în
|
||
secunda următoare să se joace şi să râdă. Uneori, pot să accepte cu uşurinţă un deces la început, dar un pic mai
|
||
târziu să devină foarte supăraţi. Noi spunem că sar de la durere la alte stări. Acest răspuns este unul normal şi este
|
||
important să li se ofere ocazia de a-şi exprima durerea când simt ei nevoia. Ca adult, poate fi dificil să faceţi faţă
|
||
schimbărilor de dispoziţie ale copiilor, deoarece adulţii tind să fie trişti tot timpul. Modul în care copiii înţeleg moartea
|
||
depinde în mare măsură de vârsta şi de capacitatea acestora.
|
||
Reacţia copiilor la pierderea suferită va fi influenţată de felul în care înţeleg ei moartea, aşa cum veţi vedea în
|
||
secţiunile de mai jos. Totuşi, copiii se dezvoltă în ritmuri diferite şi pot înţelege moartea într-un mod mai pueril sau mai
|
||
matur decât ar corespunde vârstei lor efective.
|
||
0-2 ani
|
||
Copiii foarte mici nu înţeleg semnificaţia morţii, dar sunt foarte sensibili la supărarea celor din jurul lor. Ei reacţionează
|
||
la pierderea persoanei iubite şi este posibil să o caute fizic sau, în cazul în care vorbesc, să o strige. Bebeluşii şi copiii
|
||
mici îşi pot manifesta suferinţa fiind supăraţi, mai obosiţi decât de obicei, dependenţi sau uşor de speriat. Deşi copiii
|
||
de această vârstă nu înţeleg semnificaţia morţii, tot este important să le vorbiţi despre acest lucru. Vor începe să
|
||
înţeleagă cuvintele nefamiliare pe măsură ce cresc şi se dezvoltă.
|
||
2-5 ani
|
||
Copiii cu vârsta cuprinsă între 2 şi 5 ani pot să nu înţeleagă faptul că moartea este permanentă şi că se întâmplă
|
||
oricărei fiinţe vii. Din cauza înţelegerii lor limitate, este posibil să nu aibă nicio reacţie când li se spune că a murit
|
||
cineva. Copiii de această vârstă înţeleg lucrurile foarte literal, aşa că limbajul folosit este deosebit de important. Este
|
||
esenţial să evitaţi explicaţii de genul „a plecat departe” sau „doarme”, deoarece acestea pot crea confuzii. Este mai
|
||
bine să folosiţi termenii „moarte” şi „a murit”, deşi aceste cuvinte sunt greu de spus copiilor mici. Lor le este greu să
|
||
înţeleagă faptul că o persoană decedată nu mai poate reveni, în viitor, de aceea trebuie să li se repete că atunci când
|
||
cineva moare, nu se mai întoarce niciodată. Ei pot pune întrebări precum:
|
||
• Poţi să te dai cu bicicleta în rai?
|
||
• Buni mai poate să mă vadă?
|
||
• Mami/tati va fi acolo când plecăm în vacanţă?
|
||
Aşa încearcă cei mici să dea un sens celor întâmplate. Deşi poate fi dificil să răspundeţi la aceste întrebări, este
|
||
important să răspundeţi cât mai răbdător şi mai sincer posibil, amintindu-i copilului că persoana iubită decedată nu se
|
||
|
||
--- PAGE 4 ---
|
||
va întoarce niciodată.
|
||
În toate familiile au loc certuri şi, în astfel de momente, copiii pot spune că urăsc pe cineva sau că şi-ar dori ca cineva
|
||
să moară. Copiii de această vârstă îşi dezvoltă imaginaţia şi adesea adoptă o „gândire magică”. De aceea, pot gândi
|
||
că decesul a survenit din cauza cuvintelor sau dorinţelor lor exprimate în timpul unei cerţi. Dat fiind că uneori copiii se
|
||
învinovăţesc singuri când moare cineva special, este foarte important ca ei să înţeleagă şi să audă că nimic din ceea
|
||
ce spunem sau gândim nu poate provoca moartea cuiva.
|
||
5-11 ani
|
||
Pe măsură ce copiii mai cresc puțin, încep să înţeleagă ce înseamnă „pentru totdeauna” şi că moartea este
|
||
permanentă. Cu toate acestea, tot simt sau speră că pot să inverseze ce s-a întâmplat („Dacă fac ce-mi spune mama,
|
||
poate se întoarce [numele]”). Ca şi copiii mici, şi ei au nevoie să li se spună că nimic din ceea ce zicem sau gândim
|
||
nu poate provoca moartea cuiva.
