SOURCE: /mnt/d/GoogleDrive/Cercetasi/carti-camp-jocuri/Ghid-jocuri-pentru-copii-refugiati.pdf CONVERTED: 2025-01-11 ================================================== --- PAGE 1 --- GHID CU IDEI DE ACTIVITĂȚI de realizat cu COPIII REFUGIAȚI 30 de activități bazate pe comunicarea nonverbală pe care voluntarii le pot realiza cu copiii refugiați --- PAGE 2 --- CURPRINS: Pag. 2 - Cuvânt de început Pag. 3 - Listă de materiale ce pot ajuta în interacțiune - Legendă Pag. 4 ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE (6-16 ani) Pag. 4 - Imită gestul - Profesorul de sport Pag. 5 - Trenulețul - Cântecul în cerc Pag. 6 - Scăunelele muzicale - Baba oarba Pag. 7 - Ploaia de baloane - Cald-rece Pag. 8 - Șotronul prelungit Pag. 9 ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE (10-16 ani) Pag. 9 - Ține creionul ”în oglindă” - Mațele încurcate Pag. 10 - Aruncatul în pahar Pag. 11 - Ninja Pag. 12 - Borcanul cu emoții și acțiuni - Desen cu sfoara Pag. 13 - Twister pentru degete - Haideți la masa Pag. 14 - Pune pe categorii Pag. 12 ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL-LA MASĂ (6-18 ani) Pag. 12 - Borcanul cu emoții și acțiuni - Desen cu sfoara Pag. 13 - Twister pentru degete - Haideți la masa Pag. 14 - Pune pe categorii Pag. 15 - Pictiră cu mâinile - Steagul nostru Pag. 16 - Flori din șervețele Pag. 17 - Pictură pe față Pag. 18 ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL-LA MASĂ (10-18 ani) Pag. 18 - Pachetul de cărți - Decorează Pag. 19 - Atelier de făcut păpuși - Baloane de săpun Pag. 20 - Atelier de împletit brățări și codițe - Brobonele de hârtie creponată Pag. 21 - Planeta mea - Balonul relaxant --- PAGE 3 --- Bună, dragă voluntar! Ne bucurăm că ai ajuns să parcurgi acest material, asta înseamnă că îți pasă, că vrei să ajuți și le ești alături copiilor care au fost nevoiți să își părăsească casa pentru a găsi un loc mai pașnic. Acesta este un ghid și un îndrumător cu activități și jocuri pe care le poți realiza cu acești copii, însă este și un material care sperăm că o să te inspire să creezi și tu, împreună cu copiii, noi jocuri și activități în funcție de nevoile acestora și materialele pe care le ai la îndemână. Activitățile prezentate se bazează în special pe comunicarea nonverbală, însă nu te feri de acest lucru, unele emoții și acțiuni au un limbaj universal valabil. Fii deschis pentru a învăța anumite cuvinte și oferă aceleași cunoștințe înapoi. Pentru unele activități este nevoie de câteva materiale minime (hârtie, foarfecă, creioane), încercând astfel să facem lucrurile astfel încât să fie cât mai ușor și facil de lucrat. Pentru alte activități e posibil să ai nevoie de mai multe materiale, însă te încurajăm și aici să fii creativ și să cauți în jurul tău resurse. Obiectele din jurul nostru pot fi folosite în multe feluri și pot fi adevărate ajutoare, fii spontan și ai curajul să încerci. De asemenea, dacă ai nevoie de o îndrumare în ceea ce privește achiziționarea de materiale, jocuri sau jucării, în acest ghid regăsești o listă care sperăm să îți fie de folos. Îți mulțumim că ești, că faci asta și că ai sufletul într-un loc plin de bunătate. Chiar dacă este dificil pentru toată lumea ieșirea din zona de confort, pentru acești copii momentele prin care trec acum sunt și mai dificile. Fii atent și la nevoile lor, la ce își doresc în momentul în care ajungi la ei. Unii pot fi obosiți, triști sau supărați, alții poate au nevoie de somn sau hrană în acel moment. Arată-te disponibil de a interacționa, însă lasă și spațiu pentru ca fiecare să își ia ce are nevoie din aceste momente. Scopul acestor activități este să le facă perioada aceasta dificilă prin care trec puțin mai frumoasă, mai bună, blandă, caldă și veselă, ca