|
||
Copiii înţeleg mai multe despre moarte între vârstele de opt şi zece ani. Treptat, aceştia înţeleg că moartea are o
|
||
cauză şi că toate fiinţele vii trebuie să moară. Este normal să pună întrebări despre moarte, chiar dacă nu au avut
|
||
experienţa unui deces printre apropiaţi. Copiii pot să manifeste curiozitate şi să pună întrebări despre ce se întâmplă
|
||
în momentul morţii sau după înmormântare. Este important ca cineva care se simte în largul lui cu astfel de întrebări
|
||
să le răspundă. Este posibil să vă fie prea greu să răspundeţi la aceste întrebări şi să doriţi să implicaţi pe altcineva,
|
||
care nu face parte din familia apropiată.
|
||
Adolescenţii
|
||
Adolescenţii înţeleg moartea la fel ca adulţii. Experienţa decesului unei persoane apropiate poate fi extrem de dificilă
|
||
pentru adolescenţi, întrucât aceştia încă nu au maturitatea emoţională a adulţilor. Ei înţeleg caracterul final al morţii şi
|
||
impactul pe termen lung pe care aceasta îl va avea asupra vieţilor lor şi asupra vieţii de familie. La această vârstă, ei
|
||
trec prin schimbări fizice, emoţionale şi sociale majore, care îi pot face să se simtă foarte vulnerabili şi să resimtă mai
|
||
acut nevoia sprijinului din partea familiilor şi a celor iubiţi. Adesea, adolescenţii discută despre experienţele şi
|
||
sentimentele lor mai mult cu prietenii, decât cu părinţii/tutorii. Este posibil ca părinţii/tutorii să-şi facă griji pentru copiii
|
||
lor adolescenţi şi pentru modul în care fac faţă situaţiei. Poate fi util să discutaţi cu părinţii prietenilor, cu profesorii sau
|
||
cu alţi adulţi importanţi pentru a vă asigura că adolescenţii stau de vorbă cu cineva.
|
||
|
||
--- PAGE 5 ---
|
||
Cum să le spuneţi copiilor despre decesul unei persoane apropiate
|
||
Părinţii/tutorii declară frecvent că se simt nesiguri când trebuie să le vorbească copiilor despre moarte. Deşi nu există
|
||
o formulă pentru a face acest lucru, sperăm că îndrumările de mai jos vor fi utile.
|
||
• Este util ca părinţii/tutorii să stabilească între ei ce doresc să le spună copiilor înainte de a discuta cu aceştia.
|
||
Astfel, copiii vor primi aceeaşi explicaţie de la toată lumea.
|
||
• Vorbiţi cu copiii dumneavoastră cât mai curând posibil. Dacă aşteptaţi prea mult, există riscul ca aceştia să afle
|
||
de la altcineva sau să simtă că ceva nu este în regulă şi să se îngrijoreze.
|
||
• Este important să fiţi cât mai deschişi şi mai sinceri posibil şi să explicaţi clar ce s-a întâmplat, într-un limbaj pe
|
||
care copiii să-l poată înţelege.
|
||
• Cantitatea de informaţii necesară copiilor depinde de vârsta şi de capacitatea acestora. Copiii mici nu au nevoie
|
||
de explicaţii complicate şi poate fi suficient să spuneţi ceva de genul: „[Numele] a fost bolnavă multă vreme, iar
|
||
doctorii şi asistentele au încercat din greu să o facă bine, dar a fost prea bolnavă şi a murit.” Pentru copiii mai
|
||
mari şi adolescenţi va fi nevoie de explicaţii mai detaliate.
|
||
• Când li se vorbeşte pentru prima oară despre moarte, copiii mici pot fi curioşi mai ales „unde” şi „când” s-a produs
|
||
aceasta. Copiii un pic mai mari pot să întrebe „cum” a murit persoana iubită, iar copiii mai mari şi adolescenţii vor
|
||
dori să afle şi „de ce”.
|
||
• Este important să folosiţi cuvintele „moarte” sau „a murit” în loc să spuneţi că „o să doarmă multă vreme”, „am
|
||
pierdut-o” sau „a plecat într-o călătorie”. Aceste afirmaţii pot cauza confuzie, mai ales în rândul copiilor mici, care
|
||
le înţeleg literal şi, prin urmare, se vor supăra sau le va fi teamă să meargă la culcare, să se rătăcească sau să
|
||
plece într-o călătorie.
|
||
• Celor mai mici trebuie să le spuneţi că, atunci când moare cineva, corpul său nu mai funcţionează şi nu mai are
|
||
nevoie de aer ca să respire. Este important să li se spună copiilor că un corp decedat nu simte foame, sete,
|
||
căldură sau frig.
|
||
• Este normal ca aceştia să se îngrijoreze de propriul viitor şi să pună întrebări de genul: „Mai pot să mă duc la
|
||
petrecerea prietenului meu?” sau „Cine o să mă ia de la înot?”. Este util să-i liniştiţi în ceea ce priveşte
|
||
continuitatea rutinei, atunci când este posibil, sau să le explicaţi clar alte planuri.
|
||
Cum să-i ajutaţi pe copii să-şi ia rămas bun
|
||
Poate nu sunteţi siguri dacă ar fi util pentru copiii dumneavoastră să vadă persoana iubită după deces sau să participe
|
||
la înmormântare. Părinţii/tutorii descriu frecvent această decizie ca pe una foarte dificilă, care trebuie luată într-un
|
||
moment în care şi ei suferă. Fiecare situaţie este aparte şi oamenii pot avea concepţii diferite. Copiii au nevoie să li
|
||
se dea ocazia de a-şi lua rămas-bun.
|
||
Din cercetări şi din discuţiile cu copii şi tineri cărora le-a decedat cineva, rezultă ca se recomandă să li se dea copiilor
|
||
ocazia de a vedea persoana iubită după deces şi de a lua parte la înmormântare. Este important ca aceştia să fie bine
|
||
pregătiţi pentru acest eveniment şi să fie însoţiţi de un adult cunoscut şi de încredere, care să îi sprijine şi să răspundă
|
||
la orice întrebări ar avea aceştia. Copiii mai mari şi adolescenţii pot simţi nevoia să discute despre ceea ce simt în
|
||
legătură cu vederea persoanei iubite după moarte şi/sau participarea la înmormântare. Ar putea fi util să le arătaţi
|
||
avantajele şi dezavantajele, ca să-i ajutaţi să ia o decizie.
|
||
|
||
--- PAGE 6 ---
|
||
Vederea persoanei iubite după deces
|
||
• Copiii au nevoie de o pregătire atentă înainte de a vedea persoana iubită după deces. Au nevoie de o descriere
|
||
clară a sicriului, a camerei, a persoanelor care vor fi prezente şi a persoanei care îi va însoţi.
|
||
• Este important să discutaţi cu ei despre felul în care arată persoana iubită (de exemplu, cu ce va fi îmbrăcată) şi
|
||
despre faptul că pielea şi-a schimbat culoarea şi este rece.
|
||
• Unii copii preferă să stea la distanţă, mai ales la început, şi trebuie să ştie că pot face acest lucru. Este posibil să
|
||
aibă nevoie să li se spună că pot să atingă sau să sărute persoana iubită decedată, dar şi că nu e nimic dacă nu
|
||
doresc să facă asta. (Poate aţi fost informaţi că, dată fiind cauza decesului, nu se recomandă atingerea
|
||
cadavrului).
|
||
• Este important să lăsaţi copiii să vină şi să plece când doresc.
|
||
• Poate fi util să petreceţi un timp împreună, ca familie, în privat. Cu siguranţă, acesta este un moment cu
|
||
încărcătură emoțională foarte mare pentru familii, iar lumea poate să plângă sau să fie supărată. Intimitatea,
|
||
spaţiul şi timpul petrecut împreună sunt importante.
|
||
• Este în regulă ca adulţii să manifeste un nivel adecvat de emoţie şi să plângă în faţa copiilor, cu condiţia să aibă o
|
||
explicaţie pentru acest lucru.
|
||
• Poate fi util să li se dea copiilor ocazia de a pune în sicriu un obiect cu o semnificaţie aparte: un bilet, o jucărie, o
|
||
poezie, un desen sau un cadou. Este foarte important ca obiectul respectiv să nu fie ursuleţul lor preferat sau
|
||
păturica cu care sunt înveliţi la culcare, deoarece vor avea nevoie de ele în săptămânile care vor urma. Un obiect
|
||
secundar ca importanţă ar fi o alegere mai bună.