peste ani de zile, aceștia să aibă și câteva amintiri frumoase și plăcute pe lângă amintirea războiului care i-a dat afară din case. Ești aici să ajuți și îți mulțumim pentru asta! --- PAGE 4 --- LISTĂ MATERIALE CE POT AJUTA ÎN INTERACȚIUNE: (de verificat și materialele recomandate pentru fiecare activitate) Palete de tenis / ping pong Cărți de colorat Creioane, acuarele, carioci Lipici, aracet Pensule Hârtie creponată, hârtie colorată, foi albe de hârtie Foarfecă Mingi de ping pong, minge de fotbal, mingi de tenis Țintă cu arici Sfoară și elastice Coardă de sărit Lego, cuburi colorate LEGENDĂ Mărgele Puzzle-uri diverse Titirez Activitate pentru grup Mici instrumente muzicale Slime Cuburi din lemn / Joc Jenga Baloane Cercuri de hula-hoop Activitate individuală Plastilină / Lut modelator Machete de construit Mini-coș de basket Activitate Cărți de joc potrivită atât Cretă pentru grup, Mini-set de bowling cât și individual Origami Activitate ce necesită materiale --- PAGE 5 --- ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE - 6-16 ani IMITĂ GESTUL Acesta e un joc de oglindire corporală care poate fi făcut la început ca și energizer. Moderatorul stă în picioare în fața copiilor, iar aceștia trebuie să stea în fața moderatorului. Acesta arată sau spune ”3,2,1, start!” moment în care începe să arate sau să pună un deget pe anumite părți ale corpului său. Acțiunea trebuie să se întâmple foarte repede, astfel încât să antreneze atenția copiilor. Exemplu: moderatorul își pune mâna pe cap, moment în care toți copiii trebuie să își pună și ei mâna pe cap. Imediat cum au făcut gestul, moderatorul schimbă repede poziția punând mâna pe nas, copiii trebuind să facă și ei același gest foarte repede. Printre poziții se pot enumera și: mâinile la ochi, mâna pe genunchi, mâna pe cot, mâinile pe umeri, mâna pe capul altei persoane, mâna pe talpă. Apoi se poate crește la un alt nivel când se trece la anumite poziții: stat într-un picior, așezat în poziția piticului, sărituri, etc.. Pentru a avea un final entuziast, ultima mișcare poate să fie aplauzele unde toți copiii vor începe să aplaude, puteți chiar să bateți mâna la final pentru că ați reușit, iar copiii s- au descurcat super! PROFESORUL DE SPORT Este vorba tot despre un joc de a imita gesturi și poziții, doar că se pune mai mult accentul pe activități din zona sportivă. Aduceți-vă aminte ce exerciții de încălzire făceați la ora de sport, strângeți mai mulți copii și veniți în fața lor, ei trebuie să imite gesturile pe care le faceți. Începeți cu rotiri ușoare de cap, întinderea brațelor, exerciții pentru trunchi și bazin, apoi treceți către picioare, puteți face genoflexiuni sau sărituri. Dacă vedeți că sunt copii implicați în acest tip de activități sportive, chemați-i în față să fie el profesorul de sport și imitați cu toții împreună acele exerciții. --- PAGE 6 --- ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE - 6-16 ani TRENULEȚUL Așezați-vă în șir indian, unul în spatele celuilalt și vă țineți cu mâinile pe umerii sau talia celui din față, iar moderatorul să fie prima persoană, adică ”locomotiva”. Veți avea nevoie de mai mult spațiu unde să vă mișcați, mai ales dacă sunt mai mulți copii (cu cât sunt mai mulți, cu atât mai bine pentru această activitate). ”Locomotiva” va conduce trenulețul (puteți face chiar și sunete de tren), plimbând copiii în cerc sau mergând șerpuit, mai repede sau mult mai lent dintr-o dată. Vă puteți lăsa în jos ca mersul piticului, iar apoi să săriți tare în sus, puteți merge țopăit sau cu picioarele foarte crăcănate sau cu mâinile în sus. Încercați cât mai multe modalități în care poate merge ”trenulețul”. Copiii trebuie să imite orice gest pe care ”locomotiva” îl face. După ce s-a mai destins grupul, puteți pune un alt copil să fie ”locomotiva”, iar toată lumea trebuie să imite cum merge acesta. CÂNTECUL ÎN CERC Toți copiii se așează pe jos (merge și în picioare) în cerc, inclusiv moderatorul. Acesta începe să facă un sunet folosindu-se de gesturi și obiectele din jur, copiii trebuind să imite acel sunet, apoi moderatorul trebuie să schimbe sunetul, iar copiii să îl urmeze. Exemplu: Moderatorul începe să bată un anumit ritm din mâini, după ce copiii reușesc să inimte același gest creând sunetul respectiv, continuați așa câtiva timpi. Apoi moderatorul crează un alt gest, lăsând ”melodia” să curgă. Nu întrerupeți și apoi faceți alt gest, ci schimbați dintr-o dată pentru ca sunetul să aibă continuitate. Următorul gest cu sunet poate să fie ”Lalalala” verbal, apoi bătut în ritm alert pe podea cu mâinile sau picioarele, apoi pocnit din degete, etc. Începeți după să le alternați creând ritmuri. Dacă merge bine, puteți trece la următorul nivel când delegați anumiți copii să facă anumite sunete, iar alți copii celelalte sunete. Îi puteți numi, atătându-i cu degetul ce grupă de copii să facă sunetele respective. Poate începe grupa de copii care aplaudă, apoi arătați cu degetul copiii care pocnesc din degete, apoi cei care fac ”Lalala”, făcându-le semn celor care aplaudă să se oprească, și tot așa. Jucați-vă împreună cu ei cu sunetele și creați melodii. --- PAGE 7 --- ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE - 6-16 ani SCĂUNELELE MUZICALE Un joc destul de cunoscut în care copiii trebuie să danseze în jurul unor scaune (scaunele trebuie să fie atâtea câți copii sunt minus unul) poziționate în cerc. Moderatorul pornește muzica și o oprește la anumite intervale de timp. Când muzica se aude, copiii trebuie să danseze și să se miște în cerc, în jurul scaunelor. Când muzica se oprește, copiii trebuie să se așeze repede pe scaun. Cine rămâne în picioare pentru că toate scaunele au fost ocupate, iese din joc. Pentru a se continua jocul, se mai scoate încă un scaun din cerc, și tot așa până rămân doi copii și un singur scaun. Cine reușește să se așeze pe ultimul scaun este câștigător. BABA OARBA Pentru ca acest joc să fie înțeles mai ușor este nevoie de cel puțin doi moderatori. Pentru început, unul din ei trebuie să își lege la ochi o eșarfă astfel încât să nu vadă ce este în jur. Celălalt moderator îl învârte de trei ori pe cel legat la ochi care după aceea trebuie să caute în jurul său și să atingă restul participanților. Aceștia trebuie să se ferească de ”baba oarba” ca să nu îi prindă. Dacă un participant este atins, atunci a ieșit din joc. Atenție! Vă jucați acest joc doar cu copiii care doresc, nu îi forțați dacă nu vor să participe. Având în vedere starea psihologică în care se află, unii se pot simți inconfortabil dacă sunt legați la ochi. --- PAGE 8 --- ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE - 6-16 ani PLOAIA DE BALOANE Materiale: baloane Umflați cât mai multe baloane colorate. Copiii trebuie să se strângă toți în același loc. Aruncați un balon în aer, balon pe care copiii trebuie să se asigure că nu îl scapă jos (dacă balonul atinge pământul, jocul se termină și trebuie luat de la capăt). Copiii trebuie să arunce balonul de la unul la altul. După câteva momente, mai aruncați în aer încă un balon, astfel copiii trebuie să aibă grijă de ambele baloane să nu atingă pământul. După ceva timp creșteți nivelul și aruncați un al treilea balon, apoi încă unul și tot așa până se ajunge ca în aer să fie o mulțime de baloane plutitoare care nu trebuie să atingă pământul. CALD-RECE Strângeți toți copiii și alegeți împreună un obiect pe care va trebui să îl ascundă moderatorul. Alegeți trei simboluri care pot fi verbale