|
||
• Copiii şi tinerii pot spune că nu doresc să vadă persoana iubită după deces. Este esenţial să încercaţi să aflaţi
|
||
motivul. Este important să aflaţi dacă este o dorinţă sinceră de a-şi aminti persoana în cauză aşa cum era în
|
||
timpul vieţii sau, mai degrabă, o decizie bazată pe teamă sau îngrijorare (de exemplu, cum ar putea arăta,
|
||
îngrijorarea că ar putea să sufere). În acest din urmă caz, ei pot fi sprijiniţi să vadă persoana iubită decedată.
|
||
• În situaţia în care motivul decesului a fost o traumă şi corpul a fost vătămat în mare măsură, ar fi bine să cereţi
|
||
sfaturi dacă ar fi indicat ca cei mici să vadă persoana iubită după deces. În majoritatea cazurilor, poate fi văzută
|
||
şi/sau atinsă o parte a corpului neafectată de traumă.
|
||
Participarea la slujba de înmormântare
|
||
• În general, este util ca la înmormântare să participe şi copiii. Este important ca ei să ştie ce se va întâmpla (de
|
||
exemplu, cine va fi cu ei, unde se va afla sicriul) şi să aibă oportunitatea de a pune întrebări. Poate ajuta să fie
|
||
însoţiţi de un adult cunoscut şi de încredere, care să îi sprijine şi să răspundă la orice întrebări ar avea aceştia.
|
||
• Poate fi benefic pentru copii să poată alege dacă să aibă un rol direct în înmormântare (de exemplu, să citească
|
||
o poezie sau să pună o floare pe sicriu) sau un rol indirect (de exemplu, să scrie un mesaj pentru flori sau să
|
||
aleagă o asociaţie caritabilă pentru donaţii).
|
||
• Dacă dvs. sau copiii aveţi anumite convingeri despre viaţa de după moarte, ar putea fi mângâietor să le
|
||
împărtăşiţi.
|
||
Participarea la îngropare / incinerare
|
||
• Unii adulţi preferă să nu fie şi copiii prezenţi la îngropare/incinerare, în timp ce alţi adulţi doresc să participe şi
|
||
copiii. Dacă doriţi să fie prezenţi copiii dumneavoastră, este important ca aceştia să fie bine pregătiţi şi să ştie ce
|
||
se va întâmpla, precum şi să li se dea posibilitatea să pună întrebări. Poate fi util să fie însoţiţi de un adult
|
||
|
||
--- PAGE 7 ---
|
||
cunoscut şi de încredere, care să îi sprijine şi să răspundă la orice întrebări ar avea aceştia.
|
||
• Copiii mai mari şi tinerii ar trebui să poată alege dacă participă sau nu la îngropare/incinerare.
|
||
• Copiii pot avea întrebări cu privire la îngropări şi incinerări. Este normal să fie curioşi şi să întrebe ce se întâmplă
|
||
cu o persoană după ce moare. Este important să le amintiţi că, atunci când o persoană decedează, corpul nu mai
|
||
funcţionează şi nu mai are nevoie de aer ca să respire, nici nu mai simte foame, sete, durere, căldură sau frig. De
|
||
asemenea, este important ca cineva care se simte în largul lui cu astfel de întrebări să le răspundă. Este posibil
|
||
să vă fie prea greu să răspundeţi la aceste întrebări şi să doriţi să implicaţi pe altcineva, care nu face parte din
|
||
familia apropiată.
|
||
Nevoile copiilor după decesul unei persoane iubite
|
||
Poate fi descurajant să încercaţi să îndepliniţi nevoile copiilor după decesul unei persoane iubite, când şi
|
||
dumneavoastră suferiţi şi resursele emoţionale şi fizice sunt limitate. Este esenţial să fiţi blânzi cu dumneavoastră
|
||
înşivă, încercaţi să nu aveţi pretenţii prea mari de la propria persoană şi amintiţi-vă că şi dumneavoastră aveţi nevoie
|
||
de sprijin. Copiii care pierd o persoană iubită au nevoi pe care sperăm că îndrumarul de faţă vă va ajuta să le
|
||
îndepliniţi.
|
||
Ajutaţi-i pe copii să se simtă în siguranţă
|
||
În această perioadă, copiilor le este greu să se despartă de părinţi/tutori, ceea ce este normal. Este posibil să-i
|
||
urmeze pe părinţi/tutori prin casă sau să ceară să fie ţinuţi pe genunchi.