sau gestuale care să reprezinte cele trei indicații: rece-ești departe de obiect, cald-te apropi, fierbinte-ești foarte aproape. Puteți alege trei semne pe care să le faceți cu mâinile și degetele sau trei sunete, fiecare care să reprezinte câte o indicație. Rugați-i pe copii și arătați-le să stea cu mâinile la ochi și cu spatele la zona de căutat, timp în care veți ascunde obiectul pe care l- ați ales inițial. Apoi spuneți-le copiilor că pot începe căutarea. Nu uitați să fiți foarte atenți la ei și să le dați indicațiile cât mai corect. Jocul poate fi jucat mai ușor dacă este un număr mai mic de copii astfel încât să puteți fii mai atenți la aceștia. --- PAGE 9 --- ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE - 6-16 ani ȘOTRONUL PRELUNGIT Materiale: bandă adezivă sau cretă Acesta este jocul de șotron original și obișnuit, însă la care se pot adăuga și alte elemente pentru a-l face mai interactiv, fiind un joc bun pentru copiii care au multă energie și au nevoie de activitate fizică mai intensă. Realizați pe podea cu bandă adezivă sau cu cretă dacă aveți spațiu în exterior unde există beton pe care puteți desena schema jocului de șotron original. După ce copiii au dat o tură a jocului așa cum este (puteți elimina partea cu moneda sau piatra aruncată pe o căsuță anume, mai ales dacă copiii sunt mai mici), începeți și adăugați la șotron alte căsuțe în extremitățile desenului. De asemenea, puteți adăuga și căsuțe mai mici ”false” pe care le hașurați, ceea ce înseamnă că nu trebuie să sară pe acea căsuță. Alte căsuțe pot fi mai mici sau mai mari, altele pot însemna că trebuie pusă și o mână pe căsuță și tot așa. Adăugați pătrate pe parcurs până realizați un întreg circuit de șotron. --- PAGE 10 --- ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE - 10-16 ani ȚINE CREIONUL ”ÎN OGLINDĂ” Acest joc se face în perechi de câte două persoane. Cele două persoane din pereche sunt ”conectate” de un creion pe care trebuie să îl țină folosind fiecare un deget arătător (degetul arătător al persoanei 1 ține un capăt al creionului, iar degetul arătător al persoanei 2 ține celălalt capăt, fără să se folosească de alte degete). Aceștia trebuie să se miște cât mai mult și cât mai divers păstrând creionul între degetele lor și să nu îl scape. MAȚELE ÎNCURCATE Pentru acest joc ar fi de ajutor să fie doi moderatori. Unul din ei trebuie să stea cu spatele, iar ceilalți membri trebuie să se ”încurce ca niște mațe”: aceștia trebuie să înceapă stând în cerc și ținându-se de mâini, apoi fiecare trece cu mâinile peste capul altora, intrând pe sub brațele celorlalți sau printre picioarele altora și trebuie să fie o mișcare constantă prin care brațele și picioarele membrilor să se ”încurce”. Când ”încurcarea” a fost realizată, se strigă celălalt moderator care nu a văzut ce mișcări au fost făcute și trebuie să descurce ”mațul” încurcat. Dacă nu cunoașteți jocul, puteți căuta pe internet video-uri despre cum se joacă. --- PAGE 11 --- ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE - 10-16 ani ARUNCATUL ÎN PAHAR Materiale: mingi de ping pong sau folie de aluminiu, multe pahare de plastic sau de carton (preferabil carton), un marker Se așează pahare de plastic sau de carton (nu din sticlă) astfel încât să formeze un triunghi plin sau vârful unei săgeți. Fiecare pahar are scris cu markerul pe fundul acestuia un număr de la 1 la 10 (aceste numere reprezintă punctajul aferent fiecărui pahar). Copiilor li se dau mingi de ping pong (sau mingi realizate chiar de ei din folie de aluminiu) și de la o distanță de aproximativ 2 metrii de pahare, aceștia trebuie să arunce mingea și să nimerească un pahar. Dacă a nimerit, copilul își ia paharul cu el. Se aruncă pe rând până nu mai rămâne niciun pahar. La final, fiecare copil își adună punctele scrise pe fundul paharelor și acela reprezintă scorul lor final. Cel care are cele mai multe puncte câștigă. --- PAGE 12 --- ACTIVITĂȚI CE CONSTAU ÎN MIȘCARE - 10-16 ani NINJA Toți participanții jocului stau într-un cerc foarte apropiat. Se numără ”3,2,1”, iar la ”start” toată lumea sare un pas în spate în poziția inițială de ”ninja” unde mâinile reprezintă ”sabia”. Se pornește în cerc pe rând de la prima persoană care trebuie să atingă cu una din palme palma persoanei din stânga sa. Atât persoana care atacă, cât și persoana care se apără au voie să facă o singură mișcare. Deci, persoana care atacă se apropie cu palma de palma persoanei din stanga, moment în care persoana care este atacată trebuie să se ferească tot dintr-o singură mișcare. Dacă persoana care a atacat nu a nimerit să atingă una din palmele celeilalte persoane, se trece mai departe, venind rândul celui care a fost atacat să atace persoana următoare. Dacă persoana atacată a fost atinsă pe una din palme, atunci pune la spatele său mâna care a fost atinsă și nu mai are voie să o folosească. Dacă la următoarea tură îi este atinsă și cealaltă mână, atunci a ieșit din joc. Scopul este să fie găsit ninja- ul suprem. --- PAGE 13 --- ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL (LA MASĂ) - 6-18 ani BORCANUL CU EMOȚII ȘI ACȚIUNI Materiale: borcan/ recipient, foi de hârtie, pix/ creioane/ carioci Pune într-un borcan sau orice alt recipient încăpător cât mai multe bilețele împachetate și colorate. Copiii trebuie să extragă bilețele pe rând și să realizeze acțiunea sau să exprime emoția care se află desenată pe bilețel. Conținutul bilețelelor: Emoji/emoticoane cât mai diverse (fericire, tristețe, surprindere, furie, etc.). Copiii trebuie să fie expresivi și să imite și ei acele emoții. Acțiuni din viața de zi cu zi (spălat pe față/ pe dinți, baut apă, mâncat, dormit, etc.). Copiii trebuie să imite acele acțiuni cât mai clar. Desene cu animale. Copiii trebuie să scoată sunete și să se comporte ca animăluțul respectiv (exemplu: dacă e desenată o pisică trebuie să se miște ca o pisică și să miaune). DESEN CU SFOARA Materiale: foi de hârtie, sfoară, acuarele sau acrilice. Împărțiți o foaie de hârtie în două. Luați o bucață de sfoară pe care o îmbibați în apă și în cât mai multe culori, apoi amplasați bucata de sfoară în forme diverse pe o parte a foii de hârtie. Împachetați foaia de hârtie înapoi în doua și lăsați un capăt al sforii să iasă afară. Trageți de acel capăt al sforii până iese toată bucata. Deschideți după foaia de hârtie și observați de modele au ieșit și simetria acestora. --- PAGE 14 --- ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL (LA MASĂ) - 6-18 ani TWISTER PENTRU DEGETE Materiale: foi de hârtie, creioane sau carioci colorate, un recipient, foarfecă Dacă știți jocul clasic de twister, atunci această variantă ar trebui să fie destul de simplu de acomodat. Aveți nevoie de o foaie de hârtie pe care să desenați rânduri a câte 6 buline colorate fiecare, culorile principale fiind roșu, albastru, verde și galben, dar mai puteți adăuga dacă vreți și alte culori. Într-un recipient mic adăugați buline colorate decupate, iar în alt recipient mic adăugați bilețele cu numere de la 1 la 5, 1 însemnând degetul mare, 2 degetul arătător și tot așa până la 5 care este degetul mic. Participanții extrag pe rând o bulină colorată și un bilețel cu număr care indică pe ce culoare trebuie pus degetul și care deget mai exact. Se face cu rândul și scopul este ca degetele să poată atingă corect bulinele colorate pe care pică. Dacă aveți posibilitatea să vă jucați twister în varianta originală, ar fi super. Chiar dacă nu aveți jocul, puteți