|
||
• Despărţirile care nu sunt necesare ar trebui evitate, iar dacă sunt necesare, pregătiţi-vă copilul pentru acestea.
|
||
• Pe copii îi ajută să fie îmbrăţişaţi, alintaţi şi să primească asigurări emoţionale. Copiii au nevoie să fie asiguraţi că,
|
||
deşi suferiţi, tot puteţi să aveţi grijă de ei şi că încă sunt iubiţi şi importanţi.
|
||
• Restabilirea sau crearea unor rutine (de exemplu, ora de mers la culcare, ora de luat masa, activităţi zilnice) sunt
|
||
utile pentru copiii dumneavoastră. Copiii se simt cel mai în siguranţă când ştiu ce să facă şi la ce să se aştepte,
|
||
iar rutina ajută în acest sens. Este foarte util să restabiliţi limitele şi regulile normale pentru a-i ajuta pe copii să se
|
||
simtă în siguranţă.
|
||
• După decesul cuiva apropiat, copiii pot avea deficienţe de somn. Adesea au coşmaruri despre cineva care vine
|
||
să îi ia sau despre alţi membri ai familiei care mor. În astfel de momente, trebuie să îi asiguraţi că sunt protejaţi.
|
||
Poate ajuta să lăsaţi o lumină aprinsă. Copiii mici ar putea cere să doarmă în patul dumneavoastră. Dat fiind că
|
||
ar putea fi greu să scăpaţi de acest obicei, mai bine îi liniştiţi şi îi ajutaţi să adoarmă la loc în patul lor.
|
||
• Asiguraţi-vă că oamenii importanţi din viaţa copiilor (de exemplu, profesorii, tutorii, liderii pentru tineret) sunt la
|
||
curent cu decesul, astfel încât să ofere şi ei asistenţă.
|
||
Ajutaţi-i pe copii să-şi gestioneze emoţiile
|
||
Copiii află despre durere de la adulţi şi este în regulă să manifestaţi un nivel adecvat de emoţie în faţa lor, cu condiţia
|
||
să le explicaţi de ce sunteţi trişti sau supăraţi. Copiii au nevoie să găsească modalităţi prin care să-şi arate
|
||
sentimentele legate de viaţa şi moartea persoanei iubite.
|
||
• Copiii trebuie să ştie că este în regulă să fie trişti, dar că este în regulă şi să fie fericiţi, să se simtă bine şi să se
|
||
joace, chiar şi atunci când se întâmplă ceva trist. Tot au nevoie să-şi serbeze zilele de naştere şi ocaziile
|
||
speciale. Nu este ieşit din comun ca cei mici să traducă experienţa pierderii în activităţi de joacă.
|
||
• Copiii au relaţii unice şi foarte speciale cu membrii familiei şi prietenii, adesea caracterizate printr-o mare
|
||
dragoste dar, uneori, şi printr-o furie puternică. După decesul cuiva apropiat, copiii se simt frecvent vinovaţi
|
||
|
||
--- PAGE 8 ---
|
||
pentru momentele de furie şi este important să ştie că este normal. Ei au nevoie să li se spună că nimic din ceea
|
||
ce zicem sau gândim nu poate provoca moartea cuiva. Este util să-i asiguraţi că au fost iubiţi de persoana care a
|
||
murit. Amintiţi-le lucrurile bune pe care le-au făcut pentru persoana iubită şi încurajaţi-i să păstreze amintirile
|
||
frumoase.
|
||
• Copiii îşi pot manifesta durerea printr-un comportament agresiv. Acest lucru se poate întâmpla acasă, prin crize
|
||
sau certuri cu fraţii şi surorile lor, precum şi la şcoală, prin probleme de disciplină în clasă sau certuri cu prietenii.
|
||
Aceasta este modalitatea lor de a-şi exprima furia pentru pierderea nedreaptă pe care au suferit-o. Este posibil să
|
||
vă învinovăţească pe dumneavoastră că aţi permis aşa ceva sau să fie furioşi că au fost părăsiţi. Acordaţi-le
|
||
atenţie din plin când se comportă bine şi fiţi fermi când au un comportament pe care îl consideraţi inacceptabil. Îi
|
||
puteţi ajuta să-şi rezolve furia discutând pe îndelete cu ei.