colora pe jos sau pe un cearșaf culorile, iar in loc de recipientul cu numere pentru degete puteți desena mâini și picioare (atât drepte, cât și stângi pentru a indica ce membru pică pe ce culoare). HAIDEȚI LA MASA Materiale:hârtie colorată, creioane și carioci, foarfece și lipici. Veți realiza feluri de mâncare diverse folosindu-vă de hârtie colorată. Puteți decupa o formă de cerc care va reprezenta blat de pizza, apoi puteți tăia bucăți fine de hârtie creponată care poate să reprezinte cașcavalul, decupați după cercuri mai mici ce pot reprezenta feliile de salam, și tot așa, realizând astfel o pizza. Puteți încerca mai multe feluri de mâncare, de la spaghete, ou cu cartofi prăjiți, boluri de înghețată, etc. --- PAGE 15 --- ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL (LA MASĂ) - 6-18 ani PUNE PE CATEGORII Materiale: foi de hârtie, creioane sau carioci colorate, foarfecă Scopul jocului este să aveți mai multe elemente decupate sau desenate din mai multe categorii. Aceste elemente vor fi amestecate, iar copiii trebuie să le pună pe categori. Se paote transforma ușor într-un joc de competiție pe echipe, prima echipă care sortează categoriile în cel mai scurt timp câștigă. Jocul se poate relua până când copiii devin ”experți” și reușesc să sorteze foarte repede categoriile. Ce tip de elemente pot fi: Puteți decupa forme geometrice: cercuri, patrate, triunghiuri și dreptunghiuri cât mai multe, le amestecați într-o pungă și apoi le întindeți pe jos Puteți desena pe bucați de hârtie fețe expresive: fețe zâmbitoare, triste, uimite și nervoase Puteți desena fețe de animale: pisici, câini, păsări, pești Puteți desena fructe sau legume / ferestre, uși, mese și scaune / elemente de îmbrăcat precum fulare, căciuli, tricou, sosete, etc. Dacă vreți să aduceți jocul la o dificultate mai mare puteți desena pe numere de elemente. De exemplu: cartonașe cu o singură bulină, cartonașe cu două buline, cu trei buline și cu patru. Dacă vreți să îi ajutați mai mult, colorați bulinele diferit în funcție de numărul lor pe cartonaș. Copiii trebuie să sorteze categoriile de cartonașe cu o bulină, în altă parte să pună cartonașele cu 2 buline, etc. --- PAGE 16 --- ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL (LA MASĂ) - 6-18 ani PICTURĂ CU MÂINILE Materiale: acuarele/ tempera/ acrilice, apă, diferite materiale sau suprafețe cu texturi diferite și diverse Aduceți sau folosiți orice material sau suprafață pe care o aveți în jur și este bună pentru pictat (și pe care aveți voie să faceți asta), exemplu: materiale, cearșafuri, bucăți de lemn, bucăți de carton, pânze, foi de hârtie, frunze, farfurii, pahare, coaja fructelor, folie de aluminiu sau de celofan, etc. Copiii trebuie să își ude palmele și degetele și șă pună culoare pe degete și podul palmelor, iar apoi pot picta orice suprafață sau material îi oferiți. Dacă aveți folie transparentă de învelit mâncarea, puteți să legați de jur împrejurul picioarelor unor mese sau scaune, iar copiii să picteze acea suprafață. O să fie o experiență interesantă pentru ei de explorare. STEAGUL NOSTRU Materiale: foi de hârtie, creioane colorate/ carioci Pe această activitate o puteți realiza rapid la finalul întâlnirii prin realizarea unui desen mare care să cuprindă steagul României și al Ucrainei. Puteți scrie, atât în română, cât și să îi rugați pe cei mai mari să scrie în ucraineană (chiar și în engleză) anumite mesaje de prietenie pe acel desen. Puteți chiar să vă puneți și amprentele degetelor pe desen în culori cât mai diverse. --- PAGE 17 --- ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL (LA MASĂ) - 6-18 ani FLORI DIN ȘERVEȚELE Materiale: șervețele (dacă sunt colorate, cu atât mai bine, dacă nu, le pueți colora