|
||
Ajutaţi-i pe copii să-şi împărtăşească amintirile
|
||
Este important pentru copii să-şi povestească amintirile şi să vorbească despre persoana care a decedat, să se uite la
|
||
fotografii, filme/înregistrări video şi suveniruri.
|
||
• Pe copii îi poate ajuta să petreacă puţin timp printre hainele şi obiectele care i-au aparţinut persoanei iubite. În
|
||
timp şi când sunteţi pregătiţi, este benefic pentru copii să-şi aleagă câteva dintre lucrurile la care ţin.
|
||
• Umplerea unor „cutii de amintiri” cu lucruri speciale sau crearea unor albume de colaje cu experienţele comune
|
||
sunt alte modalităţi de a păstra vie memoria persoanei respective.
|
||
• Este important să se păstreze amintiri speciale şi fotografii pentru copii, mai ales pentru cei foarte mici care poate
|
||
nu au multe amintiri cu persoana iubită.
|
||
Unde să căutaţi ajutor pentru copii
|
||
Multe familii se descurcă cu sprijinul familiei extinse şi al prietenilor sau cu sprijin din alte surse, cum ar fi grupurile
|
||
confesionale şi comunitare. Dacă doriţi să discutaţi despre reacţia copilului dumneavoastră la deces sau să primiţi
|
||
informaţii suplimentare, mai jos veţi găsi datele de contact ale unor agenţii care oferă consiliere şi încurajări. De
|
||
asemenea, dacă vă îngrijorează comportamentul atipic al copiilor dumneavoastră sau consideraţi că aceştia ar putea
|
||
beneficia de sprijin din afara familiei, aceste agenţii vă vor sprijini şi ajuta.
|
||
Organizaţii de sprijin locale *
|
||
Barnardo’s Child Bereavement Sfaturi şi informaţii
|
||
Support Service (Serviciul de sprijin) pentru părinţii copiilor
|
||
453 Ormeau Road cărora le-a decedat o persoană iubită
|
||
Belfast BT7 3GQ
|
||
Tel: 028 9064 5899
|
||
www.barnardos.org.uk/childbereavementservice
|
||
Cruse Bereavement Care Toate tipurile de doliu
|
||
Birou regional
|
||
Graham House
|
||
Knockbracken Healthcare Park
|
||
Saintfield Road
|
||
Belfast BT8 8BH
|
||
Tel: (028) 9079 2419
|
||
www.cruseni.org
|
||
Linia de asistenţă telefonică: 0844 477 9400
|
||
Să ne amintim de copilul nostru Tel: (028) 9079 7975
|
||
|
||
--- PAGE 9 ---
|
||
Family Trauma Centre Deces brusc sau traumatic
|
||
1 Wellington Park în care au fost implicaţi copii
|
||
Belfast BT9 6DJ
|
||
Tel: (028) 9020 4700
|
||
Organizaţii de sprijin naţionale
|
||
Childhood Bereavement Network www.chiLdhoodbereavementnetwork.org.uk
|
||
Winston’s Wish www.winstonswish.org.uk
|
||
Child Bereavement Charity www.childbereavement.org.uk www.childbereavement.org.uk
|
||
Informaţii despre Belfast Health and Social Care Trust
|
||
Belfast Health and Social Care Trust are o pagină dedicată doliului pe site-ul său public. Aceasta cuprinde informaţiile
|
||
din prezenta broşură şi altele din serie. Adresa web este: www.belfasttrust.hscni.net.
|
||
Noi, la Belfast Trust, dorim să întelegem şi să învăţăm din experienţele pacienţilor noştri şi ale rudelor acestora. Dacă
|
||
doriţi să faceţi un comentariu privind orice aspect al îngrijirii primite, vă rugăm să transmiteţi comentariile
|
||
dumneavoastră la:
|
||
Trust Bereavement Coordinator
|
||
1st Floor
|
||
Bostock House
|
||
Royal Group of Hospitals
|
||
Grosvenor Road
|
||
Belfast
|
||
BT12 6BA
|
||
Dacă nu sunteţi mulţumiţi de orice aspect al îngrijirii primite şi doriţi să faceţi o reclamaţie, vă rugăm să contactaţi:
|
||
Complaints/Patient Liaison Manager (Manager reclamaţii/Relaţii cu pacienţii)
|
||
McKinney House
|
||
Musgrave Park Hospital
|
||
Stockmans Lane
|
||
Belfast
|
||
BT9 7JB
|