chiar voi sau stropi cu pensula), ceva care să reprezinte trunchiul florii (pai, băț, scobitoare neascuțită, sârmă plușată, etc.), scotch sau lipici Luați mai multe batiste sau șervețele, așezațile una peste alta fără să fie simetrice și apucați cu degetele punctul din mijloc. Începeți să răsuciți în aceeași direcție până când floarea începe să prindă contur, colțurile șervețelelor reprezentând petalele florilor. Când floarea s-a conturat, lipiți baza ei de trunchiul florii. Puteți realiza mai multe ”flori” de diferite feluri, lăsați-vă imaginația să realizeze cele mai interesante forme, iar la final le puteți prinde pe toate într-un buchet mare. --- PAGE 18 --- ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL (LA MASĂ) - 6-18 ani PICTURĂ PE FAȚĂ Materiale: culori speciale pentru pictura pe față Pentru a realiza această activitate este nevoie de puțină perseverență, răbdare și plăcere pentru desen din partea moderatorului. Copiilor le place foarte mult să fie pictați pe față diverse modele, unii vor alege chiar ei ce personaj vor să fie, iar alții te vor lăsa să alegi tu în locul lor și de obicei stau foarte cuminți și sunt atenți tot timpul până când termini desenul. Astfel că, dacă ai puțin talent la desen, poți încerca această activitate. Mai jos regăsiți câteva modele foarte simple pe care le puteți realiza. Vă recomandăm să încercați mai întâi pe propriile fețe cu o zi înainte de activitate pentru a exersa. De asemenea, este recomandat să aveți și un pachet de șervețele umede cu care să ștergeți fața copilului înainte de a începe să pictați deoarece acele pensule vor atinge multe fățuci (nu uitați să spălați pensulele după fiecare folosire). Șervețelele vă vor ajuta și să corectați desenul dacă ați făcut anumite greșeli. Sursa pozelor: Google/ Pinterest --- PAGE 19 --- ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL (LA MASĂ) - MĂRICEI PACHETUL DE CĂRȚI Materiale: un pachet de cărți de joc Aveți nevoie de un pachet obișnuit de cărți pe care îl amestecați foarte bine. Întindeți toate cărțile de joc pe jos cu fața în sus astfel încât s ă s e v a d ă n u m e r e le s c r i s e p e a c e s t e a . Copiii trebuie să ordoneze cărțile de joc astfel încât să creeze rânduri în ordinea crescătoare a numerelor pentru fiecare culoare. Exemplu: As de romb, 2 de romb, 3 de romb…etc. Apoi, urmează rândul cu treflă, etc. DECOREAZĂ Materiale: foi de hârtie, creioane și carioci colorate. Pentru copiii puțin mai mari, această activitate le stimulează creativitatea și imaginația. Desenați voi pe foi de hârtie conturul unor siluete, masini, o mână cu unghii lungi sau o față, motociclete sau șepci. Dați-le copiilor să decoreze cum vor ei acel contur: pot alege culorile pentru mașini sau moticiclete, pot crea designuri noi pentru șapcă, pot face modele pe unghii sau diferite tipuri de make-up, pot deveni chiar desgineri vestimentari și să realizeze noi piese de vestimentație. Aceasta e o activitate bună pentru copiii mai introverți sau care nu au dispoziția pentru jocuri foarte interactive. --- PAGE 20 --- ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL (LA MASĂ) - 10-18 ani ATELIER DE FĂCUT PĂPUȘI Materiale: șosete sau mănuși, cârpe micuțe, sfori, lipici, carioci sau acuarele, orice alt tip de material care poate fi pe post de ”umplutură” (bile de polistiren, pluș, cârpe micuțe, etc.) Scopul atelierului este realizarea propriilor păpuși sau jucării de pluș care pot avea o importanță și un impact emoțional mai mare dacă acestea sunt realizate de propriile mânuțe ale copiilor. Se poate lua o șosetă sau mănușă în care se pune ”umplutura” pe c a r e o a v e ț i l a î n d e m â n ă . Cu o sfoară sau o fâșie de material se leagă la capăt pentru a realiza forma păpușii. Folosind alte fâșii de material se pot realiza membrele jucăriei (gâtul, mâinile, picioarele, etc.). Apoi, folosiți din restul materialelor pentru a picta sau decora jucăria sau păpușa după placul copilului. La final pot fi realizate forme precum: ursuleți, omide, păpuși în formă umană, iepurași sau alte jucării creative. BALOANE DE SĂPUN Materiale: apă (preferabil plată), șampon de copii (dacă se poate), detergent de vase, câteva lingurițe de zahăr, paie de băut, colorant alimentar (opțional), glicerină (opțional) Pentru a realiza baloane de săpun există mai multe rețete, în funcție de ce materiale aveți la îndemână. Este nevoie de asistență constantă din partea adulților, în special cu copiii mai micuți. O primă rețetă se realizează cu următoarele ingrediente: un sfert de pahar de șampon pentru copii, un sfert de pahar de apă, 2 lingurițe de zahăr și o picătură de colorant alimentar. Pentru a realiza o rețetă mai rezistentă, în loc de șampon puteți folosi un sfert de pahar de detergent de vase, iar la final, pe lângă celelalte ingrediente, puteți adăuga un sfert de pahar de glicerină care reprezintă ingredientul cheie. P e n t r u a sufla baloanele se pot folosi paie de băutură sau alte forme din sârmă sau plastic pe care le aveți la îndemână prin care să fie suflate baloanele, însă cel mai rapid și ușor se pot folosi chiar formele făcute din degete și mâini. --- PAGE 21 --- ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL (LA MASĂ) - 10-18 ani ATELIER DE ÎMPLETIT BRĂȚĂRI ȘI CODIȚE Materiale: sfoară sau ațe colorate, foarfecă, agrafe de păr simple Luați trei fire de sfoară sau ață colorate, făceți-le nod la un capăt și apoi începeți să faceți o împletitură în trei simplă. Dacă vă pricepeți sau aveți deschidere către alte tipuri de împletituri (puteți căuta pe internet tutoriale), puteți realiza și alte modele. După ce realizați lungimea necesară pentru o brățară, faceți un alt nod la capăt și tăiați surplusul. Puteți realiza aceeași împletitură, doar că mai lungă, iar la un capăt să agățați o agrafă de păr. Codița poate fi atașată de părul mai lung. BROBONELE DE HÂRTIE CREPONATĂ Materiale: hârtie creponată, lipici, foi de hârtie Pe o foaie albă de hârtie desenați conturul unei forme sau figurine, poate să fie un animal sau silueta unui om sau chiar conturul unui peisaj. Rupeți, apoi bucăți de hârtie creponată de diferite dimensiuni, predominant cât mai mici. Începeți să faceți biluțe mototolite de hârtie creponată pe care le veți lipi după pe foaia pe care ați trasat conturul personajelor sau peisajelor. ”Colorați” astfel foaia de hârtie într-un mod ingenios folosing un alt material față de cariocile obișnuite: hârtia creponată. --- PAGE 22 --- ACTIVITĂȚI DE LUCRU MANUAL (LA MASĂ) - 10-18 ani PLANETA MEA Materiale: foi de hârtie, creioane colorate / carioci / acuarele Pe o foaie de hârtie desenați un cerc care o să reprezinte planeta. Dați copiilor să deseneze și să realizeze planeta lor perfectă, așa cum și-ar dori să arate. Le puteți da și carton colorat sau hârtie creponată pentru a face forme de relief sau pentru a adăuga alte detalii. La final, strângeți toate planetele și înșirațile pe jos sau prindeți-le de o sfoară, astfel încât să realizați galaxia planetelor copiilor. BALONUL RELAXANT Materiale: baloane (pot fi destul de mici), faină / orez Puteți realiza un fel de bile relaxante pe care copiii le pot ține în mână și se pot juca cu ele atunci când vor să se relaxeze folosind doar baloane și făină sau orez sau ambele. Luați un balon și, fără să îl umflați, turnați făină înăuntru până capătă o consistență balonul precum o minge care este foarte plăcută la atingere. Astfel, legați balonul și bucurați-vă de bila relaxantă realizată.